Minun kissani saa ulkoilla vapaasti, säälin kaverini sisäkissaa :(
Kaverini pitää kissaansa sisäkissana, kuinka luonnotonta! Minun kissani saa mennä ulos aina kun se haluaa, koska rakastan kissaani ja ajattelen sen parasta.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Jouduttuani lopettamaan tuntemattoman kissan, jonka takaruumis oli liiskaantunut muusiksi asfalttiin, en edes harkitsisi ulkokissaa. Sen kissan ääni ei unohdu.
Hienoa, että pystyit tekemään sen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan jättäisi rakasta lemmikkiäni heitteille ilman tietoa tuleeko se koskaan takaisin ja mitä sille mahdollisesti tapahtuu yksin ulkona.
En minäkään. Valjaissa juoksunarussa omassa pihassa tuo rakas turri ulkoilee, ja kuitenkin vahditaan joko ikkunasta tai käydään katsomassa miten pärjää.
Törkeää päästää kissa metsästämään lintuja huvikseen ulos. Kissa ei kuulu luontoon.
Mariah kirjoitti:
Näin keväällä ja kohta kesällä kun muitakin pesä- ja poikasrosvoja on luvallista päästää taivaaseen niin jokainen kissa, joka joka vastaan tulee vapaana luonnossa saalistamassa tai löytyy loukusta pääsee luonnolisesta viestissään lopullisesti. Erityisesti tällaisina pakkastalvina luonnollinen poistuma toimii erityisellä armeliaisuudella ilman, että luonnonystävän tarvitsee puuttua luonnolliseen poistumaan.
Luonnonystävä voisi perehtyä lakiin.
Vierailija kirjoitti:
Mariah kirjoitti:
Näin keväällä ja kohta kesällä kun muitakin pesä- ja poikasrosvoja on luvallista päästää taivaaseen niin jokainen kissa, joka joka vastaan tulee vapaana luonnossa saalistamassa tai löytyy loukusta pääsee luonnolisesta viestissään lopullisesti. Erityisesti tällaisina pakkastalvina luonnollinen poistuma toimii erityisellä armeliaisuudella ilman, että luonnonystävän tarvitsee puuttua luonnolliseen poistumaan.
Luonnonystävä voisi perehtyä lakiin.
Pistin lainaamastasi rikollisen kirjoittamasta viestistä nettivinkin poliisille.
Miten sun kissan ulkoiluttaminen onnistuu ja miten toimit alussa.
Mä koetin ulkoiluttaa mun kissaa joka oli haettu eläinsuojelukeskuksesta ja asunut muutaman vuoden sisällä ni niin se olisi halunnut lähinnä piiloutua autojen alle taikka mennä muualle piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Minä säälin niitä kissoja jotka ovat 100% sisäkissoja ja myös niitä, jotka päästetään vapaaksi ulos heitteille. On se ihme että kissa kyllä jaksetaan ottaa, mutta sitten ei ole mitään mielenkiintoa pitää huoli että se on onnellinen JA turvassa. Esimerkiksi omia kissojani ulkoilutan valjaissa, mutta kissoille voi rakentaa myös ulkotarhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduttuani lopettamaan tuntemattoman kissan, jonka takaruumis oli liiskaantunut muusiksi asfalttiin, en edes harkitsisi ulkokissaa. Sen kissan ääni ei unohdu.
Hienoa, että pystyit tekemään sen.
Oli pakko pystyä. En kestänyt jättää sitä kärsimään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi aloituksen kirjoitustyyli on kyl niin läpinäkyvä. Sulla varmaan mitään kissaa edes ole :DD
Itse asiassa minulla on kaksi kissaa kohta ja elämäni aikana minulla on ollut kymmenen.
"Vapaana kulkevan kissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta riippumatta siitä, ulkoileeko se maaseudulla vai taajamassa. Hyvin hoidettu sisäkissa saavuttaa usein jopa 15-25 vuoden iän."
http://lappeenranta.sey.fi/ohjeet-ja-linkit/kissan-ulkoileminen
Vierailija kirjoitti:
Miten sun kissan ulkoiluttaminen onnistuu ja miten toimit alussa.
Mä koetin ulkoiluttaa mun kissaa joka oli haettu eläinsuojelukeskuksesta ja asunut muutaman vuoden sisällä ni niin se olisi halunnut lähinnä piiloutua autojen alle taikka mennä muualle piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Minä säälin niitä kissoja jotka ovat 100% sisäkissoja ja myös niitä, jotka päästetään vapaaksi ulos heitteille. On se ihme että kissa kyllä jaksetaan ottaa, mutta sitten ei ole mitään mielenkiintoa pitää huoli että se on onnellinen JA turvassa. Esimerkiksi omia kissojani ulkoilutan valjaissa, mutta kissoille voi rakentaa myös ulkotarhan.
Itse sain nämä kissat pentuina ja ne oli helppo totuttaa valjaisiin. Varsinkin nyt keväällä saavat olla joka päivä pihalla kun itse vahdin ikkunasta, ja rohkeamman vien välillä ihan tuonne kävelytielle. Tietenkin on eri juttu jos kissa ei missään nimessä halua ulos ja on siksi 100% sisäkissa, ei siinä ole mielestäni mitään väärää. Mutta jos kissa hinkuu ulos niin sitten kannattaa miettiä keinoja ulkoiluttaa sitä. Ulkotarhan rakentaminen on yksi idea, tai sitten ulkoiluttaminen jossain rauhallisessa paikassa. Ymmärrän myös, että esim. vanhaa ulkokissaa on vaikea totuttaa valjaisiin, mutta sitä en ymmärrä että otetaan nuori kissa ja heitetään ovesta ulos vaeltamaan ja naapureita häiritsemään.
Kuolleena löytyneet lemmikit ovat lähes aina kissoja. Kissa on koiraan verrattuna kaltoinkohdeltu eläin, lemmikin paikka on kotona.
Meillä on sisäkissoja ja sisäkissoina pysyvätkin. Ja onnellisia ja terveitä ovat. Toki ulkotarha on ensi kesälle suunnitelmissa, mutta vapaasti ulkoilevia niistä ei tule. Kissa ei kuulu luontoon ja eikös taajamissa ole jopa kiellettyä pitää kissaa vapaana ulkona. Anopin kissa jouduttiin juuri hiljattain lopettamaan, oli ulkoileva, mutta sitten lähti kuukauden reissulle ja takaisin tullessaan siitä ei enää elämää ollut - päällisin puolin ehjän näköinen, mutta ei viikkoihin osoittanut mitään kesyyntymisen merkkejä ja vihdoin kun saimme sen kiinni eläinlääkärin tarkastusta varten, se jouduttiin lopettamaan. Ilmeisesti saanut jonkun taudin, jonka tuskien vuoksi ei enää päästänyt ketään lähelleen, koska lopetuksen jälkeen ruumiin mätäneminen oli alkanut jo ihan parin tunnin päästä.
Mä ymmärrän sua hyvin. Muiden on joskus vaikea ymmärtää meitä oikeasti eläinrakkaita, kun ovat itse hankkineet lemmikin vain statuksen vuoksi, ihan kuin se olisi joku kulutushyödyke.
Mulla on kaksi ihanaa koiraa, enkä ikinä voisi vangita niitä kotiin tai narun päähän. Saavat ulkoilla vapaasti, ja tulevat kyllä monta kertaa päivässä käymään kotona esim. syömässä, joten kaukana eivät ole. Osaavat liikkua tosi nätisti myös liikenteen seassa joten eivät ole haitaksi sielläkään (ennenkuin joku ehtii valittamaan). Toinen on ulkomailta tuotu entinen katukoira joten on tottunut paljon vilkkaampaan liikenteeseen kuin mitä täällä on.
Tsemppiä sinulle, ei välitetä muiden mielipiteistä, kyllä me tiedetään mikä meidän lemmikeille on parasta.
Meillä on fifty-fifty, talvella kokonaan sisällä ja kesällä ulkoilee mun ja koirien kanssa, sekä on mukana pihahommissa. Asutaan maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi aloituksen kirjoitustyyli on kyl niin läpinäkyvä. Sulla varmaan mitään kissaa edes ole :DD
Itse asiassa minulla on kaksi kissaa kohta ja elämäni aikana minulla on ollut kymmenen.
"Vapaana kulkevan kissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta riippumatta siitä, ulkoileeko se maaseudulla vai taajamassa. Hyvin hoidettu sisäkissa saavuttaa usein jopa 15-25 vuoden iän."
Tää "tutkimus" on jo todettu mielipiteeksi, sillä väitteellä ei ollut minkäänlaista totuuspohjaa. Samoin kuin tuo "20000 kissa hylätään vuosittain". Kyseinen väite voi olla tottakin, mutta tutkittua ja luotettavaa tietoa se ei ole, sillä mitään lähdettä ei kyseiseen väitteeseen ole ilmoitettu koskaan. Mielipiteet ohjailevat aivan liian vahvasti ulkokissa-keskustelua :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ruokaa kotkalle tai Ilvekselle. Tai sitten auto ajaa päälle. Tuttu on nähnyt kun kotka vie kissan ja kissan ääni on ollut aika raastava.
Niin, jokapaikassahan vilisee kotkia ja ilveksiä.
Jos kissa ei ymmärrä pysyä poissa auton tieltä Darwin korjaa omansa.
Suunnilleen yhtä todennäköistä saada lottovoitto kuin nähdä kissan napannut kotka.
Sen näkeminen on varmasti melkoisen harvinaista, mutta sen tapahtuminen niinkään ei. Ilveksiä kyllä on nykyään aika runsaasti. Auton alle jää kissoja jatkuvasti varsinkin kesäaikaan. Kissoja katoaa eikä koskaan löydy, eli peto vienyt tai jääneet auton alle niin ettei löydetä. Sekä kissa itse on peto linnuille ja kusee ihmisten nurkkiin. Kyllä kissa ulkona kusee mihin tahtoo, vaikka miten olisi hiekkalaatikot kotona.
Ei se niin kauhean harvinaista välttämättä ole, että isot petolinnut, saati petonisäkkät kissoja napsivat. Lapsuusmuisto ihan kaupunkialueelta on, kuinka huuhkaja nappasi jonkun kissan pihaltamme. Huuto oli kauhea ja sitä kesti kauan. Isäukko kävi pihalla katsomassa, mutta ei pimeydessä nähnyt, mitä tapahtuu. Aamulla tontin laidalla olevan männyn ympärillä oli kasapäin oranssia karvaa ja vaaleaa aluskarvaa.
Täällä nykyisellä asuinpaikalla taajamanlaidalla olen kokenut saman. Yöllä alkoi kuulua helvetillinen kissan rääkyminen ja kun menin ulos, se kuului yläilmoista. Meteli siirtyi läheisen pellon toiselle puolelle ja jatkui siellä metsän laidassa, kunnes huuhkaja sai kissan hengiltä. Kissassa on henki sitkeässä, joten kauan kesti.
Meidän kissamme ovat takuulla sisäkissoja. Jo tuo lapsuuskokemus opetti, että tuollaisen yön jälkeen en aamulla halua joutua ihmettelemään, että missäs miedän kissamme on. Myös ilveksiä likkuu täällä päin ja kettuja on paljon. Kettu tosin käy kissan kimppuun vain todella nälkäisenä, mutta ilvekselle kissa on helppo saalis ja se tappaa niitä jo reviirisyistäkin.
Autot ovat sitten oma juttunsa ja jotkut ajavat kissan päälle tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää "tutkimus" on jo todettu mielipiteeksi, sillä väitteellä ei ollut minkäänlaista totuuspohjaa. Samoin kuin tuo "20000 kissa hylätään vuosittain". Kyseinen väite voi olla tottakin, mutta tutkittua ja luotettavaa tietoa se ei ole, sillä mitään lähdettä ei kyseiseen väitteeseen ole ilmoitettu koskaan. Mielipiteet ohjailevat aivan liian vahvasti ulkokissa-keskustelua :/
Minä en usko siihen, että 20000 kissaa hylätään, mutta tuo luku voi olla kodittomien kissojen määrä hyvinkin, sisältäen villikissat ja niiden pennut. Villikissojen pentuja joutunee aika paljon petojen saaliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ollut useita kissoja aina kerralla, oletko ikivanha vai ovatko katit jääneet lyhytikäisiksi?
Tuo minullekin tuli mieleeni. Olen 46-vuotias ja minulla on ollut kissa 4-vuotiaasta. Järjestyksessä neljäs kissa tällä hetkellä lemmikkinä. Ison osan aikaa noita on ollut kaksi samanaikaisesti hengissä. Nuorimpana kuollut oli kuollessaan 12-vuotias. Toistaiseksi vanhin eli 18-vuotiaaksi.
Hyvä provo, 36! Pitäisi tosiaan päästää koiratkin juoksemaan irti liikenteen sekaan ja naapureiden takaovelle ruokaa kerjäämään. Samaten siat, lampaat, lehmät ja hevoset irti luontoon, käyvät sitten hakemassa ruokaa, kun haluavat. On luonnonvastaista pitää niitä kytkettynä tai aitauksessa. Gerbiili ja hamsteri pihalle hiekkalaatikkoon. Kultakalat puiston lampeen tai viereiseen veto-ojaan.
Meidän ragdolli ei uskalla edes ikkunan vieressä olla jos se on auki, pelkää ääniä ja vaikka saisi mennä ulos niin ei mene.
En kyllä uskaltaisi vapaana antaa mennä, onneksi on kuitenkin vakuutus jos ikinä vahingossa sattuu kissalle mitään.
Meillä päin yksi kissa livahti naapurin kellariin oven ollessa auki. Eipä siitä sen enempää.