Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko asunnon jättää jakamatta erotilanteessa?

Vierailija
01.04.2018 |

Olemme avopuolisoita. Ostimme yhteisen asunnon viisi vuotta sitten, laina yhteinen. Yksi yhteinen 6v lapsi.
Nyt on ero tulossa, eikä meillä kummallakaan ole varaa ostaa toista asunnosta ulos. Minä kuitenkin toivon, että mieheni voisi jäädä tähän asumaan ja pojalla säilyisi rakas, vanha koti tärkeine kaveripiirineen. Itse aion vuokrata asunnon tästä läheltä ja poika tulee asumaan joustavalls viikko-viikko-systeemillä meidän molempien luona.
Olenko hullu, jos jätän vain osituksen tekemättä: muutan pois ja mies jää asumaan asuntoon, josta omistan puolet? Lainaa en tietenkään enää lyhentäisi tästä asunnosta, vaan ex hoitaa asumiskustannuksensa. Jos mies joskus päätyy asunnon myymään, niin silloinhan minä asunnon toisena omistajana saan oman osuuteni myyntihinnasta. Ja jos ex kuolee, niin poikamme perii asunnon. Onko tässä jotakin, mitä minun pitäisi ottaa huomioon? Voiko näin edes tehdä?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osituksessa jää tasingonantoa niin ei kai sitä missään määritellä, millaisina varoina se pitää antaa?

Vierailija
2/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies antaisi sinun omistaa asunnosta 50 %, vaikka et maksa siitä kuin esim. 25%? Eli tietenkin teette paperit, joiden mukaan mies omistaa asunnosta maksamansa lainamäärän verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, olen pahoillani, mutta en ymmärtänyt mitään tuosta vastauksesta. Oon itse vähän samanlaisessa tilanteessa kuin ap, en millään jaksaisi ruveta vääntämään raha-asioista, haluisin vaan kerätä kamani ja häipyä, mutta onko siinä jotain todellista taloudellista vaaraa?

Vierailija
4/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat teki noin, mutta asunto oli velaton. Naapuri teki noin kymmeneksi vuodeksi, mutta en tiedä miten raha-asiat hoitivat, samoin ystävä muutamaksi vuodeksi (eivöt olleet naimisissa).

Minusta sinun pitäisi maksaa oman puolikkaasi lyhennykset muttei vastilkeita.

Vierailija
5/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies antaisi sinun omistaa asunnosta 50 %, vaikka et maksa siitä kuin esim. 25%? Eli tietenkin teette paperit, joiden mukaan mies omistaa asunnosta maksamansa lainamäärän verran.

Eihän ap puhunut 50% vaan omasta osuudestaan. Omistusosuudet menevät muuten ikävä kyllä sen mukaan, mitä kauppakirjassa sanotaan, ei lainan maksun mukaan, eli mies häviäisi tuossa diilissä, jos ap omistaa asunnosta paperilla 50%.

Vierailija
6/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina miettinyt mikä idea tuossa viikko-viikko systeemissä on? Lapsi kerkeää hetkeksi levähtämään yhdessä paikassa ja sitten pitää jo siirtyä toiseen paikkaan. Eikö paljon parempi olisi kuukausi-kuukausi systeemi? 

Vierailija
7/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoerossa ei tehdä ositusta.

Vierailija
8/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo siis luinpa huonosti, haloooo, ap, ette ole naimisissa! Ette te silloin mitään ositusta tee! Katsotte kauppakirjasta, miten asunnon omistatte. Mies on hullu jos suostuu ehdotukseesi.

Vierailija
9/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitosta erittää ei tehdä mitään ositusta, se koskee vain avioliittoa.

Ja lisäksi se, joka maksaa lainaa on eri asia kuin se, kuka asunnon omistaa. Onko teillä siis omistus puoliksi?

Vierailija
10/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä ap voi jättää lainojasi maksamatta ja silti omistaa siitä edelleen puolet.

Voitte tehdä noin mikäli maksatte lainat puoliksi. Ja teette kirjallisen sopimuksen siitä, että mies maksaa vastikkeen. Esim. putkiremonttilainasta tmv. remonttikulusta sinun tulee edelleen maksaa puolet. Mies maksaa siis vain juoksevat menot, sähkö, vesi jne.

Vierailija
11/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap puhunut 50% vaan omasta osuudestaan. Omistusosuudet menevät muuten ikävä kyllä sen mukaan, mitä kauppakirjassa sanotaan, ei lainan maksun mukaan, eli mies häviäisi tuossa diilissä, jos ap omistaa asunnosta paperilla 50%.

Voi olla vaikea sitouttaa miestä asumaan tuossa eli voi nostaa kytkintä kun siltä tuntuu. Ajatus siitä että voit vain muuttaa pois ja pojalle kaikki säilyy niin ennallaan kuin mahdollista on kaunis mutta siitä ei oikein voi kuin esittää toiveita ja jos ne toiveet eivät toteudu niin sille ei voi mitään. Oletan että mies on tietoinen tulevasta erosta, mutta kannattaisi varmistaa onko hän halukas jäämään asuntoon jos sinä lähdet lätkimään.

Se tulikin jo sanottua että jos haluat 50% niin sitten sinun pitää jatkaa lainan maksamista tai joudutte muuttamaan asunnon omistussuhteita niin että sinun osuutesi on se mitä olet tähän mennessä maksanut lainasta. Sitten jos tulee remontteja niin joudutte miettimään niiden kustannusten jakamisen.

Vierailija
12/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte sopia asian ihan miten tahdotte, mutta tehkää kirjallinen sopimus.

Vierailija
13/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä mitään sopimusta tartte tehdä. Ap omistaa puolet ja sama se, kuka lainaa maksaa. Jos mies suostuu. Eli tuskin suostuu. Mutta mikään ei vaadi mitään sopimista, tai maksamista aloittajan puolelta sinänsä.

Vierailija
14/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja suunnitelmia. Kuvitteletko tosissasi, että sulla on eron jälkeen jotain sanottavaa siihen, missä avomies asuu?

Myytte asunnon ja jaatte rahat. Simple.

Vierailija
15/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tuli hyviä kommentteja. Selitin huonosti: siis laina meillä on 50/50, mutta luonnollisesti jos mies nyt ryhtyy minunkin lainaosuuttani eron jälkeen lyhentämään, niin omistussuhde ei tietenkään ole 50/50, jos asunto joskus myydään. Omistan vain tähän mennessä maksamani osuuden asunnosta.

Vierailija
16/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en minä tietenkään vaadi miestä tähän asuntoon jäämään, kyllä hän ihan itse haluaa jäädä! Sovussa asioita nyt järjestelemme ja molemmille on tärkeintä, että ero menee lapsen kannalta mahdollisimman smoothisti. Ap

Vierailija
17/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ideaa sun kannalta on jättää rahoja kiinni asuntoon, jossa et asu?

Muutat asumaan epävarmaan ja kalliiseen vuokra-asuntoon. Lapsen koti on vanhempien hyvä suhde, ja sehän teillä nyt hajoaa.

Tilanne mutkistuu viimeistään, kun miehesi perustaa uuden perheen. Oletko niin höveli, että rahoitat uuden vaimon asumista?

Vierailija
18/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tuli hyviä kommentteja. Selitin huonosti: siis laina meillä on 50/50, mutta luonnollisesti jos mies nyt ryhtyy minunkin lainaosuuttani eron jälkeen lyhentämään, niin omistussuhde ei tietenkään ole 50/50, jos asunto joskus myydään. Omistan vain tähän mennessä maksamani osuuden asunnosta.

Millähän menetelmällä omistusosuutesi liikkuu aina sen mukaan, minkä verran olet asunnosta maksanut?

Vierailija
19/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on iso riski jättää omissa nimissä oleva laina vaan toisen maksettavaksi eli luottaa siihen, että toinen kyllä hoitaa maksut ajallaan. Loppupeleissä se olet kuitenkin sinä itse, joka joutuu vastuuseen mikäli lyhennykset on tekemättä. 

Jos nyt on omistussuhteet 50/50 ja jatkossa mies omistaa enemmän (milloin?), miten meinaatte tuon omistusoikeuden virallisesti muuttaa? Myytkö sinä osan asunnosta miehelle (eikö sitten ole järkevintä että mies maksaa sinut "ulos" tuosta ja ottaa lainaa pankista tarvittaessa itse)? Lahjoituksesta menee lahjavero. Vai oliko tarkoitus että mies jatkaa tässä jotenkin vuokralla maksaen sinulle vuokraa?

Itse en jättäisi mitään yhteistä omistusta entisen puolison kanssa. Asunnossa on kuitenkin aina remontti ym kuluja - saatteko varmasti nämä kulut jaettua ilman riitoja. Esim. ex-puoliso asuu asunnossa seuraavat 5 vuotta ja tänä aikana pinnat ym kuluu. Lopulta hän haluaa tehdä keittörempan. Kuka maksaa? Ex-puoliso vai te yhdessä? Tai vanha katto pitää uusia, onko se ex-miehen maksettava vai teidän yhdessä? Hetken tällainen yhteisomistus voi toimia, mutta pitemmänpäälle voi olla asia erikseen. Itse pistäisin talon myyntiin ja mikäli asuinalue on mieleinen ja siellä on lapsen kaveripiiri, niin etsintään vuokra-asunto tai halvempi omistusasunto samalta alueelta.

Vierailija
20/63 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on iso riski jättää omissa nimissä oleva laina vaan toisen maksettavaksi eli luottaa siihen, että toinen kyllä hoitaa maksut ajallaan. Loppupeleissä se olet kuitenkin sinä itse, joka joutuu vastuuseen mikäli lyhennykset on tekemättä. 

Jos nyt on omistussuhteet 50/50 ja jatkossa mies omistaa enemmän (milloin?), miten meinaatte tuon omistusoikeuden virallisesti muuttaa? Myytkö sinä osan asunnosta miehelle (eikö sitten ole järkevintä että mies maksaa sinut "ulos" tuosta ja ottaa lainaa pankista tarvittaessa itse)? Lahjoituksesta menee lahjavero. Vai oliko tarkoitus että mies jatkaa tässä jotenkin vuokralla maksaen sinulle vuokraa?

Itse en jättäisi mitään yhteistä omistusta entisen puolison kanssa. Asunnossa on kuitenkin aina remontti ym kuluja - saatteko varmasti nämä kulut jaettua ilman riitoja. Esim. ex-puoliso asuu asunnossa seuraavat 5 vuotta ja tänä aikana pinnat ym kuluu. Lopulta hän haluaa tehdä keittörempan. Kuka maksaa? Ex-puoliso vai te yhdessä? Tai vanha katto pitää uusia, onko se ex-miehen maksettava vai teidän yhdessä? Hetken tällainen yhteisomistus voi toimia, mutta pitemmänpäälle voi olla asia erikseen. Itse pistäisin talon myyntiin ja mikäli asuinalue on mieleinen ja siellä on lapsen kaveripiiri, niin etsintään vuokra-asunto tai halvempi omistusasunto samalta alueelta.

Niin siis jos mies maksaa lainaa yksin, niin miten vaikeaa on ostaa aloittaja sinun osuutesi pois välistä? Eihän se ole 50% koko arvosta, jos kerran lainaakin on vielä jäljellä.