Vauva yli 35 vuotiaana
Meillä 2 lasta (2 ja 5 vuotiaat). Olen 35 vuotias ja mieheni 36. Monet ystäväni vasta nyt miettivät tämän ikäisinä ensimmäistä lastaan. Luulin pitkään että olen varma etten halua enempää lapsia mutta nyt en ole ihan varma. Mitä mieltä olette siitä että jos tulisin raskaaksi vaikka 36 vuotiaana ja vauva syntyisi kun minä olen 37 ja mieheni 38 vuotta. Tuntuu mielestäni siltä että olisimme aika "iäkkäitä" jo tähän.
Tuedostan hyvin raskautumisen muuttumisen vaikeammaksi yms. Ainoat asiat mitkä huolettavat on mm.vammaisen lapsen suurempi todennäköisyys ja se että olisimmeko kovin paljon vanhempia vanhempia kuin lapsen ikätovereiden vanhemmat.
Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä!
Kommentit (29)
Onko teistä muuten 3 lasta jo PALJON? Itse olen aina ajatellut että jos on kolmekin lasta jo niin oma aika on nollassa silloin viimeistään ja rahanmeno ihan järkyttävää.
Ap
Joo, kolme lasta ainakin vaikuttaa matkustelumahdollisuuksiin merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä muuten 3 lasta jo PALJON? Itse olen aina ajatellut että jos on kolmekin lasta jo niin oma aika on nollassa silloin viimeistään ja rahanmeno ihan järkyttävää.
Ap
Tähän vielä että muistan kun viimeisilläni odotin tokaa lasta niin mieheni kanssa ajattelimme että olemmeko hulluja, juuri alkoi esioisen kanssa olemaan kivaa ja helppoa (tuolloin 3v.)
Kun olen näitä asioita paljon miettinyt niin luulen että emme tee enempää lapsia. Se on luultavasti meille ylivoimaista. Varmaankin sen kolmannen haluaisin mutta tiedostan liian hyvin omat voimavarat ja mukavuudenhaluisuuden ja siksi lapsiluku jaa kahteen. Surullista mutta pitää vaan ajatelle niitä hyviä puolia.
Ap
Kun ajattelet teidän kahta lasta, niin päätös on oikea. Enemmän vanhempien huomiota heille. Kyllä isommat lapsetkin tosiaan tarvitsevat vanhemmilta paljon aikaa ja voimavaroja.
Täällä ollaan ihan samaa kovasti mietitty..meillä kaksi lasta 8v ja 5v ja ikää tulee meille vanhemmille tänä vuonna 35v. Mulla hirmuinen vauvakuume tällä hetkellä,mutta pelottaa mahdolliset riskit ja kun ei kovin helposti alkanut raskaus edellisilläkään kerroilla ja silloin olin kuitenkin alle 30v :/ mutta olisihan se vauva ihana :)
Minä sain kolmannen lapsen 31-vuotiaana ja haaveilin muutaman vuoden sen jälkeen neljännestä. Nyt 10 vuotta myöhemmin kiittelen itseäni hyvästä päätöksestä, että ei kuitenkaan lähdetty enää yrittämään neljättä. Nyt on ihanaa, kun lapset ovat jo sen verran isoja, että voin keskittyä jo muihinkin kuin lapsiin liittyviin asioihin. Ja kun olen 50-vuotias, kaikki lapset ovat jo täysi-ikäisiä.
Kauheeta kun lähtisi yrittämään ja tulisi sitten vielä kaksoset 😂 Meillä suvussa niitä.
Ap
No mutta se on eri asia kuin vanhempien ikä verrattuna muihin. Silloinhan ette olisi vanhempia.