Voi hitto, tilasin siivoojan ja nyt se ei olekaan miehelleni ok
Ollaan työssäkäyviä molemmat ja 3 lasta. Ajattelin helpottaa arkea, kun kuluu niin paljon aikaa tiskiin, pyykkiin, siivoukseen, kauppareissuihin, ruuanlaittoon. Meillä kyllä molemmat osallistuu, tosin mies ei osaa laittaa ruokaa. Ehdin sopia, että siivooja käy 2 kertaa kuukaudessa, yhteensä 5 tuntia. Sopimuksessa on minimiaika 3 kk ja sopimuksen peruminen viimeistään 1 kk ennen päättyymistä. Nyt mies veti jumalattomat pultit asiasta. Minä elän kuulemma kuin suurtuloinen tähti ja tuhlaan rahaa joutavuuksiin. Mies sanoi, että hän ei maksa senttiäkään, eikä aio osallistua mihinkään raivaustoimiin ennen siivoojan tuloa. Hänen mielestään minä voinkin tämän siivouspalvelun kanssa selviytyä jatkossa itse kaikista siivoustoimista. Alkoi kaduttaa koko homma, kun en tullut kysyneeksi häneltä, onko siivoojan tilaaminen ok. Mietin jo sitäkin, että kun olen työmatkalla esim. huhtikuussa 4 pv ja se siivous sattuu sille ajalle, niin entäs jos mies ei tosiaan suostu edes leluja raivaamaan lattioilta ennen siivoojan tuloa, aika noloa. Mikähän tässä nyt olisi järkevä ratkaisu?
Kommentit (41)
Meillä käy siivooja, mutta kyllä siitä yhdessä päätettiin ja yhdessä maksetaan. Miten päätit tuollaisesta asiasta keskustelematta miehesi kanssa? Ymmärrän kyllä hänen kiukkunsa. Pyydä nyt nöyrästi anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanot miehelle, että asia selvä, sinä vastaat siivouksesta, mies vastaa kaikesta ruuanlaitosta. Hän voi ulkoistaa oman osuutensa viemällä perheen joka päivä ravintolaan syömään, mutta sinä et luovu siivoojasta.
Olisi avioliiton loppu, jos puoliso uhkailisi minua niin kuin tämä kirjoittaja kehottaa. Rakkaus ei ole uhkailua, kiristämistä ja selän takana toimimista. Minkähänlaisten pikkuhitlereiden kanssa jotkut joutuvat elämään? Ymmärrän, että on hankalaa, jos siivous jää perheessä vain toisen harteille, mutta sellainenkin asia pitää selvittää ystävällisesti ja kunnioittavasti.
Koska sopimus on nyt tehty se on tehty. Sanot miehelle, että sorry, siivooja käy nyt kolme kuukautta, ja sinä maksat ja raivaat myös sinä aikana. Ja sen jälkeen neuvotellaan kotityöt varmaan uudestaan, koska itse olet uupunut ja jostain kohtaa pitää hankkia helpotusta. Ottaisiko mies koko siivousvastuun, jos kerran sinä vastaat koko ruokahuollosta?
Kun sinä nyt vastaat ilmeisesti siivouksesta 3 kk, mies vastaa sitten seuraavat 3 kk. Ja jos miehen taso on huonompi, aika pitenee huonouskertoimella.
Kahdella ystävälläni on tilanne, että he haluaisivat siivoojan, miehet eivät. Onneksi minä sinkkuna olen voinut ottaa tarpeen mukaan siivoojan ja jopa kodinhoitaja-assarin (laittaa ruokaa, käy asioilla jne).
Huhhuh, kaikesta perheissä jaksetaankin vääntää. Kotipalveluista saa verovähennyksen joten maksettava määrä pienenee aika lailla. Kolme tuntia viisihenkisen perheen kodissa on aika vähän, jos siinä joutuu raivaamaan ja vaihtamaan lakanat varsinaiseen siivoukseen jää aika vähän aikaa. Mikäli tilaa ei ole paljoa niin imurointi on hidasta kun kamoja pitää koko ajan siirrellä paikasta toiseen että pääsee hommiin ja siihen vielä pölyjen sekä keittiön kaapistojen ja muidenkin ovien pyyhintä sekä pesutilojen siivous.
Itse en kyselisi mieheltä lupaa moiseen enkä oikeastaan mihinkään muuhunkaan, aikuiset ihmiset osaavat kyllä ostaa tarvittavia palveluita/ tuotteita ilman minkäänlaista luvanvaraisuutta. Lisäksi pitää varoa antamasta pirulle pikkusormea, kohta Ap joutuu kysymään luvan vessakäyntiin, tämmöisillä tilanteilla kun on taipumus pahentua ajan mittaan. Ihan oikein että ajatteli omilla aivoillaan ja toimi itsenäisesti ja järkevästi.
Siis täh, ei meillä kyllä tuollaiseen ”lupaa” tarvittaisi.. tuon tason asioista voi kumpikin ihan itsekseen päättää.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh, ei meillä kyllä tuollaiseen ”lupaa” tarvittaisi.. tuon tason asioista voi kumpikin ihan itsekseen päättää.
No kyllä on kohteliasta kertoa ja keskustella asiasta, jos vieras ihminen tulee yhteiseen asuntoon säännöllisesti. Tuo on todella epäkunnioittavaa käytöstä puolisoa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teillä voi, meillä tuosta tulisi riita aivan varmasti. En halua vieraita ihmisiä kotiini siivoamaan.
Maksat erikseen siivoojalle lelujen keräyksen, jos mies ei niitä siivoa. Muuten sovit miehen kanssa, että pidetään ainakin tämä 3 kk, ja katsotaan 2 kk:n aikana, irtisanotaanko sopimus saman tien vai jatketaanko.
Lopettamisen edellytys on se, että mies siivoaa enemmän, koska ei "osaa" laittaa ruokaa.
Ymmärrän kyllä ärsytyksen siitä, että teit päätöksen keskustelematta etukäteen. Se on parisuhteen perusoletus, että toisenkin elämään vaikuttavista asioista keskustellaan etukäteen. Vai mitä sinä sanoisit siitä, jos mies päättäisi jotain sinun autoasi koskevaa kertomatta sinulle?
Ei mun mies siivoojaa meille päästäisi.
Jos ottaisin siivoojan niin yleensä se aloitetaan suursiivouksella ja sitten ylläpito siivous.
Itse ottaisin vaan ton suursiivouksen ja ottaisin sen silloin kun mies on töissä.
Roinaa meillä ei ole, kun olen karsinnan suorittanut ja lapset on jo teinejä.
Tuo karsinta vasta raskasta olikin.
Ihan voimat meni. Ostan nykyään vain laatua ja harkiten.
Kerroin miehelle että otan ikkunanpesun niin sille tuli kiire pestä ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot miehelle, että asia selvä, sinä vastaat siivouksesta, mies vastaa kaikesta ruuanlaitosta. Hän voi ulkoistaa oman osuutensa viemällä perheen joka päivä ravintolaan syömään, mutta sinä et luovu siivoojasta.
Olisi avioliiton loppu, jos puoliso uhkailisi minua niin kuin tämä kirjoittaja kehottaa. Rakkaus ei ole uhkailua, kiristämistä ja selän takana toimimista. Minkähänlaisten pikkuhitlereiden kanssa jotkut joutuvat elämään? Ymmärrän, että on hankalaa, jos siivous jää perheessä vain toisen harteille, mutta sellainenkin asia pitää selvittää ystävällisesti ja kunnioittavasti.
Ehkäpä tuon liiton aika on tullutkin päättyä? Mies suuttuu siivoojan ottamisesta niin, että kieltäytyy osallistumasta kuluihin tai edes tekemään osuuttaan siivoamisesta, vaikka ennen on osallistunutkin.
Taisi mies vain nähdä mahdollisuuden irtisanoutua kotitöistä, tekee sen marttyyrinä ja toista syyllistäen. Syyllistetty vaimo sitten kivasti hoivaa ja lepyttelee loukattua miestä siistissä kodissa. Ja onpa saattanut pihvitkin paistaa.
Meillä siivous tehdään puoliksi. Minulle olisi aivan ok, jos puoliso ilmoittaisi että hänen osuutensa tekee tästä lähin ammattisiivooja ja hän maksaa tämän palkan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan pikkuhankinta ole, jos esim. 5 tuntia kuussa maksaisi 200€ (?) ja minimiaika 3 kk. Siinä puhutaan jo 600€ menoerästä yhteisessä taloudessa. Vuositasolla 2400€. Ja tuo ei ole edes kalleimmasta päästä, sinun ostamasi siivous on voinut maksaa vielä enemmän.
Muista kotitalousvähennys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan pikkuhankinta ole, jos esim. 5 tuntia kuussa maksaisi 200€ (?) ja minimiaika 3 kk. Siinä puhutaan jo 600€ menoerästä yhteisessä taloudessa. Vuositasolla 2400€. Ja tuo ei ole edes kalleimmasta päästä, sinun ostamasi siivous on voinut maksaa vielä enemmän.
Ja höpöhöpö. Jos kyseessä on omakotitalo, yleensä niissä tuppaa olemaan remppaa teetettävänä ihan riittämiin, kotitalousvähennys riittää yhteen kattoremonttiin (työn osuus) tai yhteen viemäriremonttiin (työn osuus) tai yhteen ulkosivuremonttiin (työn osuus) tai yhteen pihakivetysten asentamiseen (työn osuus) tai yhteen ikkunoiden vaihtoon (työn osuus) jne. Meillä ei ainakaan ole jäänyt kotitalousvähennystå yli 5 vuoteen käytettäväksi johonkin siivoukseen. Saman kokoinen perhe kuin ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siivoojan palkkaaminen ei passaa, niin sitten sen yhden kuukauden kuluttua mies alkaa siivota enemmän kun ei edes kokkaa.
Tai jos mies muuttaa mielensä, niin pidätte siivoojan.
Pahoittele hänelle kokeen vuoksi selän takana toimimista, jos se vaikka auttaisi.Eihän parisuhteessa noin voi toimia, kun kyseessä on molempien koti. Toisille on sopivaa, että vieras ihninen käy siivoamassa, toisille taas ei.
Olen samaa mieltä. Enkä itse ikinä haluaisi vierasta ihmistä kotiini siivoamaan. Eräs tuttavani teki siivoustyötä jonkin aikaa ja kertoi kuinka hänen siivousparinsa ihan estottomasti tutki asunnossa aina kaikki kaapit ja laatikot.
Totta tämäkin. Mutta jos asuu kerros- tai rivitalossa, niin eipä sitä kotitalousvähennystä tule käytettyä juuri mihinkään, paitsi ehkä juuri siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vain odottelemaan, tuleeko ero vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin. Mutta jos asuu kerros- tai rivitalossa, niin eipä sitä kotitalousvähennystä tule käytettyä juuri mihinkään, paitsi ehkä juuri siivoukseen.
Kuinka moni 5-henkinen perhe yleensä asuu kerros- tai rivitalossa? Jos ei Helsinkiä oteta huomioon. Asuinhuoneistothan ovat yleensä yksiöitä-kolmioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö. Jos kyseessä on omakotitalo, yleensä niissä tuppaa olemaan remppaa teetettävänä ihan riittämiin, kotitalousvähennys riittää yhteen kattoremonttiin (työn osuus) tai yhteen viemäriremonttiin (työn osuus) tai yhteen ulkosivuremonttiin (työn osuus) tai yhteen pihakivetysten masentamiseen (työn osuus) tai yhteen ikkunoiden vaihtoon (työn osuus) jne. Meillä ei ainakaan ole jäänyt kotitalousvähennystå yli 5 vuoteen käytettäväksi johonkin siivoukseen. Saman kokoinen perhe kuin ap:lla.
15 vuotta ollaan asuttu okt ja 1 kerran saatiin kotitalousvähennys täyteen. Otettiin julkisivuun maalari kun lapsi oli taapero eikä itsellä ollut aikaa kiipeillä maalaamassa. Toisena vuonna kävi putkimies...työ maksoi muutaman satasen.
Huoh, vaikea uskoa että kyse olisi niinkään siivoamisesta vaan pikemminkin siitä, että toimitaan selän takana. Uskoisin että ap selviää tuosta kuitenkin pahoittelemalla, kun ei ole niin iso juttu. Ja ensi kerralla toimit eri tavalla :)
Ja nää "siivotkoon ite" -ihmiset.. kapeakatseista.