Mieheni tekee pahaa ruokaa ja kattaa rumasti
Mieheni ei ole koskaan ollut hääppönen kokki, mutta lasten tulon myötä tilanne on pahentunut. Silloinkin kun olisi aikaa, rahaa ja rauhaa tehdä päivällinen pidemmän kaavan kautta, kokkaa mieheni perusbulkkiruokaa, varioiden noin kolmea-neljää ruokalajia (tomaattipohjainen pastakastike, lasagne, lihapullat ja joskus uunikala). Mieheni kuitenkin tekee nekin vähän miten sattuu, joskus saattaa olla huikea määrä etikkaa lorahtanut pastakastikkeeseen tai uunikalassa ei ole mitään aromeja kalan itsensä lisäksi. Lasagne on usein maukasta mutta sitä hän kokkaa äärimmäisen harvoin sillä laittamisessa kestää eikä mies juuri koskaan varaudu ajoissa. (Juuri kuukausi sitten syötiin päivällinen italialaisittain iltakymmeneltä, arki-iltana, kun mies ryhtyi hommiin joskus seiskalta..)
Tämän lisäksi ruoan esillepano on pahimmillaan jopa luotaantyöntävä, kuorineen keitetyt perunat saattaa lillua keitinvedessä ja lihapullien ruskea soosi on jähmettynyt kokkareiseksi kalvoksi.
Lapset eivät pidä isänsä tekemästä ruoasta, ja isomman (11v.) kanssa tapellaan harva se päivä siitä että käy salaa ostamassa Mäkistä ruokaa treenien jälkeen jos tietää että on isän ruokapäivä. Toisaalta, saatan itsekin syödä vähän paremmin töissä niinä päivinä...
Mitä tässä oikein voi tehdä? En koskaan enää anna mieheni tehdä ruokaa jos meille on tulossa vieraita, mutta ei tämä arkimeininkikään enää vetele. Ja ratkaisu ei ole että tekisin itse kaiken, minulla ei ole aikaa. Valmisruokia tai tilausruokaa ei tahtoisi syödä joka toinen päivä, vaikka rahaa niihin tässä kohtaa olisikin.
Kaiken lisäksi pelkään että mieheni malli opettaa pojillemme perinteiset sukupuoliroolit ja tuottaa pahimmillaan huonon suhteen syömiseen.
Kommentit (43)
Mies ei takuulla rakasta aloittajaa, joka on tuollainen paskasta nipottava despootti ja idiootti. Kyynel silmässä siellä kokkailee ja koittaa miellyttää vinkuvia kakaroitaan ja muijaansa.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vähän samanlainen tilanne joka vaan paheni kun yhdellä lapsista todettiin keliakia, miehen gluteenittomat sörsselit oli niin hirveitä että lapsi rupesi laihtumaan. Ratkaisuksi tehtiin diili että mies opettelee kuusi reseptiä varman päälle ja tekee ruokaa kaksi kertaa viikossa niin että kolmen viikon välein aina vaihtuu "setti". Mies opetteli reseptit yhdessä kanssani ja tekee ne lunttilapun kanssa. Mä teen 3/krt/viikko ja loput kerrat syödään valmisruokaa tai lasten kokkauksia ja joskus ulkona.
Tää sopii meille, mies kun on tyypillinen DI joka on hyvä monissa muissa asioissa, mutta kauhan varressa aiheuttaa vain kauhua :D
Inssit on ihania kokkia. Ne mittaa kaiken äärettömän tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatuksestahan toi tulee, jos miehesi äiti ei ole koskaan opettanut kokiksi eikä appiukko kyökissä hyöri niin vaikea sitä on tässä kohtaa enää korjata. Voit ainostaan opettaa poikasi ruoanlaittajiksi ja pitää sormet ristissä etteivät peri isänsä taitoja. Tosin jos 11v. ramppaa Mäkissä niin peli on ehkä jo menetetty.
Lapsi on varmaan oppinut olemaan arvostamatta miehen ruuanlaittoa äidiltä. Tuskin haluaa isona tehdä itsekään mitään ruokaa, ettei joku sitten pääse sanomaan siitäkin.
t.kristallikissa
No pitääkö ne itse alusta asti vääntää? Ostakaa eineksiä.
Lasagne ei ole arkiruokaa, ei sitä tosiaankaan aleta tekemään illalla klo 7 lapsiperheessä. Uunikala taas on pikaruokaa. Haittaako se jos unohtui ennen paistamista maustaa, voihan siihen suolat ja muut lisätä vaikka lautasella. Voit kai sinäkin sen perunan keitinveden kaataa pois?
Mitä tässä voi tehdä? -kysyt
Tehkää YHDESSÄ ruokaa.
1. Tehkää itse tai tarvittaessa ostakaa ostakaa valmista ruokaa tai puolivalmisteita jääkaappiin ja pakastimeen (niin muutkin normaalit ihmiset, perheelliset ja perheettömät, tekevät). Pitää olla kyllä aika tumpelo, jos ei osaa valmiista pakasteesta ruokaa tehdä. Pastapaketissa on muuten keitto-ohje, luulisi sitä uskovan, jos martan eli naisen ohje on jonkun miehen mielestä väärä.
2. Opeta lapsillesi ruoanlaittoa, eivätpähän opi pelkäämääsi asennetta ettei ruoanlaitto olisi miesten työtä. Ruoanlaitto ja terveellinen syöminen ovat niin tärkeitä asioita, että lapsilla on liikaa, vääränlaisia tai väärään aikaan olevia harrastuksia, elleivät ehdi opetella ruonlaittoa.
Eniten minua korpeaa tässä se, ettei mieheni vaikuta käsittävän että poikamme on ruvennut syömään roskaruokaa koska hänen kokkauksensa eivät maita. Ja ettei hän halua satsata yhtään ylimääräistä vaan paiskaa ainekset yhteen ja tuottaa siitä jotain apetta, ihan sama miltä se näyttää tai maistuu. Itse kulinaristina en käsitä miten joku voi olla niin laiska, ja minua loukkaa ettei mies halua opetella paremmaksi edes perheensä vuoksi.
- Ap
No voi sua rukkaa!!
Siis ihan oikeasti, kuka viitsii narista jostain arkisesta kattamisesta.
Kata kauniisti silloin kun teet itse ruokaa.
Ihme narinaa
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua korpeaa tässä se, ettei mieheni vaikuta käsittävän että poikamme on ruvennut syömään roskaruokaa koska hänen kokkauksensa eivät maita. Ja ettei hän halua satsata yhtään ylimääräistä vaan paiskaa ainekset yhteen ja tuottaa siitä jotain apetta, ihan sama miltä se näyttää tai maistuu. Itse kulinaristina en käsitä miten joku voi olla niin laiska, ja minua loukkaa ettei mies halua opetella paremmaksi edes perheensä vuoksi.
- Ap
Se on ihan sinun oma vikasi koska poikasi apinoi sinun säälittäviä ja loukkaavia ja vääriä mielipiteitäsi.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin otettu, jos mies edes tekisi ruokaa. Meillä mies ei osaa kokata, mutta ei se minua haittaisi.
Minä olen ammattikokki, ja teen kaikki ruoat kotona.
Joskus harvoin mies yllättää ja tekasee vaikka voileivän minulle, ja se on aivan mahtavaa!
Kyseessä ei ole 6v, jota pitää kehua yrittämisestä, vaan aikuinen ihminen joka todennäköisesti on oppinut paljon vaativampiakin kun taitoja, kuten autolla ajon ja jonkun ammatin. Kyllä tervepäisen ihmisen pitää osata laittaa muutamaa arkiruokaa siedettävästi ilman että puoliso tsemppaa vieressä, älkää kohdelko niitä kumppaneitanne kuin lapsia!
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Ei tuollainen ole mitään elämää, ettei saa toimia siten kuin itsestä hyvältä tuntuu. Aivan sama sun kulinarismis. Mikset kokkaa itse, niin saat syödä mitä haluat? Mä ainakin kokkaisin, jos toinen tekisi huonompaa ruokaa. En todellakaan kuvittelis, että hänen täytyy tykätä samoista puuhista kuin mun.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin otettu, jos mies edes tekisi ruokaa. Meillä mies ei osaa kokata, mutta ei se minua haittaisi.
Minä olen ammattikokki, ja teen kaikki ruoat kotona.
Joskus harvoin mies yllättää ja tekasee vaikka voileivän minulle, ja se on aivan mahtavaa!
Kyseessä ei ole 6v, jota pitää kehua yrittämisestä, vaan aikuinen ihminen joka todennäköisesti on oppinut paljon vaativampiakin kun taitoja, kuten autolla ajon ja jonkun ammatin. Kyllä tervepäisen ihmisen pitää osata laittaa muutamaa arkiruokaa siedettävästi ilman että puoliso tsemppaa vieressä, älkää kohdelko niitä kumppaneitanne kuin lapsia!
No aloittajan mies ei mitään tsemppiä kaipaakaan selkeästikään. Homma näyttää olevan miehellä hyvin hallussa.
t.kristallikissa
Osta miehellesi hyvä keittokirja.
Vierailija kirjoitti:
Osta miehellesi hyvä keittokirja.
Ei mitään painostusta enää yhtään enempää!!!! Ap on itse syyllinen pojan asenteisiin ja saa katsoa peiliin vaan! Aivan NAURETTAVAA valitusta!!!
t.kristallikissa
Meillä perinteisiin sukupuolirooleihin on auttanut se, että olemme pukeneet poikiamme hameisiin. Olen myös luennoinut heille patriarkaatin naisia sortavasta vaikutuksesta ja vaatinut heitä kohtelemaan tulevia tyttöystäviaan kiltisti ja kunnollisesti.
Me syödään naapurissa tai naapuri niin ei tule kinastelua kokkaamisesta saati kattauksesta. Pojat ei jätetä niitä varpaita lattialle.
Voi helvettiläinen !
Ole syömättä tai syö lattialta niin kuin muutkin koirat, mutta lopeta turha kitinä.
Keleen harppu !
Miksi miehille ja naisille on eri standardit? Pitääkö olla munasarjat että pystyy olemaan keittiössä? Mistä kaikki tv- kokit sitten tulee?
Eli järki päähän, jokainen pystyy tekemään ruokaa jos haluaa. Jokaisessa pakkauksessa on ohje tai jos ei ole niin netti on niitä pullollaan.
Toisaalta nykyaikana kenenkään ei ole pakko tehdä ruokaa jos ei halua. Voi ostaa valmista ruokaa. Kysy laittaa ruokaa on kyllä törkeä Kansalaistaito, ja molemmat vanhemmat toimii siinä esimerkkinä lapsille.
Perheessä voi myös sopia tasapuolisesta työnjaosta monella tapaa.
Ap:n tapauksessa mies ei halua toimia ap:n toivomalla tavalla. Kiinnostaa mitä mies itse ehdottaa ratkaisuksi? Niin pitkään pitää neuvotella että löytyy molemmille kelpaava ratkaisu. Jos mies ei suostu neuvotteluun perheessä on ongelma ja suosittelen että ap menee lakkoon kunnes neuvotteluhalukkuutta löytyy.
Ja kuule, joku mies hakee itsellensä pitsan ja ryystää sen sohvalla kaljan kanssa.
Kotikasvatuksestahan toi tulee, jos miehesi äiti ei ole koskaan opettanut kokiksi eikä appiukko kyökissä hyöri niin vaikea sitä on tässä kohtaa enää korjata. Voit ainostaan opettaa poikasi ruoanlaittajiksi ja pitää sormet ristissä etteivät peri isänsä taitoja. Tosin jos 11v. ramppaa Mäkissä niin peli on ehkä jo menetetty.