14-v tyttäreni oli sitten pitänyt kotibileet
Jätimme teinin kotiin, koska ei halunnut lähteä muun perheen kanssa vähän pitemmän matkan päähän sukulaisia tapaamaan, koska auto matka olisi ollut liian pitkä. Ensin meinasimme tulla kotiin vasta huomenna, mutta sattuneesta syystä tulimme sitten jo tänään. No löysimme sitten keittiön pöydältä jotain viina pulloja ja menimme sitten yläkertaan, koska tytön huono on siellä. Vastaan tuli tyttö ja joku poika joka vain käveli ohi ja nopeasti selitti, että kyseessä oli kotibileet, mutta kieltäytyi kertomasta nimeä ja lähti, kun mieheni käski painumaan v*ttuun. Tyttö sitten selitti, että piti bileet ja mitään ei hajonnut, mutta joi vähän alkoholia. Tutkimme ja siivosimme koko talon, koska kertakäyttö kuppeja oli siellä täällä ja jotain kebabbien folioita ja pitsalaatikkoja tosiaan oli vähän siellä täällä. Jotenkin matollekaan ei ole mitään kaadettu ja muuten oli ihan kunnossa talo. Kuitenkin se poika sitten ilmeisesti otti ne viinat siitä keittiön pöydältä, kun hänellä oli lätkäkassi ja reppu, mutta se ei sinäänsä haittaa, koska ei ne meidän ole. Puhuttelin tyttöä ja ei hän kertonut mitään nimiä ja vakuutteli, että oli ensimmäinen kerta, kun alkoholia joi. Kuinka kovan rangaistuksen annan?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Luottamus pitää ansaita.
Ja vanhempien omistama koti on vanhempien omistama ja vanhempien vastuulla. Ei sitä kotia käytetä kotibileisiin luvatta ilman seuraamuksia.
Seuraamushan tästä tietysti pitää tulla. Mutta seuraamuksen laadusta riippumatta tärkeintä on se, että nuori ymmärtää sen, millaisen pettymyksen hän on aiheuttanut luottamuksen pettäessään. Mielestäni tottakai normaaliälyisen 14-vuotiaan voi jättää kotivahdiksi. Mutta jos 14-vuotias munaa sen homman niin tärkeintä on se puhuttelu. Ja tarjota tietenkin mahdollisuutta ansaita luottamus uudestaan, jossakin ajassa ja jollakin tavalla.
Seuraamuksena - puhuttelun lisäksi - ajattelisin vapauksien rajoittamista määräajaksi (esim. kaksi kuukautta) siten, että kotiintuloaikoja aikaistetaan, kavereiden kanssa hengailua vähennetään, ja kavereita saa tavata kotona siten, että vanhemmat ovat läsnä. Muutenkin olisin eniten huolissaan vanhempana siitä, että tytöllä ystäväpiiriä jotka käyttävät alkoholia ja joita vanhemmat eivät tunne. Tästä syystä vahempien on aika tutustua näihin kavereihin.
Koti on muutakin kuin omistussuhde.
Ap ei jostakin syystä luota lapseensa (ehkä hän ei muutenkaan luota ihmisiin) ja palaa sovittua aikaisemmin kotiin. Minkä viestin tämä antaa teinille? Oliko teiniä kielletty järjestämästä bileitä/ kutsumasta kavereita kun muu perhe on reissussa? Jos näin on, teinikin rikkoi sopimusta, eli samalla viivalla ovat vanhemmat ja teini.
Mutta mitään hirveää ei ilmeisesti ole tapahtunut. Sopiva rangaistus olisi ollut jälkien siivoaminen, mutta vanhemmat pilasivat sen kaikkein selkeimmän ja konkreettisimman vaihtoehdon. Syyttäkööt siis itseään ja kestäköön seuraukset. Teinille on enää turha kostaa omaa tyhmyyttään jollain kurinpitotoimilla.
Surullisinta tässä on, jos murrosikäisellä teinillä on vanhemmat, jotka ovat kokonaan unohtateet tai kieltäneet millaista on olla murrosikäinen teini.
Varmaan sanottu jo, kun en jaksanut lukea koko ketjua, mutta sanon silti: oletko, ap, itse ollut koskaan 14-vuotias? Voi olla jonkun mielestä tyhmä kysymys, mutta jos hän on itse joskus sen ikäinen ollut, niin sitten pitää olla tosi huono muisti, jos tuli yllätyksenä, että tuossa tilanteessa on ollut bileet talossa. Mietipä, ap, mitä itse olisit vastaavassa tilanteessa ja vastaavassa iässä tehnyt, ainakin jos olet ollut edes vähänkään ns. normaalia teiniä muistuttava. Minä olen 4 kk vaille 50 v., ja muistan kyllä oman teini-ikäni. Jos 14-vuotiaalle minulle olisi tuollainen tilaisuus tullut, niin olisi kyllä pidetty sellaiset bileet, että niitä muisteltaisi vieläkin. Jos tuossa nyt joku on rangaistuksen ansainnut, niin se on ap itse, kun on niin typerys ollut, ettei ole itsestäänselvyyttä osannut ennakoida.