Meneekö "bakteerikammoni" liian pitkälle?
En ole siis mikään hygieniafriikki, mutta kyllä tämä rajoittaa mun elämää jonkun verran.
Perusjutut, mitkä on perushygieniaa:
- Päivittäinen peseytyminen
- Käsienpesu aina kun tulen ulkoota, vessan jälkeen ja ennenkun rupean tekemään ruokaa
- Puhtaat vaatteet
- Hammaspesu 2x päivässä, joskus 3x
- En anna koiran/koirien nuolla naamaa koska tiedän mitä kaikkea kakkaa ulkona on maistellut ja haistanut.
Sitten näitä mitä muut ihmettelee:
- Kotivaatteet (ei sinänsä outo, mutta syy ehkä on). En halua että esim. kodin sohville tulee bakteereita esim. bussin penkeistä tai työpaikan tuoleista, joissa on kuka vaan voinut istua. Vaihdan AINA kaikki päällysvaatteet heti kun tulen ulkoa kotiin. Minulla on tiukasti erikseen kotivaatteet ja muut vaatteet.
- Jos joudun matkustamaan julkisissa liikennevälineissä, niin en istu. Minulla on kai jäänyt jonkinlainen trauma "bussipe*sebakteereista" kun näin erään juopon kusevan alleen bussissa penkille. Ja sitten nousi siitä normaalisti, jonka jälkeen joku pahaa aavistamaton nainen istui sitten hänen kusensa päälle. Mietin aina mitä näissä penkeissä on, joihin istuisin. Sama on nyt viimeaikoina laajentunut noihin työpaikan tuoleihin ja kaikkiin yleisiin istumapaikkoihin.
- En ota koskaan mistään kaiteesta kiinni julkisella paikalla ilman hanskoja. Kädet on tosi epähygieeninen paikka ja ei niistä kaiteista tarvitse ottaa kiinni.
- Sohvalle tai millekään kodin tuolille en istu kun kotivaatteissa. Ikinä. Joskus jos joudun istumaan, eikä kukaan ole näkemässä, otan housuja alas sen verran ettei per*eosio koske tuoliin.
- Sänky. Päiväpeitottomalle sängylle ei ole mitään asiaa istumaan tai makaamaan välttämättä edes kotivaatteissa. Joko alasti tai pikkuhousuissa. En myöskään KOSKAAN laita sängylle mitään tavaroita, koska nekin on ollut ties missä. Tämä on näin tiukkaa, koska nukun alasti. Jos tulee joku kylään, niin on aina päiväpeitto (joka on aina samoin päin, eli päällä oleva osa on aina päällä).
Asun yksin. Ei käy vieraita miehen lisäksi, mutta ei tästä syystä. Onneksi ei käy, ties missä pöpöissä mun sohvat ja tuolit olisi. Onneksi mies suhtautuu huumorilla, mutta kyllä tästä tulisi ongelma jos yhteen muutettaisiin, kun toinen on vähän enemmän hälläväliä. Ja onhan tämä varmasti toiselle aika raskasta pidemmän päälle. En kuitenkaan mitään raivareita vedä vaikka nyt sängylle istuisikin ulkovaatteissa, vaihtaisin vaan lakanat. :D
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia kammoja omaavat kontrolloivat joitain asioita, tunteita, joita eivät pysty käsittelemään itsessään. Helpompi ulkoistaa pelko pöpöihin kuin niihin sydämessä ja sielussa oleviin mörköihin, jotka ahdistavat omaa sisintä. Ei se ole hyvää elämää.
Mulla on vielä pahempi OCD kuin ap:lla, ja olen käyttänyt valtavasti aikaa sen miettimiseen, että mitähän nuo käsittelemättömät tunteet oikein voisivat olla. Mutta en keksi. Sen sijaan olen sairastanut koko ikäni paljon, ja minulla on normaalia huonompi vastustuskyky. Niin että olisiko ihan vain sairastumisen pelkoa sitten kuitenkin, eikä mitään salattuja tunteita.
Juu, bakteerikantammehan on se juttu, mikä suojaa meitä sairastumiselta. Puhutaan ns. normaalifloorasta. Jos peset itseäsi liikaa, peset suojaavat bakteerit pois, ja silloin virukset iskevät helposti.
OCD, lääkäriin + terapiaan. Miel. heti, ettei pahene niin, ettet enää kykene ulkomaailmaan lainkaan. :/
kirjoitit: näin erään juopon kusevan alleen bussissa penkille. Ja sitten nousi siitä normaalisti, jonka jälkeen joku pahaa aavistamaton nainen istui sitten hänen kusensa päälle. ei riitä että olet vammainen, olet myös tyhmä kun annat jonkun istua kusiselle penkille etkä tee mitäänasian estämiseksi. vai halusitko oikein hekumoida asiaa?
Aloittajan kaltaiset neurootikot on yleensä niitä jotka sitten kanssa sairastelee eniten. Ja se taas lisää kierrettä ja pelkoa entisestään kun mitään ei bakteereista ja niitten toiminnasta ymmärretä, kuvitellaan vain että nyt on yhä enemmänn ja yhä paremmin ja steriilimmin elettävä ettei vaan sairastu... kun totuus on että lievä lika on vain hyväksi ja ylläpitää ja parantaa vastustukykyä.
Miksi pelkäät pissaa? Tiesitkö että sinussakin on pissaa ja pissa on steriiliä vaikka se olisi juopon pissaa.
No voi vittu, eikö ole vähän hankalaa kun pitää elää miljoonan turhan hygieniasäännön mukaan 😂😂
No, itselläni ei ole oikein mitään noita perushygienian rutiineja. Käyn suihkussa kerran viikossa, pesen käsiäni vain jos ovat näkyvästi likaantuneet ja välillä julkisissa käymälöissä, samat vaatteet päällä viikon, hammaspesu ehkä pari kertaa viikossa. Vuodevaatteet pesen ehkä 3-6 kk:n välein. Tykkään kaivella kutisevaa persettäni, josta usein tihkuu kirvelevää kakkamaista nestettä. Joskus pesen käteni sen jälkeen, joskus en.
Mutta noi muut pöpöpakkomielteet menee vähän saman suuntaisesti, että kosken ovenkahvoihin ja kaiteisiin aina hihalla, lapsena en suostunut koskemaan samaan lusikkaan tai juomaan samasta kupista kuin vanhemmat, jne. Ei nyt sentään yhtä pakkomielteisesti kuin kirjoittajalla, mutta logiikka menee kait jotenkin niin, että oma saasta on OK, muiden saasta on ällöä.
Vierailija kirjoitti:
Mua on alkanut inhottaa työtuolit. Siis ne ovat yleensä sellasia ergonomisia, pehmustettuja ja kankaisia. Niitä ei koskaan pestä. Meillä ei myöskään kovin usein vaihdeta uusiin. Eli niissä voi muhia 10 vuoden bakteerit! Jos ne olisivat esim. nahkaa, niin voisi pyyhkäistä pintaa mutta ei..
Kun ajattelee vaikka nykyisiä vaatteita niin monella on todella ohuet leggingsit housuina. Tästä syystä minua inhottaa istua muiden työtuoleille. Eikä edes aleta puhumaan neuvotteluhuoneiden tuoleista..
Jep, aika usein näkee valkovuotoläikkiä kankaisissa tuoleissa erilaisissa odotustiloissa ja kokoustiloissa. Yök.
Osa noista menee yli. Tos oli ehkä 3-4 kohtaa, mitä katoin, et joo nyt meni yli.
Mut mullakin vähän tommosta, mulla on käsidesi, millä käytännössä esim. desfioin mun jalat ja sääret(ettei tuu karvatupentulehdusta:D), kädet+käsivarret yms. aina vielä suihkun jälkeen. :D
Sit oon niitten teippiharjojen/teippirullien suurkuluttaja. Viikossa menee varmaan 2 rullaa, mut meil on 2 koiraa, mistä irtoo hitosti karvoja.
Bakteerikammoisen neurootikon vainoharhaisuutta. Miten muuten toimit, kun menet esim. lääkärin tai hammaslääkärin vastaanotolle, kun et kerran suostu istumaan sellaisille tuoleille, joilla on istunut joku "likainen" ihminen ennen sinua. Norkoiletko oven pielessä ja huutelet sieltä asiasi lääkärille. Toivottavasti sinulla on riittävän pitkä hammaslääkäri, joka ylettää hoitaa hampaasi, vaikka seisotkin. Varmaan seisot myös kirkossa tai ehkä et käy siellä koskaan. Mitenhän me vanhemmat ikäpolvet olemme selvinneet hengissä vuosikymmeniä, vaikka varsinkin lapsuudessamme hygienian hoito oli aika puutteellista, esim. vain kerran viikossa saunassa, jolloin myös vaihdettiin alusvaatteet. Käsiäkin pestiin huomattavasti harvemmin kuin nyt. Peseekö miesystäväsi muuten kädet vessassa käytyään? Yllättävän monet miehet eivät nimittäin pese, eivät edes nuoret miehet.
Menee liian pitkälle, tuo on neuroosi. Eikä tosiaankaan lievästä päästä.
Hakisin apua.
Vierailija kirjoitti:
No, itselläni ei ole oikein mitään noita perushygienian rutiineja. Käyn suihkussa kerran viikossa, pesen käsiäni vain jos ovat näkyvästi likaantuneet ja välillä julkisissa käymälöissä, samat vaatteet päällä viikon, hammaspesu ehkä pari kertaa viikossa. Vuodevaatteet pesen ehkä 3-6 kk:n välein. Tykkään kaivella kutisevaa persettäni, josta usein tihkuu kirvelevää kakkamaista nestettä. Joskus pesen käteni sen jälkeen, joskus en.
Anteeksi mitä
Fysiikassa ja kemiassa ei kyllä opeteta bakteereista yhtään mitään...
Bakteerit säilyvät hengissä parisen tuntia, loismatojen munat viikkoja, kuukausia tai vuosia (viileässä pisimpään), ja virukset voivat säilyä hengissä satoja tai tuhansia vuosia.
Sanoiko muuten aloittaja, että hän hirveästi haluaisi muuttaa yhteen kenenkään kanssa?