Maria Veitola yökylässä: Sipilä
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
No joo, jos työttömät menisi töihin sillä *pienellä palkalla* kuka työnantaja enää maksaisi niitä normipalkkoja?
Ja nostaisiko työnantaja palkka kuitenkaan jatkossa?
Luulen, että se pieni palkka jäisi pysyväksi niin kauan kuin työntekijä lähtisi itse tai keksittiin syy antaa potkut ja ottaa uusi pienipalkkainen.Jos saisi 500 - 600 eurolla ihmisen tekemään samoja töitä kuin joutuisi maksaman toiselle 2000 euroa?
Kohta palkkataso laskisi niilläkin, nyt töissä olevilla, ajatelkaa sitä.
Tai normipalkkaisille annettaisiin potkut *tuotannollisista ja taloudellisista syistä* ja tilalle otettaisiin pikkuhiljaa alipalkattuja.Ja onhan se väärin, että samoissa töissä olisi 500 euron työntekijöitä ja 2000 euron työntekijöitä?
Ainakin minun mielestäni ei olisi oikein.
On olemassa myös minimipalkat. Kukaan ei myöskään sano, ettetkö voisi päästä vakkariksi paremmalla palkalla. Aina kannattaisi yrittää, eikä heti heittää kirvestä kaivoon.
Vierailija kirjoitti:
No joo, jos työttömät menisi töihin sillä *pienellä palkalla* kuka työnantaja enää maksaisi niitä normipalkkoja?
Ja nostaisiko työnantaja palkka kuitenkaan jatkossa?
Luulen, että se pieni palkka jäisi pysyväksi niin kauan kuin työntekijä lähtisi itse tai keksittiin syy antaa potkut ja ottaa uusi pienipalkkainen.Jos saisi 500 - 600 eurolla ihmisen tekemään samoja töitä kuin joutuisi maksaman toiselle 2000 euroa?
Kohta palkkataso laskisi niilläkin, nyt töissä olevilla, ajatelkaa sitä.
Tai normipalkkaisille annettaisiin potkut *tuotannollisista ja taloudellisista syistä* ja tilalle otettaisiin pikkuhiljaa alipalkattuja.Ja onhan se väärin, että samoissa töissä olisi 500 euron työntekijöitä ja 2000 euron työntekijöitä?
Ainakin minun mielestäni ei olisi oikein.
Tuo kaikki on totta. Ikävä kyllä kateuden sokaisemina työlliset eivät sitä näe. Ja osa oikeasti ajattelee että jos itse saa 2000€ on ihan oikein vaikka joku toinen samasta työmäärästä ja -ajasta saisi sen 500€.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet työssäkäyvät selittävät työttömille kuinka työelämässä on raskasta ja se ei aina ole hauskaa ja talouskin voi olla tiukilla palkansaannista huolimatta? Tai alentuen puhuvat työelämän pelisäännöistä ja paikalle ilmestymisestä.
Ettekö ymmärrä että valtaosa nykyisistä työttömistä on tehnyt töitä, osa jopa vuosikymmeniä, kauemmin kuin osa selittäjistä?
Jotkut matalapalkka-alalla/pätkätöissä/jne.
Kyllä he tietävät nuo asiat, kokemuksesta.
Silti ovat sitä mieltä että töissä oli parempi kuin työttömänä.
Tässhän vain keskustellaan asioista. Itse olen ollut yli 30 vuotta töissä. Välillä olen ollut pieniä aikoja työttömänä ja olen ollut kiitollinen, että olen vähän aikaa saanut olla pois oravanpyörästä. Silti on tullut perustoimeentulo. Aina olen saanut töitä, vaikka joskus on vienyt kauemman aikaa. Alaakin olen vaihtanut. Olen aina myös pitänyt uuden oppimisesta ja nytkin vielä yli 50-vuotiaana pidän siitä. Ehkä siinä selitys siihen, että olen päässyt aina töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa Sipilän politiikkaan nyt millään tavalla.
Ajatuksia jaksosta:
Sipilä ja vaimonsa vaikuttivat yllättävän mukavilta molemmat. Vaikuttivat jopa aika vaatimattomilta.. molemmat ovat erittäin rikkaita, mutta eihän sitä huomannut millään tavalla. Esim joku Mikael Gabriel kertoi vaatteidensa hintoja innoissaan 😅😅 nämä eivät millään tavalla tuoneet valtavaa rikkauttaan esille, vaikka toki voisivat tuoda kaikessa rauhassa jos haluaisivat.
Tuo on sitä kakkein vastenmielisintä rikkautta että rahaa on mutta esitetään vaaatimatonta. Salaa kuitenkin käydään yksityisellä ja käydään salaa ulkomailla. Jos on oikeasti vaatimaton niin miksi ei anna rahojaa pois köyhille?
Eli jos leveilee rahoillaan on paska, mutta jos ei leveile on vielä paskempi. Ihmeellinen ajattelumalli 😂
Ihan tavallisilta maanläheisiltä ihmisiltä vaikuttivat. Kaikkea hyvää heille.
Ei tarvi leveillä mutta tuollainen että esitetään vaatimatonta vaikka salaa myös käytetään rahaa kun kukaan ei näe eikä näy ulospäin.
Miten mielestäsi esittivät vaatimatonta? Olivat ihan omia itsejään. Salaa käytetään rahaa? Ei hyvää päivää...sinäkö itse huutaisit, että sinulla on niin paljon rahaa ettei paskalle taivu? Tai niin kuin Andy McCoy levittelisit seteleitä taskustasi studiossa?
Pidettiin Sipoon kodit, helikopterit ja lentokoneet piilossa. Ja orjat. Missä se henkilökunta piileksi?
Miksi ihmeessä niitä olisi pitänyt esitellä? Oletko joku sairas, kateellinen stalkkeri?
Ettekö te työttömät samoin syyllistä työssäkäyviä ja Sipilää.
Nuorena olin töissä kahvilassa.
Silloin aluksi ei ollut niinsanottua miniminpalkkaa ja työnantaja sai maksaa niin alhaista palkkaa kuin suinkin.
Mutta sitten tuli laki miniminpalkasta.
Sen jälkeen samoja töitä teki toinen 200 markalla ja toinen 512 markalla, esimerkiksi.
Eli jos työntekijä ei ollut sen ikäinen, että miniminpalkkaehto täytyi, niin työnantajan voi maksaa pienempää palkkaa kuin sille, samanarvoiselle työntekijälle jolle täytyi maksaa miniminpalkkaa, joka oli tosiaan muistaakseni 512 markkaa.
Mulla ainakin kävi niin, että palkka tuplaantui yli puolella yhdessä yössä kun täytin määrätyn iän.
Kaverini, jonka kanssa tehtiin täysin samoja hommia sai edelleen sen 200 euroa, koska oli minua nuorempi.
Tähänkö halutaan takaisin?
Että on kahden eri palkkaluokan kansalaisia samoja töitä tekemässä.
Toki tässä miniminpalkassa oli se hyvä puoli, että palkka nousi lain mukaisesti määrätyn iän jälkeen, mutta nykyään sitä ei ole mikään pakko nostaa jos työntekijä ei uskalla sitä itse pyytää.
Enkä usko, että työnantaja nykyoloissa palkkaa vapaaehtoisesti nostaa.
Ideanahan on juuri saada töihin pienellä palkalla pakkkokeinoin saatuja työntekijöitä.
Siis kaverini sai 200 markkaa, ei, euroa.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku työtön ehdottanut työllisille keskitysleirejä, nimitellyt loisiksi, rikkaruohoiksi (ministerin ilmaus jota pääministeri ei katsonut aiheelliseksi moittia) jotka tulee kitkeä jne?
Monelle työlliselle pitää selittää aktiivimallia koska eivät sitä selkeästi ymmärrä, valtaosa työttömistä taas tietää aivan hyvin että työpaikalle pitää ilmestyä ja vieläpä ajoissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta.
Työttömiä on turha syyllistää käskemällä katsomaan peiliin jne koska töitä ei kaikille tule olemaan vaikka työttömät kuinka tuijottaisivat peiliin päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku työtön ehdottanut työllisille keskitysleirejä, nimitellyt loisiksi, rikkaruohoiksi (ministerin ilmaus jota pääministeri ei katsonut aiheelliseksi moittia) jotka tulee kitkeä jne?
Monelle työlliselle pitää selittää aktiivimallia koska eivät sitä selkeästi ymmärrä, valtaosa työttömistä taas tietää aivan hyvin että työpaikalle pitää ilmestyä ja vieläpä ajoissa jne.
En oo halveksinut työttömiä, jotka eivät itse asialle voi mitään. Valitettavasti kaikki työttömät ei oo samanlaisia. Kyllä tällä palstalla haukutaan kaikki vuototellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta.
Työttömiä on turha syyllistää käskemällä katsomaan peiliin jne koska töitä ei kaikille tule olemaan vaikka työttömät kuinka tuijottaisivat peiliin päivät pitkät.
Nyt suututaan kun yritrtää puolustaa sylkykuppi Sipilää. Siitä vaan...
Mikähän olisi se *pienempi palkka* jolla työttömän pitäisi *aluksi* mennä töihin?
Ja kuinka kauan pitäsi sillä palkalla töitä tehdä?
Tähän kaikkeenhan pitäisi tehdä omat lakinsa, että ei mene omavaltaisuuksiin ja edelleen olisi kahdenlaista työntekijää työpaikalla. Niitä jotka saavat palkkaa *normaaleilla* ehdoilla ja niitä joille sovelletaan sitä *aluksi pienellä (millä tahansa) palkalla ja myöhemmin nostetaan jos nostetaan*-lakia?
Onhan sekin aika alentavaa jos työpaikalla on normipalkattu työntekijä ja sitten otetaan se *pienipalkkainen* työntekijä, jolla saattaa olla kokemusta, koulutusta ja kielitaitoa tai muuta paljon enemmän kuin sillä normipalkatulla. Mutta saa sitten sen 600 euroa tilipäivänä.
Lisäksi on tunnollinen ja ahkera ja mukava työntekijä.
Epäoikeudenmukaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo halveksinut työttömiä, jotka eivät itse asialle voi mitään. Valitettavasti kaikki työttömät ei oo samanlaisia. Kyllä tällä palstalla haukutaan kaikki vuototellen.
Kovin usein asioita yleistetään ja paljon täällä esiintyy asennetta "kaikki työttömät ovat laiskoja pummeja, makaavat sohvalla, kittaavat kaljaa, röökaavat ja nostelevat ruhtinaallisia tukia".
Mikä on todella väärin.
Kuten yleistäminen ja asenteellisuus aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa Sipilän politiikkaan nyt millään tavalla.
Ajatuksia jaksosta:
Sipilä ja vaimonsa vaikuttivat yllättävän mukavilta molemmat. Vaikuttivat jopa aika vaatimattomilta.. molemmat ovat erittäin rikkaita, mutta eihän sitä huomannut millään tavalla. Esim joku Mikael Gabriel kertoi vaatteidensa hintoja innoissaan 😅😅 nämä eivät millään tavalla tuoneet valtavaa rikkauttaan esille, vaikka toki voisivat tuoda kaikessa rauhassa jos haluaisivat.
Tuo on sitä kakkein vastenmielisintä rikkautta että rahaa on mutta esitetään vaaatimatonta. Salaa kuitenkin käydään yksityisellä ja käydään salaa ulkomailla. Jos on oikeasti vaatimaton niin miksi ei anna rahojaa pois köyhille?
Eli jos leveilee rahoillaan on paska, mutta jos ei leveile on vielä paskempi. Ihmeellinen ajattelumalli 😂
Ihan tavallisilta maanläheisiltä ihmisiltä vaikuttivat. Kaikkea hyvää heille.
Ei tarvi leveillä mutta tuollainen että esitetään vaatimatonta vaikka salaa myös käytetään rahaa kun kukaan ei näe eikä näy ulospäin.
Miten mielestäsi esittivät vaatimatonta? Olivat ihan omia itsejään. Salaa käytetään rahaa? Ei hyvää päivää...sinäkö itse huutaisit, että sinulla on niin paljon rahaa ettei paskalle taivu? Tai niin kuin Andy McCoy levittelisit seteleitä taskustasi studiossa?
Pidettiin Sipoon kodit, helikopterit ja lentokoneet piilossa. Ja orjat. Missä se henkilökunta piileksi?
Tähänkö on menty, että henkilökunta mielletään orjaksi? Eikös protokollan mukaan päämisterillä ole henkilökunta apuna vain julkisissa tilaisuudessa. Ja tuskin Sipilällä on omaa lentokonetta.
Ja ihan yleissivistyksenä - helikopterit eivät ole mikäön eliitin harrastus, vaan yhtälailla myös köyhien, jos intoa ja osaamista löytyy. Näin ainakin meidän kylällä, kun miehet ovat hurahtaneet niihin ja ovat ammatiltaan metsuri, kirvesmies ja porkkanan viljelijä ja ovat itse rakentaneet koneensa, Sipilän tapaan. Kallein taitaa olla lentolupakirja. Ja sekään ei maksa maltaita eli jotain tolkkua pahansuopaisuutesi.
Minua myös ärsyttää tämä, että tosiaan usein täällä työttömät määritellään laiskoiksi, työhaluttomiksi jne.
Työssäolijat taas mielletään ahkeriksi veronmaksajiksi, jotka maksavat myös näiden loisijoiden elämisen.
Vieläpä mahdollistavat sellaisen ihmeen, että elävät itse huonommin kuin nämä 500 euron työttömät, jotka siis, näin olen ymmärtänyt, elävätkin oikein ruhtinaallisesti heihin verrattuna.
Eli työssäolijat ovat lisäksi ihmeidentekijöitä!
Toki sellaisesta lahjakkuudesta täytyykin palkita. D D D
Juha on kova poika kääntämään takkiaan, se on nähtyFrank
Vierailija kirjoitti:
Mikähän olisi se *pienempi palkka* jolla työttömän pitäisi *aluksi* mennä töihin?
Ja kuinka kauan pitäsi sillä palkalla töitä tehdä?Tähän kaikkeenhan pitäisi tehdä omat lakinsa, että ei mene omavaltaisuuksiin ja edelleen olisi kahdenlaista työntekijää työpaikalla. Niitä jotka saavat palkkaa *normaaleilla* ehdoilla ja niitä joille sovelletaan sitä *aluksi pienellä (millä tahansa) palkalla ja myöhemmin nostetaan jos nostetaan*-lakia?
Onhan sekin aika alentavaa jos työpaikalla on normipalkattu työntekijä ja sitten otetaan se *pienipalkkainen* työntekijä, jolla saattaa olla kokemusta, koulutusta ja kielitaitoa tai muuta paljon enemmän kuin sillä normipalkatulla. Mutta saa sitten sen 600 euroa tilipäivänä.
Lisäksi on tunnollinen ja ahkera ja mukava työntekijä.Epäoikeudenmukaista!
Mutta se voi olla ponnahduslauta työllistymiseen. Mun ystävä teki lähes vuoden kaupungille töitä itsenäisesti jollain 9€/pv kulukorvauksella ja ihmetteli kuukauden päästä miksi hänelle asiakkaat soittavat suoraan. Kaupunki oli laittanut hänet yhteystiedot, kuin muidenkin työntekijöiden. Palkan maksamattomuuteen löytyi syy määrärahojen puutteesta.
Ystäväni teki mieluimmin "ilmaiseksi" töitä, kuin oli kotona.
Vuoden jälkeen hänelle tarjottiin sairausloman sijaisuutta ja alettiin pedata virkaa, kun viranhaltija oli jäämässä myöhemmin eläkkeelle.
Ystävöni sai hyvän viran ja mukavan palkan, johon varmasti vaikutti aikaisempi työkokemus, vaikka hän oli tehnyt sitä ensimmäisen vuoden lähes palkatta.
Hävettävän moni puhuu minimipalkasta, ei Suomessa ole lakia minimipalkasta. Työehtosopimus määrittää vähimmäispalkan jos alalla on työehtosopimus.
Työkokeilu/kuntouttava työtominta VOI olla ponnahduslauta. Harvoin on. Moni tekee oikeaa työtä vuodesta toiseen (max 2 vuotta kuntouttavaa ja alkaa uusi jakso) tai käy pajalla värittämässä aikuisten värityskirjoja eläkeikään asti.
Siis (ainakin alussa) ihan täysipäiset terveet ihmiset.
Todella kuntouttavaa toimintaa.
Miksi monet työssäkäyvät selittävät työttömille kuinka työelämässä on raskasta ja se ei aina ole hauskaa ja talouskin voi olla tiukilla palkansaannista huolimatta? Tai alentuen puhuvat työelämän pelisäännöistä ja paikalle ilmestymisestä.
Ettekö ymmärrä että valtaosa nykyisistä työttömistä on tehnyt töitä, osa jopa vuosikymmeniä, kauemmin kuin osa selittäjistä?
Jotkut matalapalkka-alalla/pätkätöissä/jne.
Kyllä he tietävät nuo asiat, kokemuksesta.
Silti ovat sitä mieltä että töissä oli parempi kuin työttömänä.