Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunteeko kukaan muu ysärinostalgiaa? Kaipuuta elämään ennen nettiä?

Vierailija
30.03.2018 |

1990-luvun puolivälissä asuin ensimmäisessä omassa kodissa. Ei ollut tietokoneita eikä älypuhelimia. Vain 21-tuumainen kuvaputki-tv ja ns. mankka (kasettisoitin-radio). Lankapuhelin. Näin jälkeenpäin ajateltuna elämä oli ihanan yksinkertaista. Luin paljon kirjoja. Tein yhtä asiaa kerrallaan. Ei tarvinnut koko ajan tehdä miljoonia pieniä valintoja.

1990-luvun loppupuolella oli jo oma tietokone ja nettiyhteytenä modeemiyhteys, jossa oli minuuttiveloitus. Tietokoneella tuli lähinnä kirjoitettua opiskeluun liittyviä tekstejä. Tietokone siinä vaiheessa helpotti elämää.

Sitten tulikin kiinteähintaiset nettiliittymät, some ikävine lieveilmiöineen ja nettiriippuvuus.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan joo, mutta itse pääsen riittävän lähelle, kun hommasin feature phonen ja pidän älypuhelinta vain töissä mukana.

Vierailija
22/24 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ysärillä tuli jo  netti mutta se tarkoitti käytännössä sitä että kävi jossain yliopiston kellarissa kirjoittamassa spostia. Ja jossei sinne raahautunut joka päivä niin vastauksen lukeminen kesti. Sitten tulivat nämä hotmailit mutta oli se siltii erilaista.

Netissä käytiin surffailemassa(!) aina vain muualla kuin himassa, yliopistolla tai kirjastossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä erityisesti kaipaa. Vuonna 1997 pääsin opiskelemaan ammattikorkeaan. Kun halusin soittaa, ostin ladattavan kortin ja kävin porttikongissa puhelinautomaatilla. Ei ollut rahaa kännykkään kuin vasta v. -99. Tein myös iltaisin usein koulutehtäviä koulun tietokoneluokassa, joka oli maailman tympein ympäristö. Minulla oli jonkinlainen tietokone, mutta huono matriisitulostin kotona opiskelijakämpässä, joten oli helpompaa työskennellä koululla.

Vierailija
24/24 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistatte, että kaihoatte menneisyyden olosuhteita ettekä nuoruutta? Itse olen aika ajoin nostalgiaan voimakkaasti uppoutuva. Itse en kaipaa nuoruutta. Voi johtua siitä että koen olevani vielä hyvin perusterve ja fyysisesti kykenevä esimerkiksi voimailemaan. En kaipaa ehkä myöskään menneisyyden olosuhteita. Mutta kaipaan menneen ajan estetiikkaa ja, kyllä, jonkinlaista henkistä arvokkuutta. En ole tästä todellakaan varma kuitenkaan. Ihminen ei niin syvällisesti ole muuttunut mutta ehkä jotkin käyttäytymisen pinnallisesti piirteet. Sanotaan nyt esimerkiksi että ihmiset eivät enää lue pitempiä tekstejä esim. kirjoja. Kyllähän sellainenkin osaltaan vaikuttaa ihmisten keskinäiseen kulttuuriin. Tulee helposti vaikutelma sivistymättömyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän