Sillanpää-keskustelusta näkee todella selvästi suomalaisten julmuuden ja empatiakyvyttömyyden. Ollaanhan me maailman epäempaattisin kansa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101722474066_uu.shtml
Monilta kirjoittajilta puuttuu kokonaan kyky asettaa itsensä toisen saappaisiin. Hirveä tuomiopäivän paasaus, vaikka terve ihminen tuntisi Sillanpäätä kohtaan lähinnä huolta..
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullä tavalla hyväntekeväisyys on empaattista? Minusta se on hirveän itsekästä, apua annettaan sille joka on omasta mielestä sopiva ja saadaan vielä kenties veronalennus.
Suomalainen oletus on, että vetoja maksamalla apua saa sekin m..ku josta en yhtään tykkää, mutta inhimillisesti ajatellen kai sekin tarvitsee.Minkä takia jonkun avun kohdentaminen tekisi siitä pahantekeväisyyttä? Veroja ei makseta, jotta ihmiset voisivat saada apuja, vaan palveluja. Liikennepalveluja, terveyspalveluja, koulutuspalveluja jne. Ajatus, että toiset saavat näitä palveluja ilman mitään yritystä tai vastavuoroisuutta tuntuu toisista kohtuuttomalta. Varsinkin heidän kohdalla, jotka eivät kuulu yhteiskunnan heikko-osaisiin. Se ei näyttäydy avun tarvitsemisena vaan puhtaana loisimisena ja se on juuri se mistä ihmiset eivät tykkää.
Moraalisesti kaikkein itsekkäimmät ovat juuri he jotka pystyisivät tekemään, mutta eivät tee ja pakottavat sitten nuo kaikkein heikoimmat vielä huonompaan tilanteeseen.
Moraalisesti ajatellen minä voin ajatella, että eivät maksa tarpeeksi veroja tai joku ohjaa verot väärin, koska aina on niitä, jotka tarvitsevat myös ihan apua, ei pelkkiä palveluita. Onko sinusta oikein että ihmisiä on leipäjonossa? Osa heistä on siellä ihan sen takia, että he tarvitsevat apua, en halua elää yhteiskunnassa, jossa voin tehdä hyvää antamalla kauraryynejä huonompi osaiselle ja tuntea itseni hyväksi ihmiseksi sen takia.
Ymmärrän hätäavun, perheen koti palaa ja kylä kerää kattilat ja sängyt, lelut ja vaatteet päälle, en sitä että leipäjonoja pidetään yllä vuodesta toiseen samoja ihmisiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden tuomitseminen ei ole epäempaattisuutta. Palstalla on ihme jankkaus päällä ettei huumeidenkäyttö ole niin kummallista ja metan vetäminen on jokaisen oma asia. Olen eri mieltä eikä se ole Jarin lynkkausta tai solvaamista.
Huumeiden tuomitseminen on sekä epäempaattisuutta, että kertoo täydellisestä tietämättömyydestä mitä tulee huumeisiin. Siinä kun on kategoria mihin mahtuu aivan järkyttävä skaala erilaisia aineita.
Osa on viinaa ja tupakkaa reilusti harmittomampia, osa jäätävän kovaa kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asun dubaissa mieheni kanssa :)
Saatko kulkea ulkona ilman aviomiestäsi?
Saan mutta harvoin kuljen kaksin on kivempi :)
Höpöhöpö. Useimmathan toivoisivat Jarin hakeutuvan hoitoon. Se, ettei kaunistele huumeiden käyttöä ja tunnistaa, että Jarilla todellakin on ongelma, ei tarkoita, etteikö toivoisi, että hän parantuisi. Lähinnä ihmetyttää nämä fanit, jotka riemuitsevat, kun Jari sanoo suoraan, ettei hae apua eikä tunnista aineissa olemisen vaaroja itselle ja muille. Se on sitä pahantahtoisuutta ja itsekkyyttä. Pidetään toista oman agendan sirkuseläimenä tai ollaan valmis uhraamaan toinen, kunhan tämä jaksaa toimia narrina ja viihdyttää heitä. Vaikka olisi kuolemaisillaan, niin kunhan pystyy esiintymään, ei puututa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö narkkareita tai juoppoja alkaa paapomaan? Paapominen lisää vain käyttöä. Mitä nopeammin pohja tulee vastaan, niin sen parempi. Sieltä nousu on vain ylöspäin.
Miten niin alkaa? Tuohan on nyt ensimmäinen ja ainoa jota kohtaan Suomessa ollaan julkisesti tuomitsevia. Suomessahan näitä päihteilijöitä paapotaan aina, porukka ajelee toistuvasti kamapäissään eikä poliisi voi tehdä mitään. Sama porukka pöllii kaiken mikä irti lähtee, mutta poliisi ei voi tehdä mitään.
Töissä käyvissä ihmisissäkin on juoppoja, mutta työnantaja ei voi kun paapoa tällaista ja ohjata juoppo hoitoon. Irtisanoa ei saa, koska sairaus.
Puhumattakaan siitä kuinka moni paapoo sitä omassa lähipiirissä olevaa juoppoa tai narkkia.
Mulla on sellainen mielipide että suomalaiset eivät ole kovinkaan kateellista kansaa, eivätkä kyllä niin erikoisen kiinnostuneita muiden asioista. Muka ei esim. yhtään kiinnosta vaikkapa mainittu Johanna Tukiainen mutta itsepähän on tyrkyttänyt ittensä julkisuuteen.
Jari tarjoaa ilmaiseksi juhlissaan vaarallista huumetta, joka tuhoaa aivot, aiheuttaa addiktiota, tuhoaa hampaat ja ulkonäön ja joka kahdeksas käyttäjä jenkeissä kuolee siihen. Kristalli on äärimmäisen tuhoisaa ja vaarallista. Mun empatia ei riitä hyväksymään sitä.
Minusta olisi myös hienoa, että kukaan ei menisi enään Siltsun keikoille ennen kuin se saanut vieroitettua itsensä. Boikotti voisi herättää miehen tai viedä ihan pohjalle.
Siltsu pyörittää kavereilleen bileissään venäläistä rulettia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta löysit työpaikan Dubaista? Haluan myös muuttaa sinne. Millä alalla työskentelet?
Olen koulutukseltani kampaaja mutta olen nyt kotiäitinä :)
Kampaaja + kotiäiti = WT-mutsi 😜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta löysit työpaikan Dubaista? Haluan myös muuttaa sinne. Millä alalla työskentelet?
Tähän kun lisätään vielä Dubai niin kyse on todellisesta roskasakista, jotka ei piittaa muusta kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden tuomitseminen ei ole epäempaattisuutta. Palstalla on ihme jankkaus päällä ettei huumeidenkäyttö ole niin kummallista ja metan vetäminen on jokaisen oma asia. Olen eri mieltä eikä se ole Jarin lynkkausta tai solvaamista.
Huumeiden tuomitseminen on sekä epäempaattisuutta, että kertoo täydellisestä tietämättömyydestä mitä tulee huumeisiin. Siinä kun on kategoria mihin mahtuu aivan järkyttävä skaala erilaisia aineita.
Osa on viinaa ja tupakkaa reilusti harmittomampia, osa jäätävän kovaa kamaa.
Sä leikit tietämätöntä siitä, että tämä koko juttuhan tuli ilmi siten, että Jari päätti mennä aineissa ratin taakse ja koheloitsi niin, että poliisi kiinnitti huomiota ja pysäytti. Se, että ihmiset eivät hyväksy rattijuoppoja, jotka vaarantavat toisten hengen ja kehtaavat vielä puolustella käytöstään, ei ole empatian puutetta.
Omat silmäni auvautuvat some lynkkaamiselle Arja ailuksen tapauksen yhteydessä.
Se oli kamalaa, monet kerrat olen miettinyt, että miten näistä selviää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän kun lisätään vielä Dubai niin kyse on todellisesta roskasakista, jotka ei piittaa muusta kuin itsestään.
Jaa asun tosin omakotitalossa ja meillä on oma kotiapulainen. hmm asuuko weeteet näin no ei. taidat ite olla wt :)
Vierailija kirjoitti:
Jari tarjoaa ilmaiseksi juhlissaan vaarallista huumetta, joka tuhoaa aivot, aiheuttaa addiktiota, tuhoaa hampaat ja ulkonäön ja joka kahdeksas käyttäjä jenkeissä kuolee siihen. Kristalli on äärimmäisen tuhoisaa ja vaarallista. Mun empatia ei riitä hyväksymään sitä.
Minusta olisi myös hienoa, että kukaan ei menisi enään Siltsun keikoille ennen kuin se saanut vieroitettua itsensä. Boikotti voisi herättää miehen tai viedä ihan pohjalle.
Siltsu pyörittää kavereilleen bileissään venäläistä rulettia!
Tuskimpa Sillänpää pakotti ketään laittamaan piippua suuhun.
Metamfetamiini voi aiheuttaa psyykkisen riippuvuuden erittäin nopeasti, sillä äärimmäinen hyvänolon tunne on niin koukuttava. Sen tavoittelu voi johtaa myös yliannostuksiin. Uutta hyvänolon ryöpsähdystä haetaan ottamalla ainetta uudestaan, vaikka huume ei ole vielä poistunut kehosta. Esimerkiksi kristallia saatetaan käyttää monta päivää putkeen.
– Voi käydä niin, että ihmiset hakevat pakonomaisesti sitä mielihyvää ja polttavat päiväkausia. He ovat nukkumatta, syömättä, ihan sekopäisiä. Psykoosi iskee jossain vaiheessa. Aina kun käyttää lisää, ainetta kertyy ja kertyy, ja alkaa tulla yliannostuksia, Simojoki kuvailee.
Metamfetamiini voi aiheuttaa esimerkiksi sydämentykytyksiä, verenpaineen nousua, lämmönnousua ja siihen liittyen munuaisten vajaatoimintaa tai psykoosin. Se voi aiheuttaa myös hermosolujen vaurioita ja johtaa Parkinsonin taudin kaltaiseen tilaan.
Jari antaa tätä ihanaa ainetta myös ystävilleen ja poikaystävälleen.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun räppärin huumeidenkäyttö ja siitä kärähtäminen tuskin aiheuttaisi tällaista kohua. Mutta kun kaikkien kukkahattutätien iskelmätähti-idoli käyttää huumeita, niin silloin pitäisi palstamammojen mukaan "osoittaa empaattisuutta" ja järjestää jopa tukinkonsertteja.
Tuossa on nyt vaan se, että kun Sillanpää ei kadu eikä näytä ymmärtävän sen rattijuoppouden vaaroja. Esim. MG laittoi heti lausunnon kehiin, jossa ilmaisi, että ymmärtää rattijuoppouden vaarat ja ihmisten ei tarvitse pelätä, että hän toisen kerran hyppää ratin taakse, vaikka itse kuvittelisikin olevansa ajokunnossa. Hän myös esitti, että poliisi teki oikein pysäyttäessään ja puuttuessaan asiaan. Sillanpää on jo toistamiseen vähätellyt aineissa ajoa ja vähättelee myös poliisin tarvetta puuttua tilanteeseen. Sillanpää ihan omalla käytöksellään aiheuttaa sen, että yleisö kohahtaa. Luultavasti kaikki tuntevat jonkun, joka on kuollut rattijuopon takia. Tämä nyt vaan on tunteita herättävä asia monelle. Narkomaani, joka vähättelee käyttönsä vaaroja ja jota ei tunnu kiinnostavan muiden hyvinvointi, ei herätä suurta sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Metamfetamiini voi aiheuttaa psyykkisen riippuvuuden erittäin nopeasti, sillä äärimmäinen hyvänolon tunne on niin koukuttava. Sen tavoittelu voi johtaa myös yliannostuksiin. Uutta hyvänolon ryöpsähdystä haetaan ottamalla ainetta uudestaan, vaikka huume ei ole vielä poistunut kehosta. Esimerkiksi kristallia saatetaan käyttää monta päivää putkeen.
– Voi käydä niin, että ihmiset hakevat pakonomaisesti sitä mielihyvää ja polttavat päiväkausia. He ovat nukkumatta, syömättä, ihan sekopäisiä. Psykoosi iskee jossain vaiheessa. Aina kun käyttää lisää, ainetta kertyy ja kertyy, ja alkaa tulla yliannostuksia, Simojoki kuvailee.
Metamfetamiini voi aiheuttaa esimerkiksi sydämentykytyksiä, verenpaineen nousua, lämmönnousua ja siihen liittyen munuaisten vajaatoimintaa tai psykoosin. Se voi aiheuttaa myös hermosolujen vaurioita ja johtaa Parkinsonin taudin kaltaiseen tilaan.
Jari antaa tätä ihanaa ainetta myös ystävilleen ja poikaystävälleen.
Se on tätä kun heittää kaiken kritiikin romukoppaan ja uskoo kaiken todistamattoman tiedonkin, jota yritetään tyrkyttää totuuena.
Parkinsonin taudissa aivojen normaali dopamiinituotanto on laskenut 60-80%. Metamfetamiini on todistettavasti laskenut aivojen dopamiinituotantoja 10-20% ja nämäkin vain niillä kaikista pahimmilla esimerkeillä, jotka ovat käyttäneet sitä vuosikymmeniä.
Metamfetamiiniyliannostokset ovat myös hyvin harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Omat silmäni auvautuvat some lynkkaamiselle Arja ailuksen tapauksen yhteydessä.
Se oli kamalaa, monet kerrat olen miettinyt, että miten näistä selviää?
Arja Ailus who?
Ap:n mielestä siis on aivan hirveää kun ei sympatiseerata narkkareita? Mietipähän mitä tuomioita muissa maissa tulee huumerikoksista ja tule sitten vasta vinkumaan epäempaattisuudesta.
Saatko kulkea ulkona ilman aviomiestäsi?