Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli vasta hiljattain mieleen, että ehkä äitini halusi meidän kuolevan kolarissa kun ei laittanut turvavöitä

Vierailija
30.03.2018 |

Olin tällöin pari-kolme vuotias ja siskoni viisi tai kuusi. Äiti ajoi ojaan ja lensin takapenkiltä takalasille, kun minulla ei ollut turvavöitä. Ajattelin ennen että hänellä oli kiire ja turhautuminen lasten kanssa, eikä 90-luvun alussa oltu turvallisuudesta kovin tarkkoja.
Vasta hiljattain tuli mieleeni, että ehkä äiti ainakin alitajuisella tasolla halusi asettaa meidät vaaraan. En yhtään ihmettelisi, jos on ollut stressaantunut ja diagnosoimattomasti masentunut työn, kahden lapsen ja juopon miehen kanssa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää äitihullu taas liikkeellä?

Vierailija
2/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä auto teillä oli? Kaikissa autoissa ei vielä tuolloin ollut takana turvavöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää äitihullu taas liikkeellä?

Tiedän ketä tarkoitat, mutta en ole palstan äitihullu! Ap

Vierailija
4/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole äitihullu. Äitihullu on noin 45-vuotias eli syntynyt jo 1970-luvun alussa.

Vierailija
5/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä auto teillä oli? Kaikissa autoissa ei vielä tuolloin ollut takana turvavöitä.

Eikö?

En ole ihan varma mikä auto se oli. Joko Datsun tai Fiat Uno. Se Fiat oli kyllä pitkään ja siinä oli ainakin turvavyöt. Datsunista en sitten ole ihan varma.

Vierailija
6/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku 100a tai cherry niin ei varmana ollut takana vöitä. Suotta syytät äitiäsi :)

Vierailija
7/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun turvavyöpakko tuli moni piti sitä ihan älyttömänä, jotkut vieläkin. Itse muistan lapsuudesta 90-luvulla, että monessa perheessä ei oltu kovin tarkkoja turvavyön suhteen.

Sama juttu nopeusrajoitusten tullessa, sitä pidettiin ihan hölmöilynä, vaikka kolaritilastot oli aika jäätävät.

Vierailija
8/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaturvavyöt tuli pakollosiksi autoihin vasta vuonna -87

Vierailija
9/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat itse olla mieleltäsi vähän sairas, jos äidistäsi tuollaista luulet jonkun ojaan ajon takia..

Vierailija
10/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat itse olla mieleltäsi vähän sairas, jos äidistäsi tuollaista luulet jonkun ojaan ajon takia..

Ja sinäkö sinisilmäisenä uskot ettei kukaan äiti nyt voisi lapsiaan satuttaa?

Vierailija
11/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syytä äitiäni, mutta olisi kiinnostavaa ja hyödyllistä tietää, millaisia asioita perheessä on ollut meneillään sillä ajalla mitä en itse voi muistaa. Minulla ja isosiskollani on ollut aika nuoresta, murrosiästä lähtien masennusta, kun taas nuorin siskoni on pärjännyt elämässä paljon paremmin. Siitä lähtien kun muistan asioita (+5v), asiat olivat kuitenkin aika hyvin perheessä ja minulla oli onnellinen lapsuus, kavereita, harrastuksia ja niin edelleen. Se selittäisi kyllä paljon, jos jossain tärkeässä kehitysvaiheessa perheessä on ollut pimeämpi ajanjakso. Ap

Vierailija
12/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus.

Vierailija
13/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun turvavyöpakko tuli moni piti sitä ihan älyttömänä, jotkut vieläkin. Itse muistan lapsuudesta 90-luvulla, että monessa perheessä ei oltu kovin tarkkoja turvavyön suhteen.

Sama juttu nopeusrajoitusten tullessa, sitä pidettiin ihan hölmöilynä, vaikka kolaritilastot oli aika jäätävät.

Jännä, kun siitä on kuitenkin niin vähän aikaa. Nyt ollaan paljon tarkempia kaikesta.

Tiedätkö milloin vauvojen turvakaukalot ja lastenistuimet yleistyivät? Ap

Vierailija
14/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas muistan, että oltiin aika tarkkoja turvallisuuden suhteen. Tasokkaissa perheissä oli näin. Kun olin pieni, eikä korokeistuimia vielä ollut, niin isi laittoi aina mulle turvavyön edessä lannevyöksi, niin ettei pää retkahda jos turvvyö on väärällä korkeudella (kuten seois ollutkin). Ja antoi istua edessä koska halusi jutella :)

t.kristallikissa

Vierailija
15/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun siitä on kuitenkin niin vähän aikaa. Nyt ollaan paljon tarkempia kaikesta.

Varmaan wt-perheissä oli tuollaista vielä vähän aikaa sitten. Fiksuissa perheissä ajateltiin omilla aivoilla jo seitsemänkymmentäluvulla. Vaikka on totta, että silloin ei välttämättä ollut takana vielä turvavöitä. Muistan itsekin nukkuneeni auton takapenkillä poikittain kun palattiin laskettelureissulta kauempaa ja olin vähän pahoinvoiva.

t.kristallikissa

Vierailija
16/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, kaipa se googlettamalla selviäisi. Sen muistan, että -91 ja -94 syntyneillä siskoillani oli sellainen tyroksista tehty kaukalo, joka oikeasti on enemmän hengenvaarallinen kuin turvallinen kolaritilanteessa. Äitini on sitä jälkikäteen kauhistellut. Silloin sitä toki pidettiin turvallisena.

Vierailija
17/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko niin? Toki kaikki on mahdollista, mutta itse etsisin kylläkin muita merkkejä, kuin ojaan ajon autolla joka oli turvavyöttömänä aikansa tekele.

Vierailija
18/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko niin? Toki kaikki on mahdollista, mutta itse etsisin kylläkin muita merkkejä, kuin ojaan ajon autolla joka oli turvavyöttömänä aikansa tekele.

Tämä siis vastaus viestiin nro 10

Vierailija
19/19 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan wt-perheissä oli tuollaista vielä vähän aikaa sitten. Fiksuissa perheissä ajateltiin omilla aivoilla jo seitsemänkymmentäluvulla. Vaikka on totta, että silloin ei välttämättä ollut takana vielä turvavöitä. Muistan itsekin nukkuneeni auton takapenkillä poikittain kun palattiin laskettelureissulta kauempaa ja olin vähän pahoinvoiva.

t.kristallikissa

Tuntuu hassulta puhua wt -perheistä, kun nämä vanhemmat ihmiset, joiden kanssa olen keskustellut ovat olleet ahkeria työtä tekeviä ihmisiä erilaisilla taustoilla. Siihen aikaan jo yo-lakki oli korkeaa koulutusta.

Omassa kaveripiirissäni on lähinnä AMK-koulutuksen saaneita ja muutama duunarikin. Kuitenkin porukan lääkäri on ainoa, jonka mielestä on ok imettää vauvaa samalla kun auto on liikkeellä. Vauva ei siis todellakaan ole kaukalossa silloin. "Onhan niin ennenkin tehty"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi