Olitko ala/ylä-asteella kielikello aka rollipentu?
Eli esim. kerroit opettajille jos näit välitunnilla tapahtumia tai jos Kalle ei ollut tehnytkään läksyjä ja kerroit opettajalle?
Kommentit (9)
En ole koskaan ymmärtänyt "kielikellojen" pilkkaamista. Jos tulee pahoinpidellyksi tai näkee toista pahoinpideltävän, mikä on se ajatus tai periaate, jonka mukaan asiasta EI tulisi raportoida? Miksi syyllisiä ei tulisi rangaista?
En ollut. En koskaan kertonut kenellekään, kuka ne vaatteeni repi, miksi ne olivat verisiä, mistä ne mustelmat tulivat. Ei kai ketään olisi kiinnostanutkaan. Ja niin iloisesta ja vilkkaasta lapsesta sitten tulikin muutamassa vuodessa masentunut itsemurhahakuinen änkyttäjä.
En ollut.
Aina olen turhanaikaista kielimistä pikkurikkeistä ja tehtävien laiminlyönnistä pitänyt matalaotsaisena
omien pisteiden keräämisenä.
Mutta eri asia on kielimisen välttelyn varjolla vaieta kiusaamisesta ja vakavista rikkeistä.
Toki molemmat ilmiöt( kieliminen, kiusaaminen) ovat ymmärrettäviä evoluutiopsykologisesta näkökulmasta.
Mutta ihmisten pitäisi pyrkiä simpanssilaumaa kotkeammallr tasolle.
Toivon, että olisin uskaltanut olla. Silloin ehkä kiusaajaporukalleni olisi tehty jotain enkä olisi joka aamu vuosien ajan pelännyt kouluun lähtemistä.
"Kielikello" ja "kantelupukki" ovat niiden ihmisten keksimiä nimityksiä, jotka haluavat kiusata, ahdistella, häiriköidä ja pahoinpidellä muita ilman, että joutuvat teoistaan vastuuseen.
Ne hirnuu mulle
Ne haukkuu mua
Ne vetäytyy reviiriin
Ne on jalompia kuin minä
Ne kuuluu leijoniin
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että olisin uskaltanut olla. Silloin ehkä kiusaajaporukalleni olisi tehty jotain enkä olisi joka aamu vuosien ajan pelännyt kouluun lähtemistä.
"Kielikello" ja "kantelupukki" ovat niiden ihmisten keksimiä nimityksiä, jotka haluavat kiusata, ahdistella, häiriköidä ja pahoinpidellä muita ilman, että joutuvat teoistaan vastuuseen.
Eipä se varsinkaan ennen välttämättä tilannetta muuttanut.
Kiusattu syyllistettiin.
Hylkiö olin 6 ensimmäistä kouluvuotta.
Yläasteen sain olla rauhassa, mutta pysyinkin sitten omissa oloissani.
Minä en ollut ja itse asiassa ihmettelin, miten jotkut olivat niin kiinnostuneita toisten tekemisistä? En ole sitä ihmistyyppiä, joka livertää.