Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon ihan maassa. Pianonsoitonopettajani ehdotti esiintymistä, mutta minä en uskalla

Vierailija
30.03.2018 |

Tai en osaa kappaletta omasta mielestäni vielä tarpeeksi hyvin. Olen soittanut sitä aikoinaan ilman opetusta, enkä ole harjoitellut alusta saakka kurinalaisesti vaan harpponut saadakseni nauttia soitosta, ei oikein tekemisestä ja pelkään, että se hermoillessa esitystilanteessa kostautuu.
Toisaalta huomaan, että ajatus siitä, että minun katsotaan osaavan soittaa se esityskelpoisesti kutkuttaa valtavasti, mutta tiedän, etten uskalla ja nyt on jonkinlainen morkkis päällä.
Minun ei luonnollisestikaan ole pakko suostua ja melko varmasti en pysty siihen, ja siis kieltäydyn, mutta harmittaa! Harmittaa että tarjottiin sellaista, mihin en katso voivani tarttua, kun jos voisin se olisi todella hieno tunne. Onnistuminen tuntuisi aivan mielettömän hienolta. Mutta epäonnistuminen taas untuisi siltä, etten tee enää ikinä mitään. Riski on liian suuri, että epäonnistuisin.
Esiintyminen ei olisi mikään korkean profiilin tilaisuus, vaan ihan se esiintyminen hirvittää siinä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se haittaa jos tulee virheitä tai vaikka soitto katkeaa. Saatko ottaa nuotit mukaan, kysy varsinkin jos on eka kerta kyseessä.

Itse olen esiintynyt pianolla lapsena paljon, aikuisena sain paniikkikohtauksia ja esiintyminen ja soitto jäi. Nyt elvyttelen. Ei se ole niin vakavaa. Itse olen mokaillut esiintyessa tosi paljon.

Ykskin kitari sanoi kun konsertissa kun soitto meni mönkään että "eikäkö" ja jatkoi menemään eteenpäin.

Kantsii yrittää tehdä asioita joita voi sitten mummona/vaarina kiikkustuolissa muistella eikä harmitella kun ei tehnyt.

Vierailija
2/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se haittaa jos tulee virheitä tai vaikka soitto katkeaa. Saatko ottaa nuotit mukaan, kysy varsinkin jos on eka kerta kyseessä.

Itse olen esiintynyt pianolla lapsena paljon, aikuisena sain paniikkikohtauksia ja esiintyminen ja soitto jäi. Nyt elvyttelen. Ei se ole niin vakavaa. Itse olen mokaillut esiintyessa tosi paljon.

Ykskin kitari sanoi kun konsertissa kun soitto meni mönkään että "eikäkö" ja jatkoi menemään eteenpäin.

Kantsii yrittää tehdä asioita joita voi sitten mummona/vaarina kiikkustuolissa muistella eikä harmitella kun ei tehnyt.

Mä voisin sietää mokana virhenuotin lyömisen, tai pari, mutta esimerkiksi takeltelu koska löi nuotin väärin tuntuisi jo tosi ahdistavalta ja liian isolta virheeltä. En oikein tiedä mitä siinä pelkään, ehkä sellaista kuulijoiden harmistumista minuun :( Mutta kiitos kannustuksesta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pääsääntöisesti kaikki asiat kannattaa jättää tekemättä koska aina on riski että epäonnistuu.

Kun ei tee mitään on aina täydellinen.

Varsinkaan ei kannata alkaa opetella mitään vaikeita ja jännittäviä asioita.

Vierailija
4/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin pääsääntöisesti kaikki asiat kannattaa jättää tekemättä koska aina on riski että epäonnistuu.

Mutta kannattaako hankkia itselleen paha mieli epäonnistumisella?

ap

Vierailija
5/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kumpi aiheuttaa pahemman mielen, epäonnistuminen vai yrittämättä jättäminen,

Vierailija
6/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tietenkin jos kappaleen kanssa olisi varmempi olo, niin ehkä sitten. Mutta en ole saanut harjoitteluun sellaista osiin purkamista ja tarkkuutta ja tukea opetuksesta (ja siis en tietenkään olettanutkaan sellaista tarvitsevani, koska kysymys haluaisinko esiintyä tuli ihan puun takaa harjoiteltuani kappaletta) jotta kokisin sen tulevn esityskuntoon. Jos en jännittäisi sen varmaan soittaisin ihan onnistuneesti, mutta jännitys voi tehdä tepposet nimenomaan.

ap

Vierailija
7/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa mennä esiintymään. Nyt vaiennat epäilykset, harjoittelet niin paljon kuin jaksat ja sitten heittäydyt. Jos epäonnistut niin selviät kyllä siitäkin!

Vierailija
8/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kumpi aiheuttaa pahemman mielen, epäonnistuminen vai yrittämättä jättäminen,

Niin, tämä on hyvä kysymys. Häpeäisin itseäni enemmän, jos epäonnistun, mutta tietenkin se, ettei haasta itseään, vaikka ois mahdollisuus aiheuttaa sellaista olen ihan nynny -fiilistä.

ap

Vierailija
9/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole viissiin käynyt paljonkaan kuuntelemassa muiden esityksiä? En muista ainuttakaan soitto-oppilaiden konserttia, jossa kaikki olisivat soittaneet virheettömästi.

Vierailija
10/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voit vähän oikaista pahemmissa kohdissa, tee niistä helpompi sovitus, kukaan ei kiinnitä siihen ainakaan mitään negatiivista huomiota.

Vierailija
11/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena kerran suostunut esiintymään ja muistan sen, etten oikein ollut läsnä ennen esitystä, en sen aikana, enkä sen jälkeenkään. Tavalaan halusin unohtaa sen, että olin niin hölmö, että suostuin. Toisaalta soitto onnistui, eli sitä ei tarvinnut hävetä, mutta en muista mitään onnistumisen fiiliksiä kokeneeni, ennemminkin oli vain paha pelko päällä siitä, että entä jos mokaan. Ja kun en mokannut, se oli vain helpotus, ei ilo varsinaisesti, saati että oisin ollut ylpeä itsestäni. Lapsena sitä vaatii itseltään kaikenlaista itsestäänselvyytenä. En ole taitava soittaja, vaan harrastuksen uudelleenlämmittelijä.

ap

Vierailija
12/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole viissiin käynyt paljonkaan kuuntelemassa muiden esityksiä? En muista ainuttakaan soitto-oppilaiden konserttia, jossa kaikki olisivat soittaneet virheettömästi.

En ole.

ap

Vierailija
13/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis tietenkin jos kappaleen kanssa olisi varmempi olo, niin ehkä sitten. Mutta en ole saanut harjoitteluun sellaista osiin purkamista ja tarkkuutta ja tukea opetuksesta (ja siis en tietenkään olettanutkaan sellaista tarvitsevani, koska kysymys haluaisinko esiintyä tuli ihan puun takaa harjoiteltuani kappaletta) jotta kokisin sen tulevn esityskuntoon. Jos en jännittäisi sen varmaan soittaisin ihan onnistuneesti, mutta jännitys voi tehdä tepposet nimenomaan.

ap

Kauanko sinulla olisi aikaa valmistautua?

Jos haluat esiintyä niin go for it! Jos et, niin et tarvitse tekosyitä etkä selityksiä. Se riittää että et halua eikä sinun tarvi sitä sen kummemmin perustella. Älä kuitenkaan syytä opetusta, se ei ole rakentavaa.

Aloita sillä että argumentoit opettajallesi tarkasti millaista tukea tarvit. Kirjoita paperille jos asioita on vaikea sanoa kasvotusten.

Onko aikaa riittävästi siihen että alatte nyt käydä kappaletta läpi systemaattisesti ja aikataulutettuna sen opettajan kanssa ja ottaa tavoitteeksi että se on tiettyyn päivämäärään mennessä esityskuntoinen?

Vierailija
14/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitushan on nimenomaan harjoitella esiintymistä, ei niin että menet esittämään virheettömän nappisuorituksen. Kuulijat tuskin maksavat konsertista?

Vierailija
15/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma soitonopettajani aikanaa kysyi minulta minkä takia esiinnyn tai esiintyisin jos esiintyisin. Osoittaakseni omaa erinomaisuuttani vai ilahduttaakseni kuulijoitani? Jälkimmäisistä tulee suuria taiteilijoita. Ensimmäisistä robotteja. Kuulijoilla on väliä, minulla ei.

Olen sitä sittemmin soveltanut kaikessa muussakin esiintymisessä ja aika lailla myös esim tieteessä. Pitää uskaltaa ottaa riski, koska muuten ei tule mitään isoa. Eikä sillä ole väliä, vaikutanko minä fiksulta, sisällöstähän siinä on kyse.

Vierailija
16/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä esiintymän jos siitä ei nauti? Olen harrastanut tanssia melkein ikäni ja aina lintsannut esityksistä vaikka olin ihan hyvä. Nyt aikuisena on ollut helpotus kun harvassa ryhmässä on esiintymisiä ja jos on, niin kieltäytyminen on ihan ok.

Itse en saa esiintymisestä mitään iloa. Hirveä stressi etukäteen ja jälkikäteen ap:nkin kuvailema helpotus ilman sen suurempaa onnistumiselämysfiilistä.

Vierailija
17/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin sietää mokana virhenuotin lyömisen, tai pari, mutta esimerkiksi takeltelu koska löi nuotin väärin tuntuisi jo tosi ahdistavalta ja liian isolta virheeltä. En oikein tiedä mitä siinä pelkään, ehkä sellaista kuulijoiden harmistumista minuun :( Mutta kiitos kannustuksesta.

ap

Treenaat nyt vaan. Itse opettelin ylittämään virheen "ohittamisen" eli jatketaan soittoa siitä huolimatta. Aiemmin ongelmani oli, että pysähdyin korjaamaan tai jopa aloittamaan alusta. En siis esiinny, mutta omaksi iloksi soitellessakin on kivempaa nauttia ja vetää rennosti, eikä alkaa takellella yhden virheen takia.

Ellei yleisösi ole ammattilaisia, moni ei edes huomaisi vaikka jokin virhe tulisikin. Jos opettajasi uskoo, että pystyt, luota sekä häneen että omiin taitoihisi.

Vierailija
18/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kauanko sinulla olisi aikaa valmistautua?

Jos haluat esiintyä niin go for it! Jos et, niin et tarvitse tekosyitä etkä selityksiä. Se riittää että et halua eikä sinun tarvi sitä sen kummemmin perustella. Älä kuitenkaan syytä opetusta, se ei ole rakentavaa.

Aloita sillä että argumentoit opettajallesi tarkasti millaista tukea tarvit. Kirjoita paperille jos asioita on vaikea sanoa kasvotusten.

Onko aikaa riittävästi siihen että alatte nyt käydä kappaletta läpi systemaattisesti ja aikataulutettuna sen opettajan kanssa ja ottaa tavoitteeksi että se on tiettyyn päivämäärään mennessä esityskuntoinen?

En syytäkään, kuten sanoin en ottanut itse kappaleen opettelua esiintymiskuntoon laittamisen kannalta kun aloin harjoitella sitä. En esim. lue sen kohtia nuoteista vaan soitan selkäydin/käsi/näkömuistilla ja jos siinä lyön väärin saatan jäädä ihan ulapalle :D

En ole vielä kysynyt vinkkiä siihen.

ap

Vierailija
19/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Treenaat nyt vaan. Itse opettelin ylittämään virheen "ohittamisen" eli jatketaan soittoa siitä huolimatta. Aiemmin ongelmani oli, että pysähdyin korjaamaan tai jopa aloittamaan alusta. En siis esiinny, mutta omaksi iloksi soitellessakin on kivempaa nauttia ja vetää rennosti, eikä alkaa takellella yhden virheen takia.

Ellei yleisösi ole ammattilaisia, moni ei edes huomaisi vaikka jokin virhe tulisikin. Jos opettajasi uskoo, että pystyt, luota sekä häneen että omiin taitoihisi.

Ei ole ammattilaisyleisöä, mutta jos toiset ovat soittaneet kauemmin, niin sitä ajattelee, että ne huomaa kaiken.

ap

Vierailija
20/29 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pelkäät kuulijoiden reaktiota? No mitäs tulivat kuuntelemaan, oma vika! Opettele tekemään virheitä. Ei niitä tarvitse pelätä, mutta niihin ei saa jäädä vellomaan. Lasse Viren nousi virheen jälkeen voittajaksi, koska ei antanut sen häiritä. Yleisö ei muista yksittäisiä virheitä, mutta takuuvarmasti muistaa sen jos pyytelet niitä anteeksi. Ei tarvitse pyytää anteeksi, mitäs tulivat kuuntelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme