Tekisitkö töitä jos ilman sitäkin tulisit taloudellisesti toimeen?
Tekisitkö palkkatyötä tai hommia yrittäjänä, jos taloudelliset syyt eivät siihen ajaisi? Tai tekisitkö jotain muuta työtä kuin nyt? Vai miten viettäisit päiväsi, jos sinusta tulisi yhtäkkiä mielettömän varakas?
Kommentit (99)
Vähentäisin työntekoa. Varmasti tekisin jotta jonkinlainen rytmi säilyisi elämässä. 2-3 päivää viikossa ja luulen että olisin loppujen lopuksi tuottavampi kuin 5 päivää vastentahtoista ajantappamista ja viikonlopun odottelua.
Perustaisin oma firman ja möisin sitä kautta työtä suoraan asiakkaille. Osaamisalueeni on hyvin kapea joten markkinat ovat rajalliset. Kun massia olisi tarpeeksi taskussa ei olisi pelkoa hiljaisista jaksoista keikkojen välillä.
En todellakaan. Tai no riippuisi kuinka paljon sitä ylimääräistä rahaa olisi. Useammalla miljoonalla tekisin mieluummin jonkin verran todella mielekästä ja vaikuttavaa vapaaehtoistyötä, lahjoittaisin hyväntekeväisyyteen ja opiskelisin. Jos taas tulisin juuri ja juuri toimeen tekisin päälle jotain 5-7 päivää kuussa keikkaa ja törsäisin ylimääräiset rahat.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ja teen nytkin. Kyllähän Suomessa tuilla toimeen tulee, mutta pitää käydä töissä, jos haluaa muutakin kuin tulla toimeen.
Miksi tämä keskustelu koko ajan pomppaa tukien varassa elämiseen vaikkei siitä ole aloituksessa kysytty mitään? Onko näillä tätä kommentoivilla lukijoilla poikkeuksellisen heikot taidot luetun ymmärtämisessä? Kysyin millaista elämä olisi huomattavan varakkaana, en siitä miltä se köyhyysrajalla tai sen alapuolella tuntuisi.
AP
En tekisi. Olisin lasteni kanssa kotona ja keskittyisin lisäksi itselle tärkeisiin juttuihin ja harrastuksiin.
Perustaisin rahoillani säätiön ja elelisin loppuelämäni sen hallituksessa "työskennellen". Palkkatyötä en enää tekisi jos talous järjestyisi muutoin.
No jos olisin mielettömän varakas, perustaisin jonkinlaisen voittoa tavoittelemattoman yleishyödyllisen yrityksen ja palkkaisin vähintään yhden työntekijän. Alan, toimialueen valitsisin jotenkin niin, ettei se söisi muiden yrittäjien tuloja. Tietenkin itsekin jotain tekisin, en osaisi olla tekemättä mitään hyödyllistä, ei sitä montaa päivää jaksa lorvailla.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin. Ehkä lyhennettyä työaikaa mutta työ on minulle tärkeää ja merkityksellistä. Jos joku haluaa tietää olen kätilö.
Samoin. En ole tosin kätilö.
Minulle työ on itsekunnioituksen takia erittäin tärkeä. En voisi kuvitella jäädä lepäämään laakereillani mitään mielekästä tekemättä! Se, saisinko palkkaa vai ei, olisi ehkä yhdentekevä, pääasia että saisin tehdä työtä, olla osana yhteiskuntaa.
Jos joutuisin työttömäksi masentuisin takuuvarmasti. En menetetyn tulon takia, vaan sen turhuuden tunteen!
hmm, haluisin uskoa että ottaisin jonkun rauhallisen osa-aikatyön, mutta todennäköisesti keskittyisin oppimaan eläimistä enemmän ja tekisin vapaaehtoistyötä niiden keskellä kun ihmisten ilmoille menisin. ideaalitapauksessa aloittaisin maatilan johon otettaisiin kaltoinkohdeltuja eläimiä loppupäivikseen nauttimaan elämästään.
Tottakai jatkaisin työssä ja vielä ilman palkkaa!!! Kuolemaani asti pitäisin ainakin yhden minua nuoremman työttömänä.
Teen nytkin niin. Varmasti pääsisin raatamaan raskaaseen vuorotyöhön, josta ei jäisi kätöseen loppulaskuissa sen enempää kuin työttömänä. Sori vaan, mutta säästän voimiani, eläkkeeseen on kuitenkin vielä 18 vuotta aikaa. Nyt olen perhettäni varten, kun he vielä minua tarvitsevat.
Tekisin, mutta eri töitä kuin nyt. Ehkä perustaisin yrityksen ja tekisin just niitä hommia mitä kiinnostaa, kun ei yrityksen tuloksestakaan tarvitsisi välittää.
Ja jos joku sanoo, että etkö voisi ryhtyä yrittäjäksi nyt, niiin ei en. Mulla on niin friikit kiinnostuksenkohteet, että ne ei elätä!
En tee töitä, nautin mieluummin elämästäni tekemällä juuri sitä mitä haluan. Matkustelen paljon, luen paljon, teen käsitöitä, käyn kulttuuritapahtumissa, pelaan golfia monta kertaa viikossa. Huolehdin lähimmistäni.
En nykyisessä leipätyössäni sairaanhoitajana. Jos olisin taloudellisesti riippumaton, perustaisin yrityksen, josta olen aina haaveillut mutta en ole pystynyt. Saman yrityksen nimissä panostaisin myös hyväntekeväisyyteen mahdollisimman monipuolisesti.
En. Käyttäisin aikani keskittymällä taidemaalaukseen. Pitäisin seinässä tukkimiehen kirjanpitoa ja odottaisin, että 10000 tuntia käytettyä aikaa tulee täyteen. Tämä aika on se, jossa ihmisestä tulee taitava, tekee mitä tahansa. Riittävän taitavuudesta saavutettuani, voin muuttaa rahaksi taitoni -harrastuksesta on tullut työ.
Vierailija kirjoitti:
En. Käyttäisin aikani keskittymällä taidemaalaukseen. Pitäisin seinässä tukkimiehen kirjanpitoa ja odottaisin, että 10000 tuntia käytettyä aikaa tulee täyteen. Tämä aika on se, jossa ihmisestä tulee taitava, tekee mitä tahansa. Riittävän taitavuudesta saavutettuani, voin muuttaa rahaksi taitoni -harrastuksesta on tullut työ.
Taidon muuttuessa rahaksi, osan rahaa käyttäisin hyväntekeväisyyteen. Voisin rakennuttaa koulun tai turvakodin kehitysmaahan.
Tekisin hieman vapaaehtoistyötä esim. kodittomien kissojen auttamiseksi. Lopun aikaa keskittyisin harrastuksiin. Yksi harrastuksistani on jo osa-aikatyöni, joten voisin keskittyä siihenkin enemmän ja kehittää itseäni. Voisin jopa pitää omia kursseja ja leirejä ilman taloudellista riskiä.
Jos olisin todella rikas, voisin myös keskittyä vain omaan ulkonäköön ja hyvinvointiin. Kävisin personal trainerin kanssa kuntosalilla, harrastaisin akrobatiaa, ostaisin itselleni kalliita radiofrekvenssi- ja muita hoitoja, kävisin hierojalla ja kampaajalla...
Luulen, ettei "työttömyys" kävisi rikkaana yhtään tylsäksi. Näin köyhänä ja työttömänä aika käy pitkäksi, eikä lopulta kiinnosta enää edes kotitöiden hoitaminen. Rikkaana voisi tylsyyteenkin lähteä shoppailemaan, ravintolaan tai kokeilemaan jotain uutta. Tai voisi ihan vain ajaa huvikseen autolla läheiseen kaupunkiin vaikka kiertelemään antiikkiliikkeitä. Tai ostaa kaupasta jotain uusia aineita ja kokeilla uusia herkkureseptejä. Jne jne... :)
Tekisin jollekin matkatoimistolle keikkaa. Lähtisin ryhmin kanssa reissuun tms. Silloin kun huvittaa.
Muuten mulla ei ole enää mitään hinkua töihin mutta 1/2 eläkkeellä ei pärjää. Kai mä olen 1/2 työkykyinen (hassua kun kipuja on kuitenkin 24/7)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erittäin taitavia taiteilijoita, mutta tämän työn muuttaminen ansiolähteeksi on vaikuttanut hyvin haastavalta. Nämä tutut tekevät taiteen tekemisen ohessa töitä rakennuksilla ja siivoavat rahoittaakseen elämistään.
AP
Juuri näin. Työssä käyminen ei olisi niin stressaavaa kun ei pelota mahdolliset yt:t tai ilkeän työ"kaverin" savustamisyritykset.