Tekisitkö töitä jos ilman sitäkin tulisit taloudellisesti toimeen?
Tekisitkö palkkatyötä tai hommia yrittäjänä, jos taloudelliset syyt eivät siihen ajaisi? Tai tekisitkö jotain muuta työtä kuin nyt? Vai miten viettäisit päiväsi, jos sinusta tulisi yhtäkkiä mielettömän varakas?
Kommentit (99)
En tekisi enää töitä. Muuttaisin syrjäiselle seudulle ja elelisin sielä lähes erakkona. Pitäisin kanoja, kasvattaisin perunaa, sipulia jne. kasvimailla, sienestäisin ja marjaistaisin, keräisin hyvät talvivarastot. Veikko Huovisen kirja Hamsterit toimisivat raamattunani :D
Tekisin. Nykyinen työni on kivaa ja merkityksellistä.
Pitäisin kyllä pitkiä lomia ja saattaisin lyhentää työpäivää. Jos työnantaja suinkaan sallisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi. Antaisin työpaikkani ihan mielelläni jollekin nuoremmalle, joka tarvitsee työtä elääkseen. Voisin perehdyttää uuden työntekijän työhöni (kestää noin puoli vuotta), mutta sen jälkeen matkustelisin, hoitaisin lapsenlapsiani, tapaisin ystäviäni ja harrastaisin.
t. N58Millä alalla perehdytys kestää noin kauan? Itse olen ollut nykyisessä firmassa kuusi vuotta ja silloin tällöin tulee vastaan uusia asioita. Nyt tehdään hommaa, joka ei ole tullut vastaan minun aikanani kertaakaan ja viimeksi kuulemma tehty samanlainen kymmenen vuotta sitten. Ei muuta kun ohjeet kaivelemaan vanhoista koulukirjoista, vanhoista suunnitelmista ja netistä sekä määräykset netistä ja kirjoista. Eräs apuohjelma ostettiin suoraan jenkeistä ja sitä on todella harvassa paikassa käytössä, eikä ole ohjeitakaan oikein missään paitsi ohjelman mukana tullut suppea ohje. Opettelin sen käytön itse ja tein rautalankaohjeet niin että jos vaikka jään auton alle, joku muukin osaa sitä käyttää.
T. suunnitteluinsinööri.
En tarkoittanut, että perehdytystä olisi 8 tuntia päivässä puolen vuoden ajan vaan että puoli vuotta mulle voisi vielä ongelmatilanteissa soittaa ja kysyä neuvoa. Teen useaa eri hommaa, joista osa on ajalta, jolloin ei oikeastaan mitään dokumentoitu vaan tieto on osaajien päässä.
Olen nyt asiantuntijatehtävissä ja teen pitkää päivää duunissa, mikä ei kiinnosta oikein yhtään. Kirjoittaisin väitöskirjaa ja ehkä muuttaisin jonnekin Italiaan ja avaisin jonkinlaisen pienen majatalon eli sitä kautta työskentelisin.
Mielihyvin jättäisin työn, mitä parhaillaan teen.
Olen henk.koht.avustaja viitenä päivänä viikossa, työaika 8 tuntia/päivä ja säännönmukaisesti kerran tai kaksi viikossa pyydetään olemaan tunti, joskus kaksikin ylimääräistä. Tietysti voisin kieltäytyäkin, mutta lammas olen luonteeltani ja toisaalta ne tunnit ovat kuitenkin pieni lisä pieneen palkkaan.
Jos rahasta ei olisi puutetta muuttaisin pois Uudeltamaalta, kenties Joensuuhun tai Tampereelle. Aloittaisin uudelleen maalausharrastuksen, väkertäisin käsitöitä, lukisin, ulkoilisin ja vaikka sun mitä, mihin nykyisin aika ei tunnu riittävän eikä oikein jaksamistakaan ole työpäivän jälkeen. Viikonloput menevät palautumiseen (pyörätuolissa 80kg velttoa ihmistä ja joka päivä mennään mäkiä ylös ja alas)
Vapaaehtoistyötä voisin harratusmielessä tehdä, esim. käydä lukemassa palvelutalolla mutta pyörätuolin sarviin en koskisi edes pakotettuna.
Vierailija kirjoitti:
tekisin. Olisin yrittäjänä ja tekisin juuri sitä mitä haluaisin. Ideoita on valtavasti joita haluaisin tehdä, mutta ne eivät ole oikeasti sellaisia että niillä rikastumaan pääsisi. Tästä syystä kärvistelen nykytyössäni ja kerään varallisuutta jotta voisi ehkä joskus lopettaa töiden teon. (siis niiden joista ei nauti) Aika vaan ei taida riittää, mutta ehkäpä "eläkkeelle" pääsen. Eläkejärjestelmän varaan en laske vaan sijoituksiin menee 200-1500€/kk jotta pystyn varmistumaan toimeentulostani jos kriisi iskee. Nykyisellä salkun tuotolla saisin paremmin jo nyt itselleni toimeentuloa (ja lisäksi valtiolle maksaisin veroja) kuin tulen tulevaisuudessa saaman eläkettä, jos kaikki eläkemaksut olisin itselleni saanut. Yhtä huijausta tuo eläkeponzi
Ihan hyviä summia onnistut säästämään kuukausittain! Oletko kuinka hyväpalkkainen? Vai todella säästeliäs? Vai sekä että, mitä veikkaan näistä eniten?
AP
EN tekisi nykyistä työtäni, vaan totuttaisin haaveeni, josta tulisi työni.
En tekisi. Tekisin vapaaehtoistyötä, harrastaisin enemmän liikuntaa ja muutakin, pitäisin kodin paremmassa kunnossa, auttaisin läheisiä joilla palaveri venyy yli päiväkodin aukiolon tai jotka ei tiedä minne tunkisi lapset että pääsisi hammaslääkäriin.
Jos minulla olisi varallisuutta niin paljon, että pärjäisin ilman palkkatyötäni, en tekisi töitä, vaan antaisin työpaikkani sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee. Voisin tehdä vaikka vapaaehtoistyötä esim. vanhainkodeissa vanhuksia ulkoiluttamalla.
Tekisin, mutta en täyttä työviikkoa enkä todellakaan sellaisessa paikassa olisi töissä missä en viihtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä, vaikka ei ole taloudellisesti pakko. Ajattelen, että tämä on vatstapainoa kaikille niille, jotka eivät suostu tekemään töitä, vaan haluavat muiden heitä elättävän.
Tuskin noin tympeästä tyypistä mihinkään kovin hyödylliseen on.
AP
Moni ajattelee samoin. Olen lääkäri ja todella hyödytön tälle yhteiskunnalle. Sain aika kalliin koulutuksen, olisi tuhlausta jättää se käyttämättä.
En tekis päivääkään töitä jos ei olisi pakko. Vihaan nykyistä duuniani yli kaiken ja kaikkea mitä siihen liittyy. Ja ne ihmiset, hyi saasta mitä jengiä.
Perhana kun palkastakaan ei jää senttiäkään säästöön, niin pakko vaan jatkaa ahdistuneena samassa paikassa.
En ole varma, en ainakaan täyttä työaikaa. Mutta olisi kyllä ihan eri fiilis olla töissä kun tietäisi että ei ole pakko.
En tekisi. Työni on ihan ok, mutta aina vapaalla oleminen sen kuitenkin voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin työnteon ja kävisin alani (it/koneoppiminen) seminaareissa ympäri maailmaa oppimassa uusinta uutta. Tai vaihtaisin alaa bioteknologiaan tai muuhun kiinnostavaan. Ehkä ottaisin kursseja jostakin huippuyliopistosta jenkeissä jos mahdollista.
Suurimman osan ajasta viettäisin varmaan palmujen alla nuorten tyttöjen keskellä. Se olisi se suurin hyöty rahasta kun ei tarvitsisi katkerien miesvihaaja suomalaisten naisten kanssa olla tekemisissä vaan saisin vapaasti valita jonkun mukavan tyttöystäväkseni.
Aloitus kuulosti hyvältä, mutta sitten juttu lässähti peruspalstalöpinäksi naisista. 😑
AP
a
Niin, pitihän se laittaa se sinne mukaan mammoja ärsyttääkseni :D
Mutta joo, on minulla ihan oikeasti ulkomaalainen tyttöystävä nytkin enkä suomesta koskaan löytänyt yhtä mukavaa.
Koska sinulla ei ole ollut mukavaa tyttöystävää, kaikki suomalaiset ovat perseestä? Äitisikin?
Etkä sinä ainakaan kovin mukavalta vaikuta, kun olisit vaihtamassa nykyisen kivan tyttöystäväsi palmuihin ja nuoriin tyttöihin.
Äitini nyt vasta kauhea onkin. Ei sen kanssa pysty olemaan missään tekemisissä. Siskonikin ei ole mikään mukava vaikkei se yhtä kauhea ole kuin äitini.
En nyt sanoisi että kaikki suomalaiset ovat ihan perseestä. Sanonpahan vaan että kaikki todella mukavat naiset jotka olen tuntenut ovat vaan sattuneet olemaan jotain muuta kansalaisuutta.
Enpä ole tyttöystävää jättämässä. En tosin usko että tämä suhde montaa vuotta kestää.
Koen nykyisen työni olevan monelta osin vastoin arvojani. Ja työpaikka on aivan kamala. Jos voisin vapaasti tehdä mitä vain tarvitsematta huolehtia toimeentulosta, niin puuhailisin omia kivoja juttuja sekä tekisin vapaaehtoistyötä esimerkiksi auttavassa puhelimessa tai kriisikeskuksessa. Haluaisin auttaa ihmisiä, mutta kokopäivätyönä omat resurssit eivät riittäisi noin raskaiden juttujen parissa työskentelyyn.
Tekisin, koska pidän työstäni eikä mun alan eksperttejä ole liikaa. Vähentäisin määrää kyllä vaikka puoleen ja keskittyisin erityisen mielenkiintoisiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä, vaikka ei ole taloudellisesti pakko. Ajattelen, että tämä on vatstapainoa kaikille niille, jotka eivät suostu tekemään töitä, vaan haluavat muiden heitä elättävän.
AP
Moni ajattelee samoin. Olen lääkäri ja todella hyödytön tälle yhteiskunnalle. Sain aika kalliin koulutuksen, olisi tuhlausta jättää se käyttämättä.
Täällä voi kuka hyvänsä kirjoittaa mitä hyvänsä. Ylimielinen ainakin olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Täällä voi kuka hyvänsä kirjoittaa mitä hyvänsä. Ylimielinen ainakin olet.
Asiaa voi ajatella myös niin, että olet saavuttanut elämässäni jotain sellaista, mihin suurin osa palstamammoista ei ikinä pysty eli olen hankkinut hyvän ammatin, jossa viihdyn.
Olisihan se aivan ideaalitilanne, että vanha työntekijä ehtisi siirtää uudelle paljon hiljaista tietoa uransa varrelta ennen töistä poistumistaan.
T: toinen suunnitteluinsinööri