Oliko 80-luvulla normaalia kähmiä esimerkiksi tarjoilijaa tai muita aspoja?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti... siis miltä tuntui olla kähmittävänä tuohon aikaan?
Ikäväähän se oli, mutta toisaalta jos oma pokka piti, väkivaltaakin sai käyttää. Itse läimäytin kasvoihin useampaakin kähmijää eikä kenellekään tullut mieleen tehdä rikosilmoitusta. Kuului ihan asiaan sekin.
Kävikö miehet tuolloin käsiksi myös etumukseen?
Vain törkeimmät. Just etumukseen tai perään tarttuminen oli sellaista, mistä sai jo lyödä.
Mutta rinnat oli vapaata riistaa?
Älä vastaa, joku runkrunk nyt kyselee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäväähän se oli, mutta toisaalta jos oma pokka piti, väkivaltaakin sai käyttää. Itse läimäytin kasvoihin useampaakin kähmijää eikä kenellekään tullut mieleen tehdä rikosilmoitusta. Kuului ihan asiaan sekin.
Vain törkeimmät. Just etumukseen tai perään tarttuminen oli sellaista, mistä sai jo lyödä.
Luuletko että aikuinen mies runkrunk kun ajattelee miten 25 vuotta sitten kähmittiin ventovieraiden rintoja vaatteiden ja rintsikoiden läpi?
Toimin tarjoilijana 80-luvun lopussa ja kyllä minua yritettiin iskeä vähän joka ilta, pari kertaa joku asiakas notkui parkkipaikalla kun pääsin töistä ja odotti minua. Se oli pelottavaa.
Kerran yksi alkoi kähmiä mutta vakiASIAKKAAT tulivat väliin.
Nykyään tekisin ilmoituksen yöllä minua parkkipaikalla kyttäävistä asiakkaista.
Myin jäätelöä vuonna 1994. Olin turvassa kopin sisällä, mutta tissejäni kyllä kommentoitiin useaan otteeseen. Joskus joku uhkasi jäädä odottelemaan, kunnes pistän kopin kiinni... Onneksi ei koskaan jäänyt.
Sitä ennen olin mansikanpoimijana 1993. Mansikkaisäntä kähmi.
Sen jälkeen olen tehnyt vain oman alani töitä toimistossa. Sielläkin kyllä kähmittiin iloisella ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että aikuinen mies runkrunk kun ajattelee miten 25 vuotta sitten kähmittiin ventovieraiden rintoja vaatteiden ja rintsikoiden läpi?
Kyllä jos on pervo.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni sitä tapahtui aika paljon, eikä asiaan saanut puuttua tai oli huumorintajuton.
Tämäkin kaikkien tiedossa jo kasarilla. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000003924610.html
https://books.google.fi/books?id=tANdAwAAQBAJ&pg=PT52&lpg=PT52&dq=elmo+….
Yksi törkeimmistä kavereineen. Vesa Keskisen tuttuja. Ei ole mikään muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla ihmisillä oli vielä käytöstavat.
Asiakaspalvelu oli kyllä aika p-stä 80-luvulla. Siihen ei kyllä yhtäääään panostettu ja oli lopputulos sen mukaista. Muutenkin suomi oli todella juntti takapajula (noh, on se kyllä vieläkin). Suu auki tuijotettiin kun joku musta mies käveli kadulla. Hirveen kateellista porukkaa oli myös ja naapurien ilmiannot verottajalle, kalliitten autojen naarmutukset, ym olivat ihan arkipäivää.
Kähmintää ei silloin varmaan esiintynyt yhtä paljon. Mitään treffikulttuuria ei ollut vaan meininki oli just silleen että kännissä viikonloppuisin muija baarista ja jälkeenpäin jonkun luo panolle.
80-luvulla jos nainen sano baarissa "tee mulle mitä tahdot" niin siitä ei saanut kieltäytyä, tai sai homon leiman otsaan.
Ei kai se enää niin normaalia ollut. Mulle tulee mieleen 70- luku kun puhutaan sikailevasta käytöksestä.
Silloin oli kuitenkin vielä villimpää esim. liikemaailmassa. Kabinettilounaat meni useammin pitkiksi ja kosteiksi. Nykyään nämä tällaiset vietetään erikseen risteilyillä tai Lapissa, jossa after partyt hoituu luontevasti eikä henkilökuntaa enää jahdata entiseen malliin ( ( I hope so ). Myös perinteinen sihteeri on varmasti jo hävinnyt historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Asiakas olisi lentänyt ulos.
Aspoista en tiedä, mitä lienevät.
80-90-luvulla sai hyvät tienestit tarjoilijana. Prossapalkka+tipit.
800-900 mk iltavuorossa vkl tavallista. Olin kyllä melko kalliissa ravintolassa. Tipithän tuli puhtaana käteen.
Aspa = asiakaspalvelija.
Vierailija kirjoitti:
Myin jäätelöä vuonna 1994. Olin turvassa kopin sisällä, mutta tissejäni kyllä kommentoitiin useaan otteeseen. Joskus joku uhkasi jäädä odottelemaan, kunnes pistän kopin kiinni... Onneksi ei koskaan jäänyt.
Sen jälkeen olen tehnyt vain oman alani töitä toimistossa. Sielläkin kyllä kähmittiin iloisella ysärillä.
90-luku ja 80-luku. Ovat sama asia vai ovatko eri asia?
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla jos nainen sano baarissa "tee mulle mitä tahdot" niin siitä ei saanut kieltäytyä, tai sai homon leiman otsaan.
Saa sitä vieläkin jollei se nyt ole joku ruma lihava lyhyttukkainen av-mamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaankin oli.
Itse olin kasarilla vasta lapsi, mutta olen ymmärtänyt, että varsinkin tällaisissa "herrakerhoissa" ja muilla ihme klubeilla oli ihan normaalia, että rikkaat silmäätekevät saivat puristella tarjoilijoita takapuolesta ihan vapaasti eikä siitä sopinut tälle herralle huomauttaa.
Telkkarisarjassa Kauppaneuvos Paukku huuteli joka jaksossa "Tyttö....Henkkilökuntaaa....." ja naiset totteli. Tämä siis ysärillä.
Anteeksi nyt vaan, mutta kauppaneuvos Paukku oli parodiahahmo ja komenteli sitäpaitsi enemmän miehiä tuohon sävyyn. Tyynelle esim Paukku tuskin koskaan ärähteli tai komenteli, mutta niitä miespalvelijoitaan tykkäsi kyykyttää, samoin kuin vittuili vävylleen.
Paukun hahmo perustui elävään ihmiseen, kauppaneuvos Heikki Tavelaan. Hän taisikin olla lajissaan viimeinen. Kys. arvonimi poistui käytöstä hissukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luku ja 80-luku. Ovat sama asia vai ovatko eri asia?
Ni kyllä ovat. Iloinen nousukausi vs. lama. Ja 80- luvullakin oli rakennemuutosta joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaankin oli.
Itse olin kasarilla vasta lapsi, mutta olen ymmärtänyt, että varsinkin tällaisissa "herrakerhoissa" ja muilla ihme klubeilla oli ihan normaalia, että rikkaat silmäätekevät saivat puristella tarjoilijoita takapuolesta ihan vapaasti eikä siitä sopinut tälle herralle huomauttaa.
Telkkarisarjassa Kauppaneuvos Paukku huuteli joka jaksossa "Tyttö....Henkkilökuntaaa....." ja naiset totteli. Tämä siis ysärillä.
Anteeksi nyt vaan, mutta kauppaneuvos Paukku oli parodiahahmo ja komenteli sitäpaitsi enemmän miehiä tuohon sävyyn. Tyynelle esim Paukku tuskin koskaan ärähteli tai komenteli, mutta niitä miespalvelijoitaan tykkäsi kyykyttää, samoin kuin vittuili vävylleen.
Paukun hahmo perustui elävään ihmiseen, kauppaneuvos Heikki Tavelaan. Hän taisikin olla lajissaan viimeinen. Kys. arvonimi poistui käytöstä hissukseen.
Sori, tsekkasin faktat ja kyllä kauppaneuvoksia vielä nimitetään. Kulttuuri vain on toista, tosin nyt vielä nuorekkaat Keskiset ja kumppanit kirivät kovaa vauhtia perässä. -ed.
Vielä 2015 sai puristella käsiä ja kaikkien oli pakko syödä mämmiä #mietoo
Kyllä 80- luvulla roisit jutut ja myyjien sekä varsinkin tarjoilijoiden käpälöinti oli yleistä joskin ei- toivottua. Tarjoilija oli auktoriteetti ja määritti itse sietokykynsä joka vakioasiakkaille tuli pian selväksi, jos vieraampi asiakas yritti ylittää rajaa niin muut asiakkaat puuttuivat asiaan koska yhden tyhmyydestä saattoi kärsiä koko seurue ulosheiton tai tarjoilun loppumisen muodossa.
Tippejä tuli reilusti, palkka ei ollut häävi mutta itse havittelin juuri viikonlopun iltavuoroja runsaiden tippien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Asiakas olisi lentänyt ulos.
Aspoista en tiedä, mitä lienevät.
80-90-luvulla sai hyvät tienestit tarjoilijana. Prossapalkka+tipit.
800-900 mk iltavuorossa vkl tavallista. Olin kyllä melko kalliissa ravintolassa. Tipithän tuli puhtaana käteen.
80-luvulla ravintoloissa vielä pitä käyttätyä siivosta tai heitettiin pihalle. 80-luvullahan vielä juomat tuotiin pöytiin ja niitä istuttii juomassa pöydissä, eikä vaelleltu ravintolassa ympäriinsä. 90-luvulla kaikki muuttui. Juomat alettiin hakea baaritiskiltä itse ja osassa oli jopa henkilökunta yläosattomissa, enpä usko että heihin sai koskea.
UP