Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huumeiden käyttäjiä tuntevat: myöntävätkö käyttäjät huumeiden negatiiviset puolet?

Vierailija
29.03.2018 |

Ihmetyttää, että kuka näissä keskusteluissa oikein kommentoi huumeita vaarattomiksi ja haitattomiksi, useammassa topicissa väitteitä mitä kummallisimmista asioista (mm. etteivät huumeet vaikuta muistiin). Käyttäjät vai ihmiset joilla ei ole mitään tietoa asiasta?

Itse käytin huumeita ulkomailla asuessani, lähinnä MDMA:ta, myöhemmin jonkun verran kokaiinia ja muitakin tullut kokeiltua. Tunnen runsaasti käyttäjiä (lähinnä viihdekäyttöä, kuten itsellläni, mutta myös päivittäisiä käyttäjiä) sekä lääkkeiden väärinkäyttäjiä.

En usko tuntevani YHTÄKÄÄN käyttäjää, joka ei myöntäisi huumeiden haittoja. Näistä puhutaan kyllä avoimesti, riski vain hyväksytään eikä siitä välitetä. Joitain haittoja toki yleisesti liioitellaan (esim. kuinka nopeasti tavallinen ihminen addiktoituu), yleisempien ns. pienempien haittojen usein jäädessä vähälle huomiolle (kuten juuri muistiongelmat).

Mitenkä teidän tutut?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän huumeita päivittän, koska olen addikti ja myönnän ehdottomasti huumeiden haitat. En suosittelisi kenellekkään, en myisi lapsille, enkä todellakaan lähtisi vähättelemään. En ole silti mikään paha ihminen, en ryöstele ihmisiä, enkä näytä huonoa esimerkkiä lapsille. Huumeiden käyttäjiä kohtaan on myös paljon aiheettomia ennakkoluuloja ja stigmaa. Multa saa kysyä, jos joku asia kiinnostaa. 

Vierailija
2/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiiviset puolet liittyvät kieltolakiin. Myönnän kieltolain olevan perseestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mulla käyttö alkoi ihan viihdekäyttönä, en koskaan ajatellut että hei mä alan narkkaamaan päivittäin kun en muuhun pysty. Viihdekäyttö on mun mielestä niin urpo sana. Mä oon siitä kärsinyt nyt aika pitkään. Ja oon vasta 25 vuotias. Ja en ajatellut aikoinaan et alan käyttämään suonensisäisesti. Jos vähättelee huumeiden haittoja ja on "viihdekäyttäjä" niin on luultavasti just siinä kohtaa et se riippuvuus alkaa syntymään ja sitä pitää käännellä joksikin toiseksi asiaksi.

Vierailija
4/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sitä kutsutaan sanalla DENIAL. Et myönnä mitään.= Elät harhassa.

Vierailija
5/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoonko? kirjoitti:

Niin ja mulla käyttö alkoi ihan viihdekäyttönä, en koskaan ajatellut että hei mä alan narkkaamaan päivittäin kun en muuhun pysty. Viihdekäyttö on mun mielestä niin urpo sana. Mä oon siitä kärsinyt nyt aika pitkään. Ja oon vasta 25 vuotias. Ja en ajatellut aikoinaan et alan käyttämään suonensisäisesti. Jos vähättelee huumeiden haittoja ja on "viihdekäyttäjä" niin on luultavasti just siinä kohtaa et se riippuvuus alkaa syntymään ja sitä pitää käännellä joksikin toiseksi asiaksi.

Toivottavasti pääset vielä kuiville. En kestäisi jos lapseni, sinun ikäluokkaasi, joutuisivat huumekoukkuun. Tsemppiä!

Vierailija
6/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoonko? kirjoitti:

Mä käytän huumeita päivittän, koska olen addikti ja myönnän ehdottomasti huumeiden haitat. En suosittelisi kenellekkään, en myisi lapsille, enkä todellakaan lähtisi vähättelemään. En ole silti mikään paha ihminen, en ryöstele ihmisiä, enkä näytä huonoa esimerkkiä lapsille. Huumeiden käyttäjiä kohtaan on myös paljon aiheettomia ennakkoluuloja ja stigmaa. Multa saa kysyä, jos joku asia kiinnostaa. 

Mihin perustuu ajatus, että et ole paha ihminen? Huumekaupassa osallistut väkisin kuitenkin tukemaan monenlaista pahaa, halusit tai et. Lisäksi huumeiden käyttö vie aikasi ja energiasi siitä, että olisit hyvä ihminen.

Oletko mielestäsi yhtä huono ihminen kuin keskimääräinen ihminen, vai jotain muuta, ja miksi? menee vähän ohi aiheen, mutta sanoit, että saa kysyä. :)

Vierailija
7/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoonko? kirjoitti:

Asenteesi on siis hyvinkin yhteneväinen tuttujeni sekä oman suhtautumiseni kanssa. Edelleen ihmettelen kuka ihme täällä puolustelee erityisesti kovia, likaisia huumeita vaarattomina.. :/ tuskin moni käyttäjä kuitenkaan? 

Omista narkkikavereista kukaan ei toiselle toivoisi omaa elämäänsä. Toki niissä oloissa on hauskaa, mutta negatiiviset puolet on raskasta kantaa. 

-ap

Vierailija
8/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoonko? kirjoitti:

Mihin perustuu ajatus, että et ole paha ihminen? Huumekaupassa osallistut väkisin kuitenkin tukemaan monenlaista pahaa, halusit tai et. Lisäksi huumeiden käyttö vie aikasi ja energiasi siitä, että olisit hyvä ihminen.

Oletko mielestäsi yhtä huono ihminen kuin keskimääräinen ihminen, vai jotain muuta, ja miksi? menee vähän ohi aiheen, mutta sanoit, että saa kysyä. :)

Mielestäni täysin aiheeseen liittymätön kommentti, samaa voisi kuitenkin kysyä esimerkiksi ihmiseltä joka ostaa vaatteensa H&M:stä. 

Vierailija
9/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoonko? kirjoitti:

Saa kysyä toki. Vähän hankala ehkä muotoilla vastaus tuohon, mutta yritetään. Koen, että en ole juuri sen pahempi kuin keskimääräinen ihminen. Huumeiden käyttö ei vie energiaani "hyvänä ihmisenä olemisesta" mitenkään. Itseasiassa mulla on tosi herkkä omatunto, ja jos nään esimerkiksi jonkun kaatuneen tms vaikeuksissa, meen heti auttamaan vaikka monet ihmiset vain kääntää pään, monta kertaa ollut tälläinen tilanne. Mitä tarkoitat erityisesti huumekaupassa? Käytän subutexia, joka tuodaan lähinnä Ranskasta heroiiniriippuvaisten myyminä vieroituslääkkeinä. Voisitko vielä vähän tarkentaa kysymystäsi, jos haluat tarkemman vastauksen, kiitos.

Vierailija
10/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoonko? kirjoitti:

Asenteesi on siis hyvinkin yhteneväinen tuttujeni sekä oman suhtautumiseni kanssa. Edelleen ihmettelen kuka ihme täällä puolustelee erityisesti kovia, likaisia huumeita vaarattomina.. :/ tuskin moni käyttäjä kuitenkaan? 

Omista narkkikavereista kukaan ei toiselle toivoisi omaa elämäänsä. Toki niissä oloissa on hauskaa, mutta negatiiviset puolet on raskasta kantaa. 

-ap

Joo, olen sinänsä samaa mieltä sun kanssa, mutta mulle ei enää ole pitkään aikaan tullut mitään erityisiä oloja edes käytöstä, vaan saan sillä vain ns.normaalin olon kauhean ahdistuksen ja vieroitusoireiden tilalle. :(

Vierailija
11/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoonko? kirjoitti:

Mielestäni täysin aiheeseen liittymätön kommentti, samaa voisi kuitenkin kysyä esimerkiksi ihmiseltä joka ostaa vaatteensa H&M:stä. 

Huumeiden käyttäjäkin pitää jotain vaatteita ja ostaa ruokaa, kuten me muutkin syntiset, joskin ehkä moni narkomaani keskittyy shoppailuun vähemmän ja syökin aika vähän ruokaa.

Huumekaupassa on aika vaikea tehdä mitään eettisiä valintoja ja käytännössä jos ainetta pitää saada addiktioon, sen alkuperä ei yleensä kiinnosta. Huumeiden käyttö on likaista bisnestä, eikä ihmisen eloonjäännille kuitenkaan välttämätöntä kuten ruoka ja vaatteet.

Vierailija
12/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoonko? kirjoitti:

Toivottavasti pääset vielä kuiville. En kestäisi jos lapseni, sinun ikäluokkaasi, joutuisivat huumekoukkuun. Tsemppiä!

Kiitos. <3  Sitä minäkin toivon jokainen päivä. Toivoisin etteivät lapset/nuoret suhtautuisi niin kevyesti vahvoihin huumeisiin, se voi johtaa tänne pohjalle. 

Vierailija
13/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoonko? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoonko? kirjoitti:

-ap

Joo, olen sinänsä samaa mieltä sun kanssa, mutta mulle ei enää ole pitkään aikaan tullut mitään erityisiä oloja edes käytöstä, vaan saan sillä vain ns.normaalin olon kauhean ahdistuksen ja vieroitusoireiden tilalle. :(

Oletko koskaan hakenut apua? Ihan mielenkiinnosta, millä rahoitat käytön? 

Vierailija
14/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, joiden mielestä huumeriippuvainen on jotekin huonompi ihminen. Huumeriippuvuus on aivoperäinen sairaus. Se vaikuttaa palkitsemis-, stressi- ja itsekontroillin alueille aivoissa. Kun kuvataan päihderiippuvaisen ihmisen aivoja, näkyy selvä ero ei päihteisiin koukuttuneen ihmisen aivoihin. 

Huumeet huijaavat ihmisen aivot ajattelemaan, että huume on yhtä tärkeä palkinto kuin esimerkiksi ruoka, seksi tai vanhemmuus, ja jokainen voi varmaan kuvitella miltä tuntuu yrittää olla ilman ruokaa vaikkapa kun aivot huutaa että sitä tarvitsee.

Jos tämän tiedostaa, on toipuminen mahdollista, joskaan ei helppoa.

Meni ehkä vähän ohi aiheen (?) mutta mun mielestä tää on tärkeä asia ymmärtää, että voi ymmärtää millaista on olla päihderiippuvainen narkkari.

Vierailija
15/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän huumeita silloin tällöin. Mieheni ja muutama tuttu myös. Ei vähätellä huumeiden haittoja. Uskon että tällä palstalla se vähättely on yhtä väritettyä ku kärkkäimpien vastustajienkin kommentit. Eli metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Olen itse esim puolustanut huumeita keskustelussa missä niiden käyttäminen johtaa asap siihen narkkaamiseen ja katuojaan. Kun ei se ihan niinkään mene niin siksi puolustus/vastustus argumentit tuntuu olevan ylilyöviä...

Ja toisekseen joudun välillä vähän puolustelemaan huumeita ja vähättelemään niiden haittoja koska oma kokemus ei ole se, että niistä olisi ollut niin paljoakaan haittaa. Niin tekee mieli oikaista joidenkin käsityksiä vähäisestä käytöstä, siitä yllä olevan vihaamasta "viihdekäytöstä". 4-6 kertaa vuodessa mdma:ta ei ole vielä näkynyt minulla minkäänlaisina ongelmina.

Vierailija
16/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoonko? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoonko? kirjoitti:

-ap

Oletko koskaan hakenut apua? Ihan mielenkiinnosta, millä rahoitat käytön? 

Olen hakenut apua, olen ollut hoidossakin, se ei vaan ole onnistunut. Mulla on onnekseni töitä. Mä en myöskään hanki oikeestaan mitään ylimäärästä, oon aika laiha, koska rahat ei riitä ruokaan.

Vierailija
17/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittomista käytän vain satunnaisesti kannabista. Varmasti silläkin on jotain haittoja muttei mitään sellaisia joilla voisi perustella sen laittomuuden ja kiellon. Kovilla tai kuten itse sanon oikeilla huumeilla haitat ovat helposti näkyviä. Ei silti tuo ainoa laillinen huume on aika kovaa kamaa.

Vierailija
18/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietämäni pitävät itseään kohtuukäyttäjinä, koska aina löytyy joku joka käyttää enemmän tai jolla elämä on pahemmin sekaisin.

Täytyy sanoa, etten edes itse tunnista onko joku aineissa ennen kuin joku muu on asiaa kommentoinut. Ei kaikki tosiaan näy niin paljon, ainakaan harjaantumattomalle silmälle.

Vierailija
19/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän satunnaisesti ja kyllä myönnän.

Mutta täytyy muistaa, että ne haitatkin ovat yksilöllisiä. Joku jää koukkuun, jollekin tulee huono olo, joku menee sekaisin, joku jää kiinni...

Vaikka kannatan myös ehdottomasti esim. kannabiksen laillistamista ja pidän sitä sinänsä mietona päihteenä, niin omien kokemusten perusteella en mainostaisi sitä haitattomana ja huolettomasti vedettävänä rentoutusaineena - semmoiset ekat överit vedin että sen jälkeen on ollut pakko poltella rauhallisesti pieniä määriä. En tiennyt että siitä voi tulla niin kamala olo. Ihmisiä pitäisi nimenomaan valistaa "oikeaoppisesta" käytöstä ja laillisuus takaisi sen, että tietää tasan, mitä käyttää. Alkoholilla on kohtuusrajat ja puteloissa lukee prosenttimäärä, joten päihtyminen ei tule yllätyksenä. Huumeiden kanssa näin ei ole, koska ovat laittomia.

Vierailija
20/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viihdekäyttäjä, en vähättele haittoja. Tiedostan riskit ja hyväksyn ne.