NÄIN saat SEN eli ASUNTOLAINAN! Ja vieläpä edullisen. Ei todellakaan mahdotonta
Asuntolainaa myöntävä pankki arvioi lainanhakijasta koituvat riskit. Analyysin perustella pankki päättää myöntääkö se lainaa ja jos myöntää, niin mihin hintaan. Hakija voi itse vaikuttaa minkälainen riski hän pankille on. Eli lainan saaminen on ihan itsestä kiinni - ei pankista!
1. Vakituiset tulot
- tämä on vaatimuksesta kovin eli hakijalla pitää olla vakituinen työpaikka ja mielellään pidempi historia ko. työpaikassa
- jos hakijoita on kaksi (pariskunta), lainansaanti helpottuu
2. Raha-asiat hallinnassa
- säästä pitkäkestoisesti (1 - 2 vuotta) johonkin tilillesi rahaa edes pienikin summa joka kuukausi, vähintään 10% tavoittelemasi asunnon (ei lainan) hinnasta
- tilin voit avata nettipankissasi
- tarvittava laina pienenee säästämäsi summan verran tai vastaavasti voit ostaa sen verran kalliimman asunnon
- lopeta kaikki luottokortit
- maksa pois muut lainat
- muuta edullisempaan vuokra-asuntoon.
3. Takaus
- et tarvitse henkilötakaajia, kun sinulla on riittävä osuus ja ostettava asunto-osake tai kiinteistö toimii lainan vakuutena
- pankki voi taata osan lainasta pientä maksua vastaan, tämä maksu loppuu, kun olet lyhentänyt tuon osuuden lainasta pois. Ihan ok ratkaisu.
4. Korkokatto, takaisinmaksuturva jne.
- älä ota tällaisia, ovat turhia, ihan sairaan kalliita ja tiputtavat ostokykysi kaksiosta yksiöön
- jos pankki pakottaa ottamaan, ilmoita palaavasi toiseen pankkiin, jossa tätä ei vaadita.
5. Älä osta numeroiden valossa vain siksi, että neliöhinta on halpa
- osta sellainen mistä sinä pidät, koska tulet itse asunnossa asumaan
- aivan ihq-kohteesta voit maksaa vähän "ylimääräistäkin" saadaksesi sen
6. Osta oma ja nauti tasokkaammasta elämästä
- huomaat pian, että asuntolainan erä pysyy samana, mutta kaveriesi vuokrat nousevat joka vuosi kovemmiksi ja kovemmiksi, myös asuntojen hinnat nousevat...
- kukaan ei unohda sitä tunnetta, kun saa heittäytyä oman tontin nurmikolle tai oman asunnon lattialle selälleen.
Kommentit (66)
Elämä muodostuu valinnoista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lastentarhanopettaja yh Helsingistä vuokra 1000 e. Ei varaa omaan, koskaan.
Tuolla rahalla maksaisit omakotitalon kehyskunnasta 20 vuodessa, jos olisit ostanut sen ajoissa. Lapset kyllä tykkäisivät asua tilavasti, mutta työmatkasi voisi sitten olla jotain 30 - 60 minuuttia per suunta.
Pidemmän työmatkan ja asuntolainan ansiosta nauttisit pienemmästä veroprosentista eli isommista nettotuloista.
Tiedätkö mikä on yksinhuoltajilla rahaakin tiukemmalla? Se on aika. Rahaa ei kulu, koska ei ole aikaa sitä kuluttaa. Saati matkustaa pitkiä työmatkoja, vaikka ne ainoita päivän lepohetkiä onkin.
Mielestäni neuvojat pitävät toisia tyhminä. Esim.tuo luottokorttiasia. Niiltä se kortti lähtee, jotka sen kanssa eivät osaa elää. Ja aloituksen asiat on varmaan aika normaalit ja selviät kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut niin paljon, että olisin voinut ostaa järkevän asunnon. Raha olisi riittänyt kaikista pahimman asuinalueen rupuisimpaan yksiöön. Lapsen kanssa edes pieni kaksio olisi ollut parempi. Siksi olen vuokralla. Tai oikeastaan ASOssa, kun siihen säästetyt rahat riitti . Olen ihan tyytyväinen, vaikka se oma olisi ollut parempi. Yksinään olisin voinut ostaa jonkun rupu yksiön ja jatkaa siitä. Lapsen kanssa tietyt asiat voitti.
Mitähän alapeukuttajan mielestä olisi pitänyt tehdä, koska lainaa olisi saanut "liian vähän"? Mietin ihan maalle muuttamista, mutta silloin olisi ollut huolta työpaikasta tai sen menettämisestä. Itse olen erittäin tyytyväinen asoon ja siellä minulla on käsiraha, jos haluan vanhoilla päivillä ei ostaa sen yksiön Kontulasta.
Saako yrittäjä asuntolainaa ja minkälaisilla ehdoilla?
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä nähtyä: jos puoliso on palkkatöissä niin saa. Jos yrittäjä hakee yksin, tai jos parisuhteessa kumpikin on yrittäjiä niin yleensä ei. Ei, vaikka tienattaisiin kuinka hyvin ja säästöjä olisi paljon. Ovat niin valtavia riskiasiakkaita, koska pankki ei voi luottaa tulojen säännöliisyyteen vaikka kuinka talous olisi hyvällä mallilla. Sääli, minäkään en saanut lainaa yksin vaikka olin lainahakemusta edeltävänä vuonna tienannut 70000 € ja säästöjä mulla oli 54000 € edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä nähtyä: jos puoliso on palkkatöissä niin saa. Jos yrittäjä hakee yksin, tai jos parisuhteessa kumpikin on yrittäjiä niin yleensä ei. Ei, vaikka tienattaisiin kuinka hyvin ja säästöjä olisi paljon. Ovat niin valtavia riskiasiakkaita, koska pankki ei voi luottaa tulojen säännöliisyyteen vaikka kuinka talous olisi hyvällä mallilla. Sääli, minäkään en saanut lainaa yksin vaikka olin lainahakemusta edeltävänä vuonna tienannut 70000 € ja säästöjä mulla oli 54000 € edestä.
Ja hain lainaa 180000, tämä Tampereella. Vuokralla koko loppuelämä, jeejeevittu.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin sanomien kuukausiliitteessä oli juttu, jossa kerrottin, että Konneveden Osuuspankista saa helposti asuntolainaa. Reilu pankki.
Metsäpitäjä. Ei sinne jää nuorisoa, joka rakentais. Kova paine saada asiakasomistajaisäntien metsärahat tuottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä nimenomaan yrittäjäperheillä on hulppeita taloja ja älyttömästi velkaa...
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut niin paljon, että olisin voinut ostaa järkevän asunnon. Raha olisi riittänyt kaikista pahimman asuinalueen rupuisimpaan yksiöön. Lapsen kanssa edes pieni kaksio olisi ollut parempi. Siksi olen vuokralla. Tai oikeastaan ASOssa, kun siihen säästetyt rahat riitti . Olen ihan tyytyväinen, vaikka se oma olisi ollut parempi. Yksinään olisin voinut ostaa jonkun rupu yksiön ja jatkaa siitä. Lapsen kanssa tietyt asiat voitti.
Näin erovanhempana näitä asioita pyörittelen ja Googlella tämänkin vanhan keskustelun löysin.
Asun jo nyt kehyskunnassa, palkka bruttona n. 2500e/kk.
Kehyskunnassakin vuokrat nousevat sitä luokkaa, että alkaa mennä jo liian iso siivu tuloista perusasumiseen, jos siis haluaa asua muussa kuin yksiössä/30m2 "kaksiossa".
Asuntolainaa en laskurien mukaan saisi juuri mitään.
Tällä hetkellä punnitsen, että olisiko muutettava jonnekin satojen kilometrien päähän, jotta olisi mahdollisuus vähääkään hyvään asumiseen. Nyt ollut hyvä, kun lapsi saanut asua sanassa kaupungissa molempien vanhempien kanssa, eli tapaamiset vanhempien välillä olleet todella joustavia.
Tämä sitten tietysti loppuu jos tosiaan on kohta pakko muuttaa todella kauas, jotta olisi varaa edes tilavaan kaksioon.
Joo tosiaan luotot ja luottokortit pois niin pankki näkee että tämä ihminen ei elä yli varojensa.
Elmäni ei muutu tasokkaammaksi sillä että asun korvessa mistä ei pääse töihin tai että kolme henkeä tungetaan yksiöön. Tapahtuisi juuri päinvastoin.
Minun vinkkini on jättää lapset tekemättä kunnes on se asuntolaina jolla saa perheelle sopivan asunnon. Pankit laskevat lapset menoksi jonka jälkeen saattaa jopa kahden ihmisen palkalla olla hankala saada lainaa perheasuntoon.
Mistähän johtuu, että nykyään ihmiset eivät enää säästä pesämunaa asunnon ostamista varten vaan työntävät joka kuukausi hullun lailla rahaa vuokraisännälle?
Vierailija kirjoitti:
Olen lastentarhanopettaja yh Helsingistä vuokra 1000 e. Ei varaa omaan, koskaan.
Olen pienipalkkainen, mutta tykkään työstäni. Maksan velattoman asunnon vastiketta 173 € kuukaudessa. Ei yhtään harmita oman ostaminen. :D
Kaikki asuntolainat voisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olisi varaa tollaseen vuokraan! Miksei sulla ole muka varaa lainaan? Halvemmaksi tulisi.
Tässähän se ongelma onkin - vaikka jotenkin pystyisi maksamaan tonnin vuokran tai vastaavasti vastike+laina+korot ei pankki myönnä lainaa kun on vain 1 pienituloinen tienaaja. Tietenkin se olisi fiksumpaa mutta pankit päättää kuka saa oman kodin ja kuka ei! Törkeää!
Eikä saa tarpeeksi lainaa vaikka olisi 2 työssäkäyvää jos toinen on osa-aikainen alalla mistä ei työt heti lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olisi varaa tollaseen vuokraan! Miksei sulla ole muka varaa lainaan? Halvemmaksi tulisi.
Tässähän se ongelma onkin - vaikka jotenkin pystyisi maksamaan tonnin vuokran tai vastaavasti vastike+laina+korot ei pankki myönnä lainaa kun on vain 1 pienituloinen tienaaja. Tietenkin se olisi fiksumpaa mutta pankit päättää kuka saa oman kodin ja kuka ei! Törkeää!
Eikä saa tarpeeksi lainaa vaikka olisi 2 työssäkäyvää jos toinen on osa-aikainen alalla mistä ei työt heti lopu.
Pitäähän tässä maailmassa olla myös niitä, jotka rikastuttavat rikkaita asuntosijoittajia. 🤣🤣🤣🤣 Sori, että nauran, mutta naurattaa että Suomessa lähes kaikki pienituloiset antavat joka kuukausi merkittävän suuren summan rahoistaan rikkaille asuntosijoittajille.
Oman rahoitusosuuden säästäminen on tämän päivän ihmisille jotenkin tosi vaikeaa. Kyse on kuitenkin vain kymppitonneista.
Jaa tästäkin langasta tuli luottokorteista vinkumis lanka.
Ei todellakaan riitä.
2 työssäkäyvää - tosin pienituloista (netot yhteensä n 3000e.
Toisella 22 vuoden katkeamaton työhistoria, toisella nykyinen vakituinen työpaikka jo 3v mutta tunteja 90/3 vkoa. Ei luottokortteja, ei muita velkoja kuin auton leasing. Ei maksuhäiriöitä ikinä. Tarve vaihtaa isompaan eli n 50 000e lisälaina nykyisen päälle. Nykyistä asuntoa maksettu n. 20 000€. Lisäksi meiltä vanhemmilta vakuus vaikka 100 000e saakka (netto-omaisuutemme 500 000€).
Lainalupaus saatu 220 000e, kun asunnot maksaa 250 000e tai yli. Kauemmas ei voi lähteä, nyt jo työmatkat 35/45km
Mitä järkeä??
Potkulaki tulee voimaan keväällä.
Minusta on turvallisempi elää, kun luottofirma hoitaa ongelmat esim konkurssitapauksissa yms. Ihan samalla tavalla käytän luottokorttia, kuin joku muu debit korttia. Ei toinen kortillinenkaan sitä rahaa nää ja samalla tavalla hänen pitää rahan kulutusta seurata.