NÄIN saat SEN eli ASUNTOLAINAN! Ja vieläpä edullisen. Ei todellakaan mahdotonta
Asuntolainaa myöntävä pankki arvioi lainanhakijasta koituvat riskit. Analyysin perustella pankki päättää myöntääkö se lainaa ja jos myöntää, niin mihin hintaan. Hakija voi itse vaikuttaa minkälainen riski hän pankille on. Eli lainan saaminen on ihan itsestä kiinni - ei pankista!
1. Vakituiset tulot
- tämä on vaatimuksesta kovin eli hakijalla pitää olla vakituinen työpaikka ja mielellään pidempi historia ko. työpaikassa
- jos hakijoita on kaksi (pariskunta), lainansaanti helpottuu
2. Raha-asiat hallinnassa
- säästä pitkäkestoisesti (1 - 2 vuotta) johonkin tilillesi rahaa edes pienikin summa joka kuukausi, vähintään 10% tavoittelemasi asunnon (ei lainan) hinnasta
- tilin voit avata nettipankissasi
- tarvittava laina pienenee säästämäsi summan verran tai vastaavasti voit ostaa sen verran kalliimman asunnon
- lopeta kaikki luottokortit
- maksa pois muut lainat
- muuta edullisempaan vuokra-asuntoon.
3. Takaus
- et tarvitse henkilötakaajia, kun sinulla on riittävä osuus ja ostettava asunto-osake tai kiinteistö toimii lainan vakuutena
- pankki voi taata osan lainasta pientä maksua vastaan, tämä maksu loppuu, kun olet lyhentänyt tuon osuuden lainasta pois. Ihan ok ratkaisu.
4. Korkokatto, takaisinmaksuturva jne.
- älä ota tällaisia, ovat turhia, ihan sairaan kalliita ja tiputtavat ostokykysi kaksiosta yksiöön
- jos pankki pakottaa ottamaan, ilmoita palaavasi toiseen pankkiin, jossa tätä ei vaadita.
5. Älä osta numeroiden valossa vain siksi, että neliöhinta on halpa
- osta sellainen mistä sinä pidät, koska tulet itse asunnossa asumaan
- aivan ihq-kohteesta voit maksaa vähän "ylimääräistäkin" saadaksesi sen
6. Osta oma ja nauti tasokkaammasta elämästä
- huomaat pian, että asuntolainan erä pysyy samana, mutta kaveriesi vuokrat nousevat joka vuosi kovemmiksi ja kovemmiksi, myös asuntojen hinnat nousevat...
- kukaan ei unohda sitä tunnetta, kun saa heittäytyä oman tontin nurmikolle tai oman asunnon lattialle selälleen.
Kommentit (66)
Pankkia ei kiinnosta se, onko minulla luottokorttia vai ei (hehän sen ovat muuten myöntäneetkin), vaan se, miten maksan luottokorttilaskut. Jos ne maksaa joka kuukausi kerralla pois, on se pankille ihan sama asia kuin pankkikortin käyttö muutenkin.
Uusi tasokkaampi elämän kirjoitti:
Luottokorttia tarvitsee vain sellainen, jolla on tapana ostaa sellaista mitä ei ole ansainnut.
Jos työpaikka on Helsingissä, voi asua kehyskunnissa ja välttyä sikavuokrilta. Ja miksei työpaikkakin voi olla kehyskunnassa, silloin työmatka voi olla 5 minuuttia?
Ihan vain vinkiksi, että oikeat omistusasuntotalot ovat h-u-o-m-a-t-t-a-v-a-s-t-i rauhallisempia kuin ongelmaihmisillä täytetyt vuokratalot ja rakennettu selvästi laadukkaammin. Elämisen laatu nousee silläkin tavalla, että öisin saa nukuttua makeat unet.
Yksityiseiltäsaa vuokralle niitä omistusasunnoissa olevia vuokra-asuntoja. minäkin vuokraan sellaista yhdelle nuorelle sällille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki lienee ainut pankki jossa asiakas voi itse avata uuden pankkitilin vaikka asuntosäästämistä varten.
Ei se ainoa ole. Myös osuuspankin verkkopankissa on mahdollisuus perustaa tili ihan mitä tarkoitusta varten haluaa, kunhan on ennestäänkin asiakas. Rahanpesua tämä ei edeauta, koska tilin perustajan on tosiaan tunnistauduttava verkkopankissa.
Kyllä nordeassakin pystyy, kuhan on ennestään asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako lapset, jos on etävanhempi?
Tietenkin. Elatusmaksu on pois lainan lyhennyksestä.
Itse en saanut niin paljon, että olisin voinut ostaa järkevän asunnon. Raha olisi riittänyt kaikista pahimman asuinalueen rupuisimpaan yksiöön. Lapsen kanssa edes pieni kaksio olisi ollut parempi. Siksi olen vuokralla. Tai oikeastaan ASOssa, kun siihen säästetyt rahat riitti . Olen ihan tyytyväinen, vaikka se oma olisi ollut parempi. Yksinään olisin voinut ostaa jonkun rupu yksiön ja jatkaa siitä. Lapsen kanssa tietyt asiat voitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako lapset, jos on etävanhempi?
Tietenkin. Elatusmaksu on pois lainan lyhennyksestä.
Pelkästään se?
Meillä lapset on viikko/viikko. Etä maksaa minimi elatusmaksut mulle. Pankki laskee lasten menot isommiksi kuin ne todellisuudessa on. Vaikka sanon, että harrastusmaksut, vakuutukset ym menee etän kanssa puoliksi ja meillä on yhteishuoltajuus. Ei kuulemma voi olettaa etän jatkossakin osallistuvan näihin ja siksi lasketaan mun harteille kaikki lasten kulut jollain pankin omalla kaavalla mikä laskee kolmevuotiaankin kulut ihan älyttömän isoiksi mitä ne ei ole.
Jos lapset ois etän luona kirjoilla, niin kuluksi laskettaisiin ainoastaan elatusmaksut?
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki lienee ainut pankki jossa asiakas voi itse avata uuden pankkitilin vaikka asuntosäästämistä varten. Tätä mahdollisuutta on myös arvosteltu kovasti koska sen katsotaan edesauttavan rahanpesussa avustavien muulien toimintaa. Ainakaan Nordea ei tarjoa tuollaista mahdollisuutta.
Ja samainen Nordea arvostaa asiakkaan paremmaksi Avainasiakkaaksi vain jos tällä on riittävästi pankin palveluja käytössä, mukaanlukien luottokortti. Siitä ei siis kannata luopua, mutta eihän kortin luottopuolta ole pakko käyttää kuin ulkomaisissa nettikaupoissa.
Muuten ihan hyviä neuvoja, mutta eivät nykyajan impulsiiviset jonnet pysty säästämään etukäteen, eivät varsinkaan mitään 10% asunnon hinnasta.
Nordean verkkopankissa voi kylläkin avata itselleen tilin....
Vierailija kirjoitti:
Olen lastentarhanopettaja yh Helsingistä vuokra 1000 e. Ei varaa omaan, koskaan.
Tuolla rahalla maksaisit omakotitalon kehyskunnasta 20 vuodessa, jos olisit ostanut sen ajoissa. Lapset kyllä tykkäisivät asua tilavasti, mutta työmatkasi voisi sitten olla jotain 30 - 60 minuuttia per suunta.
Pidemmän työmatkan ja asuntolainan ansiosta nauttisit pienemmästä veroprosentista eli isommista nettotuloista.
Noilla vinkeillä mekin nousimme vuokrakämpästä oikeaan omistusasuntoon vuosia sitten. :)
Tsemppiä säästämiseen!
Älkää IKINÄ muuttako
- asumisoikeusasuntoon
- vuokratontille rakennettuun asuntoon tai taloon
- vuokra-asuntoon.
Vain OMA on OMA. Vuokraisäntä voi nimittäin nostaa tontin vuokraa kipeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokortti on nykyaikaa ja se on oltava, jos haluaa esim. varata hotelleja ja ostaa netistä. Sen maksut pitää vaan hoitaa säntillisesti ja ajoissa.
Ja vuodesta toiseen toistuu tuo väärä tieto! Ilman luottokorttia voi ostaa netistä ja varata hotelleja, vuokrata auton jne. Esimerkiksi nuo hotellivaraussivustot hyväksyy esimerkiksi Visa Electronin ihan kuten luottokortitkin.
Jotkut myös luulee että jos maksutavoissa on mainittu vain Visa niin Electron ei kävisi. Kyllä käy!
Just eilen ostin nettikaupasta, joka kysyi luottokortin numeroa. Syötin Visa Electron -kortin tiedot ja kaikki meni ok. Ties monesko kerta.
On muuten halpa kortti. :)
Vierailija kirjoitti:
Luottokortti on nykyaikaa ja se on oltava, jos haluaa esim. varata hotelleja ja ostaa netistä. Sen maksut pitää vaan hoitaa säntillisesti ja ajoissa.
Tuo väite ei ole nykyaikaa. Olen ollut hoteilleissa ja vuokrannut autoa eikä siihen tarvitse luottokorttia. Visa Electron löytyy.
Vierestä olen seurannut kuinka ihmiset tuskailevat luottokorttilaskujen ja kulujen kanssa. Onko se nykyaikaa? Mun mielestä on kivempi elää, kun tilillä on oikeaa rahaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen lastentarhanopettaja yh Helsingistä vuokra 1000 e. Ei varaa omaan, koskaan.
Vantaalta saat hyvän asunnon satasen-kaksi halvemmalla. Katso vaikka tämä:
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/vantaa/kerrostalo/667592?entryP…
Tuo "säästä pikkusummilla 1-2 vuodessa 10% asunnon hinnasta" ei kyllä oikein toimi pääkaupunkiseudulla.
Mikä tuossa nyt oli se ihmeellinen asia? Eikö noin useimmat ajattele ja tee? Mutta jos on yhä ja pienet tulot, niin lainaa ei saa tarpeeksi hyvälläkään historialla. Vaikka se lainan maksu veisi saman kuin vuokra. Eli maksaa se summa pitää joka kuukausi kuitenkin.
Itselläni oli säästössä vielä iso summa, eikä koskaan mitään maksuhäiriöitä. Ehkä olisin saanut rupusen Kontula yksiön, mutta päätin sitten laittaa säästöt paremmalla sijainnilla olevaan asumisoikeusasuntoja. Lainan olisin saanut, mutta liian pienen. Asunto kuitenkin on minulle ja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaalta saat hyvän asunnon satasen-kaksi halvemmalla. Katso vaikka tämä:
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/vantaa/kerrostalo/667592?entryP…
Ja maksat erotuksen matkoissa ja siihen vielä matka-aika päälle. Jos tuolta korvesta edes kulkee julkisia. No tuo oli vitsi, mutta onhan se kaukana. Ohi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olisi varaa tollaseen vuokraan! Miksei sulla ole muka varaa lainaan? Halvemmaksi tulisi.
Jos ajattelet ideaali tilannetta. Hän tarvitsee lasten kanssa saman tilan kuin kahdenvanhemman perhekin, mutta maksaisi yksinään. Hän ei saa tarpeeksi isoa lainaa. Näin kävi minulle, vaikka etsin vain kaksiota. Mutta yksiössä en lasten kanssa jaksaisi asua.
Onnellisesti omassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun olen pärjännyt Visa Electronilla viimeiset 20 vuotta. Meillekin pankki sanoi, että on hyvä ettei ole luottokortteja.
Mutta sellaisenhan voisi hakea heti, kun on saanut asuntolainan. :D
Ehkä se pankki epäili sinun kykyä luottokortin kanssa. Itselläni on ollut luottokortti ensimmäisestä työpaikasta asti. koskaan ei sen kanssa ole ollut ongelmia joten se varmaan antaa osoittaa fiksusti rahankäytöstä. Sain uuden luottokortin opiskeluaikana, vaikka siihen aikaan sitä ei opiskelijoille myönnetty.
Helsingin sanomien kuukausiliitteessä oli juttu, jossa kerrottin, että Konneveden Osuuspankista saa helposti asuntolainaa. Reilu pankki.
no ei mullakaan mutta avasin säästötilin,rahastoihin ja sinne laitoin joka kk 50euroa ja 80 euroa. Niitä ei edes huomannut siinä muun ohessa,ne meni palkkapäivänä. Sitten kun sain veronpalautuksia tms niin nekin sinne. Niinpä vaan koulutin lapseni amk:ssa ja pystyin jäämään eläkkeelle lto hommista,ennenaikaisesti. JA pidä huolta ettet tuhlaa semmoseen "piilo-ostoon, euro,kaks" niistä tulee kuukaudessa äkkiä kymppi ihan hukkaan!
niin enkä ole koskaan edes haaveillut omasta asunnosta,mutta lapseni on,aloitti säästämisen jo lukiossa.