Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna "kassakapulat" tulivat kauppoihin?

Vierailija
29.03.2018 |

Muistan ajan ennen näitä kapuloita, mutta en osaa ajoittaa sitä mihinkään tiettyyn vuoteen. Tietääkö/muistaako joku?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin 80-lukua. Itse en ole tarvinnut ikinä

Vierailija
2/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pistit ap pahan kysymyksen. En kyllä osaa näin äkkiseltään sanoa. Sen yhden välikapulan teksiti huvittaa vieläkin. Siinä luki 200 grammaa sitä parempaa iltalehteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista että on ylipäätään ollut aikoja jolloin kapuloita ei ole ollut. Ovathan aika hyvä keksintö. Toiset tosin tuntuvat pelkäävän niitä...

Vierailija
4/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tuli liukuhihnakassatkin.

Vierailija
5/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat seuraavan itse laittaa kapulan, koska et osaa itse olla kohtelias?

Vierailija
6/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvun alussa oli ainakin kassahihnoja. Kapulat tuli myöhemmin.

Vierailija
7/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun tuli liukuhihnakassatkin.

Ei pidä paikkansa...

Vierailija
8/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kassaraivo" ja epäselvyydet mitä kenekin ostokset ovat alkoivat samalla sekunnilla kun kapulat tulivat. Ennen oltiin sovussa ja kaikki oli paremmin.

Vierailija
9/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, ettei vielä 80-luvulla ollut...

Vierailija
10/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vuonna 1973 oli olemassa ns. välikapuloita. Sitä en muista, lukiko niissä mitään, mutta ainakin tässä muistamassani kaupassa ne olivat puuta.

Vierailija
11/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, ettei vielä 80-luvulla ollut...

Oli jo ainakin 80-luvun lopussa. Aiemmasta en osaa sanoa, kun olen alkanut käydä suuremmassa kaupassa ruokaostoksilla vasta joskus 1989 kun sain ajokortin, sitä ennen asioin pienessä lähikaupassa, jossa ei ollut kassalla hihnaa, vaan sellainen pyörivät ritilätaso..

Vierailija
12/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun meille tuli kaupan kassalle viivakoodinlukija, kyllä lyheni jonot...

Vierailija
13/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vuonna 1973 oli olemassa ns. välikapuloita. Sitä en muista, lukiko niissä mitään, mutta ainakin tässä muistamassani kaupassa ne olivat puuta.

Vanhemmissa kassahihnoissa ei ollut kapulaa varten sellasita kourua kuin nykyisin, vaan hihnan kaiden oli metalliputki tai levy ja ne kapulat olivat sellaisia V-mallisia, jotka pystyi laittamaan siihen kaiteen päälle odottamaan seuraavaa asiakasta. Eiköhän niitä ole ollut suunnilleen yhtä pitkään kuin kassahihnoja.

Vierailija
14/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan myös lähikaupassamme olleen pyörivä kassalinja. Sellainen pyörivä teräsreikälevystä valmistettu levy, jota kassatäti pyöritti ja sai ostoksia liikkumaan ohitseen ja lähemmäksi. Ostokset asetettiin vain tälle pyörivälle tasolle. Muistaakseni oli jo tuolloin, 90-luvun alussa, myös kapulat käytössä. Markettien hihnoilla oli kapulat jo -80-luvun lopulla.

Ja kapula laitetaan muuten ostosten jälkeen seuraavalle tulijalle viestiksi, että nyt voi alkaa latoa tavaroitaan.

Vierailija
15/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä n. vuonna 2004? Tuskin oli käytössä aiemmin. Ja siitä sitten laajeni vähitellen. Ja tämä vastaus lähti ihan mutu-tuntumalla tahi sitten sillä perstuntumalla.

Vierailija
16/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kassaraivo" ja epäselvyydet mitä kenekin ostokset ovat alkoivat samalla sekunnilla kun kapulat tulivat. Ennen oltiin sovussa ja kaikki oli paremmin.

Ehkei silloin räyhätty, mutta monta kertaa kävi niin, että edellisen tai seuraavan asiakkaan ostoksia meni omien ostosten sekaan. Kun tavaraa oli paljon, ei siinä ehtinyt kaiken aikaa seurata, milloin kassahihnalla eri ihmisten ostokset meni toisiinsa kiinni. Siinä kassa sai miinustella ja setviä, enemmän se vei aikaa mitä kapulan laittaminen.

Vierailija
17/34 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annat seuraavan itse laittaa kapulan, koska et osaa itse olla kohtelias?

Kyllä se ihan itse osaa laittaa sen kapulan...

Vierailija
18/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jälkeen tulevan pitäisi laittaa kapula, sinä itsekeskeinen paskiainen?

Vierailija
19/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse syntynyt 1968, ja en vaan muista aikaa, jolloin niitä ei olisi ollut. Vastauksesi todistaa, että se ei ollutkaan dementiaa. Kiitos siitä.

Vierailija
20/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei pitäisi olla mitään väliä kumpi laittaa kapulan. On se kumma mistä kaikesta jotkut saavat aikaan ongelman.