Vanha pappa sanoi viisaasti reikäfarkuista
(äitini poikaystävä tämä pappa). Näki nuoria jotka menivät farkuissa joista polvet paistoivat rei'istä. Päivitteli synkkänä ja kertoi, että kun hän oli lapsi, kaikki reikäiset vaatteet paikattiin moneen kertaan ja oli häpeä kulkea risoissa housuissa, mutta pakko oli kun oli köyhää, mutta kellekään ei olisi tullut mieleen rahallaan repiä hyviä vaatteita rikki.
Kyllä minuakin jotenkin huvittaa tämä muotivillitys, olihan reikäsiä farkkuja jo 80-luvulla, minäkin yhdet farkut itse revin täysin repäleisiksi, mutta nyt noita ostetaan vielä oikein valmiiksi revittyinä. Jotenkin huvittavaa, ja papan sanojen jälkeen myös hävettävää. Tosiaan, ihmisiltä puuttuu nykyään jo kunnioitus vaatteitakin kohtaan, niitä pidetään kertakäyttörätteinä ja reikäfarkuissa kulkevilla nuorilla vaatehyllyt pursuaa vaatetta.
Ehkä kannattaisi ottaa oppia vanhan miehen sanoista, arvostaa vaatteita enemmän. Loppuisi se kerskakulutus ja tollanen naurettava vaatteiden rikkominen muodin vuoksi.
Itse inhoan vaateostoksia, ja minulla on vain kahdet housut ja muutama paita. Kaikkia käytän vuosia, kunnes hajoavat. Kyse ei ole piheydestä. Minua vaan ei kiinnosta vaatteilla koreilu ja niiden ostaminen. Inhoan sitä kun on pakko ostaa joku uusi vaate, onneksi on netti nykyään, vaatekaupat ovat maanpäällinen helvetti.
Kommentit (49)
Minä olin 2000-luvun alun nuori. Siihen aikaan ei pidetty (itse en ainakaan pitänyt) mitään stretchfarkkuja, vaan farkut olivat ihan aitoja joustamattomia. Farkkuja pidettiin myös ihan harrastuksissa. Usein mulla repesi farkut polvista ja heitin roskiin. Olispa silloinkin ollut reikäfarkut muotia. :D Vähän ot, mutta tulipa mieleen.
Onko nilkkurit rikkinäiset saappaat?
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran kassalla teinilleni tämmöisiä reikävaatteita maksaessani havahduin ajatukseen, miltä pienistä lapsistä siellä köyhissä oloissa mahtaa tuntua, kun tuntikausia tekevät länsimaalaisille uusia vaatteita, joihin sitten tehdään reikiä... :( Kun itse ehkä kulkevat oikeasti puhki kuluneissa vaatteissaan.
Kyllä herätteli, ja puhuin tästä teinillekin. Hiljeni hänkin miettimään, ja huomaan että vaatteiden osto on vähentynyt.
Luuletko että ne välittää mitä teet niille oston jälkeen, kunhan saa palkaa.
Ja itsekin olen miettinyt tuota lapsityövoimaa, mutta (HUOM EN SIIS KANNATA SITÄ) ainakin siitä saa rahaa. Jos ei ole työtä, vaihtoehtona on esim. prostituutio ja huumeiden myynti, jotka ovat vielä kamalampia juttuja. Pitäisi teollisten maisen panostaa vanhempien parempaan palkkaan ja laittamaan lapset kouluun.
Mutta mites se ne saadaan tekemään onkin ihan eri juttu. Myynnin vähentämisellä en usko olevan ainakaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Mua hämmästyttää, että monet käyttää eriparisia sukkia. Kummallisen näköstä.
Meillä 6-vuotias käyttää eriparin sukkia, ”koska kaveritkin”. Yhden kaverinsa äidillä ja isosiskolla on myös aina eriparin sukat. Kerran itse kokeilin, kun oli kaapissa kaksi paritonta sukkaa. Mua häiritsi ihan koko ajan ne sukat. Olivat kuitenkin aika saman värisiä, yksivärisiä, mutta sen verran sävyeroa, että häiritsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran kassalla teinilleni tämmöisiä reikävaatteita maksaessani havahduin ajatukseen, miltä pienistä lapsistä siellä köyhissä oloissa mahtaa tuntua, kun tuntikausia tekevät länsimaalaisille uusia vaatteita, joihin sitten tehdään reikiä... :( Kun itse ehkä kulkevat oikeasti puhki kuluneissa vaatteissaan.
Kyllä herätteli, ja puhuin tästä teinillekin. Hiljeni hänkin miettimään, ja huomaan että vaatteiden osto on vähentynyt.
Joihin HE ITSE tekevät reikiä. nehän myydään valmiiksi reikäisinä.
Kuinka vanha tämä pappa oikein on?
Tarkoituksella revityt farkut on muodissa tunnettu vähintään jostain 70 luvulta asti. Siitä on nyt kulunut aikaa jo 50 vuotta! Luultavasti pappa olisi ollut mielipiteensä kanssa menneisyyteen jämähtänyt jo silloin omassa nuoruudessaan.
No olipa nokkela pappa. Ärsyttäviä tuollaiset viisastelevat vanhukset, hehän ovat aina mielestään oikeassa joka asiassa. Vanhuksilla tahtoo niiden omien vaatteiden hygieenisyyden kanssa olla vähän niin ja näin, etenkin tuollaiset vanhat papat tuppaa tuoksahtamaan muullekin kuin kukkasille.
Ei vois vähempää kiinnostaa jonkun papan mielipide pukeutumisestani :D jos itse pidän esim. niistä revityistä farkuista niin tottakai niitä käytän.
Minusta ei ole kenenkään asia puuttua toisten pukeutumiseen. Revityissä farkuissa ei todellakaan ole kyse siitä että vaatteita ei kunnioitettaisi. Se, että sinä et pidä shoppailusta ja vaatteiden ostamisesta ei tee sinusta mitenkään maailman messiasta. Joku toinen tykkää, mitä pahaa siinä on?
Ainoa asia joka on minulle hämmentävä näky on talvella niiden käyttö. Muuten ei hetkauta toisten pukeutuminen. Revityt ovat muotia, mitä sitten? Minusta ne ovat kivan näköisiä.
Ja ei, revityt farkut eivät ole rikkinäiset kun niiden kuuluu olla sellaiset. Kaikesta ei tarvitse tykätä eikä ketään pakoteta olemaan tietynlainen. Oikeesti ihmiset keskittykää omaan elämäänne. Jos teillä ei sitä ole, hankkikaa sellainen. Ei ketään kiinnosta teidän haukkumiset, nolaatte vain siinä itsenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joihin HE ITSE tekevät reikiä. nehän myydään valmiiksi reikäisinä.
No kauheeta, veikkaanpa että tuskin ne välittää silti. Enemmän on varmaan paha mieli lapsityövoimalla lelutehtaassa.
Näkyy myös viisikymppiset naiset käyttävän noita.
Melko noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en pidä kaikista tavaroista tai vaatteista yms. mutta en kyllä ole myöskään niin törkeä, että alkaisin puuttumaan muiden tapaan pukeutua tai vaikkapa käyttää rahojaan. Jos nainen/mies haluaa pukeutua lyhyisiin minihameisiin ja korkokenkiin niin olkoon, ei ole minun asiani. Oma mielipiteeni ei ole ainoa oikea enkä omaa mielipidettäni ala muille meuhkaamaan. Kukin taaplaa tyylillään ;)
Ei tässä nyt siitä ole kyse. Vaan ylipäätä tästä nykyajan mentaliteetista, että kaikkea on niin yllinkyllin että sitä sopii jo ihan huvikseen repiä ja halveksia.
Kerskakulutus on päivän sana, vaatteita ostetaan yli oman tarpeen, "mitä väliä" asenne näkyy reikäfarkuissakin hyvin. Kun on vaatekaappi täynnä vaatteita, mitä väliä farkkujen rei'illä, onhan farkkuja kaapissa toiset 20 paria. kUKA TARVITSEE NIIN MONET FARKUT.
FARKKUJA ON KAAPISSANI KOLME PARIA JA YHDET NIISTÄ ON REVITYT. NÄYTTÄVÄT OMAAN SILMÄÄNI HYVÄLTÄ EIKÄ SEN PITÄISI OLLA SINUN ONGELMASI.
Asuin opiskeluvuosina mummoni kanssa -90-luvulla. Mummi oli syntynyt 1920 ja kuoli 2015, järki juoksi loppuun saakka. Miettikää eroa silloisen maailman ja nykyisen maailman välillä. Me kulutamme tämän maapallon kuoliaaksi. Mummu kertoi minulle, miten heille tuli kylän kaupalle puhelin ja milloin hän näki ensimmäisen auton, Markus-sedän lastentunnit, vuoden 1929 laman ja hätäaputyöt ja millaista oli juosta pakoon perunakuoppaan, kun tilaa pommitettiin ja mietti miten kävi heillä olleen venäläisen sotavangin....
Mummu oli 7 lapsen äiti, ja hän tapasi paikata kaiken rikki menneen tai korjata. Jos vaatetta ei voinut enää korjata, hän repi sen suikaleiksi ja keri kerälle (tai käytti lattiarättinä). Sitten tehtiin mattoja, mummu opetti. Risaiset vaatteet oli suuri häpeä. Mulla on niitä mummolassa kutomiani räsymattoja vieläkin, ja omistan nykyään sen mummolani. Pihalta kerättiin kaikki koivuista pudonneet risut, ja niistä tehtiin nippuja, joilla lämmitettiin muuripadan vesi, joka tuli tietenkin omasta kaivosta, mitään vesiputkia ei ollut, kunnes hommasimme pumpun ja saatiin sillä vesi saunalle ja keittiöön. Viemäröinti taas hoidettiin niin, että ostimme kolme kaivonrengasta, upotettiin ne kaivonrenkaat sinne maahan ja keittiöstä vedettiin viemäriputki ulos ja kaivoon. Tässä piti olla vähän ammatti-apua. Mitään kunnan viemäröintejä sinne 5 km päähän keskustasta oli turha odotella. Huussi oli pihan perällä, ja se muutettiin vanhasta kenopaskakasasta (jonka mummo tyhjensi monttuun, minä en pystynyt) kompostoivaksi. Fillarilla tai potkukelkalla kaupalle, ja juurekset ja marjat omasta maasta ja metsästä. Roskat hän poltti saunan pesässä, kaivoi biojätteet maahan tai antoi koiralle ja peltipurkkeja ei juuri tullut, kun ei hän syönyt mitään niihin säilöttyä.
Mummon vanhimmat mekot oli 50-luvulta. Talo oli ja on yhä täynnä tavaraa 1900-luvun alusta lähtien, enkä ole ostanut sinne muuta uutta kuin induktiolieden, lämminvesivaraajan tiskivedelle ja sähköpolttokakkalan asensin kuistille, kun susien takia en viitsi talviyöllä lähteä ison tontin toiselle laidalle.
Moni hänen lapsistaan valitti, miten nuuka se on. Kun pidin hautajaispuhetta, muistutin miten ekologinen mummon elämäntapa oli.
En osaa törsätä. Kierrätän, korjaan, en shoppaile, vältän auton käyttöä aina kun voin ja syön lihaa vain pari kertaa viikossa. Fleeceen en koske, kun villa on vanha ekologinen keksintö eikä siitä irtoa mikromuovia.
Jokainen voi omalta kohdaltaan miettiä, mikä on järkevää maapalloa säästävää kulutusta. Käyttäkää rahanne miten lystäätte, mutta älkää maapallon tuhoamiseen. Stephen Hawkings-vainaan mietteitä kannattaa lukea ajatuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
(äitini poikaystävä tämä pappa). Näki nuoria jotka menivät farkuissa joista polvet paistoivat rei'istä. Päivitteli synkkänä ja kertoi, että kun hän oli lapsi, kaikki reikäiset vaatteet paikattiin moneen kertaan ja oli häpeä kulkea risoissa housuissa, mutta pakko oli kun oli köyhää, mutta kellekään ei olisi tullut mieleen rahallaan repiä hyviä vaatteita rikki.
Kyllä minuakin jotenkin huvittaa tämä muotivillitys, olihan reikäsiä farkkuja jo 80-luvulla, minäkin yhdet farkut itse revin täysin repäleisiksi, mutta nyt noita ostetaan vielä oikein valmiiksi revittyinä. Jotenkin huvittavaa, ja papan sanojen jälkeen myös hävettävää. Tosiaan, ihmisiltä puuttuu nykyään jo kunnioitus vaatteitakin kohtaan, niitä pidetään kertakäyttörätteinä ja reikäfarkuissa kulkevilla nuorilla vaatehyllyt pursuaa vaatetta.
Ehkä kannattaisi ottaa oppia vanhan miehen sanoista, arvostaa vaatteita enemmän. Loppuisi se kerskakulutus ja tollanen naurettava vaatteiden rikkominen muodin vuoksi.Itse inhoan vaateostoksia, ja minulla on vain kahdet housut ja muutama paita. Kaikkia käytän vuosia, kunnes hajoavat. Kyse ei ole piheydestä. Minua vaan ei kiinnosta vaatteilla koreilu ja niiden ostaminen. Inhoan sitä kun on pakko ostaa joku uusi vaate, onneksi on netti nykyään, vaatekaupat ovat maanpäällinen helvetti.
Olisko sittenkin niin, että sinulta puuttuu kunnioitus vaatteiden suunnittelijoita kohtaan?
Onneksi maailmaan mahtuu myös huru-ukkojen parran päristely.
Vierailija kirjoitti:
Alkoi kiinnostaa, että kuinka vanha tämä pappa oikein on eli onko äitisi saanut sinut kovin vanhana vai seurusteleeko hän reilusti itseään vanhemman papan kanssa :-D
82, mutta erittäin urheilullinen ja vetreä edelleen, paljon hyväkuntoisempi kuin minä.
Äitini on kymmenisen vuotta nuorempi.
Miten niin?
ap
Typerä ihmismassa tekee mitä vain kun joku sanoo. Tämä on yksi esimerkki siitä.
Onpas tämä aloitus mennyt pikkupimuilla tunteisiin. Vai miksi tästä on näin monet iutkupotkuraivarit saatu. Kummallista, en minåä kenenkään vaatteita arvostellut, totesin vaan että pappa on todellakin oikeassa, ja kyllähän se aika hävettävää on että länsimaissa ollaan jo niin kerskakulutuksen maussa, että vaatteista pitää tehdä köyhän näkösiä, kun ei enää oikeasta köyhyydestä ymmärretä mitään, eikä vaatteitakaan arvosteta.
Se oli se mun pointti. Oli mullakin teininä farkuissa polvi revitty auki ja niittejä vielä kiinnitelty sivuihin. Että en ole sen parempi kuin nykyteinit. Tosin, sillon se oli olevinaan rajua, nyt se on muotia ja farkut valmiiksi revitty. Mä olin sentään punkki ja hevari, rikoin housuni itse.
Ottakaahan ihan rennosti, pukeutukaa vaikka liekinheittimellä käristettyyn juuttisäkkiin ja viilleltyihi haisaappaisiin minun puolesta muotinne vuoksi.
ap
Mua hämmästyttää, että monet käyttää eriparisia sukkia. Kummallisen näköstä.