Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeän vanhempiani

Vierailija
29.03.2018 |

Olen hävennyt lapsuudesta saakka. Molemmat ovat reippaasti alkoholiin meneviä ja isä ollut melkein koko elämänsä ryyppäävä elämäntapatyötön. Lapsuuteni oli köyhä, ikinä ei ollut varaa mihinkään enkä kehdannut tuoda ystäviäni meille kylään, kun varsinkin isä oli aina kännissä.

En ole ikinä kehdannut esitellä seurustelukumppaneita perheelleni ja kyllähän sitä on ihmetelty miksen vie tapaamaan vanhempiani... Ruma sotkuinen pieni omakotitalo ja molemmat vanhemmat kännissä (äiti juo vapaa-aikansa, muttei arkena, kun käy töissä siivoojana).

Onko muilla samaa? Toisaalta haluan olla heidän kanssa väleissä, kun eivät he mitään pahoja ihmisiä ole pohjimmiltaan ja aina olen apua saanut, jos olen tarvinnut.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki häpeävät syystä tai toisesta ainakin jossain vaiheessa.

Vierailija
2/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että he ovat aina olleet kovia arvostelemaan muita ihmisiä, kun ovat muka niin rikkaita ja muka niin parempia olevinaan. Muistan sellaisenkin jutun lapsuudesta, että minulla oli hyvänä ystävänä tyttö, joka oli ihan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä, jossa molemmat vanhemmat töissä eivätkä käyttäneet alkoholia, niin olivat kai he vanhempieni silmissä näitä "muka parempia olevinaan". Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sinne pakko ketään ole viedä. Ehkä jossain kohtaa elämääsi innostut tukemaan heitä häpeämisen sijaan. Siihen asti pysyttele pois vaan.

Vierailija
4/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sinne pakko ketään ole viedä. Ehkä jossain kohtaa elämääsi innostut tukemaan heitä häpeämisen sijaan. Siihen asti pysyttele pois vaan.

Tukemaan? Miten? Kyllä olen näin aikuisena puhunut heille tuosta runsaasta alkoholinkäytöstä, mutta menee ihan kuuroille korville tai tulee hyökkäävä asenne, että "mitä sinä puutut meidän juomiseen". Niin... ap

Vierailija
5/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo Suomessa ihan yleistä. Kuulostaa ihan vaimoni vanhemmilta.

Vierailija
6/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan myös lukuisia riitoja, kun vastakkain on ollut äitini isä ja minun isäni. Vaarini ei voinut sietää heidän tapaansa elää ja muistan ihan suoraa arvostelua miten äitini voi katsella tuollaista laiskaa juoppoa. Ap

Vierailija
7/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vain rehdisti, että millaiset vanhempasi ovat ja että heillä on sellainen kuvitelma, että ovat parempia. Varoita ystäviäsi heistä, että tietävät, mitä odottaa. Jokaisen suvusta löytyy jotain, mitä saa hävetä. Parempi, että näkyy ulospäin kuin että olisi niin paha asia, että se ei näy ulospäin (pahoinpitelyt tms.).  He ovat kuitenkin tehneet sinusta sellaisen kuin olet ja jos eivät pahapäiviä ole, niin eivät asiat ehkä niin kovin pahasti ole :)

Vierailija
8/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukemaan? Miten? Kyllä olen näin aikuisena puhunut heille tuosta runsaasta alkoholinkäytöstä, mutta menee ihan kuuroille korville tai tulee hyökkäävä asenne, että "mitä sinä puutut meidän juomiseen". Niin... ap

Ei kukaan halua kuunnella paasaamista, varsinkaan joltakulta jolle pitäisi itse toimia esimerkkinä. Houkuttele heidät mukaan terveellisimpiin harrastuksiin ja ole läsnä näyttäen esimerkkiä miten toivoisit heidän käyttäytyvän. Älä nöyryytä tai yritä ottaa ylempää asemaa, sillä aiheuttaa vain vastareaktioita. Ajattele niitä tarinoita joissa koira pelastaa ihmisen terveyden sinnikkäästi vetämällä sitä talutushihnassa ympäri kaupunkia.

Vierailija
9/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse hävetä, jokainen hävetköön ihan itse omia juttujaan. Ja alkoholismia esiintyy enemmän kuin uskotkaan, myös niissä ns.paremmissa piireissä. Pää pystyyn vaan! Jos sinua kovasti harmittaa vanhempiesi tavat niin pidä pientä etäisyyttä aina välillä.

Vierailija
10/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua kuunnella paasaamista, varsinkaan joltakulta jolle pitäisi itse toimia esimerkkinä. Houkuttele heidät mukaan terveellisimpiin harrastuksiin ja ole läsnä näyttäen esimerkkiä miten toivoisit heidän käyttäytyvän. Älä nöyryytä tai yritä ottaa ylempää asemaa, sillä aiheuttaa vain vastareaktioita. Ajattele niitä tarinoita joissa koira pelastaa ihmisen terveyden sinnikkäästi vetämällä sitä talutushihnassa ympäri kaupunkia.

Ei heitä todellakaan kiinnosta mitkään terveelliset elämäntavat. Kyllähän esimerkiksi he ovat minun harrastuksia morkanneet (esimerkiksi ratsastus, kuntosali ja jooga). Kuinka typerää rahankulutusta jne. Näin ainakin isäni on kommentoinut tapaani elää. Itse olen opiskellut ja käyn töissä, joten maksan omat juttuni ja tiedän kyllä mihin minulla on varaa ja mihin ei. Ap

Vierailija
11/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tarvitse hävetä, jokainen hävetköön ihan itse omia juttujaan. Ja alkoholismia esiintyy enemmän kuin uskotkaan, myös niissä ns.paremmissa piireissä. Pää pystyyn vaan! Jos sinua kovasti harmittaa vanhempiesi tavat niin pidä pientä etäisyyttä aina välillä.

Kyllä olen pitänytkin välillä etäisyyttä, kun ei vaan huvita katsella sitä touhua. Esimerkiksi molemmilla isoveljilläni on perheet ja he ovat pitäneet kyllä aika hyvin etäisyyttä. Eivät käy, kun pakolliset jutut mm. Äitienpäivänä ja isänpäivänä. Tiedän, että hekin häpeävät tuota menoa. Ja kuinka ollakaan vanhempieni mielestä molempien veljien vaimot on ns. paremmasta suvusta ja muka niin hienoja ihmisiä :D ja hekin oikeasti ovat ihan normaalista keskiluokkaisesta perheestä. Ap

Vierailija
12/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettet ole kokenut ap:n esimerkkiä, mikä on tietysti hyvä. Mutta kuinka ihmeessä kuvittelet, että kaksi elämäänsä tyytymätöntä alkoholistia saa rehattua jonnekin hiton joogaan tai "esimerkkiä näyttäen" saa heidät lopettamaan vuosikymmeniä (?) jatkuneen juopottelun, ryhdistäytymään, huolehtimaan itsestään paremmin, olemaan tyytyväisempi elämäänsä ja oloonsa jne.? Toisaalta suloisen naiivia.

ohis

Vierailija
13/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille normaali ja terveellinen elämä on sitä hienostelua ja parempana olemista. En tiedä mistä ovat edes tuollaisen ajatuksen saaneet, kun kuitenkin molempien lapsuudenkodit olivat täysin raittiita ja varsinkin äidin puolelta mummu ja vaari olivat kovia tekemään töitä ja olivat todella reiluja ja ihania ihmisiä.

Eikä se minun tehtäväni ole tonkia miksi he ovat tuollaisia, mutta eivätpä onneksi kasvattaneet yhdestäkään lapsesta alkoholistia tai elämäntapatyötöntä. Varmasti jokainen meistä lapsista on vaan päättänyt elää sitä normaalia ja vanhempiemme vihaamaa elämää. En minäkään mikään absolutisti ole, mutta minulla on niin paljon muuta vapaa-aikanani, kuin ryypätä.

Tuntuu, että vanhempamme eivät ole edes meistä mitenkään ylpeitä. Aina löytyy jotain rutkutusta, mollaamista ja arvostelua. Ap

Vierailija
14/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he häpeävät pinnallista tytärtään? Rasittavaa teeskentelijää.

Vierailija
15/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he häpeävät pinnallista tytärtään? Rasittavaa teeskentelijää.

Juu heistä varmasti olenkin pinnallinen, kun on harrastuksia, pyrin elämään normaalisti ja terveellisesti. Sen nyt kuitenkin tiedän, että jos/kun lapsia joskus saan, niin heidän lapsuus tulee olemaan toisenlaista, kuin minun lapsuuteni. Samoin ovat veljeni tehneet. Ap

Vierailija
16/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että vanhempasi ovat katkeria koska eivät ole pärjänneet elämässä niinkuin ovat ehkä toivoneet. Sanoit että he eivät ole pahoja ja ovat kuitenkin auttaneet teitä lapsia parhaansa mukaan. Ja kertomasi perusteella te lapset olette pärjänneet ihan hyvin. Mitä jos joskus kertoisitte vanhemmillenne kuinka hyvin he ovat kuitenkin kaikista vaikeuksista huolimatta teitä auttaneet ja muutenkin keskittyisitte moittimisen sijaan niihin parempiin puoliin? Älkää nyt hävetkö niin kauheasti, suurin osa suomalaisista on ihan samanlaista porukkaa.

Vierailija
17/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että vanhempasi ovat katkeria koska eivät ole pärjänneet elämässä niinkuin ovat ehkä toivoneet. Sanoit että he eivät ole pahoja ja ovat kuitenkin auttaneet teitä lapsia parhaansa mukaan. Ja kertomasi perusteella te lapset olette pärjänneet ihan hyvin. Mitä jos joskus kertoisitte vanhemmillenne kuinka hyvin he ovat kuitenkin kaikista vaikeuksista huolimatta teitä auttaneet ja muutenkin keskittyisitte moittimisen sijaan niihin parempiin puoliin? Älkää nyt hävetkö niin kauheasti, suurin osa suomalaisista on ihan samanlaista porukkaa.

Minulla on jäänyt lapsuudesta myös traumoja, jotka ovat liittyneet alkoholiin. Milloin meillä oli jotain isän ryyppykavereita mellastamassa keskellä arkea, kun olen yrittänyt nukkua jne. Minulla on myös välillä jotain läheisriippuvuuden oireita ja luulen, että nekin juontaa juurensa lapsuudesta, kun olen hävinnyt alkoholille tärkeysjärjestyksessä. Toki heissä on hyviäkin puolia (varsinkin äidissäni). Hän on kyllä pitänyt huolen siitä, että on ruokaa talossa ja meillä lapsilla tarvittavat vaatteet ym. Isäni ei ole kauheasti ollut kiinnostunut meidän lasten elämästä enkä muista yhtäkään kertaa, että olisimme tehneet jotain perhelomia yhdessä... Äiti on kyllä vienyt meitä yleensä siskonsa kanssa reissuille. Ap

Vierailija
18/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu heidän elämäänsä. Anna olla rauhassa sellaisia kuin ovat. Älä käy jos hävettää. Pakolliset vierailut voivat ahdistaa heitäkin. Älä tyrkytä viisaita neuvojasi. Älä yritä auttaa, jos eivät apua pyydä. Pidä hienot harrastukset ihan itselläsi. Aikuistu, lopeta turha vanhempien haukkuminen, eivät he siitä miksikään muutu kuin omasta vpaasta tahdosta, ei sinun tahdostasi. Ovat jo auttaneet sinua tarpeeksi, jätä rauhaan.

Vierailija
19/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet reilu, kun toteat, etteivät vanhempasi ole pahoja ihmisiä - heikkoja vain joidenkin asioiden suhteen.

Kuitenkin ovat pysyneet yhdessä, ja ilmeisesti ei ole ollut väkivaltaa alkoholista huolimatta.

Ja kuten toteat, veljistäsi ja sinusta on kasvanut vastuullisia aikuisia! Olette saaneet tehdä matkojakin äidin ja tädin kanssa eli äiti on yrittänyt resurssiensa mukaan järjestää teille hyvän ja kivan lapsuuden.

Kyllä tämä on kakun ja kukkasten paikka taas äitienpäivänä :)

Vierailija
20/39 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, koin perheeni ja sukuni juuri noin nuorena aikuisena.

Luulen, että toisten arvosteleminen ja "paremmaksi ihmiseksi" haukkuminen johtuu heidän omasta huonommuuden tunteesta ja häpeästä itseä kohtaan. Selvästikään he eivät osaa käsitellä tilannettaan, eikä sinun tehtäväsi ole kääntää heidän päätään vaan suojella itseäsi.

Minä olen tehnyt tämän pesäeron oman hyvinvointini takia. Siihen on mennyt melkein parivuosikymmentä kaikkineen, mutta nykyään en oikeasti elättele toiveita normaalista äidistä tai isästä, en elä toivossa heidän muutoksrn suhteen enkä koe pettymyksiäkään enää sen takia. Osaan tarvittaessa käydä asiallisen keskustelun jos jotain hoidettavia asioita on, mutta se on siinä. Toki olen ollut tosi surullinen ja kateellinen tästä, mutta elän nykyään sen kanssa hyvinkin tasapainossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä