Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette saa töitä? Kertokaa tilanteestanne

Vierailija
28.03.2018 |

Avaudutaan tänne. Ehdotellakin saa, jos jotain keksii.

Olen 29v. Mä en saa töitä näistä syistä:

-olen viettänyt viimeiset 10 vuotta painien vakavien mt-ongelmien kanssa (ääniä, harhanäkyjä, muistikatkoksia, ahdistuskohtauksia, vakavia keskittymisongelmia, todellisuudentajun vaihtelua, outoa sekoilua, toimimattomia lääkekokeiluja)
-paha astma ja allergioita. Kivuliasta ihottumaa, johon ei löydy pitkäaikaisempaa hoitoratkaisua.
-pelkkä yo-tutkinto, ei työkokemusta
-neurologisia juttuja. Mulla on asperger, kasvosokeus, outoja kuulovaikeuksia ja ties mitä. En käsitä omia aivojani.

Kuka täysjärkinen mut muka palkkaisi? Koitan hakeutua koulutukseen, koska töihin, joihin pystyisin, vaaditaan korkeakoulututkinto. Eläkkeelle en pääse, enkä edes halua.

Pelkään, etten ikinä pääse "mukaan" tähän yhteiskuntaan ja elämään. Tein kovasti töitä selättääkseni ne mielenterveysongelmat (sen kymmenen vuotta. Puutuin tilanteeseen heti, kun tajusin sairastuneeni, mutta ei parantuminen ole helppoa), mutta se tuntuu aika turhalta nyt. Historiani takia mulla ei enää tunnu olevan mahdollisuuksia. Tekisin mitä tahansa työtä, mihin pystyn, jos eläisin sillä jotenkin.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, Ei kesätyöpaikan saaminen oikeesti ole noin vaikeeta. Itse olen nyt 20v eikä minulla ole ikinä ollut mitään työpaikkaa, koska en ole tarvinnut rahaa. Mulla on yo-todistus ja tänä keväänä haen yliopistoon. Nyt hain kesätöihin. Tein törkeen hyvät hakemukset ja soittelin perään. Parissa paikassa kävin esittäytymässä ihan "livenä". Mulle tuli kolme työpaikkatarjousta parissa viikossa.

Soittele paikkoihin, kyllä se paikka löytyy!

Vierailija
22/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 41 v. Olen tehnyt kokopäivätöitä opiskeluajoista saakka, kunnes Ukrainan kriisi ja sitä seuranneet maailmanpoliittiset muutokset ajoivat alan ja sitä kautta työpaikkani huonoon jamaan ja minut irtisanottiin 2,5 vuotta sitten. Ajattelin, että on helppo juttu löytää uusi paikka, mutta tässä sitä nyt ollaan. Ala, jolla olen työskennellyt on ihan pohjamudissa eikä työpaikkoja sieltä aukea ja mistään muusta ei ole kokemusta.

Olen hakenut varmaan lähemmäs 100 paikkaa. Muutamaan haastatteluun pienipalkkaisesta toimistotyöstä olen päässyt, mutta niihin olen ”liian fiksu ja kokenut”. Useimmiten minua ei kutsuta edes haastatteluun. Cv on kunnossa ja ”hakijaprofiilini on erittäin hyvä”, sanotaan kaikkialla. Vaan eipä ketään kiinnosta ottaa töihin. Itse kelpuuttaisin mitä vain työtä, myös osa-aikaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 41-vuotias pitkän uran ohjelmistosuunnittelun parissa tehnyt mies pääkaupungista. Tällaista vierastetaan nykyisessä it-ilmapiirissä. Pitäisi olla "hyvä tyyppi" ja keskittyä duunissa enemmän hauskanpitoon ja asiakkuuksien viihdyttämiseen kuin siihen mitä rakastan, elii koodamiseen ja hankalien ongelmien ratkomiseen. Ei tällaista kehäkettua mikään firma enää palkkaa.

Sama ongelma mulla. Yks mikä on haastattelussa ottanut päähän. Mun pitkää kokemusta ei arvosteta. Olin it-spede silloin kun kaikki meni verkkoon. Se eka buumi joka oli kun ihmiset teki rahaa, niin olin siinä mukana ekojen joukossa takomassa rahaa ja myöhemmin verkkouhkia kyttäilemässä. Olen 41v helsinkiläinen. Mut pistettiin kylmästi sivuun ja nuorempia tilalle. En mä vielä itke. Mulla on tukirahat kuitenkin sama kun duunarilla liksa. Mut kyllä tääkin raha loppuu joskus. Mietin jos perustais oman firman tälle alalle, mut sitten huomasin sen että hinnat on poljettu niin alas ettei kannata. Moni muukin samanikänen on ajatellu samoin näköjään. Ihan järjetön tarjonta it-hommissa jotka tekee yksin.

Vierailija
24/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kouluttaudu kokemusasiantuntijaksi

Tässä voisi olla ideaa. Olen kuulemani mukaan hyvä puhuja. Siitä on aikaa, kun viimeksi puhuin yleisölle, mutta tiedän olevani siinä aika hyvä. Täytyy tutkia tätä enemmän. Mulla on kokemusta aika paljosta, ja ehkä kokemuksen kautta saatua tietoakin.

ap

Vierailija
25/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ryypännyt ja laiskotellut kohta 15 vuotta. Siinä jäi sinänsä hyvin alkaneet opinnot kesken graduvaiheeseen. Pitkäjännitteisyyttä puuttuu.

En halua paskaduuneihin vaan niihin oman alan töihin, joita varten olen opiskellut lähes 10 vuotta.

Ja Helsingistä julkisilla pitää päästä koska mulla ei oo autoa tai korttia.

Vierailija
26/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5, Ei kesätyöpaikan saaminen oikeesti ole noin vaikeeta. Itse olen nyt 20v eikä minulla ole ikinä ollut mitään työpaikkaa, koska en ole tarvinnut rahaa. Mulla on yo-todistus ja tänä keväänä haen yliopistoon. Nyt hain kesätöihin. Tein törkeen hyvät hakemukset ja soittelin perään. Parissa paikassa kävin esittäytymässä ihan "livenä". Mulle tuli kolme työpaikkatarjousta parissa viikossa.

KYLLÄ TÖITÄ TEKEVÄLLE LÖYTYY :) :) :) :) :) :) :)

Vierailija
27/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni kohta 61. Saisin täyden palkkatuen ikäni perusteella, mutta samaa paikkaa hakee muitakin joille se myönnetty. Täysin terve ja ammattitaitoinen olen vielä.

Vierailija
28/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KYLLÄ TÖITÄ TEKEVÄLLE LÖYTYY :) :) :) :) :) :) :)

Kyllähän tekevälle töitä löytyy, kun tietyt reunaehdot täyttyy. Esim pk-seudulle joku parikymppinen hyväkuntoinen ja sosiaalinen perusfiksu mies työllistyy johonkin hanttihommiin aivan varmasti. Jos vaan haluaa. 

Vierailija
29/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen soittanut kaikkiin paikkoihin, joihin olen numeron löytänyt. Moneen etsinyt sen numeron jostakin ihan muualta kuin yrityksen omilta sivuilta, koska sivuilla ei numeroita useimmiten ole. Osaan soittanut vaihteeseen, ja pyytänyt siitä ohjaamaan oikealle henkilölle. Ei tulosta.

Olen laittanut sähköpostilla kyselyä niihin firmoihin, joiden numeroa en ole löytänyt. Ei tulosta.

Olen kirjoilla eri vuokratyöfirmoissa. Sähköpostiin tulee työpaikkailmoituksia, joihin kehottavat hakemaan, ja ne ovat aivan eri alalta, ja niihin vaaditaan koulutus. Kun en kerta kaikkiaan niitä hommia osaa, en viitsi tuhlata omaani ja rekrytoijien aikaa hakemalla niihin.

Paikat, joihin haen, eivät ole sellaisia, joissa voi "käydä esittäytymässä ihan livenä". Niihin varataan aika (asiakkaat), tai odotetaan kutsua (työnhakijat). Jos menisin paikan päälle, minut todennäköisesti äärimmäisen ystävällisesti taluttaisi vartija ulos.

Kiitokset vähättelystä ja onnittelut työpaikan saannista.

Vierailija
30/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian ujo.

Vierailija
31/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 41-vuotias pitkän uran ohjelmistosuunnittelun parissa tehnyt mies pääkaupungista. Tällaista vierastetaan nykyisessä it-ilmapiirissä. Pitäisi olla "hyvä tyyppi" ja keskittyä duunissa enemmän hauskanpitoon ja asiakkuuksien viihdyttämiseen kuin siihen mitä rakastan, elii koodamiseen ja hankalien ongelmien ratkomiseen. Ei tällaista kehäkettua mikään firma enää palkkaa.

On niitä muitakin firmoja kuin dressmanjonnejen startuppeja joissa on tärkeintä hyvä pöhinä ja ammattitaito tulee sitten sen jälkeen. Kuulostaa uskomattomalta, että ammattitaitoinen koodari ei löydä pk-seudulta työpaikkaa, kun tuntuu, että vaikka minkälaista toistaitoista rekrytään väkisin töihin. 

Valitettavasti nuo isot firmatkin, tyyliin Accenture, Tieto, CGI palkkaavat nykyisin lähinnä halpoja junioreja, eivät enää kokeneita. Vanhaan aikaan juuri tuontapaiset firmat oli niitä, joissa ei tarvinnut olla nuori, trendikäs eikä supersosiaalinen.

Vierailija
32/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liian ujo.

Tuo on todella paha juttu. Itsekin olen ja nuorena varsinkin lähes sairaalloisen ujo. Siihen yhdistyi vielä huono itsetunto ja omien kykyjen vähättely. En edes uskaltanut hakea "oikeita" töitä teekkarina kun tunsin, että minun juttu on ne aputyöt ja fiksummat/paremmat tekee sitten ne vaativammat. 

Vierailija
33/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pahinta on se että tilanteesta syyllistetään ja vastuutetaan ainoastaan yksi osapuoli: se työtön työnhakija.

Koko homma on mennyt aivan älyttömäksi. Jostain syystä ei haluta tunnustaa että asiassa on vähintään kaksi osapuolta: työnhakija, ja sitten se työn tarjoaja. Miksi koskaan ei käännetä katsetta työn tarjoajien suuntaan, ja kysytä heiltä että miksi ei osaava ja muutenkin mukava tyyppi kelpaa?

Vierailija
34/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kouluttaudu kokemusasiantuntijaksi

Tässä voisi olla ideaa. Olen kuulemani mukaan hyvä puhuja. Siitä on aikaa, kun viimeksi puhuin yleisölle, mutta tiedän olevani siinä aika hyvä. Täytyy tutkia tätä enemmän. Mulla on kokemusta aika paljosta, ja ehkä kokemuksen kautta saatua tietoakin.

ap

Etsin tietoa, ja huomasin, että kaupungissani ensi vuonna alkavaan kokemusasiantuntijakoulutukseen voi hakea tänä keväänä. Jos muuta ei tapahdu, niin en menetä mitään, jos laitan hakemuksen. Se voisi tosiaan olla hommaa, josta nauttisin, vaikka töitä ei usein olisikaan. Saisin jotain hyvää aikaiseksi.

ap

Vierailija
35/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pahinta on se että tilanteesta syyllistetään ja vastuutetaan ainoastaan yksi osapuoli: se työtön työnhakija.

Koko homma on mennyt aivan älyttömäksi. Jostain syystä ei haluta tunnustaa että asiassa on vähintään kaksi osapuolta: työnhakija, ja sitten se työn tarjoaja. Miksi koskaan ei käännetä katsetta työn tarjoajien suuntaan, ja kysytä heiltä että miksi ei osaava ja muutenkin mukava tyyppi kelpaa?

Koska toimarin siskonpoika tekee sen duunit halvemmalla :(

Vierailija
36/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä muitakin firmoja kuin dressmanjonnejen startuppeja joissa on tärkeintä hyvä pöhinä ja ammattitaito tulee sitten sen jälkeen. Kuulostaa uskomattomalta, että ammattitaitoinen koodari ei löydä pk-seudulta työpaikkaa, kun tuntuu, että vaikka minkälaista toistaitoista rekrytään väkisin töihin. 

Valitettavasti nuo isot firmatkin, tyyliin Accenture, Tieto, CGI palkkaavat nykyisin lähinnä halpoja junioreja, eivät enää kokeneita. Vanhaan aikaan juuri tuontapaiset firmat oli niitä, joissa ei tarvinnut olla nuori, trendikäs eikä supersosiaalinen.

Onko sinulla perhettä? Voin luvata, että ulkomailla kokemustasi ja ammattitaitoa arvostetaan aivan eritavalla kuin Suomessa. Kannattaa miettiä muuttoa jos se vain on mahdollista.

Vierailija
37/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuihtuvalla alalla ja 51-vuotias. Oman alan töitä ei ole, ei ainakaan näin iäkkäälle. Ja uudelle alalle ei kannata kouluttautua, koska valmistuttuani olisi sitten - mitä? - jotain 55 ja vastavalmistunut. Sellaisia aloja on hyvin vähän, jonne noin lähellä eläkeikää ilman työkokemusta pääsisi.

Ja johonkin mäkkärin tiskille olen liian ylikoulutettu (YTM) ja - taas - iäkäs, palkkaavat paljon mieluummin ketteriä parikymppisiä.

Vierailija
38/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- liian vanha

- ei koulutusta (ylioppilas)

- olematon työkokemus (pätkätyöt eri aloilta, ei koskaan vakituista paikkaa)

- ei erityistaitoja

- introvertti

- välillä haisevat kainalot

Vierailija
39/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysellä töitä firmoista, joilta nuo isot joutuvat ostamaan osaamisen.

Vierailija
40/54 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna 60 työhakemusta ja yksi työhaastattelu takana. Ikä 40v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan