Nuoren tytön palkkaaminen pieneen IT-firmaan, jossa kaikki muut työntekijät ovat miehiä
Firmassa 8 henkilöä töissä tällä hetkellä. Opintojensa lopussa oleva tyttö vaikutti ihan pätevältä ja osaavalta tehtävään, mutta mietityttää miten hän mahtaisi sopeutua työilmapiiriin? Meillä suurin osa työntekijöistä on 25-35 vuotiaita miehiä, minä ja yksi toinen viisikymppinen vanhempi patu.Ilmapiiri on aina tosi rento, ellei ole jotain asiakastapaamisia, niin toimistolla ollaan kolitsi housuissa, perjantaisin koodarien työpistettä saattaa koristaa pari kaljatölkkiä ja roisi läppä lentää jatkuvasti.
Mahtaako nuori kaunis tyttö soveltua ollenkaan? Mielipiteitä kaivataan. Kiitos!
Kommentit (92)
Mitä helvettiä nyt taas. Mä olen ollut ainoana naisena 40 miehen kanssa samassa työpaikassa ja ei mitään ongelmaa. Tai no, palkanlaskija oli myös nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nyt taas. Mä olen ollut ainoana naisena 40 miehen kanssa samassa työpaikassa ja ei mitään ongelmaa. Tai no, palkanlaskija oli myös nainen.
Minkä ikäinen olit? Olitko haluttava? Et ehkä itse tiedä vaikka sekoititkin jonkun pään? :D
Itse olin 9 hengen pikkufirmassa viitisentoista vuotta sitten. Olimme kaikki miehiä, noin puolet sinkkuja. Tätä kesti noin 3-4 vuotta. Sitten saapui nainen työkaveriksi, ja kyllähän se muutti koko työpaikkaa. Ilmiselvin juttu oli kun naisella oli peliä erään työkaverin kanssa, mutta kaksi muuta olivat myös ihastuneet naiseen :)
Lopulta toinen näistä ihastuneista lopetti, ja puolisen vuotta siitä nainen ja hänen uusi miehensä lähtivät myös. Nainen oli yhteensä vuoden töissä. Sanon suoraan ettei tälläistä olisi tapahtunut jos se 10. työntekijä olisi ollut mies :)
Samaistun tohon apn juttuun, liippasi tosi läheltä.
Se että ap edes pohtii asiaa työnhakijan sukupuolen kannalta on sukupuolisyrjintää. Työnhakijan soveltuvuus tässä tapauksessa hommaan riippuu täysin muista seikoista kuin sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olit? Olitko haluttava? Et ehkä itse tiedä vaikka sekoititkin jonkun pään? :D
Itse olin 9 hengen pikkufirmassa viitisentoista vuotta sitten. Olimme kaikki miehiä, noin puolet sinkkuja. Tätä kesti noin 3-4 vuotta. Sitten saapui nainen työkaveriksi, ja kyllähän se muutti koko työpaikkaa. Ilmiselvin juttu oli kun naisella oli peliä erään työkaverin kanssa, mutta kaksi muuta olivat myös ihastuneet naiseen :)
Lopulta toinen näistä ihastuneista lopetti, ja puolisen vuotta siitä nainen ja hänen uusi miehensä lähtivät myös. Nainen oli yhteensä vuoden töissä. Sanon suoraan ettei tälläistä olisi tapahtunut jos se 10. työntekijä olisi ollut mies :)
25 ja varattu omalla tahollani, joten ei siellä mitään pelailtu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 ja varattu omalla tahollani, joten ei siellä mitään pelailtu.
Niin toi varmaan hillitsee hyvin. Mutta jos nainen onkin sinkku voi käydä mitä vain :D Ja todellisuudessahan se on yrittäjälle katastrofi jos nainen tuleekin raskaaksi.
Äijäporukalla ei tehdä vaan ihan kaikkia asioita mitä ennen on totuttu tekeen ja sanoon. Voi olla että se tyttö on pian yhtä roisi läpän heittäjä kuin te, mutta kehottaisin porukalla miettimään käyttäytymissäännöt, joista sitten yhdessä pidätte kiinni. Ja nollatoleranssi sitten alatyylisiin juttuihin. Tarpeetonta varmaan muistuttaa Louhi-Törhöskeisseistä tai muuten löydätte firmanne jokaiselta akkapalstalta tuomittavana.
Vierailija kirjoitti:
Se että ap edes pohtii asiaa työnhakijan sukupuolen kannalta on sukupuolisyrjintää. Työnhakijan soveltuvuus tässä tapauksessa hommaan riippuu täysin muista seikoista kuin sukupuolesta.
Ap on oikeasti joku lassukka, joka on nähnyt koodia ja naisia vain märissä päiväunissaan.
Ennenvanhaan on ymmärretty olla palkkamatta naisia laivoihin. Haluatko että töissä tehdään töiä vai pelataan jotain ihmissuhdepeliä?
Mä olen joskus aikanaan ollut tuo tyttö. Ala oli eri.
Ukot olivat todella ystävällisiä ja mukavia minulle.
Olin kai jonkinlainen maskotti, vaikka työni täysillä hoisinkin.
Kukaan ei koskaan sanonut minulle pahaa sanaa tai ollut millään tavalla törkeä.
Moni otti minut isällisesti siipiensä suojiin.
Vieläkin muistan tätä pestiä hyvällä ja lämmöllä. Kivoja miehiä ja reiluja työkavereita.
No tyttö varmaa sopeutuu,on tortunut opiskellessa jo tuohon miesvaltaisuuteen.Mutta sopeutuuko ne miehet..
Monella miehellä on vaimo teknisellä alalla tai tyttäriä.
Miehet näkevät muut naiset näiden linssien kautta.
Kun oma vaimo ajaa rekkaa ja tytär opiskelee sähköasentajaksi... Niin voit ymmärtää paremmin.
Riittää, että opiskelukavereina on ollut naisia tai pojan opiskelukavereina on.
Ei niitä naisia epäillä tippaakaan.
Riippuu tytöstä. Joku soveltuu, joku ei ollenkaan.
Menin viiden miehen työporukkaan aikanaan nuorena ja kauniina naisena. Olin toki myös pätevä työssäni. Lopputulemana oli viisien pakkien anto yksi toisensa perään. Se oli tietty rasittavaa ja tarvitsin aika lailla diplomaattisuutta voidakseni hoitaa työni mutta onnistuin siinä kuitenkin. Sitten tulivat huonot ajat ja porukkaa jouduttiin vähentämään. Arvaatte varmaan kuka lähti ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä ettei sopeutuisi, jos lakkaatte ajattelemasta häntä nuorena kauniina tyttönä, vaan suhtaudutte ihan vain kollegana. Jos työnne jotenkin perustuu sille roisiin läppään ja kaljaan, niin olisi varmaan aiheellista miettiä niitä toimintatapoja hieman uudelleen.
Et taida oikein ymmärtää näitä it-alan realiteetteja. Jos siellä on porukka oikeasti motivoituneita huippuja, jotka nyt tykkää yhdessä vähän ottaa kaljaa ja olla rennosti, ja juuri siksi ehkä pysyvät juuri tässä työpaikassa vaikka muuallekin otettaisiin, niin eihän sitä hyvää porukkaa kannata rikkoa siksi että saataisiin uusia erihenkisiä mukaan. Parempi palkata samanhenkistä porukkaa jatkossakin.
Onko asiakkaillennekin ihan ok, että porukka tekee töitä kännissä?
IT-firmoja löytyy joka lähtöön, eikä kaikilla ole varsinaisia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi, voin vaan kuvitella miten rasvaista läppää tuo tyttö joutuu kuuntelemaan :x
It-alalla? No ei. Lähinnä todennäköisempää on että nörtit vierastaa häntä kuin hän olisi avaruusolio, ja ovat kovin ujoja puhumaan asiaa, tai sitten suhtautuvat ylikorrektisti kun eivät oikein tiedä miten naisen kanssa puhutaan. Korkeintaan jossain pikkujouluissa voivat tökerösti lähestyä.
Ai, onko it-ala muuttunut tässä kovasti ihan just äsken?
Vierailija kirjoitti:
Menin viiden miehen työporukkaan aikanaan nuorena ja kauniina naisena. Olin toki myös pätevä työssäni. Lopputulemana oli viisien pakkien anto yksi toisensa perään. Se oli tietty rasittavaa ja tarvitsin aika lailla diplomaattisuutta voidakseni hoitaa työni mutta onnistuin siinä kuitenkin. Sitten tulivat huonot ajat ja porukkaa jouduttiin vähentämään. Arvaatte varmaan kuka lähti ensimmäisenä.
Teitpäs typerästi. Olisit maannut niiden kanssa niin olisit saanut pitää työpaikkasi!
Tuskin viihtyy kauaa kaljaa töissä kittaavien hikisten nörttien kanssa.
Itseasiassa odottaisin nuorelta naiselta vähän siistimpää pukeutumista. Esim. legginssit varmasti saisivat työpaikan miesten keskittymisen herpaantumaan.