Nuoren tytön palkkaaminen pieneen IT-firmaan, jossa kaikki muut työntekijät ovat miehiä
Firmassa 8 henkilöä töissä tällä hetkellä. Opintojensa lopussa oleva tyttö vaikutti ihan pätevältä ja osaavalta tehtävään, mutta mietityttää miten hän mahtaisi sopeutua työilmapiiriin? Meillä suurin osa työntekijöistä on 25-35 vuotiaita miehiä, minä ja yksi toinen viisikymppinen vanhempi patu.Ilmapiiri on aina tosi rento, ellei ole jotain asiakastapaamisia, niin toimistolla ollaan kolitsi housuissa, perjantaisin koodarien työpistettä saattaa koristaa pari kaljatölkkiä ja roisi läppä lentää jatkuvasti.
Mahtaako nuori kaunis tyttö soveltua ollenkaan? Mielipiteitä kaivataan. Kiitos!
Kommentit (92)
Oikeasti miehet käyttäytyy aivan reilusti naisia kohtaan nykyisin.
Nuo kommentit on jostain 80-luvulta.
Lopeta nyt ainakin tytöttely, sillä kysymys tuskin on mistään alaikäisestä lapsesta.
Meitä naisia tytötellään elämämme aikana paljon niissä tilanteissa, kun tietotaitoamme ja osaamistamme yritetään vähätellä. Siksi sen sanan käyttöä on vaikea nähdä muuna kuin vähättelevänä.
Mitä muihin ajatuksiisi tulee, niin esimiehenä vastaat siitä, että homma pysyy asiallisena, mikä koskee myös kielenkäyttöä työpaikalla. Sukupuolen ja ulkonäön takia ketään ei pidä syrjiä. Vai pitääkö ihmisen olla mies ja ruma ollakseen uskottava?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti miehet käyttäytyy aivan reilusti naisia kohtaan nykyisin.
Nuo kommentit on jostain 80-luvulta.
Luulevat käyttäytyvänsä. Tosielämässä usein nähtyä: mies vastaa it-alan työssään mm. alaistensa rekrytoinnista. Hän kehuu olevansa hyvä ja tasa-arvoinen pomo jolla ei ole ennakkoluuloja naisia kohtaan, ne on vanhan maailman juttuja ne. Hän arvostaa naisia, ovathan he niin kivaa katseltavaa, ja siksi kohtelee heitä hyvin. Kun naisilla on hyvä mieli, se ilahduttaa! Mutta kurjaa, kun ei it-alalle vaan löydy päteviä naisia! Ei, vaikka vaatimuksia alennetaan heitä varten. Itse asiassa aina kun tämä mies kohtaa työssään naisen, hän ajattelee mielessään (ja usein sanoo jollekin myös ääneen), että nainen on asemassaan sukupuolensa takia. Hän puhuu nuorille naisille it-alalle hakeutumisesta ja kannustaa heitä sanomalla, että naisille on siellä ovet avoinna ja menestyminen helppoa, ei tarvitse edes osata mitään, kun ylin johto kehottaa koko ajan palkkaamaan lisää naisia.
Eiköhän se nätti nuori tyttö sinne nättien nuorten poikien joukkoon sovi..
Yritä nyt vaan löytää pätevin ja sopivin tyyppi, nätteys ja tyttöys ei varsinaisesti vaikuta taitoihin tai ominaisuuksiin.
Eiköhän ne ole ihan tavallisia ihmisiä kaikki, ja tietää miten muita ihmisiä ja työkavereita kohdellaan.
Kuvailetko muuten usein että meillä on kolme komeaa lihaksikasta nuorta miestä, yksi ylipainoinen mies ja kaksi vähän plösähtämään päässyttä vanhempaa setää, jos joku kysyy minkälainen työporukka teillä on? Tuskin. Ihan yhtä lailla se ”nätti nuori tyttö” on oma persoonansa, kuin te kaikki muutkin. Mieti onko sopiva osaaminen ja luonne, niistä se on kiinni eikä ulkonäöstä miten sopii joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Menin viiden miehen työporukkaan aikanaan nuorena ja kauniina naisena. Olin toki myös pätevä työssäni. Lopputulemana oli viisien pakkien anto yksi toisensa perään. Se oli tietty rasittavaa ja tarvitsin aika lailla diplomaattisuutta voidakseni hoitaa työni mutta onnistuin siinä kuitenkin. Sitten tulivat huonot ajat ja porukkaa jouduttiin vähentämään. Arvaatte varmaan kuka lähti ensimmäisenä.
Viimeiseksi palkattu?
Anna ulkonäön vaikuttaa valintaan tasan yhtä paljon, kuin antaisit vastaavan mutta miespuolisen hakijan kohdalla vaikuttaa. Eli toivottavasti aika vähän.
Litiseviä ja sperman täyteisiä nussimishetkiä tiedossa <3
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pizzanaamaisen hikisen alkoholistinörtin kanssako? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä iso osa käytä alkoholia. Ne juo kokista ja redbullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä iso osa käytä alkoholia. Ne juo kokista ja redbullia.
No eikös aloituksessa sanottu että siellä on kaljatölkit esillä työaikana.
Kuulostaa, että sopeutumisongelmat ovat enemmän siellä teidän päässä. Nuoruus ja kauneus tuskin koskaan haittaavat koodauskykyjä tai muitakaan työelämässä tarvittavia kykyjä.
Mä olen uskovaisten miesten perheyrityksessä ainoana naisena. Ei tuo oikeasti eroa tästä. Ihan hyvin olen sopeutunut. Muut siis sukua keskenään ja kaikki jeesustelijoita, miesvaltainen ala. Meillä ei lennä rento läppä ja pitää itsekin vähän varoa mitä sanoo, tai en tiedä pitääkö, mutta tulee varottua. Töissä tehdään töitä. Niin minäkin luulen, että ongelma on muilla kuin naisella itsellään.
Ehkä nörttipoikien olisi aika päästä naisen kanssa tekemisiin edes työpaikalla. Kyllä se tyttö on varmaan opiskeluaikana tottunut poikiin ja niiden juttuihin. Jos se on hyvä työssään, niin kai hänet teille haluat, etkä kilpailijalle? Naistenhan yleensä pitää olla aikalailla miehiä parempia päästäkseen eteenpäin.
Onneksi se on helppoa, kuten joku sisko taannoin lohkaisi.
Itse en palkkaisi naista toimivaan miesporukkaan. Jotain mustasukkaisuusdraamaa tulisi kuitenkin. Näitä tuli nähtyä opiskeluaikoina tarpeeksi kun omalla alalla on jokaista naista kohti 3-4 miestä.
Meinaatko, että kun on kaunis niin huumorintaju ei voi olla roisi?
Ap. Ajattele jos itse olisit työpaikassa, jossa kaikki muut 50 - vuotiaita naisia. Kuolaisivat perääsi .... riitelisivät sinusta pikkujouluissa...
Mieti miltä susta tuntuisi?
Tuttu oli muuten erään naisvaltaisen alan pikkujouluissa karaokeisäntä. Joutui pakenemaan keski-ikäisiä naisia...
Itse olen seurannut vierestä kun kaunis nuori tyttö meni koodareiden tiimiin. Kaksi komeaa, kolmekymppistä miestä ihastui naiseen heti, vaikka kummatkin olivat varattuja. Salasuhde siitä kehittyi naisen ja toisen miehen välille ja toinen mies oli mustasukkainen. Mustasukkaisuusdraamaa varattujen välillä. Enpä olisi tuota odottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä ettei sopeutuisi, jos lakkaatte ajattelemasta häntä nuorena kauniina tyttönä, vaan suhtaudutte ihan vain kollegana. Jos työnne jotenkin perustuu sille roisiin läppään ja kaljaan, niin olisi varmaan aiheellista miettiä niitä toimintatapoja hieman uudelleen.
Et taida oikein ymmärtää näitä it-alan realiteetteja. Jos siellä on porukka oikeasti motivoituneita huippuja, jotka nyt tykkää yhdessä vähän ottaa kaljaa ja olla rennosti, ja juuri siksi ehkä pysyvät juuri tässä työpaikassa vaikka muuallekin otettaisiin, niin eihän sitä hyvää porukkaa kannata rikkoa siksi että saataisiin uusia erihenkisiä mukaan. Parempi palkata samanhenkistä porukkaa jatkossakin.
Onko asiakkaillennekin ihan ok, että porukka tekee töitä kännissä?
Sitäkö on aikuinen mies heti kännissä, jos kaljatölkin narauttaa auki? Heti ja välittömästi napsahtaa veren alkoholipitoisuus rattijuopumuksen rajan yli, ja estoton hilluminen ja älämölö alkaa?
No mitä ongelmaa tuosta "tykkää vähän ottaa kaljaa" -osuudesta sitten oletetaan olevan? Jos se ei näy mitenkään käytännön työssä, niin miksi tämä uusikaan työntekijä siitä välittäisi?
Ei varmaan muuten paitsi jos se on tiukkis jonka mielestä periaatteessa alkoholi ei kuulu työpaikoille ja on totaalisen asiatonta kaljoitella töissä.
En kyllä vieläkään oikein ymmärrä, miksi töissä pitää kaljoitella? Joku työkaverin periaate on ihan toissijainen asia. Enemmän minua huolestuttaisi, miten firman maine voi mennä yhdessä yössä, jos joku asiakas vetää herneen nenään. Ja eikö kukaan kulje työmatkoja autolla? Tai eikö ole asiakastapaamisia tms, joita varten pitäisi olla ajokunnossa? Minä en ainakaan ottaisi tuollaista riskiä vain jokun äijäilyn vuoksi.
Ei musta. Naisena ja syrjinnästä erittäin tietoisena olisin myös tuossa tilanteessa erittäin huolissani sopeutumisesta sukupuolen takia. Kyllä toi koko tilanne pistää aika monta varoitusvaloa vilkkumaan.