Ala jossa saa olla paljon yksin, joka työllistää ja jossa ihan ok palkka
Mikä sellainen ammatti tai ala on? Varsinkin jos ei ole mitään erikoistaitoja? On kuitenkin ihan keskivertofiksu. Palkallakaan ei niin paljoa väliä, kunhan saa olla paljon yksin.
Kommentit (37)
Koodaaminen on kyllä huono vinkki tänä päivänä. Hyvin harvassa on ne koodarit jotka vääntää yksin koodia nörttiluolassaan.
Enemmän ja enemmän koodaaminen on ryhmätyötä, mihin kuuluu paljon palaveerausta ja varsinkin asiakkaiden kanssa keskustelua videopuheluina ja tapaamisina kasvotusten. Tämä nousee toiseen potenssiin jos on minkäänlaisessa konsulttifirmassa töissä.
Itse en palkkaisi erakkoluonnetta firmaani koodariksi, sen verran sosiaalisia taitoja nykyään tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut varastomiestä.
Mitä koodaajat muuten oikeastaan tarkalleen ottaen edes tekevät? Kannattaako alalle pyrkiä, jos omaa tietokoneen käytössä vain perustaidot? Tai jos ei edes tiedä mitä koodaus tarkoittaa? :D
Itselläni ei ollut tietokoneen käytössä edes perustaitoja kun lähdin alaa opiskelemaan. Silloin kun ei vielä internet ollut yleisessä käytössä joten koneiden käyttö ei ollut niin yleistä. Suurin osa muista opiskelijoista taas oli lapsesta asti harrastaneita. Kyllähän ne minua ne pojat nauroi ja uskoi että ikinä minusta ei koodaria tule. Tyhmänäkin taisivat pitää.
Mutta niin sitä on tässä kohta 20 vuotta tehty ja minua pidetään jopa hyvänä. Opinnotkin suoritin loppuun 4 vuodessa, siinä missä moni niistä minua pilkanneista jätti kesken (senkin ne käänsivät minun huonoudekseni: vain huonojen täytyy ottaa paperit, hyvät palkataan kesken koulun).
Työ vaatii erityisesti keskittymiskykyä ja sisua ratkaista ongelmia. Ei tarvitse olla huippuälykäs eikä erityisen lahjakas missään, mutta täytyy olla sellainen asenne, että mitä en vielä tiedä, sen googlaan ja opin ja alan tehdä, enkä kitise "kun en osaa".
Kiitos tästä! Tämä tsemppasi minua.
Vierailija kirjoitti:
Koodaaminen on kyllä huono vinkki tänä päivänä. Hyvin harvassa on ne koodarit jotka vääntää yksin koodia nörttiluolassaan.
Enemmän ja enemmän koodaaminen on ryhmätyötä, mihin kuuluu paljon palaveerausta ja varsinkin asiakkaiden kanssa keskustelua videopuheluina ja tapaamisina kasvotusten. Tämä nousee toiseen potenssiin jos on minkäänlaisessa konsulttifirmassa töissä.
Itse en palkkaisi erakkoluonnetta firmaani koodariksi, sen verran sosiaalisia taitoja nykyään tarvitaan.
Ehkä teille ei sovi, mutta kyllä tältä alalta löytyy vielä paljon töitä meille erakkoluonteille. Erakkoluonne EI siis tarkoita ihmistä joka ei osaa hoitaa työasioita skype-palaverina tai uskalla kysyä työkaverilta mitä täytyy kysyä, vaan vain sellaista joka mielellään viettää suurimman osan aikaa yksinään näpertämässä. Ikinä en ole nähnyt muuten itse alalla henkilöä jolle olisi tuottanut mitään vaikeuksia hoitaa nuo perus palaveeraukset ja muut, ei edes pahimmille sulkeutuneille nörteille. Jos on koulutkin pystynyt läpi käymään, pystyy myös nuokin hoitamaan.
Ja minä tosiaan itse olen konsulttifirmassa töissä, koodaavana arkkitehtina. Erittäin hyvin erakkona pärjäilen, silti vaikka joka päivä on skypenä tällä hetkellä 3 projektin daily scrumit ja uusien projektien suunnitteluvaiheessa saatetaan istua asiakkaiden kanssa päiviä yhdessä ideoimassa. Käytännön toteutus kuitenkin edelleen onneksi on yksinäistä työtä, jota monessa projektissa voi myös tehdä kotoa etänä paljon. Tänään olen ollut konttorilla, mutta koko päivänä kukaan ei edes puhunut mulle, hyvin tavallista kun on koko porukka samanlaisia itsekseen näpertäviä nörttejä :D
Minäkin olen miettinyt samaa. Olen ilmeisesti introvertti, joka on sisulla koulinut itsestään ihmisten kanssa työskentelyyn kykenevän. Olen sosiaalipuolella esimiestehtävissä. Vaikka olen työssäni hyvä, kuormitun valtaisasta ihmismäärästä; asiakkaat, omaiset, alaiset, yhteistyökumppanit jne. Metsäkoneenkuljettaja kuulostaa ihanalta ammatilta.
Jos ei tarvitsisi olla ok palkka, niin siivousta suosittelisin. Rakastan työn itsenäisyyttä, vaikka monen mielestä koulutetun ei pitäisi "tyytyä" siivoukseen.
Jos on mielikuvitusta ja taitoa, ryhdy kirjailijaksi tai taiteilijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, ja etenkin sellaista alaa mikä sopisi naiselle! Opiskelin itse mieleisellä miesvaltaisella alalla, mutta minua kiusattiin ja syrjittiin, ja sukupuoleni vuoksi minua vähäteltiin ja pilkattiin sekä koulussa että harjoittekupaikoissa, niin jätin homman kesken. En halunnut ottaa selvää olisiko miesvaltaisella alalla työskentelykin ollut suurimmaksi osaksi samanlaista.
Surkea luuseri. Ja sukupuoliennakkoluuloinen.
Postinjakaja/lehdenjakaja, mutta palkka ei kyllä ole kovin ok. Enkä oikein muutenkaan voi suositella kuin tuon itsenäisyyden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilinpäätöstaitoinen kirjanpitäjä.
Jumleissön, yks laskutti just 1000 euroa kahden päivän työstä.
Kirjanpitäjillä on paljon asiakaspalvelua.
No tästä ei kyllä uskonut. Ei katso silmiin, ei puhu, ellei ole pakko kysyä jotakin. Varmasti sopii epäsosiaalisellekin.
Moni on epäsosiaalinen, koska sosiaalisen pää ei kestä ammattia.
Sen verran puolustukseksi, että jos kommunikoitte tammi-huhtikuussa niin työtahti ja stressi on melkoinen. Tes mahdollistaa 150 plussatuntia ja 13-tuntiset päivät ilman korvauksia ja töitä riittää ja myöhästymisistä ja virheistä firmalle rahallinen sanktio.
Jos jaksat palaverin silloin tällöin, niin suunniteluinsinööri! Ei palkka ole mikään iso meillä suunnittelijoilla (paitsi ehkä it-alalla eikä sielläkään kaikilla). Sitten tietty koodari. Mutta rakennuspuolen suunnittelua voi tehdä ihan kun älyää matikasta + fysiikasta perusasiat ja osaa jonkin verran teoriaa ja etsiä tietoja. Joo ja fysikkaa todellakin tarvitaan, tai fysiikan peruslaskuihin perustuu ammattiaineiden laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on ihan hyvin, koska suurin osa laskuttaa 45- 75 e/h.
Sen sijaan tilintarkastajakin saa olla aika itsekseen ja voi laskuttaa 300-500 euroa muutaman tunnin työstä.
Ei se kirjanpitäjä saa siitä kuin puolet palkkana itselleen.
Toinen puoli menee kaikenmaailman sivukuluihin.
Itse laskutan 60 €/h kuvittamisesta ja sivuntaitosta. Ei tällä rikastu vaikka kuulostaa isolta summalta.
Yksin tästäkin työtä saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjällä on myös vastuu että homma täsmää.
Oltava erittäin tarkka tilinpäätöstä tehdessä, se vaatii huolellisuutta, hosuen ei voi tehdä tuota työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sellainen ammatti tai ala on? Varsinkin jos ei ole mitään erikoistaitoja? On kuitenkin ihan keskivertofiksu. Palkallakaan ei niin paljoa väliä, kunhan saa olla paljon yksin.
Puutarhanhoito hautausmailla.
Paitsi siinä on osattava kyllä mitä tehdä.
Lossikuski jonkun saaren ja mantereen välillä.
No tästä ei kyllä uskonut. Ei katso silmiin, ei puhu, ellei ole pakko kysyä jotakin. Varmasti sopii epäsosiaalisellekin.