Ala jossa saa olla paljon yksin, joka työllistää ja jossa ihan ok palkka
Mikä sellainen ammatti tai ala on? Varsinkin jos ei ole mitään erikoistaitoja? On kuitenkin ihan keskivertofiksu. Palkallakaan ei niin paljoa väliä, kunhan saa olla paljon yksin.
Kommentit (37)
Olisiko joku logistiikka- eli varastohomma. Pakkaa tavaroita ihmisille verkkokaupan varastossa?
Tilinpäätöstaitoinen kirjanpitäjä.
Jumleissön, yks laskutti just 1000 euroa kahden päivän työstä.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin ehdottaa omaa alaani eli koodausta, mutta siihen kyllä pitää hankkia koulutus. Ei tarvi olla mitenkään erityislahjakas, mutta perustaidot joutuu hankkimaan koulun penkiltä.
Mitä alaa tuota varten pitää opiskella? Eikö johonkin tietojenkäsittelytieteen linjalle ole kauhean vaikea päästä, ja työpaikatkin vähän kiven alla, koska itseoppineet supernörtti-koodarit vie kaikki paikat?
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjillä on paljon asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin ehdottaa omaa alaani eli koodausta, mutta siihen kyllä pitää hankkia koulutus. Ei tarvi olla mitenkään erityislahjakas, mutta perustaidot joutuu hankkimaan koulun penkiltä.
Mitä alaa tuota varten pitää opiskella? Eikö johonkin tietojenkäsittelytieteen linjalle ole kauhean vaikea päästä, ja työpaikatkin vähän kiven alla, koska itseoppineet supernörtti-koodarit vie kaikki paikat?
https://www.codecademy.com/ <- Laadukas sivu, jonka avulla on helppo opetella koodausta itsenäisesti. Suosittelen lämpimästi. Tutustuin tuohon itse amk:ssa opiskellessani.
Juuri tällä hetkellä koodareille on kysyntää, mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä.
Samaa mietin, ja etenkin sellaista alaa mikä sopisi naiselle! Opiskelin itse mieleisellä miesvaltaisella alalla, mutta minua kiusattiin ja syrjittiin, ja sukupuoleni vuoksi minua vähäteltiin ja pilkattiin sekä koulussa että harjoittekupaikoissa, niin jätin homman kesken. En halunnut ottaa selvää olisiko miesvaltaisella alalla työskentelykin ollut suurimmaksi osaksi samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainenko kuva ihmisillä on? Esim. isot firmat erittäin harvoin ottaa edes noita itseoppineita, ellei sitten ole jo vankkaa kokemusta alalta. Itse olen suuressa alan yrityksessä ja meille käytännössä vaaditaan koodaustöihin DI:n tai tietojenkäsittelytieteen FM:n koulutus uusilta. AMK-koulutetut tai muiden matemaattis-luonnontieteellisten alojen maisteritkin voivat päästä jos on CV:ssä näyttöä osaamisesta, mutta ei juurikaan suoraan koulun penkiltä ilman kokemusta. Itseoppineita meillä ei käytetä, koska myymme konsulttityötä, ja suurasiakkaat eivät oikein tykkää siitä että kun tarjoamme projektia ja lähetämme heille ehdottamiemme henkilöresurssien CV:t, siellä on ihmisiä ilman muodollista koulutusta.
Ei sillä, kyllä niille itseoppineille guruillekin löytyy töitä muunlaisista firmoista, usein pienemmistä. Mutta missään nimessä ei ole niin että täytyy olla itseoppinut tai guru että saa töitä. Nykyisin tosin voi alkuun joutua olemaan esim. vuoden ns. junioriroolissa tavallista huonommalla palkalla, jos suoraan koulun penkiltä tulee.
Ei noihin opintoihin yllättäen ole kovin vaikea päästä, ainakaan verrattuna muiden akateemisten alojen koulutuksiin.
Torninosturin kuljettaja. Saat olla yksin korkeassa asemassa, eikä liksa ole huono ollenkaan.
Itse olen ajatellut varastomiestä.
Mitä koodaajat muuten oikeastaan tarkalleen ottaen edes tekevät? Kannattaako alalle pyrkiä, jos omaa tietokoneen käytössä vain perustaidot? Tai jos ei edes tiedä mitä koodaus tarkoittaa? :D
Vierailija kirjoitti:
No tuo on ihan hyvin, koska suurin osa laskuttaa 45- 75 e/h.
Sen sijaan tilintarkastajakin saa olla aika itsekseen ja voi laskuttaa 300-500 euroa muutaman tunnin työstä.
Kirjanpitoalan töissä varmaan saa tehdä paljon hommia itse, mutta kyllä siellä "joutuu" asiakkaitakin sietämään. Tuolla joku ehdotti jo metsäkoneenkuljettajaa ja siinä saa tosiaan olla työpäivät aika rauhassa itsekseen, samoin tietysti rekkakuskina tai bussikuskina (tähän hymiö).
Mutta oletko varma, että sun tilanteeseen ratkaisu on eristäytyä lisää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä koodaajat muuten oikeastaan tarkalleen ottaen edes tekevät? Kannattaako alalle pyrkiä, jos omaa tietokoneen käytössä vain perustaidot? Tai jos ei edes tiedä mitä koodaus tarkoittaa? :D
Itselläni ei ollut tietokoneen käytössä edes perustaitoja kun lähdin alaa opiskelemaan. Silloin kun ei vielä internet ollut yleisessä käytössä joten koneiden käyttö ei ollut niin yleistä. Suurin osa muista opiskelijoista taas oli lapsesta asti harrastaneita. Kyllähän ne minua ne pojat nauroi ja uskoi että ikinä minusta ei koodaria tule. Tyhmänäkin taisivat pitää.
Mutta niin sitä on tässä kohta 20 vuotta tehty ja minua pidetään jopa hyvänä. Opinnotkin suoritin loppuun 4 vuodessa, siinä missä moni niistä minua pilkanneista jätti kesken (senkin ne käänsivät minun huonoudekseni: vain huonojen täytyy ottaa paperit, hyvät palkataan kesken koulun).
Työ vaatii erityisesti keskittymiskykyä ja sisua ratkaista ongelmia. Ei tarvitse olla huippuälykäs eikä erityisen lahjakas missään, mutta täytyy olla sellainen asenne, että mitä en vielä tiedä, sen googlaan ja opin ja alan tehdä, enkä kitise "kun en osaa".
Nuohooja. Ahkerasti tekemällä pääsee kelpo ansioihin. Saa työskennellä hyvinkin korkeissa asemissa, vaihtuvat työympäristöt ja maisemat. Aika hyvä työtilanne, varsinkin jos opettelee myös muita taitoja, josta voi olla hyötyä, esim. ilmastointihuoltoa. Ei kovinkaan paljon asiakaspalvelua. Opiskelu hoituu varmaan aika pitkälti oppisopimuksella.
Tiettyjä varjopuolia ammatissa tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi "eristäytyminen" muuten olisi automaattisesti huono asia. Toki, jos se johtuu esim. siitä että haluaisi olla sosiaalisempi mutta pelottaa niin ei se silloin varmaan ole hyvä antaa vaan peloilleen periksi. Mutta jos ihan aidosti on niin introvertti että viihtyy parhaiten itsekseen, ilman että asiaan liittyy mitään pelkoja tai ahdistuksia, niin miksipä sitä ei saisi toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitoalan töissä varmaan saa tehdä paljon hommia itse, mutta kyllä siellä "joutuu" asiakkaitakin sietämään. Tuolla joku ehdotti jo metsäkoneenkuljettajaa ja siinä saa tosiaan olla työpäivät aika rauhassa itsekseen, samoin tietysti rekkakuskina tai bussikuskina (tähän hymiö).
Kuinka niin eristäytyä lisää? En ole Ap mutta olen itsekin persoonaltani sellainen, että haluan olla yksin. Mutta sitähän ei nykyisessä yhteiskunnassa suvaita, vaan diagnosoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Koodaaminen eli ohjelmointi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ohjelmointi
Koodaamisen oppii helposti, jos on taipumusta siihen suuntaan. Minä en oppinut pänttäämälläkään :D Usein sitä helpompaa se on, mitä enemmän sitä tekee. Tai siis tietenkin, mutta koulussa monet kokevat, etteivät oikein osaa, ja duuni on aluksi vaikeaa. Rutiini tulee ajan kanssa.
Sopii sellaisille, joilla on tarkkuutta ja kärsivällisyyttä.
Olen tehnyt erilaisia asennustöitä yli 20 vuotta ja täytyy sanoa, että 95% ajasta olen ollut yksin.
Olen asentanut ikkunoita, iv-putkia, ovia, seiniä, leikki/ulkovälineitä ja mitä nyt minäkin vuonna olen keksinyt. Melkein kaikilla työmailla olen ihan itsekseni.
Ulkohommat on parhaita. Ai jai. Nyt kevät tulee, termari mukaan ja ulos asennushommiin auringonpaisteeseen. Voiko hienompaa olla!