Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset, jotka ulkoiluttavat isoja koiria, eivätkä saa niitä kuriin

Vierailija
28.03.2018 |

Myös heiveröiset miehet ja lapset. Erityisesti lapset, kun niillä ei aina järki leikkaa.

Pari päivää sitten lenkillä ollessani näin vaarallisen tilanteen: lyhyt ja hoikka nainen raahautui mahallaan/takapuolellaan jäisellä tiellä (kadun yli...) vauhkoontuneen saksanpaimenkoiran vetäessä häntä. "Ei, älä vedä, Musti!" kuului välillä koiran hullujen haukuhduksien lomasta, kun koira oli huomannut kadun toisella puolella toisen koiran. Nainen pääsi ylös vasta kun koira oli pysähtynyt. Vähän aikaa kaksi koiraa räksyttivät toisilleen, kunnes toisen koiran omistaja veti koiransa mukaansa. Tämä vauhkompi koira olisi lähtenyt perään, mutta raahautunut nainen asettui polvilleen ja piti koiraa kiinni "halauksessa" estääksen sen liikkumisen. Koira rimpuili ja pelkäsin, että se vähintään puraisee naista päähän.

Miksi ihmeessä pitää hankkia koira, jota ei pysty kontrolloimaan? Se kiltti ja koulutettu Puppekin loukkaantuessaan, vihaisena, säikähtäessään tai muuten vain "hulluksi tullessaan" lopettaa ajattelemisen ja seuraa alkukantaisia vaistojaan, ja siinä kytee suuri vaaratilanne. Silloin olisi hyvä, että omistaja saisi fyysisesti pidettyä koiransa aisoissa. Jos olette pienikokoisia tai voimattomia, pitäytykää niissä pienissä koirissa. Kai pienissäkin koirissa on joku rotu, joka sopii tarpeisiinne? Sen koiran ei aina tarvitse olla mikään iso saksanpaimenkoira tms., mitä näitä isoja rotuja nyt on.

Ja lapset ja koirat... Olen joutunut kaitsemaan vierasta koiraa, kun kaksi lasta eivät saaneet sitä kuriin. Koira hyppäsi vastaantulevan mummon päälle, mummo kaatui ja lapset itkivät että Musti, älä hypi, tuu tänne. Lapsilla on usein flexin naru pitkällä, ja se koira häiritsee muita ihmisiä siellä kymmenen metrin päässä.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Flexit pitäs kieltää. Ei tee hyvää koirallekaan päättää millon saa haistella yms.

Metsässä ne on ok.

Flexit tosiaan sopii vain todella hyvin koulutetuille koirille. Niissä koiran hallinta on huonoa, ja koira voi purra flexin narun poikki aika helposti (kokemusta on). Hyvä hihna, josta saa otteen ilman, että se polttaa kädet, on paras.

Kaverini on eläinalan ammattilainen. Hänen 1v koira kulkee suht lyhyessä hihnassa. Koiravanhuksella sitten on usein flexi, koska se on niin kohtelias, rauhallinen ja hyvin koulutettu vanha hyvähermoinen mummo, että tottelee pienintäkin nykäystä, ja pysähtyy välittömästi käskystäkin. Flexissä pitää osata käyttäytyä ja totella varmasti, eikä niitä koiria ole paljon.

Tulee mielikuva koirien rollaattorista.

Vierailija
102/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli nuori mies vastaan kadulla ison mustan labbiksen kanssa. Tän ketjun innoittamana seurasin, miten hän toimi koiransa kanssa ohitustilanteessa.

Koira kulki nätisti miehen vieressä tien reunan puolella niin että mies oli mun ja koiran välissä. Sitten mies vielä lyhensi kiertämällä sen vielä kerran oman kätensä ympärille.

Esimerkillistä toimintaa. Ohitus sujui mallikkaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lyhensi hihnan vielä lyhyemmäksi...

Vierailija
104/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuli nuori mies vastaan kadulla ison mustan labbiksen kanssa. Tän ketjun innoittamana seurasin, miten hän toimi koiransa kanssa ohitustilanteessa.

Koira kulki nätisti miehen vieressä tien reunan puolella niin että mies oli mun ja koiran välissä. Sitten mies vielä lyhensi kiertämällä sen vielä kerran oman kätensä ympärille.

Esimerkillistä toimintaa. Ohitus sujui mallikkaasti.

Minulla tulee päivittäin miehiä vastaan jotka eivät toimi oikein ohitustilanteessa.

Vierailija
105/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltäytynyt viemästä miehen koiraa lenkille enää päivisin tästä syystä. Hankki koiran kun olimme asuneet yhdessä vasta hetken. Halusi ehdottomasti tämän rotuisen, vaativan ja vartiointiviettisen ison koiran, jolla on aika vahva leima vaarallisena koirana. Aiemmin elämäntilanne ei olisi sallinut hänelle koiran hankkimista ja oli niin innoissaan että se oli nyt mahdollista. Itselläni oli tuolloin jo kuusivuotias koira, jonka olin saanut 13-vuotiaana. Se sopi (sopii edelleen) minulle täydellisesti ja olen itse kouluttanut sen pennusta asti. Aikoinaan kinusin omaa koiraa viiden vuoden ajan ja luin sinä aikana joka ikisen löytämäni koirakirjan läpi. Olen ylpeä siitä miten hyvin olin valmistautunut ja millainen koira siitä tuli. Käytin siihen aikaa ja vaivaa.

Tuolloin ajattelin että totta kai mies tekisi saman (ei todellakaan tehnyt). Rotuvalinta kuitenkin epäilytti. Samoin siitä miehelle ja huomautin että tällainen koira kaipaa todella hyvän koulutuksen ja sen kanssa on harrastettava jotain. Huomautin myös että minä voin tietenkin osallistua koiran hoitamiseen, mutta itselläni ei ole aikaa harrastuksiin sen kanssa. Harrastin satunnaisesti jo oman koirani kanssa tokoa. Tein siis mahdollisimman selväksi että minusta molemmilla on sitten omat koirat ja päävastuu niistä jakautuu sen mukaan. Mies vastasi että kyllä hän sen hoitaa. Annoin vielä luettavaksi artikkelin jonka otsikossa luki kissan kokoisin kirjaimin, että rotu ei sovi jokaiselle. Mies vilkaisi otsikkoa ja kysyi sitten minulta että enkö usko että pärjäisimme. En oikein tiennyt mitä vastata... Olin tuolloin nuori ja rakastunut, joten uskoin että hän kyllä tietää mitä tekee. Olisinpa tiennyt paremmin...

No, tänä päivänä olemme siinä tilanteessa että koira rähisee niin muille koirille kuin pyöräilijöillekin, sen kanssa ei harrasteta mitään ja minua pelottaa viedä sitä edes autoon siltä varalta jos talon ohi käveleekin koira juuri sillä hetkellä... Käytän siis koirat jossain mahdollisimman korvessa päivisin ja aamuisin jos ja kun on pakko. Yritän epätoivoisesti keksiä koiralle virikkeitä ja olen yrittänyt ottaa koppia sen kouluttamisesta. Koira on kuitenkin liian vaativa minulle, puhumattakaan miehestä jolla ei ole ennen omaa koiraa ollut. Olen katkera ja surullinen ja haluaisin muuttaa pois... Muistakin syistä, mutta tämä koira-asia vain lisää stressiä ja paineita. Samalla kuitenkin pelkään millainen elämä tuolle koiralle tulisi jos lähtisin. Ehdotin miehelle jotain ongelmakoirakurssia, jossa se voisi oppia suhtautumaan rennommin muihin koiriin ja ohittamaan sitä provosoivat häiriötekijät. En muista mitä vastaisi mutta ei vaikuttanut kiinnostavan... Säälittää koiran puolesta, sillä sillä on paljon potentiaalia ja kotioloissa se on niin mainio.

Ei ole purrut muita koiria, mutta näyttää ja kuulostaa pahalta. Pyöräilijöitä, minua mukaan lukien, on näykännyt. Hävettää, mutta tuntuu että minulle ainut ratkaisu on jättää koko tilanne ja käskeä miestä antamaan koiralle se huomio ja vaivannäkö, jonka se ansaitsee. En olisi ikipäivänä hankkinut tällaista koiraa ellei se olisi ollut miehen ehdoton valinta.

Vierailija
106/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä v..tun takia ottaa koiria kun ei niitä pysty kuitenkaan elättämään, ihan sama että pitää tehdä kakaroita kun naapurillakin kerran on. Häh?  Minä olen kissaihminen.

Vierailija
107/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on että ihmiset ei osaa käyttää oikein niinkin yksinkertaista vempainta luin flexi?! En tajua.. Itsellä iso koira ja pennusta asti opetettu kuinka kuljetaan oikein.. Ei kimpoilla puolelta toiselle ja pysähdytään/hidastetaan kun käsketään.. Tosin on näitä joita ei kiinnosta pätkääkään mitä se koira touhuaa siellä 7m päässä, kälätetään puhelimeen tmv. Eivät varmaan edes huomaisi kun kotona jos joku ottais koiran remmin päästä..

Vierailija
108/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiöiden alkoholiinmenevillä miehillä pitää olla iso ja pelottava koira. Pikkupäissään niitä ulkoilutetaan eikä niiden perään jakseta katsoa. Hyökkivät sitten pyöräilijöiden ja ohikulkijoiden päälle.

Vierailija
109/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt oikein liity tähän pätkääkään, mutta sanon silti. Kun joskus kävelytin aika lailla suden näköistä ja -kokoista koiraa, joka vielä tottelikin ja kulki rinnallani asianmukaisesti, olihan siinä aika äijä olo. Suorastaan Mustanaamion tunnelma.

Vierailija
110/112 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistajat piikille

Vierailija
111/112 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa on niin paljon remmirähjäämistä ja koiria, jotka eivät ole omistajansa hallinnassa?

Asun Prahassa ja täällä 90% koirista on irti, niin kaupungilla kuin puistoissakin. Ne saavat tulla julkisiin kulkuvälineisiin, moniin kauppoihin, ostareille, ravintoloihin jne. Pennusta asti vapaana seuraavat omistajiaan kaikkialle.

Rähinöitä on todella, todella harvoin. Pari kertaa vuodessa näen muutaman pikkukoiran haukkumassa, mutta muuten kaduilla on aivan hiljaista (siis koirien osalta). Naapurin miehellä on rotikka, jonka jättää vapaana ruokakaupan ovelle. Siinä se istuu ja odottaa isäntäänsä.

Mitä tsekkiläiset tekevät eri tavalla kuin suomalaiset?

jaa mäkin asun prahassa ja mikään ei ole kauheempaa ku se et koirat on niin vapaita. kääntyy kulmalta ja heti siinä yks ja melkein tulee kauppakassit sen kuonoon, toinen tulee melkein potkastuks kun yhtäkkiä ilmestyy puskasta. kaupungissa/ ihmisten mailla koirilla pitäs AINA olla remmit niiden rähjäyksienkin uhalla, ja se ekan paikan jakava syy on se että ihmiset on perseestä ja se on sen koirankin turvallisuuden takia hyvä että on omistajansa vieressä.

Olen asunut täällä 7.5 vuotta enkä ole kertaakaan melkein törmännyt tai potkaissut koiraa. Kyllä sen verran pitää ennakoida ympäristöään ettei kävele suinpäin miten sattuu. Minusta on vain ja ainoastaan kiva että koirat ovat mukana ja vapaana, mitään haittaa siitä ei itselleni ole näiden vuosien aikana ollut.

Vierailija
112/112 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiraa ei tarvitse hallita fyysisesti, riittää kun hallitsee sitä psyykkisesti. Cecar Millan kävelyttää kerralla toistakymmentä koiraa, fyysinen voima ei riittäisi kenelläkään hallitsemaan sellaista laumaa jos koirat eivät olisi hyvin koulutettuja.

Juuri oli hesarissa juttua poliisilta, että n. 1500 tapausta vuodessa sattuu jossa koira raatelee vastaantulevan toisen koiran tai ihmisen. Vika on omistajassa, mutta näitä omistajia ei näytä kiinnostavan koiran koulutus pätkääkään. Lenkillä tulee joskus vastaan nainen ison koiransa kanssa, huutaa jo kaukaa vastaantulevalle että täältä tulee koira, pelkää että vastaantulevalla on mukana uroskoira ja sitten ei hallitsisi oman koiran hyökkäystä. Kun vihjaisin että pitäisi kouluttaa, niin nakkeli vain niskojaan.

Sinulla on väärä käsitys Millanista. Millan nimenomaan potkii koiraa, jotta se oppii kävelemään takana ja käyttää muita fyysisesti koiraa satuttavia keinoja ja pakotusta, jotka ovat Suomen lainsäädännössä kiellettyjä. Millanin koiranrääkkäysjaksoja ei saa Suomessa esittää juuri lainsäädännön takia, mutta youtubesta löytyy näitä videoita. Millan nimenomaan perustaa koulutuksen alistamiseen. Myös eläinsuojelujärjestöt ovat arvostelleet Millanin käytäntöjä.

Sinulla on väärä käsitys Millanista. Hän ei potki koiria - fyysinen kosketus on täysin eri asia kuin potkiminen. Käyttää sitä paitsi jokaiseen koiraan ihan eri metodeja, tilanteen ja koiran luonteen mukaan. Lisäksi pitää ottaa huomioon että hän ei edes ole koirakouluttaja - hänen tehtävänään on useimmiten auttaa muuten toivotonta koiraa joka on menossa piikille tai vähintäänkin terrorisoi kaikkea ympärillään ja myös puree perheettään yms. Siinä yksi jalalla kosketus lonkalle on aika pikkujuttu.

Kaikki koirat eivät ole menossa piikille vaan siellä on ihan tavallisia tapauksia imuripeloista ruoka-aggressioon. Tässä videossa Cesar lyö koiraa ainakin 2 kertaa. Videoissa näkyy kuinka Cesar lyö, potkii ja runnoo niitä apuvälinein. Cesar on hirviö.

Kyseessä on yksi Cesarin uran aggressiivisimmista koirista. Sinä näet videolla hirviön - minä näen miehen, joka ensin tekee virhearvion, (jonka myönsi ja) joka sai koiran puremaan häntä. Pureman tapahtuessa näen henkilön, joka pysyy täysin viileänä, vaikka kädessä roikkuu koira kiinni ja veri valuu.

Luuletko tosiaan, että vastaavassa tilanteessa toinen koira ei purisi takaisin = fyysinen kosketus? Jos koira puree kädestäni läpi, todellakin lyön tai potkaisen sitä puolustautuakseni. Se on vain luonnollista, eikä edes vahingoita koiraa kuten toisen koiran purema tekisi. Minä vain en osaisi tehdä sitä läheskään noin kylmäpäisesti ja hallitusti kuin Cesar.

Ja mitä tapahtui Hollylle? Cesar itse adoptoi sen ja siitä tuli tasapainoinen koiralauman jäsen, eipä näy tällä videolla jälkiä traumoista (Cesar sanoo että kyseessä ainoa koira joka lähetti hänet sairaalaan):