Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset, jotka ulkoiluttavat isoja koiria, eivätkä saa niitä kuriin

Vierailija
28.03.2018 |

Myös heiveröiset miehet ja lapset. Erityisesti lapset, kun niillä ei aina järki leikkaa.

Pari päivää sitten lenkillä ollessani näin vaarallisen tilanteen: lyhyt ja hoikka nainen raahautui mahallaan/takapuolellaan jäisellä tiellä (kadun yli...) vauhkoontuneen saksanpaimenkoiran vetäessä häntä. "Ei, älä vedä, Musti!" kuului välillä koiran hullujen haukuhduksien lomasta, kun koira oli huomannut kadun toisella puolella toisen koiran. Nainen pääsi ylös vasta kun koira oli pysähtynyt. Vähän aikaa kaksi koiraa räksyttivät toisilleen, kunnes toisen koiran omistaja veti koiransa mukaansa. Tämä vauhkompi koira olisi lähtenyt perään, mutta raahautunut nainen asettui polvilleen ja piti koiraa kiinni "halauksessa" estääksen sen liikkumisen. Koira rimpuili ja pelkäsin, että se vähintään puraisee naista päähän.

Miksi ihmeessä pitää hankkia koira, jota ei pysty kontrolloimaan? Se kiltti ja koulutettu Puppekin loukkaantuessaan, vihaisena, säikähtäessään tai muuten vain "hulluksi tullessaan" lopettaa ajattelemisen ja seuraa alkukantaisia vaistojaan, ja siinä kytee suuri vaaratilanne. Silloin olisi hyvä, että omistaja saisi fyysisesti pidettyä koiransa aisoissa. Jos olette pienikokoisia tai voimattomia, pitäytykää niissä pienissä koirissa. Kai pienissäkin koirissa on joku rotu, joka sopii tarpeisiinne? Sen koiran ei aina tarvitse olla mikään iso saksanpaimenkoira tms., mitä näitä isoja rotuja nyt on.

Ja lapset ja koirat... Olen joutunut kaitsemaan vierasta koiraa, kun kaksi lasta eivät saaneet sitä kuriin. Koira hyppäsi vastaantulevan mummon päälle, mummo kaatui ja lapset itkivät että Musti, älä hypi, tuu tänne. Lapsilla on usein flexin naru pitkällä, ja se koira häiritsee muita ihmisiä siellä kymmenen metrin päässä.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse koiraihminen ja täysin samaa mieltä. Useimmat ihmiset eivät tarvitsisi isoa koiraa eivätkä monet osaa niitä kouluttaa tai vaaratilanteessa pysty hallitsemaan. Lasten ei kuulu ulkoiluttaa koiraa kuin vasta isompina koululaisina ja silloinkin vain, jis homma on hallussa. Flexi on taajamaoloissa suoraan saatanasta. Vain harva osaa sitä käyttää ja hätätilanteessa se on täysin toimimaton ja polttaa sormet.

Vierailija
2/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole fyysisestä rakenteesta kiinni. En nyt voi kehuskella, että tuntisin satamäärin isojen hurttien omistajia, mutta yksi pienikokoinen nainen omistaa kaksi saksanpaimenkoiraa ja hän on myös kouluttanut ne niin, etteivät ne ole yksilöitä vaan osa laumaa.

Sen sijaan naapurinrouvan poika, aikamies, jolla on vartiokoiria (ilmeisesti jollain autokauppiaalla öisin siellä verkkoaitauksessa) on toisesta ääripäästä. Koira sai hihnansa poikki ja kävi kimppuun. Sen verran itsellä on kokemusta koirista ja tuolla koiralla terve pää, että se otti mut hampaillaan otteeseen, mutta ei purrut.

No, ehkä se teki vaan sen mitä sille oli opetettu, mutta muuten huudot kaikui kuuroille korville.

Lapsille isoja koiria ei pitäisi antaa ulkoilutettavaksi, ellei tiedä mitä tekee. Siis lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on iso koulutettu koira ja "hallitsen" sen. Se ei tarkoita sitä, etteikö se silti riitautuisi jonkun toisen isomman koiran kanssa joka tulee vastaan ja rähjäisi sille takaisin. Pääpiirteittäin kulkee kauniisti ja monet ihastelevat kuinka hyvin se on koulutettu :)

Eli kaikki koirakouluun sen hurttansa kanssa, siellä oppii! Siellä on muita koiria joiden kanssa opetella ohituksia.

Vierailija
4/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä miksei niille koirille voi laittaa vaikka kuonopantaa jos ei muuten saa hallittua. Muutamankin kerran olen säikähtänyt kun iso husky ryntää flexinnaru pitkänä kohti ja parikymppinen neito lennähtää ilmaan hihnan toisessa päässä.

Itselläni on 35kg koira, ja otin vähän järeämmän koiran siitä syystä että asuin aikoinaan alueella jossa nämä "egonjatkeet" usein raatelivat pikkukoiria hengiltä ja muutenkin kaduilla vaelteli epämääräistä porukkaa. Hyvin olen pärjännyt ja koirasta kasvoi kunnon kansalainen joka on pitänyt yön kulkijat loitolla.

Vierailija
5/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää sellaiset koirat jotka haukkuu ja räksyy jokaisen vastaan tulevan ihmisen, eläimen tai auton kohdalla. Ei jaksaisi säikkyä kun koira yht'äkkiä aloittaa räksyttämään kun yrittää vain kävellä kadulla. 

Vierailija
6/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinihmisenä olen myös samaa mieltä. Omat rajansa pitäisi tietää. Olen pienikokoinen mies, ja olen todennut, että 35 kiloinen koira on mulle maksimi. Mulla oli sen painoinen rescuekoira, jonka pystyin ihan hyvin hallitsemaan. Sitä isompaa en pystyisi enää hallitsemaan satavarmasti joka tilanteessa. Kaverin 40 kiloinen koira on vetänyt mut ojaan yllättäen. Tämä mun entinen rescue ei siihen kyennyt, vaikka täydellä voimalla yritti ties mitä.

Olen itse 55 kiloinen. Pitää vaan olla rehellinen itselleen.

Vierailija
7/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flexit pitäs kieltää. Ei tee hyvää koirallekaan päättää millon saa haistella yms.

Metsässä ne on ok.

Vierailija
8/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan niistä jotka eivät viitsi pitää koiriaan kiinni ollenkaan vaikkeivat luottaisi niihin täysin. Asun Helsingin Viikissä, ja täällä on tapana pitää paljon koiria irti. Pääosin se on vain hyvä juttu, koska voin pitää sitten omianikin irti, ja ihmiset on sen verran fiksuja että jos koira on tavalla tai toisella holtiton, niin sitten se pidetään kiinni. Esim. kaikkien narttujen perään ryntäilevät urokset, kiimanartut, tappeluhaluiset, ihmisten päälle hyppivät.

Mutta silloin tällöin törmää näihin järjen jättiläisiin kuten eilen. Iso musta koira tulee yksin vastaan metsäpolulla. Se pysähtyy keskelle polkua ja alkaa haukkua. Kerään pienet kaksi koiraani viereeni, ja pysähdyn odottamaan tulisiko omistajaa mistään, että voisi ottaa koiransa kiinni että uskallan ohittaa. No, tuleehan sieltä lopulta, mummeli joka säikähtäneen näköisenä sanoo: "No huh, onneksi ei tapahtunut mitään kun sulla on tuollainen liehuva musta takki ja tämä koira pelkää sellaisia enkä tiedä mitä se voi tehdä". Kyllä pidin hänelle palopuheen, että näillä paljon kuljetuilla kaupunkipoluilla ei voi pitää irti koiria, jotka voi uhata ihmisiä vääränlaisen vaatetuksen takia.

Vierailija
9/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myöskään ymmärrä miksei niille koirille voi laittaa vaikka kuonopantaa jos ei muuten saa hallittua. Muutamankin kerran olen säikähtänyt kun iso husky ryntää flexinnaru pitkänä kohti ja parikymppinen neito lennähtää ilmaan hihnan toisessa päässä.

Itselläni on 35kg koira, ja otin vähän järeämmän koiran siitä syystä että asuin aikoinaan alueella jossa nämä "egonjatkeet" usein raatelivat pikkukoiria hengiltä ja muutenkin kaduilla vaelteli epämääräistä porukkaa. Hyvin olen pärjännyt ja koirasta kasvoi kunnon kansalainen joka on pitänyt yön kulkijat loitolla.

Sen verran varoitusta kuonopannasta, että moni koira osaa pyristellä kuonopannasta irti. On siis vielä vaarallisempi. Samoin monet muut vedonestoon tarkoitetut vimpaimet, moni koira pääsee niistä irti. Vaikka ketjukaulain ei ole hyvä vaihtoehto ja sen kieltoakin on ehdotettu niin tällaisissa hätätapauksissa se on kuitenkin hyvä pysäyttäjä. Koiran on pakko pysäyttää hyökkäyksensä saadakseen ilmaa. Muutoin sitä ei saisi käyttää vedonestoon tai koiran ohjailuun vaan opettaa koira olemaan vetämättä ja seuraamaan tarvittaessa. Hätätapauksessa pelastaa henkiä.

Vierailija
10/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri koulutti koiransa hyvin pennusta asti. Sitten kun koira oli 3 tai 4 vuotias, hän väsyi sen kanssa olemiseen. Nykyisin hän hoitaa sen kyllä, mutta koira on oppinut huonot tavat ulkoilutettaessa. Omistaja ei vain enää jaksa pitää kiinni koulutuksesta koko aikaa. Koira oli nuorena rasavilli ja vaikka ikä on rauhoittanut sitä, niin voimat ovat kasvaneet ja helpompaa aikaa omistajalle ei tullutkaan.  Omistaja on väsynyt isoon koiraansa! Koira vetää hihnassa, hyppii, häiriintyy toisista koirista. En tahdo hoitaa sitä enää, vaikka kaveri pyytää. Kaverilla on kädet kovettuneet vetämisestä, minulla ei.

Vierailija
11/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on hyvä esimerkki youtubettaja Soikku. Sillä on iso uroskoira, collie. Soikku on itse minikokoinen ja on myöntänyt että sillä on ongelmia hallita koiraansa.

Jos on "pakko" joku iso koira hankkia, hankkii sitten jonkun muun kuin verihurtan.

Vierailija
12/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flexit pitäs kieltää. Ei tee hyvää koirallekaan päättää millon saa haistella yms.

Metsässä ne on ok.

Mikä ihmeen hinku ihmisillä on haluta kieltää toisilta asioita? Eiköhän ole jokaisen oma asia miten koiriensa kanssa toimii.

Itse pidän koirat metsässä irti. Kaupungissa kävellessä sen sijaan käytän aina fleksejä. Haluan antaa niille niin paljon vapautta kuin mahdollista, koska 90% lenkeistämme on kaupungissa ja hihnoissa. Fleksit on myös käteviä, koska minulla on 5 lyhytjalkaista koiraa (kasvatan koiria) ja normaalit hihnat helposti löystyvät ja sotkeentuvat koirien jalkoihin kun viittä hihnaa ei oikein saa pidettyä yhtä aikaa sopivan kireällä. Fleksit pysyy itsestään aina suorana eikä sotkeudu lyhytjalkaistenkaan koirien jalkoihin.

Vierailija
13/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan niistä jotka eivät viitsi pitää koiriaan kiinni ollenkaan vaikkeivat luottaisi niihin täysin. Asun Helsingin Viikissä, ja täällä on tapana pitää paljon koiria irti. Pääosin se on vain hyvä juttu, koska voin pitää sitten omianikin irti, ja ihmiset on sen verran fiksuja että jos koira on tavalla tai toisella holtiton, niin sitten se pidetään kiinni. Esim. kaikkien narttujen perään ryntäilevät urokset, kiimanartut, tappeluhaluiset, ihmisten päälle hyppivät.

Mutta silloin tällöin törmää näihin järjen jättiläisiin kuten eilen. Iso musta koira tulee yksin vastaan metsäpolulla. Se pysähtyy keskelle polkua ja alkaa haukkua. Kerään pienet kaksi koiraani viereeni, ja pysähdyn odottamaan tulisiko omistajaa mistään, että voisi ottaa koiransa kiinni että uskallan ohittaa. No, tuleehan sieltä lopulta, mummeli joka säikähtäneen näköisenä sanoo: "No huh, onneksi ei tapahtunut mitään kun sulla on tuollainen liehuva musta takki ja tämä koira pelkää sellaisia enkä tiedä mitä se voi tehdä". Kyllä pidin hänelle palopuheen, että näillä paljon kuljetuilla kaupunkipoluilla ei voi pitää irti koiria, jotka voi uhata ihmisiä vääränlaisen vaatetuksen takia.

Meillä niin päin, että pienet aggressiiviset koirat tulevat ison koiran viereen räksyttämään. Jokaisen pitäisi kunnioittaa toisen rauhaa ja lakia sen verran, että nähdessään toisen ihmisen koirineen tai ilman, kytkee oman koiransa siksi aikaa olivat koirat isoja tai pieniä. Älä unohda, että pieni koira provosoi isoa koiraa ihan yhtä lailla ja sitten itketään kun pikku fifi menettää henkensä ison hampaissa. Vastuuttomia on sekä isojen, että pienien koirien omistajissa ja niin on myös niitä vastuullisia. Ei ole koiran koosta kiinni.

Vierailija
14/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsässä ne on ok.

Mikä ihmeen hinku ihmisillä on haluta kieltää toisilta asioita? Eiköhän ole jokaisen oma asia miten koiriensa kanssa toimii.

Itse pidän koirat metsässä irti. Kaupungissa kävellessä sen sijaan käytän aina fleksejä. Haluan antaa niille niin paljon vapautta kuin mahdollista, koska 90% lenkeistämme on kaupungissa ja hihnoissa. Fleksit on myös käteviä, koska minulla on 5 lyhytjalkaista koiraa (kasvatan koiria) ja normaalit hihnat helposti löystyvät ja sotkeentuvat koirien jalkoihin kun viittä hihnaa ei oikein saa pidettyä yhtä aikaa sopivan kireällä. Fleksit pysyy itsestään aina suorana eikä sotkeudu lyhytjalkaistenkaan koirien jalkoihin.

Niin jos on oma metsä niin mikäs siinä. Kaupungin metsässä pitää ottaa huomioon se, että joku muukin voi olla siellä. Silloin ei ole oma asia!

Vierailija
15/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsässä ne on ok.

Flexit tosiaan sopii vain todella hyvin koulutetuille koirille. Niissä koiran hallinta on huonoa, ja koira voi purra flexin narun poikki aika helposti (kokemusta on). Hyvä hihna, josta saa otteen ilman, että se polttaa kädet, on paras.

Kaverini on eläinalan ammattilainen. Hänen 1v koira kulkee suht lyhyessä hihnassa. Koiravanhuksella sitten on usein flexi, koska se on niin kohtelias, rauhallinen ja hyvin koulutettu vanha hyvähermoinen mummo, että tottelee pienintäkin nykäystä, ja pysähtyy välittömästi käskystäkin. Flexissä pitää osata käyttäytyä ja totella varmasti, eikä niitä koiria ole paljon.

Vierailija
16/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsässä ne on ok.

Niin jos on oma metsä niin mikäs siinä. Kaupungin metsässä pitää ottaa huomioon se, että joku muukin voi olla siellä. Silloin ei ole oma asia!

Meillä päin noissa metsissä on suurin osa koirista joita näkee irti. Ihmiset ymmärtävät pysyä pois sieltä jos oma koira on tavalla tai toisella sellainen ettei voi olla irti. Esim. itse en mene metsiin täällä ollenkaan jos on kiimainen narttu porukassa, koska tosiaan, tiedän että siellä voi olla irtouroksia ja se on ihan ok. 

Sitten jos tulee minulle vieras ihminen tai koira vastaan otan toki koirat kiinni kohtaamisen ajaksi. Suurimman osan aikaa sitä vaan tapaa tuttuja jotka tuntee ja tietää että koirien kohtaaminen ei aiheuta mitään kitkaa.

Vierailija
17/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri koulutti koiransa hyvin pennusta asti. Sitten kun koira oli 3 tai 4 vuotias, hän väsyi sen kanssa olemiseen. Nykyisin hän hoitaa sen kyllä, mutta koira on oppinut huonot tavat ulkoilutettaessa. Omistaja ei vain enää jaksa pitää kiinni koulutuksesta koko aikaa. Koira oli nuorena rasavilli ja vaikka ikä on rauhoittanut sitä, niin voimat ovat kasvaneet ja helpompaa aikaa omistajalle ei tullutkaan.  Omistaja on väsynyt isoon koiraansa! Koira vetää hihnassa, hyppii, häiriintyy toisista koirista. En tahdo hoitaa sitä enää, vaikka kaveri pyytää. Kaverilla on kädet kovettuneet vetämisestä, minulla ei.

Väsyminen on ymmärrettävää, mutta ei hyväksyttävää. Hänen pitäisi mennä koirakouluun ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Vierailija
19/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koiraihmisiä jolla on ollut monia Rottweilereita joista jokaisen olen kouluttanut niin että ne tottelee välittömästi normaalilla puheäänellä käskyjäni ja täytyy sanoa, että on hulluinta kun katsoo naisihmistä ulkoiluttamassa isoa koiraansa joka on vapaalla kasvatuksella ja suurella rakkaudella kasvatettu olemaan tottelematta ensimmäistäkään käskyä, eli eletään koiran ehdoilla.

On aivan varmaa, että ennemmin tai myöhemmin tulee tapahtumaan iso vahinko, jossa joku sivullinen vahingoittuu tai jopa kuolee kun tähän asiaan ei puututa ajoissa.

Siksi kannatan ehdottomasti ”koira ajokorttia” mitä ilman ei saisi edes hankkia isoa tai tiettyjä koiriarotuja.

Tämän lisäksi isojen koirien omistajille kokeita koiran kasvaessa että koira myös tottelee isäntäänsä/emäntäänsä ja jos ei, niin silloin välittömästi koiran menetys.

Vierailija
20/112 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti sanat koiraihminen ja järki ei sovi samaan lauseeseen.