Voiko lukion pitkän matematiikan käydä funktiolaskinta käyttämällä?
Kommentit (38)
Ainakin vielä muutama vuosi sitten tosi moni tehtävä oli todella hankala laskea sellaisella TI-84:lläkään, puhumattakaan jostain funktiolaskimesta. Niiden uudempien graafisten laskinten takia L-rajakin taisi nousta pisteen päähän täysistä pisteistä. Nyt viime aikoina YTL on kaiketi yrittänyt tehdä matikasta vähemmän laskimesta riippuvaista, joten kyllä sillä EHKÄ saattaa pärjätä.
Omalla luokallani oli moni jolla oli vain funktiolaskin, lainasivat aina koulun laskimia, kun koululla muutama ylimääräinen oli.
Lyijykynä, kumi ja muutama lehtiö ruutupaperia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos 23 euroa vuodessa on liikaa tietokoneelle ladattavasta laskinsovelluksesta niin mikäs siinä. Aika paljon töitä saa tehdä että onnistuu
:D
No on se. Kuka ihmeessä maksaa sovelluksesta 23 euroa vuodessa?Aika moni lukiolainen. Halvemmaksi tulee kuin funktiolaskin, jota käytettiin vanhassa osissa. Sovelluksen voi myös ostaa kerralla 70€, jolloin lisenssejä ei tarvitse uusia koskaan
Siis kuka ihmeessä maksaa rahaa sovelluksesta kun ilmaisia löytyy joka sormelle?
Aina kannattaa käyttää parhaita mahdollisia työkaluja, vaikka ne vähän maksaisikin.
Mutta funktiolaskimella oppii parhaiten ja sehän on lukion tarkoitus.
Olen samaa mieltä. Ymmärrys ja laskurutiini kehittyy selvästi paremmiksi, kun pitää ihan itse miettiä, minkä näköinen käyrä on kysymyksessä, ratkaista yhtälö ja laskea määrätyn integraalin tai derivaatan arvo. Mutta kieltämättä yo-kirjoituksissa on pientä etua siitä, jos voi nopeasti tarkistaa laskujensa tuloksia laskimella.
DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos 23 euroa vuodessa on liikaa tietokoneelle ladattavasta laskinsovelluksesta niin mikäs siinä. Aika paljon töitä saa tehdä että onnistuu
No on se. Kuka ihmeessä maksaa sovelluksesta 23 euroa vuodessa?Aika moni lukiolainen. Halvemmaksi tulee kuin funktiolaskin, jota käytettiin vanhassa osissa. Sovelluksen voi myös ostaa kerralla 70€, jolloin lisenssejä ei tarvitse uusia koskaan
Siis kuka ihmeessä maksaa rahaa sovelluksesta kun ilmaisia löytyy joka sormelle?
Aina kannattaa käyttää parhaita mahdollisia työkaluja, vaikka ne vähän maksaisikin.
Kyllä. Paras työkalu matematiikan oppimiseen on omat aivot (ja kynä ja paperi).
Ihan tavallisella tieteellisellä laskimella pärjää lukiossa ja jos yliopistossa matematiikkan opiskelussa ei tarvitse minkäänlaista laskinta.
Voi! Graafinen laskin on kallis reliikki joka vaikeuttaa matematiikan ymmärtämistä ja oppimista.
Mutta kun ope on jo saanut sen lahjakortin kimppatilauksesta...
Mulla oli 20 €:n funktiolaskin. Kurssien ka n. 9 ja alustavien mukaan yo:sta tulossa E.
Laskinta käyttämällä ei opi matematiikkaa. Oikeassa matematiikassa ei laskimella tee mitään. Laskimia käytetään jossain soveltassa laskennossa.
Yliopistossa ei edes saanut käyttää laskinta. Tulee karu arki vastaan jos on opetellut graafisilla laskimilla laskemaan ja sitten on pakko osatakin tehdä sama ja vaativammat asiat kynällä ja ruutupaperilla.
DI minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se. Kuka ihmeessä maksaa sovelluksesta 23 euroa vuodessa?
Ai ihmisten pitäis ilmaiseksi niitä tehdä? Tee sitten itse sellainen sovellus!
TI-84 paras laskin ikinä kirjoitti:
Ainakin vielä muutama vuosi sitten tosi moni tehtävä oli todella hankala laskea sellaisella TI-84:lläkään, puhumattakaan jostain funktiolaskimesta. Niiden uudempien graafisten laskinten takia L-rajakin taisi nousta pisteen päähän täysistä pisteistä. Nyt viime aikoina YTL on kaiketi yrittänyt tehdä matikasta vähemmän laskimesta riippuvaista, joten kyllä sillä EHKÄ saattaa pärjätä.
Omalla luokallani oli moni jolla oli vain funktiolaskin, lainasivat aina koulun laskimia, kun koululla muutama ylimääräinen oli.
Koska tämä muutama vuosi sitten oli? Oma lapseni kirjoitti viisi vuotta sitten 62 pistettä (maksimi oli silloin jokereiden kanssa 66) funktiolaskimen avulla. Eikä niillä puuttuvilla pisteillä ollut mitään tekemistä laskimen tyypin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Laskinta käyttämällä ei opi matematiikkaa. Oikeassa matematiikassa ei laskimella tee mitään. Laskimia käytetään jossain soveltassa laskennossa.
Yliopistossa ei edes saanut käyttää laskinta. Tulee karu arki vastaan jos on opetellut graafisilla laskimilla laskemaan ja sitten on pakko osatakin tehdä sama ja vaativammat asiat kynällä ja ruutupaperilla.
DI minäkin.
Nykyään vaan saa käyttää symbolista laskinta YO-kokeessakin ja se on kyllä aivan hirveää. Täydeksi pelleilyksi homma mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se. Kuka ihmeessä maksaa sovelluksesta 23 euroa vuodessa?Ai ihmisten pitäis ilmaiseksi niitä tehdä? Tee sitten itse sellainen sovellus!
Olen jo tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ymmärrys ja laskurutiini kehittyy selvästi paremmiksi, kun pitää ihan itse miettiä, minkä näköinen käyrä on kysymyksessä, ratkaista yhtälö ja laskea määrätyn integraalin tai derivaatan arvo. Mutta kieltämättä yo-kirjoituksissa on pientä etua siitä, jos voi nopeasti tarkistaa laskujensa tuloksia laskimella.
DI
Ajat ovat "hieman" muuttuneet 90-luvusta. Nykyään saa integroida suoraan symbolisella laskimella. Käytännössä pakko sellainen on hankkia ellei halua käsin laskea sellaista, jonka muut saavat suoraan laskimesta. Väärinhän tämä on, mutta minkäs teet..
Ei tarvitse. Kaikki lukiossa opetettavat laskutoimitukset voi ratkaista omassa päässä ilma sen kummempia laskimia. Soveltakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
Ajat ovat "hieman" muuttuneet 90-luvusta. Nykyään saa integroida suoraan symbolisella laskimella. Käytännössä pakko sellainen on hankkia ellei halua käsin laskea sellaista, jonka muut saavat suoraan laskimesta. Väärinhän tämä on, mutta minkäs teet..
Enpä ole kolmen lapseni pitkän matematiikan opiskeluja seuratessani huomannut, että laskettavat laskut olisivat yhtään sen kummallisempia kuin ne, mitä me laskimme 1980-luvulla paperilla ja funktiolaskimella. Ihan yhtä hyvin niistä selviää nykyisinkin samoilla työkaluilla, jos osaa tarpeeksi hyvin. Graafinen laskin on niitä varten, jotka eivät itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Kaikki lukiossa opetettavat laskutoimitukset voi ratkaista omassa päässä ilma sen kummempia laskimia. Soveltakaa.
Taas täysin turha viesti...
Vierailija kirjoitti:
DI minäkin.
Valitettavasti lukion opetussuunnitelman perusteissa on yksiselitteisesti todettu, että opiskelijan on hallittava aiheeseen liittyvien ongelmien ja sovellusten ratkaiseminen teknisten apuvälineiden avulla. Tämä lukee joka ikisen kurssin sisältötavoitteissa.
Kärjistäen tämä tarkoittaa sitä, että enää ei riitä että osaat ratkaista vaikkapa kahden suoran leikkauspisteen laskemalla. Sinun pitää osata myös piirtää laskimella malli ja käyttää toimintoa leikkauspisteen määrittämiseksi.
Minä suoritin lukion pitkän matematiikan halpahallin funktiolaskimella. Arvosanat onkin toinen juttu...matikka ei ollut ihan minun intohimoni. Sitten myöhemmissä opinnoissa kun sain TI-86:n käteeni, niin tuli vähän "meh" olo, tehtävien ratkaiseminen tuntui luvattoman helpolta. Hyvä silloin kun haluaa vaan saada tehtävät suoritettua. Mutta jos haluaa jotain oppia ja kehittää ajattelua, niin suosittelen punnertamaan niillä aivosoluilla, kyllä se vaan palkitsee.
up