Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi virpominen ärsyttää niin paljon?

Vierailija
27.03.2018 |

En oikein ymmärrä. Miksi sitä nimitetään kerjäämiseksi? Mikä siinä niin ahdistaa? Kyseessähän on kiva perinne.
Miksi olette niin ankeita asian suhteen?Miksi teitä häiritsee tämä niin paljon? Oikeasti en vaan ymmärrä että miten tätä pidetään niin kamalana asiana.

90% näistä virpomaan lähtevistä lapsista näkee oikeasti vaivaa koristellessaan oksia, heistä on kiva pukeutua pupuiksi ja noidiksi, ja on kiva kaverin kanssa supattaa ja kiertää virpomassa, ja suurin osa on opetellut hieman pidemmänkin lorun. Sellaista kivaa tekemistä. 10% on sitten niitä avohoitopotilaiden jälkeläisiä, joille ei ole opetettu käytöstapoja tai juuri mitään muutakaan, se on tosi sääli. Älkää nyt hyvät ihmiset tuomitko kaikkia lapsia kiusanhengiksi ja kerjääjiks.

En käynyt itse virpomassa, eikä mulla ole lapsiakaan jotka tätä harjoittaisivat. Haluaisin vaan ymmärtää miksi virpominen aiheuttaa suoranaista vihaa ja raivoa ihmisissä. Pelkkä "no en halua että kukaan tulee mun ovikelloa soittamaan!!!!" -vastaukset eivät paljon kerro.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla taitaa yleisin olla: Virvon varvon anna jo

Vierailija
62/73 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkaveri on ehdoton ateisti ja pilkkaa aina uskovaisia ja kuinka Raamattu on satukirja, mutta eikö vain hänen lapsensa mene joka palmusunnuntai virpomaan ja kerjäämään rahaa.

Etelä- ja Pohjois-Karjalassa virpomavitsat siunataan ennen virpomista kirkon alttarilla. Ja vain tuttuja virvotaan, jotka ovat tunnustaneet kristillisen uskonnon, eikä häiritä muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpomista on tullut nykyvillitys, jolla lapset kerjäävät rahaa.

Minua ei ärsytä, mutta huvittaa, kuinka näiden lasten vanhemmat kieltävät lastaan laulamasta koulunpäättäjäisissä suvivirttä, mutta laittavat lapsensa virpomaan kokonaisen asuinlähiönsä.

Kun molemmissa perinteissä on uskonnollinen elementti läsnä ja virpomisessa vielä enemmän.

Vierailija
64/73 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää siksi, koska kyseessä on kotirauhan häirintä kun ovikelloa soitellaan rahan/karkin toivossa. En ikinä avaa ovea virpojille.

Vierailija
65/73 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetti käy korona-aikana virpomassa??

Vierailija
66/73 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kerjääviä kakaroita. Jos tänä pääsiäisenä joku tulee rimputtelemaan ovikelloani, päästän dobermannini irti ja sitten tulee kakaroille kiire! Saavat laiskat nykykakarat kerrankin vähän liikuntaa...

Vierailija
67/73 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on monta: haluamme nukkua aamulla, en tykkää että ovelle tullaan rimputtamaan sopimatta, olen allerginen pajunkissoille, meillä ei ole varastossa herkkuja eikä virpojia varten aleta ostamaan. Omalle lapselle ollaan aina tehty aarrejahti ja se on ollut kivaa.

Vierailija
68/73 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työkaveri on ehdoton ateisti ja pilkkaa aina uskovaisia ja kuinka Raamattu on satukirja, mutta eikö vain hänen lapsensa mene joka palmusunnuntai virpomaan ja kerjäämään rahaa.

Etelä- ja Pohjois-Karjalassa virpomavitsat siunataan ennen virpomista kirkon alttarilla. Ja vain tuttuja virvotaan, jotka ovat tunnustaneet kristillisen uskonnon, eikä häiritä muita.

Onko noilla loitsutuilla vitsoilla jokin taikavoima? Parantaa koronan?

Vierailija
69/73 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja. Jos minä tulen ovellesi ja pyydän rahaa tai karkkia tai ruokaa tai mitä vaan, eikös se ole kerjäämista. Sama se on jos joku tulee sitä samaa tekemään minun ovelleni, kerjäähän se. 

Vierailija
70/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se ärsyttää, kun jopa ateistit, laittavat lapsensa rahan toivossa uskonnollisiin rituaaleihin, kun muuten kieltävät uskonnon ja laittavat lapsensa toivottamaan siunausta, pitkää ikää ja hyvää satoa. Perinteisesti virpominen on kuulunut ortodoksiseen uskontoon ja on kirkollinen tehtävä, jonka jopa ateisti-vanhemmat ovat omineet itselleen, rahan ja palkan vuoksi, viis perinteistä tai tavasta.

Minua vain ärsyttää se kerjääminen, ei se mikä on vanhempien vakaumus, kuten sinua näköjään. Lienet hieman uskonnollisesti ahdasmielinen.

Vierailija
71/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurillista omimista. Jos et ole ortodoksi, älä virvo. Sama juttu ikonien kanssa, älkää käyttäkö sanaa, se on varattu meille orthodoxeille

Vierailija
72/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja taalla lapset kiertaa ovia vain Halloweenina. 

Vuodet meni alueilla, joissa kukaan ei tullut. Vaikka ovella ja ikkunoissa oli koristeet.

Muutettiin alueelle, jossa on paljon lapsia ja voi pojat. Ovikello soi solkenaan. Iso kulho tyhjeni nopeasti ja koko keksi ja herkkuvarasto meni. Lapsia kavi varmaan sata.

Ja mekin kierettiin lapen ystavien kanssa (vanhemmat mukana) ja lapset sai paljon herkkuja. Oli kivaa. Jotkut aikuset olivat pukeutuneet tai tehneet kasitoita, joita antoivat lapsille. Kaikki olivat hengessa mukana.

Vai taloihin joissa paloi valo tai oli koristeltu mentiin. Muut jatettiin rauhaan :)

Itse rakastin virpomista. Pienia lapsuuden onnen hetkia :)

Vierailija
73/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuri perinteitä hyvä pitää yllä , eräs juontaja sanoi että ottakaa ovikellot irti palmusunnuntaina jos virpojia tulossa vanhalle mummolle joka varmaan toivoi että tulisi virpojat piristämään päivää. Ei ole pakko ovea ovat jos ei halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi