Miksi virpominen ärsyttää niin paljon?
En oikein ymmärrä. Miksi sitä nimitetään kerjäämiseksi? Mikä siinä niin ahdistaa? Kyseessähän on kiva perinne.
Miksi olette niin ankeita asian suhteen?Miksi teitä häiritsee tämä niin paljon? Oikeasti en vaan ymmärrä että miten tätä pidetään niin kamalana asiana.
90% näistä virpomaan lähtevistä lapsista näkee oikeasti vaivaa koristellessaan oksia, heistä on kiva pukeutua pupuiksi ja noidiksi, ja on kiva kaverin kanssa supattaa ja kiertää virpomassa, ja suurin osa on opetellut hieman pidemmänkin lorun. Sellaista kivaa tekemistä. 10% on sitten niitä avohoitopotilaiden jälkeläisiä, joille ei ole opetettu käytöstapoja tai juuri mitään muutakaan, se on tosi sääli. Älkää nyt hyvät ihmiset tuomitko kaikkia lapsia kiusanhengiksi ja kerjääjiks.
En käynyt itse virpomassa, eikä mulla ole lapsiakaan jotka tätä harjoittaisivat. Haluaisin vaan ymmärtää miksi virpominen aiheuttaa suoranaista vihaa ja raivoa ihmisissä. Pelkkä "no en halua että kukaan tulee mun ovikelloa soittamaan!!!!" -vastaukset eivät paljon kerro.
Kommentit (73)
Kotini on suojapaikkani risulla ruoskivia pienpaholaisia vastaan.
Mulla ei köyhänä ole varaa ostella virpomispalkkoja, eikä antaa sitä rahanakaan. Siksi en tykkää, että ventovieraat tulevat virpomaan ja ovikello soi monta, monta kertaa sinä päivänä turhaan.
Sen sijaan omat sukulaislapset ovat tervetulleita ja heille varaankin suklaamunat. He ilmoittavat tulostaan etukäteen.
Meille saa tulla virpojia! Mä tykkään tästä perinteestä, pienet trullit innoissaan oksiensa kanssa ovat ihania!
Kyllä minua virpojat aiheuttavat paljon raivoa, erityisesti kun liikuntarajoitteisia ja heikkokuntoisia vanhuksia asuu paljon kotona, kun se aiheuttaa vanhuksille paljon pelkoa, harhaisuutta ja mielenhäiriötä.
Esim. isäni luona joudutaan ottamaan palmusunnuntaina ovikello pois, kun parkkisonitaudin takia on erittäin hidas liikkeinen ja lääkitys aiheuttaa harhoja ja ylimääräiset äänet ja liikkeet voimakkaita pelkotiloja.
Nykyään yhä huonompikuntoisia vanhuksia asuu kotona, mielenterv.ongelmsisia tai psykiatrian avohuoltopotilaita. Ja se lisää myös terv.hoidon kotihoidolle työtä ja ylimääräisiä käyntejä.
Minua haittaa kun nykyään lapset ei ilmeisesti osaa/viitsi/jaksa koristella oksia nätisti tai edes opetella ulkoa sitä virpomislorua. Myös joillekin on vähän epäselvää se että se oksa pitäisi antaa sille virvottavalle virvonnan jälkeen. Opettakaa vanhemmat lapsillenne vähän tapoja niin voin ottaa virpojia vastaan.
Eniten ärsyttää kaikki. Parasta on piiloutua sängyn alle taskulampun ja eväiden kanssa koko pääsiäiseksi.
Luulisin, että virpominen on vain asia, josta voi raivota ja joillakin ihmisillä tuntuu olevan halua siihen. Se on lisäksi suomalainen tapa, joten siitä raivoaminen ei ole rasisimia. Osa ihmisistä kirjoittaa tosi rumasti netissä, haluaa vain ja ainoastaan haukkua ja aiheuttaa pahaa mieltä. Mistähän sekin sitten kertoo?
Kun ap. on noin ihastunut virpomaperinteisiin, niin mitä jos tulisit vapaaehtoiseksi töihin palmusunnuntaina esim. kaupungin kotihoitopalveluun tai hälytyskeskukseen.
Ei kait kukaan nyt tänä vuonna päästä lapsia joihin mahdollisesti tarhassa tai koulussa tarttunut virus joka jää osalla lapsia oireettomaksi, levittämään yleisvaarallista tartuntatautia?
Tai vaikkeivat olisi olleet, mahdollisesti sitä hakemaan. Pääsiäisenä on muitakin perinteitä riittämiin.
Kun itse olin pieni oli virpominen ihan yleistä. Kaikki osallistui ja kivaa oli sekä lapsilla että aikuisilla. Ihana perinne joka toivottavasti jatkuu myös tuleville sukupolville.
Mikä ärsyttää nykyään? Mua henkilökohtasesti ärsyttää se, että tänä päivänä kyseessä on karkin/rahankerjuu eikä perinteen vaaliminen. Käsi ojossa pitäis saada rahaa setelinä ja suunnilleen ämpärillinen premium karkkeja. Sekin tuntuu unohtuvan, että koristellut oksat kuuluu antaa virvottaville "oksa sulle, palkka mulle". Ei sillä että niitä rumasti "koristeltuja" risuja kukaan kaipaisi. Ennenvanhaan siinäkin onnistuttiin paremmin. Vinkkinä, pari liimaklähmästä möykkyä kreppi- tai silkkipaperia ei ole koristelu.
Näin "asiakkaana" voin kertoa, että ei tee mieli antaa mitään kakaroille, jotka heiluttaa risuaa ilmassa pari kertaa mitään sanomatta ja seuraavaksi ojentuu käsi. Missä käytöstavat (tervehtiminen), virpomisloru, pikkutrollin vaatteet ja meikki? Ja kun karkit ei olekaan omia suosikkeja alkaa vinkuminen. Kaikki koettu omakohtasesti useampaan kertaan. Nykyään olen joko poissa kokonaan tai jätän oven avaamatta.
Tänä vuonna ei mene lapset virpomaan, eivät käyneet viime vuonnakaan.
Mun äidin luona kävi viime vuonna virpomassa pari reilusti teini-ikäistä vähän ruskettuneempaa tapausta. Ei ollut oksia saati muuta asiaan kuuluvaa rekvisiittaa, mutta kovasti olivat nameja ja rahaa vailla.
Vierailija kirjoitti:
Minua haittaa kun nykyään lapset ei ilmeisesti osaa/viitsi/jaksa koristella oksia nätisti tai edes opetella ulkoa sitä virpomislorua. Myös joillekin on vähän epäselvää se että se oksa pitäisi antaa sille virvottavalle virvonnan jälkeen. Opettakaa vanhemmat lapsillenne vähän tapoja niin voin ottaa virpojia vastaan.
Just tämä. Laiskat tämän päivän vanhemmat ei viitsi sen vertaa vaivautua että jatkaisivat perinteitä. Eli katsokaa vanhemmat peiliin jos teidän kakaroille ei ovea avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan sen olevan juurikin tuo ettei kellään saisi olla kivaa. Mielenterveys on monella todella tiukoilla tai jo menetetty. Kertoohan siitä tämä koronakin kuinka nyt on vuoden mesoneet ettei mikään muutu ja he on aina möllöttäny kotona murheineen ja yksin.
Onko se sinusta kivaa, kun vanhemmat altistavat lapsen turvallisuuden? Oven takana voi olla huumehörhö, pedofiili, väkivaltainen tyyppi, mielenhöiriöinen jne.
Jotenkin ristiriitaista, puolustuskyvyttömät lapset altistetaan vaaraan, mutta samaan aikaan jopa lainsäädännön avulla kukaan aikuinen ei työssään voi mennä yksin kenenkään ovelle tai kotiin, vaan aina pitää olla aikuinen työpari esim. vanhusten hoivatyössä, poliisissa, lastensuojelussa, jopa talojen nuohoojat työskentelevät turvallisuus syistä työpareittain.
Tuollaista vihaa levität. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Olen kotoisin Länsi-Suomesta, eikä siellä kukaan virponut. Ei vaan kuulunut perinteeseen lainkaan, joten sitä ei ole mulle tavallaan olemassa. Nykyään asun eri puolella Suomea, enkä ikinä muista koko juttua. En edes tiedä minä päivänä virpojat käy, että osaisin varautua (tiedän, eri paikoissa eri perinteet päivän suhteen, mutta ei tarvitse alkaa valaisemaan, koska asia ei kiinnosta :D). Silti varmaan ihan kiva perinne, etenkin niille jotka on itse lapsuudessa virponeet myös.
Minä ja kulmakunnan kakarat emme ole vuoden mittaan minkäänlaisissa tekemisissä keskenämme. On hävytöntä kuvitella, että luokseni voisi tulla kerjäämään virpomis -tekosyyn varjolla. En ole tuntemattomien kakaroiden kerjuuautomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Soitetaan ovikelloa 7 aikaa lankalauantaina. Siinä yksi syy, antaisivat ihmisten nukkua, 10 jälkeen saa tulla.
Se on sunnuntai, kun virvotaan, aina sunnuntai.
Kutsutaan palmusunnuntai! Vai onko teilläpäin eri perinteet Ja klo 10 ei ole sopiva aika rinkutella ovikelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitetaan ovikelloa 7 aikaa lankalauantaina. Siinä yksi syy, antaisivat ihmisten nukkua, 10 jälkeen saa tulla.
Se on sunnuntai, kun virvotaan, aina sunnuntai.
Kutsutaan palmusunnuntai! Vai onko teilläpäin eri perinteet Ja klo 10 ei ole sopiva aika rinkutella ovikelloa.
Seinäjoella asun ja täälläpäin käydään lankalauntaina virpomassa/trullittelemassa
Veloja ärsyttää kun näkevät lapsia.
Virpojat aivan ihania, ovat tervetulleita.