Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi virpominen ärsyttää niin paljon?

Vierailija
27.03.2018 |

En oikein ymmärrä. Miksi sitä nimitetään kerjäämiseksi? Mikä siinä niin ahdistaa? Kyseessähän on kiva perinne.
Miksi olette niin ankeita asian suhteen?Miksi teitä häiritsee tämä niin paljon? Oikeasti en vaan ymmärrä että miten tätä pidetään niin kamalana asiana.

90% näistä virpomaan lähtevistä lapsista näkee oikeasti vaivaa koristellessaan oksia, heistä on kiva pukeutua pupuiksi ja noidiksi, ja on kiva kaverin kanssa supattaa ja kiertää virpomassa, ja suurin osa on opetellut hieman pidemmänkin lorun. Sellaista kivaa tekemistä. 10% on sitten niitä avohoitopotilaiden jälkeläisiä, joille ei ole opetettu käytöstapoja tai juuri mitään muutakaan, se on tosi sääli. Älkää nyt hyvät ihmiset tuomitko kaikkia lapsia kiusanhengiksi ja kerjääjiks.

En käynyt itse virpomassa, eikä mulla ole lapsiakaan jotka tätä harjoittaisivat. Haluaisin vaan ymmärtää miksi virpominen aiheuttaa suoranaista vihaa ja raivoa ihmisissä. Pelkkä "no en halua että kukaan tulee mun ovikelloa soittamaan!!!!" -vastaukset eivät paljon kerro.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ärsytä eikä haittaa - päinvastoin! Toivon joka vuosi että saisin edes muutaman oksan ja siunauksen onnea tuomaan tulevalle vuodelle. Ei minulle koskaan tule yllätyksenä, että kas, nythän onkin pääsiäinen eikä yhtään suklaamunaa varattuna virpojille. Ostan aina kunnon korillisen suklaamunia, muumilakuja ja -tikkareita, mutta tosi harvoin niistä menee enemmän kuin puolet.

Luulen että vain niitä ärsyttää, joilla on elämänhallinnassa pulmaa eikä muista tai pysty ostamaan edes pientä palkkaa virpojille. Tai jos on sosiaalisesti niin rajoittunut että muiden ihmisten kohtaaminen ja oman oven avaaminen ahdistaa. Sitä omaa huonouden tunnetta sitten muristaan palstoilla syytellen muita. 

Vierailija
2/73 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, jos homma hoidetaan huolella. Vitsan koristeluksi ei riitä 1-3 höyhentä, vaan kyllä täytyy askarrella siihen paperikukkia myös ihan itse!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kohtaa ap ei ymmärtänyt tässä lauseessa: "No en halua että kukaan tulee mun ovikelloa soittamaan!" ?

Vierailija
4/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, paitsi korona-aikana.

Vierailija
5/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsytyksen syynä ovat juuri ne 10 prosenttia avohoitopotilaiden jälkeläisiä.

Muutenhan virpojat ovat ihania ja tervetulleita (toki ei näin koronavuonna).

Tai no, ihan pikkuisen itseäni harmittaa se, että kaksi erillistä hienoa traditiota on sotkettu toisiinsa.

Aidot virpojat eivät pukeudu noidiksi vaan käyvät ihan omissa vaatteissaan toivottamassa hyvää pääsiäistä ja jättämässä virvottavalle pajunoksia (karjalainen perinne).

Ne noidat ja muut pahanilmanlinnut taas mellastivat oudoissa puvuissaan Pohjanmaalla, eikä niillä ollut mielessä hyvät toivotukset vaan säikyttely. Hauska kansanperinne silti sekin.

Vierailija
6/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun nykyään vieraiden lapsia ei ola lupa kontrolloida milläänmuotoa, tulee aika avuton olotila ja sen vuoksi mieluiten pysyisi kokonaan erillään.

Vierailija
7/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ovikelloa rämpytetään monta kertaa, kun selvästi kuuluu että kotona ollaan. Valitetaan siitä mitä saadaan. Ei peruskäytöstapoja.

Vierailija
8/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan lapsia ja kerjäämiskulttuuria.

Vierailija
9/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua se perinne ärsytä, mutta nyt just ärsyttää kaikki.

Vierailija
10/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitetaan ovikelloa 7 aikaa lankalauantaina. Siinä yksi syy, antaisivat ihmisten nukkua, 10 jälkeen saa tulla.

Vierailija
11/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan sen olevan juurikin tuo ettei kellään saisi olla kivaa. Mielenterveys on monella todella tiukoilla tai jo menetetty. Kertoohan siitä tämä koronakin kuinka nyt on vuoden mesoneet ettei mikään muutu ja he on aina möllöttäny kotona murheineen ja yksin.

Vierailija
12/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpomiseen liittyvä kulttuurinen omiminen häiritsee jonkin verran. Se, että on otettu osia kristillisestä perinteestä ja sitten pilkataan sitä rahan ja karkin ahneudessa pukeutumalla pupujusseiksi ja noidiksi. 

Lasten vikahan tämä ei tietenkään ole ja käyttäydyn ystävällisesti virpomassa käyviä lapsia kohtaan.

Vierailija
13/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ketään ärsyttävän, jos se tehtäisiin perinteiden ja hyvien tapojen mukaan. Ap. kun itsekin korostaa perinteitä.

Perinteisesti on virvottu siunatuilla vitsoilla isovanhempia, kummeja ja ystäväperhettä, eikä suinkaan tuntemattomia ihmisiä, joka täyttää jo kotirauhan rikkomisen ja kerjäämisen merkit.

Ja toisekseen, vanhemmat osoittavat suurta piittaamattomuutta ja vastuuttomuutta laskiessaan lapsensa täysin tuntemattomien kotiin, jossa voi tapahtua mitä tahansa. Näin ei tullut kuuloonkaan vielä muutama kymmenen vuotta sitten, vaikka maailma oli paljon turvallisempi.

Vierailija
14/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivaa minusta virpominen. Mutta usein on käynyt niin, ettei ketään tulekaan. Arvaatte, kuka ne suklaat sitten syö 🙄.

Vierailija
15/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivaa minusta virpominen. Mutta usein on käynyt niin, ettei ketään tulekaan. Arvaatte, kuka ne suklaat sitten syö 🙄.

Aina odotan innoissani virpojia ja petyn jos heitä ei sitten tulekaan. No, onneksi on sentään suklaata lievittämään pettymystä.

Vierailija
16/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan sen olevan juurikin tuo ettei kellään saisi olla kivaa. Mielenterveys on monella todella tiukoilla tai jo menetetty. Kertoohan siitä tämä koronakin kuinka nyt on vuoden mesoneet ettei mikään muutu ja he on aina möllöttäny kotona murheineen ja yksin.

Onko se sinusta kivaa, kun vanhemmat altistavat lapsen turvallisuuden? Oven takana voi olla huumehörhö, pedofiili, väkivaltainen tyyppi, mielenhöiriöinen jne.

Jotenkin ristiriitaista, puolustuskyvyttömät lapset altistetaan vaaraan, mutta samaan aikaan jopa lainsäädännön avulla kukaan aikuinen ei työssään voi mennä yksin kenenkään ovelle tai kotiin, vaan aina pitää olla aikuinen työpari esim. vanhusten hoivatyössä, poliisissa, lastensuojelussa, jopa talojen nuohoojat työskentelevät turvallisuus syistä työpareittain.

Vierailija
17/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä yhtään, tervetulleita ovat.

Jostakin syystä ei ole käynyt vuosiin muut kuin kummityttö pikkuveljensä kanssa - onkohan vähentynyt siksi kun julkisuudessa niin paljon haukutaan?

Vierailija
18/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innoissani, että virpojat tulevat soittamaan ovikelloa. Roplailen hetken lukkoa. Katson sitten ovisilmästä lapsipalleroiden odottavia ja sitten pettyneitä ilmeitä kun en avaakaan. Ihan parasta.

Vierailija
19/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teennäistä tuontikamaa. Birpominen idästä ja trullit Pohjanmaalta.

En tykkää karjalaiskälättäjistä enkä pohjslaismörökölleistä. Enkä kotirauhani häirinnästä missään muodossa.

Vierailija
20/73 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa, kun asutaan rivitalossa asuinalueella, jossa on muitakin lapsia, juolahti mieleen että pitäisikö hankkia niitä suklaamunia, mutta en oikein usko, että kukaan uskaltaa tulla ovelle, kun ollaan vasta muutettu eikä naapurikaan tunne. Minun puolestani saisi kyllä tulla, mutta pitäisi ehkä ovikello korjata ennen sitä, että kuulee jos joku erehtyy ovelle.

Oma lapsi on liian pieni virpomaan (4kk), mutta olen miehelle vitsaillut, että käytetään silti piiskaamassa isovanhemmat ja syödään suklaat itse :D

Lisään myös, että kyllä se tietyissä tapauksissa on kerjäämistä. Itse jouduin virpomaan pitkälle teini-ikään sukulaisia, koska pääsiäinen oli syntymäpäivien lisäksi ainoa tilaisuus saada vähän käyttörahaa. Viikkorahaa ei ollut, koulumenestyksestä ei rahaa saanut...

Olihan se nöyryyttävää, mutta kamalampaa olisi ollut katsoa, kun pikkuveli "tienaa" ja itse et saa senttiäkään, vaikka yläasteella on vähän enemmän rahalle tarvetta kuin ala-asteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi