Miksi virpominen ärsyttää niin paljon?
En oikein ymmärrä. Miksi sitä nimitetään kerjäämiseksi? Mikä siinä niin ahdistaa? Kyseessähän on kiva perinne.
Miksi olette niin ankeita asian suhteen?Miksi teitä häiritsee tämä niin paljon? Oikeasti en vaan ymmärrä että miten tätä pidetään niin kamalana asiana.
90% näistä virpomaan lähtevistä lapsista näkee oikeasti vaivaa koristellessaan oksia, heistä on kiva pukeutua pupuiksi ja noidiksi, ja on kiva kaverin kanssa supattaa ja kiertää virpomassa, ja suurin osa on opetellut hieman pidemmänkin lorun. Sellaista kivaa tekemistä. 10% on sitten niitä avohoitopotilaiden jälkeläisiä, joille ei ole opetettu käytöstapoja tai juuri mitään muutakaan, se on tosi sääli. Älkää nyt hyvät ihmiset tuomitko kaikkia lapsia kiusanhengiksi ja kerjääjiks.
En käynyt itse virpomassa, eikä mulla ole lapsiakaan jotka tätä harjoittaisivat. Haluaisin vaan ymmärtää miksi virpominen aiheuttaa suoranaista vihaa ja raivoa ihmisissä. Pelkkä "no en halua että kukaan tulee mun ovikelloa soittamaan!!!!" -vastaukset eivät paljon kerro.
Kommentit (73)
Omassa lapsuudessani noidat liikkuivat lankalauantaina. Joten vierasta sitä, että noidat ovat liikkeellä vääränä päivänä.
Asumme Uudellamaalla ja kaksi perinnettä on täällä sekaisin. Noitia virpomassa ja noitia lankalauantaina. Sekavaa.
Näin korona-aikaan ei mielestäni voi käydä vieraiden ovilla.
Virpominen on ok, mutta ovelta ovelle kaupustelijat ja puhelinmyyjät pitäisi lailla kieltää.
Mun mielestä virpojat on ihania ja suloisia! Mutta vähän kyllä itseäni arvelluttaisi nykypäivänä päästää omia lapsia virpomaan, jos olisi sen ikäisiä. Nykyään niin monet aikuiset on lapsivihamielisiä tai mitä lie hörhöjä, ettei välttämättä ole ihan turvallista.
Koska olen vuorotöissä, mutta tämän takia laitankin ovikellon pois päältä.
Minäkin pidän normaalisti virpojista ja olen pihassa esim. sanonut, että jos haluatte virpoa niin voitte tulla mun ovelle.
Minun ovella käyneet ovat olleet kohteliaita, pukeutuneet ja ovat kysyneet lupaakin virpomiseen.
Näin korona-aikana en itse kyllä päästäsi lapsiani virpomaan vieraille oville, voivat esim. koulusta olla saaneet tartunnan ja olla oireettomia taudin kantajia tai mennä perheeseen jossa on sairautta ( enkä tiedä uskaltaisinko enää muutenkaan).
Virpominen on harvinainen ja aidosti suomalainen perinne. Kaikki meillä käyneet ovat 5-10 vuotiaita lapsia, jotka ovat nähneet paljon vaivaa pukeutumiseen ja oksien tekemiseen. Kukaan ei ole nyrpistellyt nenäänsä karkkien vuoksi, eikä kukaan ole "vaatinut" rahaa. Haluan kannattaa suomalaista perinnettä ja siksi meille saa aina tulla.
Paljon enemmän ärsyttää halloween hössötys, joka on täysin kaupallinen ja amerikasta kopioitu vouhotus.
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin on lapsia - nyt jo aikuisia toki. Itseä ärsyttää suunnattomasti "virpojien" rahapyynnöt! Viimeksi pari vuotta sitten tarjosin palkaksi hedelmäkori toisessa kädessä ja toisessa karkkikulho, jossa pieniä patukoita ja suklaamunia. Tarkoitus oli siis, että saavat itse ottaa sekä hedelmiä että karkkia. EI KELVANNUT, nyrpistelivät neniään ja vanhin, ehkä n. 12-v. tyttö, ilmoitti heidän haluavan vain ja ainoastaan RAHAA. Oli viimeinen kerta, kun avasin oven virpojille! :(
Pakko vielä sanoa, että lapset olivat arkivaatteissa, risuissa oli enemmän liimaa kuin höyhentä (1 höyhen/oksa ja klimpeittäin liimaa) ja oksat oli revitty pihakoivuista.... *huoh*
Länsisuomalaisena en muutenkaan ymmärrä virpomista.
Yhden huonosti käyttäytyvän nirppanokkaisen kakaran takia leimaat kaikki virpojat?
Moni myös näyttää olettavat, että virpojat tuovat vimpan päälle upeasti koristellun oksan. Mun mielestä se on ihan luonnollista, ettei osassa ole miljoonaa höyhentäja ja muita koristeita taidokkaasti kiinnitettynä, jos lapset ovat itse tehneet.
Kellonaika on tosiaan aika oleellinen, ei kasilta tai ysiltä viikonloppuisin. Ehkä klo 12 alkaen hyvä.
isot lapsilauma tulee kerralla ja kaikille pitäisi antaa palkka
Ensinnäkin virpojat on liikkeellä jo aamupäivällä, nukun/juon aamukahvia/en ole pukeissa.
Toisekseen, ei nuo naapurit muutenkaan ole tekmisissä, mutta lapsensa lähettävät kerjuulle pari kertaa vuodessa.
Kolmanneksi, mitä mä niillä risuilla teen... Mulla on 10v vanha nippu kuivia pajunkissoja, en halua sateenkaaren väreissä kirkuvia höyheniä mihinkään, en ainakaan kotiini.
Vierailija kirjoitti:
isot lapsilauma tulee kerralla ja kaikille pitäisi antaa palkka
Kun tulee ensimmäinen sakki niin ne kännyköivät kavereille mistä annetaan ja kohta juoksee useampi sakki virpomassa. Huomattiin tämä kun naapuri alkoi jakamaan karkkeja virpojille. Meillä ei ole ikinä avattu ovea eikä ole ovikellon soittelijoita näkynyt vuosikausiin enää. Se muuttui kun niillä alkoivat kännykät olemaan niin eivät turhaan juosseet joka oven takana. Ovat hekin tulleet laiskoiksi. Kerrostalossa varmaan rimputellaan joka ovia mutta omakotitalo alueella se vaatii enemmän jo liikuntaa juosta turhaan joka talossa.
Vierailija kirjoitti:
Virpominen on harvinainen ja aidosti suomalainen perinne. Kaikki meillä käyneet ovat 5-10 vuotiaita lapsia, jotka ovat nähneet paljon vaivaa pukeutumiseen ja oksien tekemiseen. Kukaan ei ole nyrpistellyt nenäänsä karkkien vuoksi, eikä kukaan ole "vaatinut" rahaa. Haluan kannattaa suomalaista perinnettä ja siksi meille saa aina tulla.
Paljon enemmän ärsyttää halloween hössötys, joka on täysin kaupallinen ja amerikasta kopioitu vouhotus.
Virpomisperinne on tullut Karjalasta, jossa lapset virpoivat kirkossa siunatulla kaksihaaraisella vitsalla lähiomaisia -isovanhempia, kummeja ja naapurille ja toivottottivat siunausta ja runsasta satoa tulevana kesänä. Palkka maksettiin pääsiäisenä ja annettiin munia, pullaa karkkia.
Ja nämä noidat ja trullit liikkuivat lankalauantaina ja tekivät pahojaqn talon väelle ja eläimille, silppusivat eläimiä, tekivät taikojaan, toivat huonoa onnea jne. Perinne eli voimakkaasti Pohjanmaalla.
Nykyään nämä perinteen on yhdistetty, erityisesti Keski- ja Etelä Suomessa toisaalta halutaan tuoda iloa ja siunausta, mutta samaan aikaan kun puetaan noidiksi ja trulleiksi, joka perinteisesti on tuonut epäonnea ja kirousta taloon.
Ja joidenkin vanhuksien tätä perinnettä on vaikea ymmärtää, kun tuntemattomat lapset toivottavat onnea, mutta pukeutuminen viittaa kirouksen toivottamiseen.
Ja usein vielä kerjätään rahaa, eikä palkaksi riitä pääsiäismuna.
Kiitos muistutuksesta, pitääpä käydä karkkihyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ja joidenkin vanhuksien tätä perinnettä on vaikea ymmärtää, kun tuntemattomat lapset toivottavat onnea, mutta pukeutuminen viittaa kirouksen toivottamiseen.
Niin, vanhuksethan ovat yksinkertaisia ja mistään mitään tietämättömiä, kuin isoja holhottavia pikkulapsia.
Ei ärsytä.
Meiltä on kysytty aina ensin saako virpoa.
Virpomuspalkasta kiitetään ja toivotetaan hyvää pääsiäistä.
Virpojat ovat yleensä noin 4-10 vuotiaita.
Korona-aikaan ei virvota.
Asun Porissa ja täällä ei virvota. Edes trulleja en ole koskaan nähnyt, kuullut niistä vain huhupuhetta.
Täällä maalla ollaan vaan iloisia, kun käy virpojia. Jokainen lapsi on täällä suuri ilonaihe. Itsekin kiertelin lapsena virpomassa ja se oli yksi vuoden kohokohdista, joulun ja synttäreiden lisäksi. Silloin saatiin yleensä palkaksi pari karkkia tai markka, joskus harvoin suklaamuna ja se oli kyllä jo juhlaa. Tämä 70-luvulla. Sittemmin omatkin lapseni kiertelivät virpomassa ja oli jännä huomata, että se oli heille yhtä odotettu päivä kuin aikoinaan itselleni. Minusta on hienoa, että on tällaisia perinteitä, vaikka tässä sotketaankin eri perinteitä keskenään. Ainakin maalla tämä on jopa jonkinlaista yhteisöllisyyttä. Ja ujotkin lapset kehtaa kierrellä, kun saa vähän piiloutua sinne meikin ja huivin alle.
Ehkä se ärsyttää, kun jopa ateistit, laittavat lapsensa rahan toivossa uskonnollisiin rituaaleihin, kun muuten kieltävät uskonnon ja laittavat lapsensa toivottamaan siunausta, pitkää ikää ja hyvää satoa. Perinteisesti virpominen on kuulunut ortodoksiseen uskontoon ja on kirkollinen tehtävä, jonka jopa ateisti-vanhemmat ovat omineet itselleen, rahan ja palkan vuoksi, viis perinteistä tai tavasta.
Itsellänikin on lapsia - nyt jo aikuisia toki. Itseä ärsyttää suunnattomasti "virpojien" rahapyynnöt! Viimeksi pari vuotta sitten tarjosin palkaksi hedelmäkori toisessa kädessä ja toisessa karkkikulho, jossa pieniä patukoita ja suklaamunia. Tarkoitus oli siis, että saavat itse ottaa sekä hedelmiä että karkkia. EI KELVANNUT, nyrpistelivät neniään ja vanhin, ehkä n. 12-v. tyttö, ilmoitti heidän haluavan vain ja ainoastaan RAHAA. Oli viimeinen kerta, kun avasin oven virpojille! :(
Pakko vielä sanoa, että lapset olivat arkivaatteissa, risuissa oli enemmän liimaa kuin höyhentä (1 höyhen/oksa ja klimpeittäin liimaa) ja oksat oli revitty pihakoivuista.... *huoh*
Länsisuomalaisena en muutenkaan ymmärrä virpomista.