Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako synnytyksessä ja sen jälkeen sairaalassa isä olla koko ajan äidin kanssa?

Vierailija
27.03.2018 |

Mulle tää on todella tärkeetä ja oon yrittäny googlailla ym ja jotenkin ymmärtänyt että perhehuoneessa saa olla yötäpäivää, mutta yhteishuoneessa olisi vierailuajat? Mä en suostu jäämään sairaalaan ilman miestä. Oon ensisynnyttäjä joten poliklinista synnytystä ei mulle varmaan myöskään anneta? Mun päässä liikkuu vaan sellasia kauhukuvia että joku ilmottaisi että nyt miehen pitää lähteä kotiin ja mun jäädä sinne, ei ei en suostu. Lähtisin sitten vaikka ilman lupaa miehen mukana kotiin jos vauva olisi todettu terveeksi. Kyllähän kotona synnyttäneetkin jäävät kotiin eivätkä lähde sairaalaan tarkkailtavaksi. Mulla oli kotisynnytys haaveissa joskus muttei nyt rahallisen tilanteen vuoksi edes mahdollista (maksais melkein 3000e kätilö kotiin).

Mutta jos tollanen tilanne tulis eteen niin ei kai ne mua sinne väkisin vaadi jäämään jos mitään ongelmia ei ole todettu? Voiko saada kotiinlähtötarkastuksen vauvalle vaikka lähtisi kotiin ilman "lupaa"? Entä onko mahdollista koukata vaikka yksityisen lääkäriaseman kautta kotiin sen vauvan kanssa jos sairaalalta ei kotiinlähtötarkastusta saa ennen kun "lupa" kotiinlähtemiselle on ajan puolesta myönnetty?

Ja näitä olis varmasti hyvä kysyä neuvolassa tai jossain mutta raskaus on vasta 8 viikolla ja eka neuvola vasta parin viikon päästä. Toki vielä voi tapahtua vaikka ja mitä odottamatonta tässä raskauden aikana, mutta silti mulla jo tää asia mielessä ensimmäisinä kun vaivasin mieltä jo ennen raskauttakin.

Oon siis suhteellisen sairaalakammoinen, inhottaa ajatuskin sairaalassa olosta, koittakaa ymmärtää tai vähintäänkin suvaita hyvät AV:laiset. :)

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jäitä hattuun.Neljän lapsen äitinä mua huolestuttaa sun vahva turvattomuuden tunne ja ilmeisen iso tarve kontrolliin- raskaus ja synnytys on kuitenkin niitä kohtia elämässä jolloin ei voi kaikkea kontrolloida.Millainen sun elämä on ollut tähän saakka?

Mitä sun puoliso sanoo?

Jos minä olisin sinä pyytäisin päästä neuvolapsykologin tms.juttusille.

Vierailija
42/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimit kun mies on työmatkalla? Ai niin ei meidän Jonne mitään työmatkoja tee. Se on amisduunari kuten mäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua ja vauvaa tarkkaillaan 6 tuntia synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen, jos paikalla on lääkäri, voidaan tehdä vauvalle kevyempi tarkastus ja jos kaikki on okei, saatte mennä. Muutaman päivän päästä kontrolliin. Näin menee polikliininen synnytys ja toki sen ensisynnyttäjäkin saa, vaikkei kukaan sitä suosittelekaan.

Jos 6 tunnin kohdalla on esim keskiyö, lääkäriä ei ole saatavilla kuin akuutteihin tapauksiin ja sitten te odottelette. Mies luultavimmin häädetään siinä kohdassa kotiin, tai riippuu vähän minne teidä tunkevat odottamaan, yleensä kuitenkin osastolle ja sinne ei yöaikaan ole miehellä asiaa.

Mä menisin mielummin vaikka sairaalan käytävälle odottelemaan aamua mies ja vauva mukanani kuin jäisin sinne yksin. Miten tuollasen tilanteen voi ratkaista, haluan tehdä kaikkeni etten joudu miehestä eroon siellä ympäristössä.

ap

Vierailija
44/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimit kun mies on työmatkalla? Ai niin ei meidän Jonne mitään työmatkoja tee. Se on amisduunari kuten mäkin.

Ollaan molemmat korkeakouluopiskelijoita.

ap

Vierailija
45/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin synnytyssairaalaan olet menossa? Näkyisikö sen nettisivuilta millaisia huoneita sielä on?

Perhehuoneessa kumppani on velvoitettu olemaan kokoajan paikalla.

Itse olen ymmärtänyt että päiväsaikaan isä tai synnytyskumppani saa olla kokoajan paikalla vaikka perhehuonetta ei olisikaan (kohteliasuussyistä ehkä mielummin yleisissätiloissa kuin monenhengen huoneessa) ja yöksi pitää lähteä kotiin.

Itse kun menin esikoista synnyttämään sanoin heti, että haluamme perhehuoneen ja sitä toisteltiin sitten koko synnytyksen ajan jokaiselle kätilölle jonka kanssa oltiin tekemisissä.

Mä en oo vielä päättänyt. Oon veivannut mielessäni edestakaisin Hyvinkään ja Espoon välillä. Koitin katella noita jotain tutustumisvideoita niistä ym, mutten vieläkään osaa sanoa. Noin mäkin ymmärsin netistä lukiessani tosta isän läsnäolosta. Mä haluan miehen olevan mun luona kuitenkin myös nukkuessani. Oikeastaan varsinkin nukkuessani. Pakko myöntää että mun on kotonakin vaikeampi saada unta jos mies ei oo nukkumassa vieressä. :D

Mutta pitänee siis pyrkiä olemaan hanakka sen perhehuoneen kanssa ettei sitä vie joku muu käsistä!

ap

Mä säälin sun miestä. Ois kamalaa jos ois noin  ripustautuva nainen. Itsenäisty!

Vierailija
46/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. En kestä yksinoloa. Ap

Vierailija
47/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jäitä hattuun.Neljän lapsen äitinä mua huolestuttaa sun vahva turvattomuuden tunne ja ilmeisen iso tarve kontrolliin- raskaus ja synnytys on kuitenkin niitä kohtia elämässä jolloin ei voi kaikkea kontrolloida.Millainen sun elämä on ollut tähän saakka?

Mitä sun puoliso sanoo?

Jos minä olisin sinä pyytäisin päästä neuvolapsykologin tms.juttusille.

En mä koe oloani muuten turvattomaksi, ainoastaan ajatus sairaalassa yksin olemisesta ahdistaa. Synnytys itsessään ei pelota, ja toivon sen menevän mahdollisimman omalla painollaan. Eniten pelottaa kaikki toimenpiteet, eniten sektioon joutuminen. Pelkään lääketieteellisiä toimenpiteitä ja sitä että muut ihmset tekevät mun keholleni asioita ilman että voin itse siihen vaikuttaa. Synnytyksen itsensä tuoma kontrolloimattomuus pikemminkin tekee mun olosta luottavaisemman, kun tukeudun ajatukseen että kyllä se oma keho osaa ohjata mua tilanteen vaatimalla tavalla siinä synnytyksessä.

ap

Vierailija
48/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä sairaalasynnytystä, se on paljon, paljon turvallisempi jos jotain menee pieleen. Todennäköisesti saatte perhehuoneen, koska olet ensisynnyttäjä, ja jos ette, niin tosiaan voitte lähteä kotiin sen 6 tunnin jälkeen (en todellakaan suosittele, mutta jos itse koet sen välttämättömäksi, niin sitten se varmaankin on niin). Jos joudut sektioon tai muuta niin sitten menette sen mukaan, älä hirveästi huolehdi etukäteen.

Vierailija
49/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua ja vauvaa tarkkaillaan 6 tuntia synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen, jos paikalla on lääkäri, voidaan tehdä vauvalle kevyempi tarkastus ja jos kaikki on okei, saatte mennä. Muutaman päivän päästä kontrolliin. Näin menee polikliininen synnytys ja toki sen ensisynnyttäjäkin saa, vaikkei kukaan sitä suosittelekaan.

Jos 6 tunnin kohdalla on esim keskiyö, lääkäriä ei ole saatavilla kuin akuutteihin tapauksiin ja sitten te odottelette. Mies luultavimmin häädetään siinä kohdassa kotiin, tai riippuu vähän minne teidä tunkevat odottamaan, yleensä kuitenkin osastolle ja sinne ei yöaikaan ole miehellä asiaa.

Mä menisin mielummin vaikka sairaalan käytävälle odottelemaan aamua mies ja vauva mukanani kuin jäisin sinne yksin. Miten tuollasen tilanteen voi ratkaista, haluan tehdä kaikkeni etten joudu miehestä eroon siellä ympäristössä.

ap

Hae apua tuohon hysteriaasi

Vierailija
50/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siinä kun olet synnyttänyt, vuodat verta ja sidettä pitää vaihtaa puolen tunnin välein vähintään, etkä jaksa kunnolla istua ja vauvaa pitäisi pitää ihokontaktissa, ehkä se sairaalan käytävä ei niin kovasti houkuttelekaan. 

Vierailija
51/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. En kestä yksinoloa. Ap

Jahaa joku päätti alkaa kirjoitella puolestani

ap

Vierailija
52/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ponnista kotona olohuoneessa. Ei ole ketään määräilemässä. Problem solved.

Vierailija
53/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kyllä sairaalasynnytystä, se on paljon, paljon turvallisempi jos jotain menee pieleen. Todennäköisesti saatte perhehuoneen, koska olet ensisynnyttäjä, ja jos ette, niin tosiaan voitte lähteä kotiin sen 6 tunnin jälkeen (en todellakaan suosittele, mutta jos itse koet sen välttämättömäksi, niin sitten se varmaankin on niin). Jos joudut sektioon tai muuta niin sitten menette sen mukaan, älä hirveästi huolehdi etukäteen.

Ei ole lähelläkään todennäköistä. Sairaalat on koko ajan täynnä ja ihan tuuria onko perhehuone vapaana vai ei. Jokaista perhehuonetta havittelee usea vanhempi

Vierailija
54/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet neuvolan unelma-asiakas. Varaa aina tupla-aika että ehdit jankuttaa siellä tarpeeksi.

Vierailija
55/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin synnytyssairaalaan olet menossa? Näkyisikö sen nettisivuilta millaisia huoneita sielä on?

Itse olen ymmärtänyt että päiväsaikaan isä tai synnytyskumppani saa olla kokoajan paikalla vaikka perhehuonetta ei olisikaan (kohteliasuussyistä ehkä mielummin yleisissätiloissa kuin monenhengen huoneessa) ja yöksi pitää lähteä kotiin.

Itse kun menin esikoista synnyttämään sanoin heti, että haluamme perhehuoneen ja sitä toisteltiin sitten koko synnytyksen ajan jokaiselle kätilölle jonka kanssa oltiin tekemisissä.

Mä en oo vielä päättänyt. Oon veivannut mielessäni edestakaisin Hyvinkään ja Espoon välillä. Koitin katella noita jotain tutustumisvideoita niistä ym, mutten vieläkään osaa sanoa. Noin mäkin ymmärsin netistä lukiessani tosta isän läsnäolosta. Mä haluan miehen olevan mun luona kuitenkin myös nukkuessani. Oikeastaan varsinkin nukkuessani. Pakko myöntää että mun on kotonakin vaikeampi saada unta jos mies ei oo nukkumassa vieressä. :D

Mutta pitänee siis pyrkiä olemaan hanakka sen perhehuoneen kanssa ettei sitä vie joku muu käsistä!

ap

Eikös ainakin espoossa ole paljon yhden hengen huoneita ja aivan uudet tilat. Varmaan sielä mieskin voisi olla myös yöllä paikalla kun niissä huoneissa on lisävuodekin? Tietäisivätköhän neuvolassa.

Vierailija
56/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun raskaus on vasta niin alussa, että huonolla tuurilla saatat joutua raskauden aikanakin jo sairaalaan vuodelepoon niin kuin itse jouduin, eikä sielä mies voi olla myöskään mukana. Neuvoisin muuttamaan omaa asennetta. Se auttaa parhaiten sopeutumaan jos ja kun kaikki ei raskausaikana/synnytyksessä mene kuin toivoo.

Toivon että saatte perhehuoneen ja kaikki menee muutenkin hyvin. Onnea odotukseen!

Vierailija
57/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisille kommentoijille, paljon muutakin kun mahtui mukaan, vaikka sitä aloituksessa koitinkin ehkäistä.

Taitavat olla käytännöt myös jonkinverran sairaalakohtaisia ja monilla oli ristiriitaista tietoa. Ehkä vaan nyt yritän malttaa sinne parin viikon päähän ja kysellä sitten neuvolassa jospa siellä tietäisivät tästä paremmin ja tarkemmin. :)

ap

Vierailija
58/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Turha sitä on jatkuvasti toistella. Riittää kun se perhehuonetoive mainitaan synnytystoiveissa ja sanot asiasta synnytyksen jälkeen. Ei ne perhehuoneet mene niille ketkä sitä eniten ronkuu! Jos tarjolla on yksi perhehuone ja synnytyssalista tulossa kolme ensisynnyttäjäperhettä, niin sen saa se kuka ensimmäisenä synnyttää ja pääsee osastolle. Seuraava saa sitten seuraavaksi vapautuvan. Ja niitä ei voi mitenkään varata etukäteen.

Mulla ei ollu mitään kirjallista synnytystoivelistaa eikä kukaan kysellyt mitään. Itse en osannut mitenkään arvioida kenen kätilön vuorolla vauva syntyisi niin todellakin kerroin toiveen aina kun kätilö vaihtui.

Vierailija
59/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun raskaus on vasta niin alussa, että huonolla tuurilla saatat joutua raskauden aikanakin jo sairaalaan vuodelepoon niin kuin itse jouduin, eikä sielä mies voi olla myöskään mukana. Neuvoisin muuttamaan omaa asennetta. Se auttaa parhaiten sopeutumaan jos ja kun kaikki ei raskausaikana/synnytyksessä mene kuin toivoo.

Toivon että saatte perhehuoneen ja kaikki menee muutenkin hyvin. Onnea odotukseen!

Tämä. Mies voi olla tukena, mutta ei välttämättä aina läsnä paikalla. Ihan itse joudut sen vaavinkin pusertamaan ulos, siinä ei mies pysty auttamaan.

Vierailija
60/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mies voi olla tukena, mutta ei välttämättä aina läsnä paikalla. Ihan itse joudut sen vaavinkin pusertamaan ulos, siinä ei mies pysty auttamaan.

Onneksi se synnytys kuitenkin on mukavampaa kuin se lapsivuodeaika.