Saako synnytyksessä ja sen jälkeen sairaalassa isä olla koko ajan äidin kanssa?
Mulle tää on todella tärkeetä ja oon yrittäny googlailla ym ja jotenkin ymmärtänyt että perhehuoneessa saa olla yötäpäivää, mutta yhteishuoneessa olisi vierailuajat? Mä en suostu jäämään sairaalaan ilman miestä. Oon ensisynnyttäjä joten poliklinista synnytystä ei mulle varmaan myöskään anneta? Mun päässä liikkuu vaan sellasia kauhukuvia että joku ilmottaisi että nyt miehen pitää lähteä kotiin ja mun jäädä sinne, ei ei en suostu. Lähtisin sitten vaikka ilman lupaa miehen mukana kotiin jos vauva olisi todettu terveeksi. Kyllähän kotona synnyttäneetkin jäävät kotiin eivätkä lähde sairaalaan tarkkailtavaksi. Mulla oli kotisynnytys haaveissa joskus muttei nyt rahallisen tilanteen vuoksi edes mahdollista (maksais melkein 3000e kätilö kotiin).
Mutta jos tollanen tilanne tulis eteen niin ei kai ne mua sinne väkisin vaadi jäämään jos mitään ongelmia ei ole todettu? Voiko saada kotiinlähtötarkastuksen vauvalle vaikka lähtisi kotiin ilman "lupaa"? Entä onko mahdollista koukata vaikka yksityisen lääkäriaseman kautta kotiin sen vauvan kanssa jos sairaalalta ei kotiinlähtötarkastusta saa ennen kun "lupa" kotiinlähtemiselle on ajan puolesta myönnetty?
Ja näitä olis varmasti hyvä kysyä neuvolassa tai jossain mutta raskaus on vasta 8 viikolla ja eka neuvola vasta parin viikon päästä. Toki vielä voi tapahtua vaikka ja mitä odottamatonta tässä raskauden aikana, mutta silti mulla jo tää asia mielessä ensimmäisinä kun vaivasin mieltä jo ennen raskauttakin.
Oon siis suhteellisen sairaalakammoinen, inhottaa ajatuskin sairaalassa olosta, koittakaa ymmärtää tai vähintäänkin suvaita hyvät AV:laiset. :)
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin synnytyssairaalaan olet menossa? Näkyisikö sen nettisivuilta millaisia huoneita sielä on?
Perhehuoneessa kumppani on velvoitettu olemaan kokoajan paikalla.
Itse olen ymmärtänyt että päiväsaikaan isä tai synnytyskumppani saa olla kokoajan paikalla vaikka perhehuonetta ei olisikaan (kohteliasuussyistä ehkä mielummin yleisissätiloissa kuin monenhengen huoneessa) ja yöksi pitää lähteä kotiin.Itse kun menin esikoista synnyttämään sanoin heti, että haluamme perhehuoneen ja sitä toisteltiin sitten koko synnytyksen ajan jokaiselle kätilölle jonka kanssa oltiin tekemisissä.
Mä en oo vielä päättänyt. Oon veivannut mielessäni edestakaisin Hyvinkään ja Espoon välillä. Koitin katella noita jotain tutustumisvideoita niistä ym, mutten vieläkään osaa sanoa. Noin mäkin ymmärsin netistä lukiessani tosta isän läsnäolosta. Mä haluan miehen olevan mun luona kuitenkin myös nukkuessani. Oikeastaan varsinkin nukkuessani. Pakko myöntää että mun on kotonakin vaikeampi saada unta jos mies ei oo nukkumassa vieressä. :D
Mutta pitänee siis pyrkiä olemaan hanakka sen perhehuoneen kanssa ettei sitä vie joku muu käsistä!
ap
Turha sitä on jatkuvasti toistella. Riittää kun se perhehuonetoive mainitaan synnytystoiveissa ja sanot asiasta synnytyksen jälkeen. Ei ne perhehuoneet mene niille ketkä sitä eniten ronkuu! Jos tarjolla on yksi perhehuone ja synnytyssalista tulossa kolme ensisynnyttäjäperhettä, niin sen saa se kuka ensimmäisenä synnyttää ja pääsee osastolle. Seuraava saa sitten seuraavaksi vapautuvan. Ja niitä ei voi mitenkään varata etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi jäädä sairaalaan vain, jos teillä on perhehuone.
Se, miten paljon perhehuoneita on saatavilla, riippuu sairaalasta.
Vauvaa ei voi viedä kotiin ilman lähtötarkastusta, yksityinen lääkäriasema ei tässä käy. Itse voit lähteä.
Tulevatko sitten voimakeinoin estämään vauvan kotiinlähdön vai mitä ihmettä? Eihän sairaalassa ole edes mikään pakko synnyttää, niin miten sinne voisi ketään vaatia jäämään jos kaikki vaikuttaisi vauvallakin olevan kuitenkin ihan normaalisti? Voiko muka olla niin että ainoa vaihtoehto on synnyttää alusta loppuun kotona jos haluaa varmistaa sen että mies saa olla yötkin äidin seurana? Vähän jotenkin vaikea uskoa että sairaala olisi joku vankila jonne kerran mentyään ei pääsisi vapaasti pois.
ap
Tekevät lasun jos lähdet ns. ilman lupaa vauvan kanssa sairaalasta. Ei siellä sairaalassa oikeasti ole niin kamalaa, ettei siellä paria yötä ja päivää kestäisi.
Tuo mitä joku aiemmin mainitsi, että voit lähteä kotiin aiemmin ja käydä kotoa käsin vauvan kanssa lastenlääkärintarkastuksessa, ei nyt ihan pidä paikkaansa. Jos on mitään ongelmaa, esim. raskausdiabetes, pitkä aika lapsivedenmenosta, vihreä lapsivesi, tmv. niin vauvaa TÄYTYY pitää tarkkailtavana osastolla sen parin vuorokauden ajan, halusit tai et. Sinä voit lähteä jos olet hyvävointinen, mutta vauva ei. Ja miksi haluaisit lähteä ilman vauvaa? Sinun täytyy opetella hoitamaan vauvaa, imettämään (se ei aina onnistu tuosta noin vaan vaan tarvitset kätilöiden apua), luoda suhdetta omaan lapseesi pitämällä häntä lähellä/ihokontaktissa. Vauvaa tarkkaillaan monella tavalla sairaalassa. Seurataan painon pudotusta, pissan ja kakan tuloa, tarkkaillaan ihoa, jäntevyyttä, keltaisuutta, kuulo tarkastetaan, seurataan tarvittaessa verensokeria.
Toivottavasti saat perhehuoneen miehesi kanssa.
Toivon kyllä mäkin kovasti ettei tota asiaa tarvitse lopulta miettiä (eli että saatais perhehuone). Enkä mä nyt vauvaa jättäisi sairaalaan tietenkään. Minä oon siellä missä vauvakin. Ja tietenkin jos on vauvalla mikään hätä tai vaara niin haluan sinne sairaalaan jäädä. En kuitenkaan suostu olemaan siellä ilman miestä hetkeäkään siksi että "se nyt on vain varmuudenvuoksi-tapa". Kyllähän kotisynnytyksistäkin lähdetään sairaalaan jos jotain ongelmia ilmenee. Tarkoitinkin tilannetta jossa kaikki vaikuittaisi olevan hyvin (vrt. tilannetta jossa kotona synnyttänytkin pysyisi synnytyksen jälkeen kotona vauvan kanssa). Kai silloin sieltä pääsee lähtemään vaikkeivat sitä suosittelisikaan tai "antaisi lupaa"? Ei mua mitkään lasut pelota, siinäpähän sitten hukkaavat sossujen resursseja jos kerta niin kovasti huolettaa etten halua terveeltä vaikuttavan vauvan kanssa jäädä ilman miestä sairaalaan.
ap
Sitten, kun se lapsesi syntyy, sinä todennäköisimmin haluat ajatella hänen parastaan, etkä mieti enää niin kovasti sitä, mikä on sinun kannaltasi paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa ei voi viedä kotiin ilman lähtötarkastusta, yksityinen lääkäriasema ei tässä käy. Itse voit lähteä.
Tulevatko sitten voimakeinoin estämään vauvan kotiinlähdön vai mitä ihmettä? Eihän sairaalassa ole edes mikään pakko synnyttää, niin miten sinne voisi ketään vaatia jäämään jos kaikki vaikuttaisi vauvallakin olevan kuitenkin ihan normaalisti? Voiko muka olla niin että ainoa vaihtoehto on synnyttää alusta loppuun kotona jos haluaa varmistaa sen että mies saa olla yötkin äidin seurana? Vähän jotenkin vaikea uskoa että sairaala olisi joku vankila jonne kerran mentyään ei pääsisi vapaasti pois.
ap
Tekevät lasun jos lähdet ns. ilman lupaa vauvan kanssa sairaalasta. Ei siellä sairaalassa oikeasti ole niin kamalaa, ettei siellä paria yötä ja päivää kestäisi.
Tuo mitä joku aiemmin mainitsi, että voit lähteä kotiin aiemmin ja käydä kotoa käsin vauvan kanssa lastenlääkärintarkastuksessa, ei nyt ihan pidä paikkaansa. Jos on mitään ongelmaa, esim. raskausdiabetes, pitkä aika lapsivedenmenosta, vihreä lapsivesi, tmv. niin vauvaa TÄYTYY pitää tarkkailtavana osastolla sen parin vuorokauden ajan, halusit tai et. Sinä voit lähteä jos olet hyvävointinen, mutta vauva ei. Ja miksi haluaisit lähteä ilman vauvaa? Sinun täytyy opetella hoitamaan vauvaa, imettämään (se ei aina onnistu tuosta noin vaan vaan tarvitset kätilöiden apua), luoda suhdetta omaan lapseesi pitämällä häntä lähellä/ihokontaktissa. Vauvaa tarkkaillaan monella tavalla sairaalassa. Seurataan painon pudotusta, pissan ja kakan tuloa, tarkkaillaan ihoa, jäntevyyttä, keltaisuutta, kuulo tarkastetaan, seurataan tarvittaessa verensokeria.
Tämä juuri. Ja lisäksi esim meidän vauvalla meni verensokerit vaarallisen matalalle jo toisena päivänä syntymästä. En olisi osannut itse tätä mitenkään kertoa vaan ajatellut että on ihan normaalia että vastasyntynyt nukkuu koko ajan hipihiljaa. Jos olisin mennyt vasta parin päivän päästä vauvan kanssa tarkastukseen olisi voinut olla liian myöhäistä. Lisäksi bilirubiiniarvot nousi hälyttävän korkealle enkä itse osannut sitä sanoa lapsen väristä kun ajattelin että tuoltahan nuo kaikki vastasyntyneet näyttää. Näiden lisäksi on miljoona muuta ongelmaa jotka tulee siinä kahden päivän sisällä esiin jos on tullakseen ja mitä varsinkaan ensisynnyttäjä ei osaa ajatella tai katsoa.
En tajua miksi nainen joka on niin itsekäs ettei kestä sairaalassa muutamaa päivää hyvässä lykyssä(huonossa viikkoja tai kuukausia) edes lapsen hankkii. Lapsen terveyden takia sielä ollaan. Moni joutuu lisäksi juoksemaan sairaaloissa ja lääkäreissä lapsen kanssa useita kertoja kun ne kasvaa. Mitä sitten teet jos miehen kanssa tulee ero tai mies kuolee? Entä jos mies ei jostain syystä voi aina olla sun vierellä kun lapsi sairastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että olet syntynyt 90-luvun loppupuolella?
Olen kyllä mutta miten se tähän liittyy? Vai onko tää joku "nuoret äidit kun ovat nyt niin ripustautuneita kumppaneihinsa että eivät selviä edes yötä yksin"-juttu vai mikä?
ap
Valitettavasti tässä elämässä ei aina saa asioita mitä haluaa. Itsekin olen ollut nuori äiti, mutta eri sukupolvea ja aikanaan sitä vaan hyväksyttiin että jotkut asiat vaan pitää tehdä tietyllä tavalla ilman erityiskohtelua.
Toivotaan että saisit perhehuoneen, mutta on tilanteita, jolloin ne ovat jo täynnä ja sellaista ei yksinkertaisesti ole saatavilla vaikka kuinka pyytäisit.
Hyi hitto, mikä minä, minä minä nirppanokka prinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ajatella jättäväsi vauvan sairaalaan ja ite menisit kotiin? Jos voisit, niin vannon ettet ajattele enää samoin kun sulla on vauva sylissä. Ne muutama vrk sairaalassa on tosi hyvä, koska voit kysyä hoitajilta kaiken mahdollisen ja he opastavat kädestä pitäen kuinka vauvaa hoidetaan.
En tietenkään vauvaa sinne yksin jättäisi vaan tarkoitin että lähtisin vauvan ja miehen kanssa kotiin.
Mä en koe tarvitsevani mitään vauvahoito-opastuksia. On pikkusisaruksesta kaverin lapseen tullut hoidettua jo ihan pieniäkin vauvoja. Imetyksestä ei ole tietenkään mulla mitään omakohtaistakokemusta, mutta mitä oon kullut niin moni on saanut imetykseenkin paljon paremman avun vaikka imetystukiäidiltä kuin mitä synnytyssairaalasta. Oon etukäteenkin jo ennen raskautta kahminut käsiini kaiken mahdollisen imetystiedon. Imetyksen onnistumisen kannaltakin on olennaista että äiti voi kokea olonsa rennoksi ja hyväksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämä kirjoitus on täyttä höpöä!
Käytännössä synnytyssairaalassa äiti on täysin "itsepalvelussa" eli vauva on äidin kanssa koko ajan, hoitajat näkevt vauvan 3-4 kertaa päivässä muutaman minuutin. Äidin tulee olla se tarkkailija, joka kertoo havaintonsa hoitajille ja äiti voi mainiosti tehdä sen kotonakin. Vauva jää sairaalaan ainoastaan siinä tapauksessa, että lääkäri on havainnut lapsessa sairaalahoitoa edellyttävän ongelman, jolloin lapsi joka tapauksessa kuuluu tehohoitoon eikä äidin kanssa perhehuoneeseen.
Jos haluaa lähteä lapsen kanssa sairaalasta samantien, niin ei siitä mitään lasua tehdä. Papereihin tulee tieto, että lähti omasta tahdosta sekä päivä, jolloin lapsi pitää käyttää lääkärissä tarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun se lapsesi syntyy, sinä todennäköisimmin haluat ajatella hänen parastaan, etkä mieti enää niin kovasti sitä, mikä on sinun kannaltasi paras ratkaisu.
On myös vauvan parhaaksi että äiti voi hyvin ja kokee olonsa hyväksi. Tietenkin jos vauvan terveydessä on häikkää, on sairaalan apu todennäköisesti tärkeämpää kuin äidin olotila, mutta vauvan ollessa terve olisi sairaalaan jäämisestä stressaavissa olosuhteissa luultavasti suurempi haitta kuin hyöty.
ap
Mitä jos joudut sektioon? Imukuppisynnytykseen? Näiden jälkeen et heti ole kotikuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toivottavasti saat perhehuoneen miehesi kanssa.Tämä juuri. Ja lisäksi esim meidän vauvalla meni verensokerit vaarallisen matalalle jo toisena päivänä syntymästä. En olisi osannut itse tätä mitenkään kertoa vaan ajatellut että on ihan normaalia että vastasyntynyt nukkuu koko ajan hipihiljaa. Jos olisin mennyt vasta parin päivän päästä vauvan kanssa tarkastukseen olisi voinut olla liian myöhäistä. Lisäksi bilirubiiniarvot nousi hälyttävän korkealle enkä itse osannut sitä sanoa lapsen väristä kun ajattelin että tuoltahan nuo kaikki vastasyntyneet näyttää. Näiden lisäksi on miljoona muuta ongelmaa jotka tulee siinä kahden päivän sisällä esiin jos on tullakseen ja mitä varsinkaan ensisynnyttäjä ei osaa ajatella tai katsoa.
En tajua miksi nainen joka on niin itsekäs ettei kestä sairaalassa muutamaa päivää hyvässä lykyssä(huonossa viikkoja tai kuukausia) edes lapsen hankkii. Lapsen terveyden takia sielä ollaan. Moni joutuu lisäksi juoksemaan sairaaloissa ja lääkäreissä lapsen kanssa useita kertoja kun ne kasvaa. Mitä sitten teet jos miehen kanssa tulee ero tai mies kuolee? Entä jos mies ei jostain syystä voi aina olla sun vierellä kun lapsi sairastaa?
Meillä vauva nukkui koko ajan, ei siihen sairaalassa kukaan kiinnittänyt mitään huomiota. Kätilö totesi, että pienellä oli rankka matka, nyt hän kerää voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että olet syntynyt 90-luvun loppupuolella?
Olen kyllä mutta miten se tähän liittyy? Vai onko tää joku "nuoret äidit kun ovat nyt niin ripustautuneita kumppaneihinsa että eivät selviä edes yötä yksin"-juttu vai mikä?
ap
Valitettavasti tässä elämässä ei aina saa asioita mitä haluaa. Itsekin olen ollut nuori äiti, mutta eri sukupolvea ja aikanaan sitä vaan hyväksyttiin että jotkut asiat vaan pitää tehdä tietyllä tavalla ilman erityiskohtelua.
Toivotaan että saisit perhehuoneen, mutta on tilanteita, jolloin ne ovat jo täynnä ja sellaista ei yksinkertaisesti ole saatavilla vaikka kuinka pyytäisit.
Senhän vuoksi mä tästä asiasta ylipäänsä tiedustelenkin että tiedän ettei sitä perhehuonetta aina saa! En nyt ihan ymmärrä mihin sanomaani kommenttisi liittyy.
ap
Sinua ja vauvaa tarkkaillaan 6 tuntia synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen, jos paikalla on lääkäri, voidaan tehdä vauvalle kevyempi tarkastus ja jos kaikki on okei, saatte mennä. Muutaman päivän päästä kontrolliin. Näin menee polikliininen synnytys ja toki sen ensisynnyttäjäkin saa, vaikkei kukaan sitä suosittelekaan.
Jos 6 tunnin kohdalla on esim keskiyö, lääkäriä ei ole saatavilla kuin akuutteihin tapauksiin ja sitten te odottelette. Mies luultavimmin häädetään siinä kohdassa kotiin, tai riippuu vähän minne teidä tunkevat odottamaan, yleensä kuitenkin osastolle ja sinne ei yöaikaan ole miehellä asiaa.
Ei se synnyttäneiden vuodeosasto mikään suljettu osasto sentään ole... Eli ei ne sua voi siellä väkisin pitää, eikä kait vauvaakaan (jos se on hyväkuntoinen). Jos vauvalla havaitaan mitään ongelmaa, sitten et voi viedä häntä mukanasi, vaikka aikaisin lähtisitkin.
Synnytyksessä saa mies olla koko ajan mukana, ainakin siis siellä synnytysosastolla. Jos esim. joudutaan käynnistämään, niin voi olla, että päädyt ensin osastolle, jossa mies ei voi yöpyä ja huoneet ei ole yksityishuoneita.
Mutta... Näin juuri kaikki Uudenmaan synnytyssairaalat hyvin tuntevana työntekijänä (en ole hoitohenkilökuntaa) ja itsekin raskaana olevana sanoisin, että ota ihan rauhallisesti. Ei ne sairaalat oikeasti ole sen ihmeellisempiä paikkoja kuin muutkaan. Ne on vaan rakennuksia muiden joukossa. Toki en itsekään haluaisi nyt esikoisen kanssa mihinkään yhteishuoneeseen, jossa pitää sietää 3 vieraan vauvan itkua, eikä mies voi olla paikalla koko ajan. Kyseinen ympäristö voi olla todella stressaava sekä äidille että vauvalle.
Valitettavasti kaikki ei kuitenkaan perhehuonetta voi saada, joten elämä on. Pettymyksiä pitää vaan sietää, ainakin jos itseään haluaa aikuiseksi kutsua. Lisäksi ainakin Naikkarilla on isää ja vauvan sisaruksia lukuun ottamatta vierailut kielletty kokonaan just sillä osastolla, jossa yhteishuoneeseen on. Tämäkin voi mielen vetää matalaksi, erityisesti jos joutuu komplikaatioiden takia olemaan sairaalassa pidempään kuin sen normaalit pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ajatella jättäväsi vauvan sairaalaan ja ite menisit kotiin? Jos voisit, niin vannon ettet ajattele enää samoin kun sulla on vauva sylissä. Ne muutama vrk sairaalassa on tosi hyvä, koska voit kysyä hoitajilta kaiken mahdollisen ja he opastavat kädestä pitäen kuinka vauvaa hoidetaan.
En tietenkään vauvaa sinne yksin jättäisi vaan tarkoitin että lähtisin vauvan ja miehen kanssa kotiin.
Mä en koe tarvitsevani mitään vauvahoito-opastuksia. On pikkusisaruksesta kaverin lapseen tullut hoidettua jo ihan pieniäkin vauvoja. Imetyksestä ei ole tietenkään mulla mitään omakohtaistakokemusta, mutta mitä oon kullut niin moni on saanut imetykseenkin paljon paremman avun vaikka imetystukiäidiltä kuin mitä synnytyssairaalasta. Oon etukäteenkin jo ennen raskautta kahminut käsiini kaiken mahdollisen imetystiedon. Imetyksen onnistumisen kannaltakin on olennaista että äiti voi kokea olonsa rennoksi ja hyväksi.
ap
Lueppa toi kommentti nro 25. Osaatko noita asioita tarkkailla. Muiden lasten hoitaminen, ei opeta siihen duuniin mihin ammattitaitoinen sairaalahenkilökunta on opiskellut ja harjoitellut.
Synnytä ulkomailla yksityisesti. Toiveet toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voi näitä ensisynnyttäjän luuloja. Joka ainoa ensisynnyttäjä luulee tietävänsä kaiken. Kyllä ne luulot karisee kun se todellisuus lyö vasten kasvoja. Sille yleensä 2-3 päivän sairaalassa ololle on hyvät syyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joudut sektioon? Imukuppisynnytykseen? Näiden jälkeen et heti ole kotikuntoinen.
Vielä kerran: kysymykseni koski tilannetta jossa mitään ongelmia ei ole havaittu. Ei siis sitä että vauvalla (tai minulla) on jotain todettua tai epäiltyä vaaraa, vaan sitä ettei mitään ongelmaa ole tullut ilmi, mutta että haluavat pitää sairaalassa tavan ja varmuuden vuoksi. Ja jos saadaan perhehuone niin ihan mielelläni voin jäädä sinne varmuudenkin vuoksi päiväksi/pariksi. Yksin sairaalaan jääminen tutuisi olevan mulle vaan niin huomattava stressi kun muutenkin tunnen oloni epämukavaksi vieraassa ympäristössä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Synnytä ulkomailla yksityisesti. Toiveet toteutetaan.
Tämä. Suomessa kaikille samaa joukkohoitoa.
Joo kyllä mä noita oon lukenu. Kaikki kotikätilöt eivät edes suostu hoitamaan ensisynnytyksiä. Kuitenkin on sitten niitäkin jotka suostuvat. Ensisynnyttäjien kohdalla lähes poikkeuksetta on tosin sitten kätilön ottama hintakin korkeampi.
ap