Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako synnytyksessä ja sen jälkeen sairaalassa isä olla koko ajan äidin kanssa?

Vierailija
27.03.2018 |

Mulle tää on todella tärkeetä ja oon yrittäny googlailla ym ja jotenkin ymmärtänyt että perhehuoneessa saa olla yötäpäivää, mutta yhteishuoneessa olisi vierailuajat? Mä en suostu jäämään sairaalaan ilman miestä. Oon ensisynnyttäjä joten poliklinista synnytystä ei mulle varmaan myöskään anneta? Mun päässä liikkuu vaan sellasia kauhukuvia että joku ilmottaisi että nyt miehen pitää lähteä kotiin ja mun jäädä sinne, ei ei en suostu. Lähtisin sitten vaikka ilman lupaa miehen mukana kotiin jos vauva olisi todettu terveeksi. Kyllähän kotona synnyttäneetkin jäävät kotiin eivätkä lähde sairaalaan tarkkailtavaksi. Mulla oli kotisynnytys haaveissa joskus muttei nyt rahallisen tilanteen vuoksi edes mahdollista (maksais melkein 3000e kätilö kotiin).

Mutta jos tollanen tilanne tulis eteen niin ei kai ne mua sinne väkisin vaadi jäämään jos mitään ongelmia ei ole todettu? Voiko saada kotiinlähtötarkastuksen vauvalle vaikka lähtisi kotiin ilman "lupaa"? Entä onko mahdollista koukata vaikka yksityisen lääkäriaseman kautta kotiin sen vauvan kanssa jos sairaalalta ei kotiinlähtötarkastusta saa ennen kun "lupa" kotiinlähtemiselle on ajan puolesta myönnetty?

Ja näitä olis varmasti hyvä kysyä neuvolassa tai jossain mutta raskaus on vasta 8 viikolla ja eka neuvola vasta parin viikon päästä. Toki vielä voi tapahtua vaikka ja mitä odottamatonta tässä raskauden aikana, mutta silti mulla jo tää asia mielessä ensimmäisinä kun vaivasin mieltä jo ennen raskauttakin.

Oon siis suhteellisen sairaalakammoinen, inhottaa ajatuskin sairaalassa olosta, koittakaa ymmärtää tai vähintäänkin suvaita hyvät AV:laiset. :)

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi jäädä sairaalaan vain, jos teillä on perhehuone.

Se, miten paljon perhehuoneita on saatavilla, riippuu sairaalasta.

Vauvaa ei voi viedä kotiin ilman lähtötarkastusta, yksityinen lääkäriasema ei tässä käy. Itse voit lähteä.

Vierailija
2/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä perhehuone, niin ei tarvitse jäädä yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vielä harkita raskautta jos olet noin avuton. Ei synnyttämiseen miehiä tarvita.

Vierailija
4/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaan ei ole pakko jäädä kenenkään muun kuin psykiatriseen pakkohoitoon otetun. Voit ilmoittaa, että lähdet kotiin, asia sillä selvä. Vauva täytyy käyttää lääkärissä ns. kotiinlähtötarkastuksessa muistaakseni kolmantena päivänä, mutta voi sen tehdä kotoa käsinkin.

Tietenkin vedotaan vauvan hyvinvointiin, mutta kannattaa muistaa, että vielä 30 vuotta sitten sairaalassa oltiin viikon verran, vaikka kaikki oli hyvin ja samalla tavalla vedottiin siihen, että äidin pitää saada levätä ja henkilökunnan tarkkailla vauvaa.

Vierailija
5/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvaa ei voi viedä kotiin ilman lähtötarkastusta, yksityinen lääkäriasema ei tässä käy. Itse voit lähteä.

Kyllä ns. terveen vauvan saa kotiin ilman lähtötarkastusta, mutta pitää palata parin päivän päästä tarkastuttamaan lapsi. Vai miten kuvittelet polikliinisissa synnytyksissä tehtävän?

Vierailija
6/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko sitten voimakeinoin estämään vauvan kotiinlähdön vai mitä ihmettä? Eihän sairaalassa ole edes mikään pakko synnyttää, niin miten sinne voisi ketään vaatia jäämään jos kaikki vaikuttaisi vauvallakin olevan kuitenkin ihan normaalisti? Voiko muka olla niin että ainoa vaihtoehto on synnyttää alusta loppuun kotona jos haluaa varmistaa sen että mies saa olla yötkin äidin seurana? Vähän jotenkin vaikea uskoa että sairaala olisi joku vankila jonne kerran mentyään ei pääsisi vapaasti pois.

ap

Vierailija
7/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjille ei suositella polikliinista synnytystä.

Vierailija
8/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että olet syntynyt 90-luvun loppupuolella?

Vierailija
9/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä perhehuone, niin ei tarvitse jäädä yksin.

Joo sen siis tietenkin aion tehdäkin!:) Lähinnä mietin nyt vain varasuunnitelmia tilanteelle jos perhehuoneet olisivatkin kaikki varattuja.

ap

Vierailija
10/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaan ei ole pakko jäädä kenenkään muun kuin psykiatriseen pakkohoitoon otetun. Voit ilmoittaa, että lähdet kotiin, asia sillä selvä. Vauva täytyy käyttää lääkärissä ns. kotiinlähtötarkastuksessa muistaakseni kolmantena päivänä, mutta voi sen tehdä kotoa käsinkin.

Tietenkin vedotaan vauvan hyvinvointiin, mutta kannattaa muistaa, että vielä 30 vuotta sitten sairaalassa oltiin viikon verran, vaikka kaikki oli hyvin ja samalla tavalla vedottiin siihen, että äidin pitää saada levätä ja henkilökunnan tarkkailla vauvaa.

Näin mä oon järkellytkin että asian olis oltava. Kun saahan sen vauvan synnyttää kotonakin ja silloinkin tietenkin myös jäädä sinne kotiin lepäämään. Mulle kun se koti on juuri se paras paikka levätä, ei sairaala jossa vieras ympäristö stressaa. En muutenkaan pitkään siellä halua olla, mutta vähintäänkin haluan miehen olevan seurana tuomassa turvallisuudenstunnetta.

ap

Vierailija
11/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tietenkin lähteä! Sairaala ei ole vankila, ja vauva ei ole sairaalan omaisuutta. Jos vauvalla on joku selkeästi vakavasti vialla, niin vauva jää sairaalaan, mutta siihen ei riitä todellakaan syyksi että lääkäri ei ole kattonut.

Pysy vahvana, kaikki järjestyy 💖 kannattaa kysellä kotisynnytyksen hintoja kotisynnytys FB ryhmästä. Vaihtelee paljon. Jopa 600€ kuullut että onnistunut. Yleisimmin hinnat taitaa olla 1000-2000€ välillä. Myös ilman kätilöä kotona voi synnyttää, vaatii sitten tottakai jo täysin erilaista paneutumista, mutta sinulla on kyllä ainakin aikaa! 😊

Vierailija
12/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin synnytyssairaalaan olet menossa? Näkyisikö sen nettisivuilta millaisia huoneita sielä on?

Perhehuoneessa kumppani on velvoitettu olemaan kokoajan paikalla.

Itse olen ymmärtänyt että päiväsaikaan isä tai synnytyskumppani saa olla kokoajan paikalla vaikka perhehuonetta ei olisikaan (kohteliasuussyistä ehkä mielummin yleisissätiloissa kuin monenhengen huoneessa) ja yöksi pitää lähteä kotiin.

Itse kun menin esikoista synnyttämään sanoin heti, että haluamme perhehuoneen ja sitä toisteltiin sitten koko synnytyksen ajan jokaiselle kätilölle jonka kanssa oltiin tekemisissä.

Vierailija
13/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vielä harkita raskautta jos olet noin avuton. Ei synnyttämiseen miehiä tarvita.

Riippuu mitä tarkoitat tarvitsemisella. Ei kai miestä nyt tarvita synnytykseen, ei myöskään vauvanhoitoon eikä edes koko elämään, eiköhän jokainen selviä elossa tottakai ilmankin. Mutta mulle mies tuo paljon turvallisuudentunnetta muuten stressaavassa tilanteessa jonka sairaalassaolo aiheuttaa. Ja mä koen sen tuoman turvan olevan mun henkiselle hyvinvoinnilleni tärkeää.

ap

Vierailija
14/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjälle ei myöskään suositella kotisynnytystä.

Vierailija
15/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta osaa kammottaisi kotisynnytys, viimeisen 7kk aikana kun tutuille on syntynyt 8 vauvaa, kolmessa olisi vauva joko kuollut tai vammautunut pahasti ilman lääkärin apua.

Vierailija
16/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin synnytyssairaalaan olet menossa? Näkyisikö sen nettisivuilta millaisia huoneita sielä on?

Itse olen ymmärtänyt että päiväsaikaan isä tai synnytyskumppani saa olla kokoajan paikalla vaikka perhehuonetta ei olisikaan (kohteliasuussyistä ehkä mielummin yleisissätiloissa kuin monenhengen huoneessa) ja yöksi pitää lähteä kotiin.

Itse kun menin esikoista synnyttämään sanoin heti, että haluamme perhehuoneen ja sitä toisteltiin sitten koko synnytyksen ajan jokaiselle kätilölle jonka kanssa oltiin tekemisissä.

Mä en oo vielä päättänyt. Oon veivannut mielessäni edestakaisin Hyvinkään ja Espoon välillä. Koitin katella noita jotain tutustumisvideoita niistä ym, mutten vieläkään osaa sanoa. Noin mäkin ymmärsin netistä lukiessani tosta isän läsnäolosta. Mä haluan miehen olevan mun luona kuitenkin myös nukkuessani. Oikeastaan varsinkin nukkuessani. Pakko myöntää että mun on kotonakin vaikeampi saada unta jos mies ei oo nukkumassa vieressä. :D

Mutta pitänee siis pyrkiä olemaan hanakka sen perhehuoneen kanssa ettei sitä vie joku muu käsistä!

ap

Vierailija
17/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ilmeisesti synnytyssairaalasta. Ainakaan viime vuoden marraskuussa Jorvissa ei ollut mikään pakko isän olla paikalla koko ajan.

Vierailija
18/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että olet syntynyt 90-luvun loppupuolella?

Olen kyllä mutta miten se tähän liittyy? Vai onko tää joku "nuoret äidit kun ovat nyt niin ripustautuneita kumppaneihinsa että eivät selviä edes yötä yksin"-juttu vai mikä?

ap

Vierailija
19/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko sitten voimakeinoin estämään vauvan kotiinlähdön vai mitä ihmettä? Eihän sairaalassa ole edes mikään pakko synnyttää, niin miten sinne voisi ketään vaatia jäämään jos kaikki vaikuttaisi vauvallakin olevan kuitenkin ihan normaalisti? Voiko muka olla niin että ainoa vaihtoehto on synnyttää alusta loppuun kotona jos haluaa varmistaa sen että mies saa olla yötkin äidin seurana? Vähän jotenkin vaikea uskoa että sairaala olisi joku vankila jonne kerran mentyään ei pääsisi vapaasti pois.

ap

Tekevät lasun jos lähdet ns. ilman lupaa vauvan kanssa sairaalasta. Ei siellä sairaalassa oikeasti ole niin kamalaa, ettei siellä paria yötä ja päivää kestäisi.

Tuo mitä joku aiemmin mainitsi, että voit lähteä kotiin aiemmin ja käydä kotoa käsin vauvan kanssa lastenlääkärintarkastuksessa, ei nyt ihan pidä paikkaansa. Jos on mitään ongelmaa, esim. raskausdiabetes, pitkä aika lapsivedenmenosta, vihreä lapsivesi, tmv. niin vauvaa TÄYTYY pitää tarkkailtavana osastolla sen parin vuorokauden ajan, halusit tai et. Sinä voit lähteä jos olet hyvävointinen, mutta vauva ei. Ja miksi haluaisit lähteä ilman vauvaa? Sinun täytyy opetella hoitamaan vauvaa, imettämään (se ei aina onnistu tuosta noin vaan vaan tarvitset kätilöiden apua), luoda suhdetta omaan lapseesi pitämällä häntä lähellä/ihokontaktissa. Vauvaa tarkkaillaan monella tavalla sairaalassa. Seurataan painon pudotusta, pissan ja kakan tuloa, tarkkaillaan ihoa, jäntevyyttä, keltaisuutta, kuulo tarkastetaan, seurataan tarvittaessa verensokeria.

Toivottavasti saat perhehuoneen miehesi kanssa.

Vierailija
20/154 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ajatella jättäväsi vauvan sairaalaan ja ite menisit kotiin? Jos voisit, niin vannon ettet ajattele enää samoin kun sulla on vauva sylissä. Ne muutama vrk sairaalassa on tosi hyvä, koska voit kysyä hoitajilta kaiken mahdollisen ja he opastavat kädestä pitäen kuinka vauvaa hoidetaan.