Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelma liittyen lapsen kastamiseen ja nimen antamiseen...

Vierailija
20.04.2006 |

Mä en kuulu kirkkoon, mies kuuluu. En halua, että lapsi kastetaan seurakunnan jäseneksi, mun mielestä lapsi saa sitten itse päättää asiasta.

Mies haluaa, että lapsi kastetaan. Onko olemassa jotain välimuotoa? Onko olemassa jotain siunausta lapselle, jossa ei kuitenkaan otettaisi srk:n jäseneksi?

Hemmetti kun tää on mennyt tappeluksi. Ei ois pitänyt rakastua tuollaiseen uskikseen. Naimisiinkaan ei varmaan koskaan mennä, kun mä en liity kirkkoon häiden takia ja mies taas ei suostu maistraattihäihin.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sä et selvästikään pysty ajattelemaan kuin itseäs

Vierailija
2/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun sä et selvästikään pysty ajattelemaan kuin itseäs

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi antaa lapselle myöhemmin vapaus itse päättää uskonnostaan. Jos todella haluaa kuulua kirkkoon, siihen liittymisen ei pitäisi olla ongelma myöhemminkään.

Vierailija
4/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tästä tulee srk:n jäsen! Tunne erään ihmisen joka teki näin, koska hänellä on henkilökohtainen usko mutta vastustaa ns. " laitoskirkkoa"

Vierailija
5/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs se lapsen ISÄ? onko silläkin oikeus päättää jotain? vai onko se vaan nimellinen isä jolla on oikeus päättää olla antamatta rahallista panostusta lapselle nyt niin lapsi voi isona päättää haluaako itse ne rahat sitten kerralla omaan käyttöön.

no joo on kaukaa haettu vertauskuva mutta potuttaa nää mammat jotka haluavat aina tehdä kuten ITSE haluaa ja sitten purnataan kun mies ei osallistu tarpeeksi perheeseen tai lapseen.

Vierailija
6/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei papin siunauksella ole sen suurempaa painoarvoa kuin taviksenkaan, joten mahdollisen siunauksen voi suorittaa kuka hyvänsä siihen uskova ihminen.

Vierailija
7/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei käy niin kuin miehelleni, joka kuuluu kirkkoon vain ja ainoastaan siksi, ettei pahoittaisi tapaluterilaisten vanhempieni mieltä.

Vierailija
8/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita lainsäätäjälle, jos asia niin häiritsee!

Vierailija
9/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en ymmärrä tuota ap:n kantaa että miehen mielipiteen asiassa voi jyrätä kunhan vaan itse on tyytyväinen asiaan.

En osaa mitenkään ajatella asiaa noin tiukasti että lapsen pitää itse aikuisena päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei.

Mitä haittaa asiasta nyt lapsuudessa olisi?

Suomessa nyt törmää tähän ev. lut uskontoon muutenkin.

Jätättekö te kirkkoon kuulumattomat esim. joulun tai pääsiäisen viettämättä?

jos isä haluaisi kastaa lapsen niin miksi ei? voihan lapsi myös erota kirkosta aikuisena. netissä se on niin helppoa. ja toisaalta en ymmärrä miksi jonkun mies on kirkossa vain vanhempiensa tähden, mistä ne vanhemmat tietää jos mies eroaa kirkosta? ei sitä ole pakko kertoa jos ei pokka kestä.

Vierailija
10/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että tästä tulee srk:n jäsen! Tunne erään ihmisen joka teki näin, koska hänellä on henkilökohtainen usko mutta vastustaa ns. " laitoskirkkoa"

Vierailija
11/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sille lapselle voi antaa sen nimensä ilman mitään siunauksia?

Kakkua kun ei voi sekä syödä että säästää samalla kertaa, onneksi.

Edes AV-Mammat ei voi saada kaikkea!

Vierailija
12/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten on sitten mahdollista että näin kävi.

Vierailija
13/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma ulkomailla syntynyt lapseni sai nimen heti parin kk:n iässä ja kastetaan yli 9 kk:n iässä Suomessa ev. lut. srk:n jäseneksi.

Vierailija
14/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kyllä kastettiin, mutta vanhempani antoivat minun erota kirkosta ennen täysi-ikäisyyttä.

Ripari oli se viimeinen pisara, että tämä ei ole minua varten. Elämänkatsomustietotunneilla opin parissa vuodessa enemmän kuin uskontotunneilla koko peruskoulun aikana.

Vierailija
15/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oma ulkomailla syntynyt lapseni sai nimen heti parin kk:n iässä ja kastetaan yli 9 kk:n iässä Suomessa ev. lut. srk:n jäseneksi.

Nimen antamisella ja kasteella ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään! On vain tullut tavaksi julkistaa lapsen nimi vasta kastejuhlassa... Nimen voi antaa lapselle jo heti hänen synnyttyään, täällä Suomessakin

Vierailija
16/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen lapsen kastaa ja sitten saa itse teininä tehdä päätöksen jos haluaa erota. Mitä haitaa siitä kastamisesta oikeasti on jos pitää kuitenkin saada jonkilainen siunaus lapselle.

Etenkin jos toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon ja toinen ei.

Vierailija
17/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tapeltiin samasta asiasta puolivuotta sitten.

Pitäkää nimijuhlat jos haluatte nimeä juhlistaa sukulaisten kanssa.

Vierailija
18/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin en ymmärrä tuota ap:n kantaa että miehen mielipiteen asiassa voi jyrätä kunhan vaan itse on tyytyväinen asiaan.

En osaa mitenkään ajatella asiaa noin tiukasti että lapsen pitää itse aikuisena päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei.

Mitä haittaa asiasta nyt lapsuudessa olisi?

Suomessa nyt törmää tähän ev. lut uskontoon muutenkin.

Jätättekö te kirkkoon kuulumattomat esim. joulun tai pääsiäisen viettämättä?

jos isä haluaisi kastaa lapsen niin miksi ei? voihan lapsi myös erota kirkosta aikuisena. netissä se on niin helppoa. ja toisaalta en ymmärrä miksi jonkun mies on kirkossa vain vanhempiensa tähden, mistä ne vanhemmat tietää jos mies eroaa kirkosta? ei sitä ole pakko kertoa jos ei pokka kestä.

Vierailija
19/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kuulu kirkkoon, mutta mies ja lapset kuluvat. Mielestäni on ihan selvää, että lapset kuuluvat kirkkoon ja käyvät uskonnon opetuksessa. Tällöin lapsella on mielestäni oikeasti edellytykset päättää itse uskostaan myöhemmin.

Vierailija
20/72 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tarkoitin että täällä usein on tapana yhdistää nimenanto ja kaste. Eli pidetään samana asiana. Multa ainakin kyseltiin aluksi (Suomesta) että onko lapsella jo nimi eli ristiäiset pidetty? Aina sai vastailla että nimi on kyllä mutta ristiäisiä ei ole vielä pidetty...