Onko Suomen sosiaaliturva liian hyvä? Tutkimuksen mukaan työttömän joutuminen köyhäksi on todennäköisyydeltään PIENIN Suomessa. Mitä asialle voitaisiin tehdä?
Ei ole Suomella varaa tähän.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=6916639
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liian hyvä vaan liian huono. Ihmisillä on kuitenkin pakollista opintovelkaa entistä enemmän ja sitä voi kukin miettiä miten makselee opintovelkojaan toimeentulotuesta.. Kun pitäisi myös syödä ja tehdä pakolliset hankinnat + maksaa ne pakolliset kulut elämästä. Ei riitä ja on ainainen puute ja pula. Vaikka kuinka yrittää suunnitella niin aina tulee jotain (esim.sairautta ja sitä kautta lisäkuluja) ja se lautasellinen omaa herkkuruokaa siirtyy ja siirtyy ja siirtyy.. Ensin pitää korjata sarana ja sitten hajoaa ne ainoat kengät ja sitten ollaan flunssassa ja sitten tarvitsee tukisiteen venähdykseen ja sitten.... Koskaan sitä lautasellista ei tule saamaan. Toiveet ovat todella pienet ja kun nekään eivät vuosiin toteudu niin ei ihme, että häviää tunne, että itse voisi vaikuttaa yhtään mihinkään, edes omaan elämäänsä. Turvaa pitäisi korottaa, koska ruoan hintakin taas nousee.
Opintolainaa ei voi edes maksaa enää toimeentulotuesta. Kela laittaa automaattisesti ulosottoon.
Rasittavinta näissä keskusteluissa aidosti köyhistä ihmisistä on, että trollaajien lisäksi iso osa itse työssäkäyvistä ihmisistä on oikeasti helvetin tietämättömiä ja typeriä.
Asia on aika yksinkertainen, kaikki työttömyystukienkin leikkauksien jne jälkeen, henkilö voi hakea toimeentulotukea. Jos asumiskulujen ja vastaavien jälkeen jää alle 400 euroa kuukaudessa käteen, niin henkilö voi ainoa harkinnavaraisesta sosiaalitoimesta niitä viimeisiä pennosia.
Eli väännetään nyt siitä kuuluista helvetin rautalangasta. Yhteiskunta antaa MAKSIMISSSAAN 400 euroa kuukaudessa ihmisille käteen. Tällä rahalla on ostettava pesuaineet, ruoka, vaatteet tai vaikka rikki menneiden silmälasien tilalle uudet. Jotta tämän rahan saa, pitää olla varaton ja jaksaa loputun joka kuukausi tapahtuva rumba viranomaisten kanssa.
Minä en itse ole koskaan ollut IT-ammattilaisena "vasemmiston miehiä", mutta kyllä nyt jumalauta teillä on puhdasta kusta päässä, jos te oikeasti kadehditte saatana ihmistä jolla on korkeintaan 400 euroa elämiseen kuussa. Pitkäaikaistyöttömiä jotka eivät tule koskaan enään saamaan oikeita töitä, vaikka olisivat valmis tekemään suunnilleen mitä tahansa.
Esimerkiksi tuttavani tuntee kaupan alaa. Helsingissä, keskustassa oli kaksi työpaikkaa ruokakauppaan, kaupan minimipalkalla. Paikkoihin tuli PÄÄLLE 150 HAKEMUSTA. Eli kumpaankiin "huikeaan" kaupan perustason paskaduuniin oli joku lähemmäs 80 ihmistä valmiina tulemaan.
Tässä työtilanteessa te sitten lässytätte saatana jostain laiskoista työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavinta näissä keskusteluissa aidosti köyhistä ihmisistä on, että trollaajien lisäksi iso osa itse työssäkäyvistä ihmisistä on oikeasti helvetin tietämättömiä ja typeriä.
Asia on aika yksinkertainen, kaikki työttömyystukienkin leikkauksien jne jälkeen, henkilö voi hakea toimeentulotukea. Jos asumiskulujen ja vastaavien jälkeen jää alle 400 euroa kuukaudessa käteen, niin henkilö voi ainoa harkinnavaraisesta sosiaalitoimesta niitä viimeisiä pennosia.
Eli väännetään nyt siitä kuuluista helvetin rautalangasta. Yhteiskunta antaa MAKSIMISSSAAN 400 euroa kuukaudessa ihmisille käteen. Tällä rahalla on ostettava pesuaineet, ruoka, vaatteet tai vaikka rikki menneiden silmälasien tilalle uudet. Jotta tämän rahan saa, pitää olla varaton ja jaksaa loputun joka kuukausi tapahtuva rumba viranomaisten kanssa.
Minä en itse ole koskaan ollut IT-ammattilaisena "vasemmiston miehiä", mutta kyllä nyt jumalauta teillä on puhdasta kusta päässä, jos te oikeasti kadehditte saatana ihmistä jolla on korkeintaan 400 euroa elämiseen kuussa. Pitkäaikaistyöttömiä jotka eivät tule koskaan enään saamaan oikeita töitä, vaikka olisivat valmis tekemään suunnilleen mitä tahansa.
Esimerkiksi tuttavani tuntee kaupan alaa. Helsingissä, keskustassa oli kaksi työpaikkaa ruokakauppaan, kaupan minimipalkalla. Paikkoihin tuli PÄÄLLE 150 HAKEMUSTA. Eli kumpaankiin "huikeaan" kaupan perustason paskaduuniin oli joku lähemmäs 80 ihmistä valmiina tulemaan.
Tässä työtilanteessa te sitten lässytätte saatana jostain laiskoista työttömistä.
eikös toimeentulotuki ole nykyään KELAN maksama?. perusosa on käsittääkseni 490 euroa kuukaudessa yhdelle ihmiselle
Onhan se nyt sairasta, että Suomeen tullaan ulkomailtakin tekemään ilmaiseksi töitä, jotta joskus voisi saada töitä, joista maksetaan edes jotain.
https://yle.fi/uutiset/3-10129848
Varallisuus on jakautumassa päin helvettiä.
Minkälaista hanttihommaa? En pysty tekemään liukuhihnatyötä jossa toistetaan samaa liikettä tuhansia kertoja päivässä. Pää leviää sellaisesta, olen yrittänyt. Mielestäni sellainen ei ole ihmisen hommaa. Eikä yötyö myöskään. Voisin tehdä 25 tuntia viikossa muuta kuin liukuhihna- tai yötyötä ja elää niukasti jos se tosiaan olisi sen 25 tuntia mutta se menee pian siihen että työnantaja soittelee jatkuvasti ja pitäisi tehdä enemmän tunteja. 12 euroa tunnissa on mielestäni hyvä palkka.