Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomen sosiaaliturva liian hyvä? Tutkimuksen mukaan työttömän joutuminen köyhäksi on todennäköisyydeltään PIENIN Suomessa. Mitä asialle voitaisiin tehdä?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo totta. Suomessa olisi pilvin pimein osa-aikatyötä, mutta se ei kiinnosta, koska tuilla elää paremmin. Tämä on ongelma, koska talous jumittaa näiden sosiaaliturvamenojen takia ja sen takia, ettei ihmiset edes pyri elättämään itseään. Esimerkki: 25 h/vko 12 Euroa/h hanttihommasta ei kiinnosta, koska tuilla saa saman ja mitäpä sitä edes 25 tuntia viikossa tehdä sitten töitä. TÄMÄ ON ONGELMA. Sitä ei pysty mitenkään selittämään...

Osa-aikatöitä ei oteta koska siitä seuraava byrokratia on niin tahmeaa, että voi jäädä vuokrat pahimmillaan maksamatta kun maksuja joutuu odottamaan kuukausikaupalla. 

Kirjoitin tämän eilen tänne:

"Vituttaa suoraan sanoen niin paljon, että tekis mieli lyödä hanskat tiskiin.

Opiskelen omaehtoisesta ja saan työmarkkinatukea siihen. Homma toimii loistavasti, teen ilmoitukset verkossa ja maksupäivä on 2-3 arkipäivää ilmoituksesta.

Neljän viikon jakso päättyi perjantaina, eli pystyin tekemään neljän viikon ilmoituksen ja olisin normaalisti saanut rahat keskiviikkona 28.3. ja niitä olis totisesti tarvittu.

MUTTA, olin niin helvetin tyhmä, että otin alaan liittyvän sijaisuuden - ensimmäisen ikinä ja olin ikionnellinen, se kuuluisa jalka oven väliin - eilen perjantaina. Saan siitä bruttona jotain ruhtinaalliset 70 €, maksupäivä 29.3.

NYT tuon sijaisuuden vuoksi, joudun odottamaan palkkatodistusta, jonka oletettavasti saan joko 29.3. tai päivää aiemmin tms. Vasta kun olen lähettänyt palkkatodistuksen, hakemukseni ratkaistaan, eli rahaa saan joskus pääsiäisen jälkeen. No, saanhan mä sen ruhtinaallisen palkkani, muutaman kympin sitten ennen pääsiäistä, laiha lohtu.

En yhtään, yhtään, yhtään ihmettele että työttömät karsastavat lyhyitä silpputöitä. Mua ei koske edes aktiivimalli (tai siis täytän sen opiskelemalla), mutta tää systeemi on aivan hullu!"

Eli minun ei missään nimessä olisi kannattanut ottaa vastaan tuota työtä, varsinkin kun se ajoittui noin. Onneksi minulla on mies, muuten jäisi laskut maksamatta enkä totisesti tiedä miten selviäisimme pääsiäisestä. Ei sillä, että se vaatisi jotain juhlallisuuksia vaan sillä, että siihen tulee pyhäpäiviä, jotka viivästyttävät asian käsittelyä. Vaikka saisin palkkatodistuksen 29.3. ja laittaisin (tietenkin) sen saman tien Kelaan, on raha odotettavissa tilille aikaisintaan 6.4. yli viikkoa alkuperäistä maksupäivää myöhemmin.

Vierailija
42/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuet ovat pikemminkin liian korkealla tasolla...Juttelin tuossa työttömän kaverini kanssa, ja hän oli syönyt eräs päivä viime viikolla ruoaksi naudan sisäfilettä! Kyllä jotain outoa on, että työttömällä on vara syödä tuollaista.

Ihmiselle ei pitäisi antaa rahallista tukea ollenkaan, vaan vaikka joku ruokakassi. Siihen voisi koota terveellisen ja edullisen kokonaisuuden.

Siis mitä ihmettä? Minullakaan ei työssä käyvänä ole varaa kuin aniharvoin tuollaiseen juhlaan.

Suomessa on käynnissä työnvieroksujien bileet, ja jotain on pakko ennen pitkää tehdä.

Parempi ennemmin kuin myöhemmin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo totta. Suomessa olisi pilvin pimein osa-aikatyötä, mutta se ei kiinnosta, koska tuilla elää paremmin. Tämä on ongelma, koska talous jumittaa näiden sosiaaliturvamenojen takia ja sen takia, ettei ihmiset edes pyri elättämään itseään. Esimerkki: 25 h/vko 12 Euroa/h hanttihommasta ei kiinnosta, koska tuilla saa saman ja mitäpä sitä edes 25 tuntia viikossa tehdä sitten töitä. TÄMÄ ON ONGELMA. Sitä ei pysty mitenkään selittämään...

Osa-aikatöitä ei oteta koska siitä seuraava byrokratia on niin tahmeaa, että voi jäädä vuokrat pahimmillaan maksamatta kun maksuja joutuu odottamaan kuukausikaupalla. 

Opiskelen omaehtoisesta ja saan työmarkkinatukea siihen. Homma toimii loistavasti, teen ilmoitukset verkossa ja maksupäivä on 2-3 arkipäivää ilmoituksesta.

Neljän viikon jakso päättyi perjantaina, eli pystyin tekemään neljän viikon ilmoituksen ja olisin normaalisti saanut rahat keskiviikkona 28.3. ja niitä olis totisesti tarvittu.

MUTTA, olin niin helvetin tyhmä, että otin alaan liittyvän sijaisuuden - ensimmäisen ikinä ja olin ikionnellinen, se kuuluisa jalka oven väliin - eilen perjantaina. Saan siitä bruttona jotain ruhtinaalliset 70 €, maksupäivä 29.3.

NYT tuon sijaisuuden vuoksi, joudun odottamaan palkkatodistusta, jonka oletettavasti saan joko 29.3. tai päivää aiemmin tms. Vasta kun olen lähettänyt palkkatodistuksen, hakemukseni ratkaistaan, eli rahaa saan joskus pääsiäisen jälkeen. No, saanhan mä sen ruhtinaallisen palkkani, muutaman kympin sitten ennen pääsiäistä, laiha lohtu.

En yhtään, yhtään, yhtään ihmettele että työttömät karsastavat lyhyitä silpputöitä. Mua ei koske edes aktiivimalli (tai siis täytän sen opiskelemalla), mutta tää systeemi on aivan hullu!"

Eli minun ei missään nimessä olisi kannattanut ottaa vastaan tuota työtä, varsinkin kun se ajoittui noin. Onneksi minulla on mies, muuten jäisi laskut maksamatta enkä totisesti tiedä miten selviäisimme pääsiäisestä. Ei sillä, että se vaatisi jotain juhlallisuuksia vaan sillä, että siihen tulee pyhäpäiviä, jotka viivästyttävät asian käsittelyä. Vaikka saisin palkkatodistuksen 29.3. ja laittaisin (tietenkin) sen saman tien Kelaan, on raha odotettavissa tilille aikaisintaan 6.4. yli viikkoa alkuperäistä maksupäivää myöhemmin.

Jos osaisit hoitaa tuohon työhösi liittyvät paperijutut oikein ja ajoissa, sinulla ei nyt olisi tuollaista ongelmaa.

Oma vika.

Vierailija
44/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian hyvä vaan liian huono.  Ihmisillä on kuitenkin pakollista opintovelkaa entistä enemmän ja sitä voi kukin miettiä miten makselee opintovelkojaan toimeentulotuesta.. Kun pitäisi myös syödä ja tehdä pakolliset hankinnat + maksaa ne pakolliset kulut elämästä. Ei riitä ja on ainainen puute ja pula. Vaikka kuinka yrittää suunnitella niin aina tulee jotain (esim.sairautta ja sitä kautta lisäkuluja) ja se lautasellinen omaa herkkuruokaa siirtyy ja siirtyy ja siirtyy.. Ensin pitää korjata sarana ja sitten hajoaa ne ainoat kengät ja sitten ollaan flunssassa ja sitten tarvitsee tukisiteen venähdykseen ja sitten.... Koskaan sitä lautasellista ei tule saamaan. Toiveet ovat todella pienet ja kun nekään eivät vuosiin toteudu niin ei ihme, että häviää tunne, että itse voisi vaikuttaa yhtään mihinkään, edes omaan elämäänsä. Turvaa pitäisi korottaa, koska ruoan hintakin taas nousee.

Eli ensin opiskelet ilmaiseksi, otat halpaa opintolainaa ja valitat, kun ilmaisilla tuilla et saa maksettua lainaa pois?

Onhan se tuilla eläminen tiukkaa, mutta katto on pään päällä ja ruokaakin saa.

Ongelma on siinä ettei töitä ole.

Mikäli työllisyys olisi parempi, niin ei opintolaina olisi mikään ongelma.

Niin, työn puute on suurin ongelma. Suurin osa työttömistä menisi töihin. Osa on tietysti työhön kykenemättömiä kuten on aina ollut. Tämäkään ei olisi niin suuri ongelma silloin kun verokertymä on suurempi.

Vierailija
45/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eu-komissio on kuitenkin toistuvasti moittinut Suomea liian alhaisesta sosiaaliturvasta.

Mutta siinähän ei otettu huomioon kaikkia tukia, joita työtön saa.

Ainoa mitä ei otettu huomioon oli asumistuki. Ei 500 euron ja 650 euron välinen ero niin suuri ole, ettäkö se nostaisi tuen normaaliksi.

Asumistuki on kyllä merkittävä osuus sosiaaliturvaa ja yksi pahimmista kannustinloukuista.

Ehkäpä EU vertailee käyttörahaa. Asumistuki ei jää tilille pyörimään.

Niin no, samalla logiikalla tulisi sitten vähentää työssäkäyvän nettotuloista asumiskulujen osuus, eikös? Eli 2000e nettotulot ovatkin vain esim 1500e?

Vierailija
46/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin näin opiskelijana sairastaminen kannattaa. Olen 4kk saikulla ja opinnot tauolla. Sään sairauspäivärahaa, joka on enemmän kuin opintotuki. Lisäksi toimeentulotukea, kun kukaan ei oleta nostavan opintolainaa. Ja asumistukea, mutta sitä saan muutenkin. Sairaalamaksut maksettiin vielä harkinnanvaraisella toimeentulotuella. Elän paljon leveämmin kuin opiskelijana... ja tuntuu ihan typerältä.

Vierailija
47/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs pahaa siinä on? Työttömät kadulle vaan, niinkö?

Olisin enemmän huolissani yritysten veronkierrosta. Jos kaikki yritykset maksaisivat asiallisesti veronsa Suomeen, tätäkään keskustelua ei tarvitsisi käydä.

Vierailija
48/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian hyvä vaan liian huono.  Ihmisillä on kuitenkin pakollista opintovelkaa entistä enemmän ja sitä voi kukin miettiä miten makselee opintovelkojaan toimeentulotuesta.. Kun pitäisi myös syödä ja tehdä pakolliset hankinnat + maksaa ne pakolliset kulut elämästä. Ei riitä ja on ainainen puute ja pula. Vaikka kuinka yrittää suunnitella niin aina tulee jotain (esim.sairautta ja sitä kautta lisäkuluja) ja se lautasellinen omaa herkkuruokaa siirtyy ja siirtyy ja siirtyy.. Ensin pitää korjata sarana ja sitten hajoaa ne ainoat kengät ja sitten ollaan flunssassa ja sitten tarvitsee tukisiteen venähdykseen ja sitten.... Koskaan sitä lautasellista ei tule saamaan. Toiveet ovat todella pienet ja kun nekään eivät vuosiin toteudu niin ei ihme, että häviää tunne, että itse voisi vaikuttaa yhtään mihinkään, edes omaan elämäänsä. Turvaa pitäisi korottaa, koska ruoan hintakin taas nousee.

Eli ensin opiskelet ilmaiseksi, otat halpaa opintolainaa ja valitat, kun ilmaisilla tuilla et saa maksettua lainaa pois?

Onhan se tuilla eläminen tiukkaa, mutta katto on pään päällä ja ruokaakin saa.

Ongelma on siinä ettei töitä ole.

Mikäli työllisyys olisi parempi, niin ei opintolaina olisi mikään ongelma.

Niin, työn puute on suurin ongelma. Suurin osa työttömistä menisi töihin. Osa on tietysti työhön kykenemättömiä kuten on aina ollut. Tämäkään ei olisi niin suuri ongelma silloin kun verokertymä on suurempi.

Suurin ongelma on asumisen hinta. Jos asuminen olisi halvempaa, erilaisia pätkä/osa-aika/keikka jne töitä voisikin tehdä. Niitä ihan kohtuullisesti kuitenkin löytyy joillakin aloilla.

Vierailija
49/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen köyhä ihan työllisenäkin. Työttömyys ei siis tekisi minusta köyhää, vaikka tulotaso entisestään laskisikin. Juuri nyt olen hyvässä asemassa, ja saan vähän toista tonnia käteen kuussa. Eiemmin summa oli noin 750 euroa.

Vierailija
50/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille kyllä riittää rahaa jaettavaksi, eikä koeta turhana. Kotimaahan ei haluttaisi antaa mitään.Ulkomaalaisten hyväksikö tässä pitää töitä tehdä?

Vierailija
51/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuet ovat pikemminkin liian korkealla tasolla...Juttelin tuossa työttömän kaverini kanssa, ja hän oli syönyt eräs päivä viime viikolla ruoaksi naudan sisäfilettä! Kyllä jotain outoa on, että työttömällä on vara syödä tuollaista.

Ihmiselle ei pitäisi antaa rahallista tukea ollenkaan, vaan vaikka joku ruokakassi. Siihen voisi koota terveellisen ja edullisen kokonaisuuden.

Siis mitä ihmettä? Minullakaan ei työssä käyvänä ole varaa kuin aniharvoin tuollaiseen juhlaan.

Suomessa on käynnissä työnvieroksujien bileet, ja jotain on pakko ennen pitkää tehdä.

Halvemmaksi tulee paistaa naudan sisäfilepihvi kuin käydä Mäkkärillä hampurilaisaterialla. Työpaikkalounas tulee noin saman hintaiseksi kuin runsas sisäfilepihvi.

Naudan sisäfile maksa n. 33 €/kg. Kun lihamestari leikkaa n. 250 g palan, tulee hinnaksi n. 8, 25 €.

Mäkkäriateria se kallista hienostelua on.

Vierailija
52/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvemmaksi tulee paistaa naudan sisäfilepihvi kuin käydä Mäkkärillä hampurilaisaterialla. Työpaikkalounas tulee noin saman hintaiseksi kuin runsas sisäfilepihvi.

Naudan sisäfile maksa n. 33 €/kg. Kun lihamestari leikkaa n. 250 g palan, tulee hinnaksi n. 8, 25 €.

Työtön on lisäksi säästänyt mahdollisesti bussikuluissa ja hakenut fileen kävellen tai pyöräillen kaupasta. Työssäkäyvän työmatkakulut voivat olla yli 8,25€ vuorokaudessa. 

Mikä nyt sitten on kallista ja mikä ei...

Vierailija
53/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaisit hoitaa tuohon työhösi liittyvät paperijutut oikein ja ajoissa, sinulla ei nyt olisi tuollaista ongelmaa.

Oma vika.

Neuvotko millä lailla?

Mulle soitettiin klo 07 aamulla perjantaina, että pääsenkö sijaiseksi. Olen siis ilmoittautunut päiväkoteihin tarvittaessa töihin kutsuttavaksi sijaiseksi ja tämä oli eka keikka. 

Vierailija
54/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eu-komissio on kuitenkin toistuvasti moittinut Suomea liian alhaisesta sosiaaliturvasta.

Siksi, koska EU-komissio ei ole laskenut asumistukea mukaan. Sen kun laskee mukaan, niin tuet ovat ruhtinaalliset.

Vierailija
55/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa Citymarketissa oli viikonloppuna naudan sisäfile 22 €/kg. Meinattiin ostaa, mutta se oli ihan hervoton palanen ja pakkauksesta ei käynyt ilmi oliko se pakastettu (alkuperämaa Puola). Mutta tuskin sille mitään ihmeempää tapahtuis vaikka pihveinä pakastaisi ja sieltä sulattelisi ja paistelisi.

Vierailija
56/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin porukka tekee silpputöitä ja ilmaistöitä, niin kauan niitä on olemassa.

Ei mulle ole väliä mistä se raha tulee, kelasta vai pätkätöitä tekemällä, jos saan saman verran, köyhyysrajan tasolla.

Siinä mielessä yhteiskunta on huijaus, että jos joku luulee että kaikille on palkkatöitä tarjolla, se ei ole totta. Ilman köyhiä maailma ei pyörisi, varsinkaan niitä köyhiä jotka käyvät töissä.

Vierailija
57/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomen sosiaaliturva liian hyvä?

On.

Mitä sille pitäisi tehdä?

Alentaa minimiin esim. vuoden työttömyyden jälkeen.

Onko tämä realistinen skenaario Suomessa?

Onneksi on. Hallituspuolueet ajavat asiaa jatkuvasti vaikkakin ulkopuolisten asiantuntijoiden mukaan liian hitaasti.

Vierailija
58/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja, varaa on. Varaa on turhiin yritystukiin, sopeutumiseläkkeisiin, on varaa suuryritysten veronkiertoon.

Todennäköisesti et osaisi kysyttäessä nimetä edes yhtä suoraa yritystukea ilman epätoivoista Googlettelua. Puhumattakaan,että osaisit kertoa mikä on ns. suorien yritystukien menomäärä. Kommenttisi sopeutumiseläkkeistä viimeistään paljastaa tyhmyytesi, ja sen, että käsityksesi eri menojen mittasuhteista on jonkin pikkulapsen tasolla.

Ei se määrä vaan moraali. Toiset voi kiertää veroja yms. ja toiset ei.

Vierailija
59/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja, varaa on. Varaa on turhiin yritystukiin, sopeutumiseläkkeisiin, on varaa suuryritysten veronkiertoon.

Todennäköisesti et osaisi kysyttäessä nimetä edes yhtä suoraa yritystukea ilman epätoivoista Googlettelua. Puhumattakaan,että osaisit kertoa mikä on ns. suorien yritystukien menomäärä. Kommenttisi sopeutumiseläkkeistä viimeistään paljastaa tyhmyytesi, ja sen, että käsityksesi eri menojen mittasuhteista on jonkin pikkulapsen tasolla.

Ei se määrä vaan moraali. Toiset voi kiertää veroja yms. ja toiset ei.

No mitäs se kaljan raahaaminen Virosta on muuta kuin veronkiertoa? Tai naapurin tytön käyttäminen lapsenvahtina ilman veroista huolehtimista? Ihan kaikissa tuloluokissa kierretään kyllä veroja, jos suinkin mahdollista.

Vierailija
60/105 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oikeasti kadehtii elämänhallinta- ja rahankäyttötaitoista työtöntä, joka osaa laittaa ruokaa.

Itselleen sisäfile on kallista, mutta McDonaldssilla käydään edullisilla hampurilaisaterioilla :D

Ei jeesus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi