Raskauden piilottaminen
Miten te muut olette pystynyt piilottamaan raskauden? Sain juuri tietää olevani raskaana ja viikolla 4 tai 5 ( en ole ihan sata varma koska en ole vielä käynyt varhaisultrassa). En haluaisi kuitenkaan vielä töissä kertoa enkä kyllä muutenkaan. Vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Kärsin aamupahoinvoinnista ja se tuottaa ongelmia töissä koska työkaverini ovat huomanneet minun voivan pahoin ja osa välttelee seuraani kuin mulla olisi joku vatsatauti. Olen ajatellut, että käyttäisin pientä valkoista valhetta selittääkseni pahoinvointini kuten vaikka uusi lääkitys tms. "aiheuttaisi" sen. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Olen 22vuotias, työssäkäyvä ja avoliitossa.
Kommentit (50)
Minä ainakin sanoisin "ai, etkö olekkaan raskaana" jos alkaisit puhua jostain lääkkeen aiheuttamasta pahoinvoinnista
Voi olla, että osa tajuaakin. Pahoinvointi kuitenkin on pahimmillaan aamuisin klo 7-11. Mutta onneksi kukaan ei ole kysynyt vielä, että olenko raskaana. Ehkä tämä pahoinvointikin helpottaa tulevina viikkoina tai haen apteekista pahoinvointilääkkeitä.
-AP
Mitä enemmän selittelet sen syvempää kuoppaa kaivat itsellesi. Vatsa alkaa näkymään keskinmäärin 20vko paikkeilla joten...
Voi kulta rakas. Ei kukaan kysy mutta olet työpaikan puheenaihe ja moni pohtii. Odottavat vain milloin virallisesti ilmoitat.
Minulla auttoi säännöllinen syöminen. Piti koko ajan käydä nappaamassa jotain missä hiilareita suuhun.
Siitä luonnollisesti kaikki ajatteli että lihoan kun alkoi turvota.
Minä tein pääsääntöisesti töitä yksin niin ei paljon tarvinnut päivän aikana piilotella, muuten ei olisi varmaan onnistunut kun asiakkaat sen kyllä ensimmäisinä huomasivat.
Onko vakkaripaikka? Koska eihän sillä silloin lle väliä, sen sijaan voit saada ymmärrystä jos joudut koko ajan vessaan juoksemaan.
Tarkoitus ei ole tosiaan piilotella kauaa. Vain viikolle 12 asti, jolloin keskenmenon riski on huomattavasti pienempi kuin aikasemmilla viikoilla. Voisin kuvitella, että jos raskaus keskeytyisi lähiaikoina ja työkaverit tietäisi niin siitä tulisi vielä raskaampi asia käsitellä.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus ei ole tosiaan piilotella kauaa. Vain viikolle 12 asti, jolloin keskenmenon riski on huomattavasti pienempi kuin aikasemmilla viikoilla. Voisin kuvitella, että jos raskaus keskeytyisi lähiaikoina ja työkaverit tietäisi niin siitä tulisi vielä raskaampi asia käsitellä.
-AP
Jos joku kyselee sano vain että et asiasta halua keskutella. Kyllä kaikki tajuaa mistä on kyse mutta normaali hienotunteinen ihminen antaa olla.
Pitääkin kokeilla tuota säännöllistä syömistä, jotain välipalakeksiä tai hedelmää. Vakkaripaikka ei ole. Suuri osa työkavereista miehiä niin en tiedä osaako kuin moni ajatella, että juurikin raskaudesta johtuu. Muutama nainen on kuitenkin ilmoittanut voivansa vaihtaa vuoroja kanssani niin, ettei mun tarvitse kassalla juurikaan olla. Joten epäilen heidän jo tietävän sanomattakin.
Lähinnä miehet ovat olleet näitä, jotka välttävät mua vatsatautipelkoisina.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin kokeilla tuota säännöllistä syömistä, jotain välipalakeksiä tai hedelmää. Vakkaripaikka ei ole. Suuri osa työkavereista miehiä niin en tiedä osaako kuin moni ajatella, että juurikin raskaudesta johtuu. Muutama nainen on kuitenkin ilmoittanut voivansa vaihtaa vuoroja kanssani niin, ettei mun tarvitse kassalla juurikaan olla. Joten epäilen heidän jo tietävän sanomattakin.
Edit;
-AP
Onko miehet sinkkuja vai perheellisiä? Eihän tarvita muuta kuin että joku ihmettelee kotona kuinka "Maija" oksentaa töissä ja puoliso kysyy onko se raskaana.....
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ravintolassa töissä. Yksi kokki (mies) oli huolissaan vatsataudista ja minun voinnista niin epämääräisesti kerroin ettei ole kyse mistään taudista mikä ainakaan voi tarttua ja hän oli se joka päästi minut napostelemaan kun kerroin että se helpottaa oloani.
Sitten oli muita tarjoilijoita jotka vaihtoi vuoroja ja syöksyivät paikkaamaan jos yhtäkkiä katosin vessaan.
Kukaan ei kuitenkaan virallisesti tiennyt eikä siitä puhuttu (varmaan jotain kahvihuonejuoruja on ollut).
Tuo jolla hiilarit auttoi.
P.s kuiva paahdettu leipä aamuisin sängyssä oli parasta.
Yleensä raskauspahoinvointia tai mitään muitakaan oireita ei tule noin alkuviikoilla? (paitsi kaksoisraskauksissa). Nykyisin ehkä (?) liikaa tarkkaillaan omaa kehoa?
Minäkin olisin periaatteessa ainakin kuuden lapsen äiti; useita varhaisvaiheen keskenmenoja (mitä en laskenut), yksi kohdunulkopuolinen, sen jälkeen 2x odotin kaksosia, joista molemmista toinen putosi alkumatkalla pois....nyt olen kuitenkin kahden terveen lapsen äiti.
Elämä on ihmeellistä, joskus erittäin haastavaa, mutta kiitos siitä!
nyt_itkettää_ kirjoitti:
Yleensä raskauspahoinvointia tai mitään muitakaan oireita ei tule noin alkuviikoilla? (paitsi kaksoisraskauksissa). Nykyisin ehkä (?) liikaa tarkkaillaan omaa kehoa?
Minäkin olisin periaatteessa ainakin kuuden lapsen äiti; useita varhaisvaiheen keskenmenoja (mitä en laskenut), yksi kohdunulkopuolinen, sen jälkeen 2x odotin kaksosia, joista molemmista toinen putosi alkumatkalla pois....nyt olen kuitenkin kahden terveen lapsen äiti.
Elämä on ihmeellistä, joskus erittäin haastavaa, mutta kiitos siitä!
Liittyy aloitukseen miten?
Sä olet kyllä ääliö.
Mulla on ollut kauheet pahoinvoinnit, ekat 4kk oksensin kellon ympäri, se varmaan johtui kehon tarkkailusta? Kuten myös jatkuva supistaminen ja hirveät liitoskivut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän selittelet sen syvempää kuoppaa kaivat itsellesi. Vatsa alkaa näkymään keskinmäärin 20vko paikkeilla joten...
Minulla näkyi jo viikolla 13.
Mulla oli jo rv 8 niin kova raskausturvotus ettei farkut mahtunut jalkaan. :D Löysiä vaatteita oli pakko pitää. Myös pahoinvointi, hiusten rasvoittuminen puolessa päivässä, vilunväristykset, huimaus, rajoittunut ruokahalu ym osoittivat vain minun olevan raskaana ulkopuolisillekin. Nyt rv 14 ja kaikki kyselee milloin laskettu aika on. Vatsa on niin iso pallo jo nyt, kun normaalisti olen hoikka. Toisista se näkyy vain heti.
Vierailija kirjoitti:
Monella näkyy raskaus jo hyvin alussa. Itse jouduin peittelemään vatsaa jo viikolla 8. Olin hyvin hoikka ja kohtu eteenpäin kallistunut. Alavatsa pömpötti niin ettei voinut erehtyä.
Harvinaisen tyhmiä työkavereita sinulla jos eivät tajua nuoren pahoinvoivan naisen olevan raskaana.