Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskauden piilottaminen

Vierailija
26.03.2018 |

Miten te muut olette pystynyt piilottamaan raskauden? Sain juuri tietää olevani raskaana ja viikolla 4 tai 5 ( en ole ihan sata varma koska en ole vielä käynyt varhaisultrassa). En haluaisi kuitenkaan vielä töissä kertoa enkä kyllä muutenkaan. Vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Kärsin aamupahoinvoinnista ja se tuottaa ongelmia töissä koska työkaverini ovat huomanneet minun voivan pahoin ja osa välttelee seuraani kuin mulla olisi joku vatsatauti. Olen ajatellut, että käyttäisin pientä valkoista valhetta selittääkseni pahoinvointini kuten vaikka uusi lääkitys tms. "aiheuttaisi" sen. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Olen 22vuotias, työssäkäyvä ja avoliitossa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitpä mitä tahansa, osa arvaa, osa ei. 😄 Minulla esim. eräs miespuolinen työkaveri väitti arvanneensa tilanteen, kun kävin ennen töitä lääkärissä. Menin siis myöhässä töihin ja kerroin etukäteen, että lääkärin aika, mutten sen enempää. En ois kyllä tuosta itse päätellyt. Sitten taas eräälle yhteistyökumppanille, jota näen pari kertaa viikossa, kerroin kaksi päivää ennenkuin jäin äitiyslomalle. Hän oli vilpittömän hölmistynyt ja minä olin ajatellut, että on jo kaikille selvää.

Vierailija
22/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaskaus joka näkyy jo ihan alkuviikoilla on aina vaan turvotusta. Ei se katkaravun kokoinen eliö ja pieni määrä lapsivettä mahaa pyöreäksi tee mutta raskaus turvottaa senkin edestä joillakin.

Ja aamupahoinvointia voi esiintyä jo todella aikaisessa vaiheessa. Jokaisella nousee ne hormonit niin eri tahtia ja jokainen reagoi niihin eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkyi ensimmäinen raskaus h25 ja toinen h16. Hoikka olen, mutta suht pitkä, 172cm. En tehnyt raskauksistani sen kummempaa numeroa alussa, etenkään toisesta. Mutta toki on aina niitä jotka ovat plussatestistä alkaen heti niin vaivaisia ja huomionkipeitä, kun nipistää ja supistaa ja vetää ja työntää. Mutta heille tiedoksi; ihmisillä muutakin elämää kuin teidän raskautenne. Raskautesi ei välttämättä kiinnosta kuin sinua itseäsi, sori.

Vierailija
24/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla näkyi ensimmäinen raskaus h25 ja toinen h16. Hoikka olen, mutta suht pitkä, 172cm. En tehnyt raskauksistani sen kummempaa numeroa alussa, etenkään toisesta. Mutta toki on aina niitä jotka ovat plussatestistä alkaen heti niin vaivaisia ja huomionkipeitä, kun nipistää ja supistaa ja vetää ja työntää. Mutta heille tiedoksi; ihmisillä muutakin elämää kuin teidän raskautenne. Raskautesi ei välttämättä kiinnosta kuin sinua itseäsi, sori.

Mikä on h16 tai h25? Sinä et ole ollut raskaana ikinä.

Vierailija
25/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on h16 tai h25? Sinä et ole ollut raskaana ikinä.

Tulee mieleen yksi nainen joka selitti, että hänen raskautensa on nyt rivinvälillä 12. Meinasi että rv neuvolakortissa tarkoittaa rivinväliä.

Mutta että oikein h25 :D

Näkee kauas, ettei mitään kokemusta asiasta.

Vierailija
26/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up738

Vierailija
27/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän selittelet sen syvempää kuoppaa kaivat itsellesi. Vatsa alkaa näkymään keskinmäärin 20vko paikkeilla joten...

Minulla näkyi jo viikolla 13.

Mulla taas ei näkynyt juurikaan koko aikana, rv:lle 36 näin yhtä kaveripariskuntaa, eivät huomanneet mitään. Tulivat sitten parin kuukauden päästä meille ja ihmettelivät että kenen vauva meillä on hoidossa 😂😂

Vierailija
28/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa peittää raskautensa, miten se on huomionkipeää?

Ja muutenkin. Tunnen naisia, jotka ovat synnyttäneet luomuna kolme lasta, ja sitten naisia, joilla on kaikki paikat revenneet. Tätini läheinen ystävä jopa menehtyi synnytyksessä, vaikka se on niin uskomattoman harvinaista täällä Suomessa.

Pitäisikö tuon kolme lasta luomuna pullauttaneen mennä ilkkumaan vainajalle, että kaikki eivät tee synnytyksestä niin isoa numeroa että kupsahtavat silkkaa huomionkipeyttään, vai voitaisiko me tunnustaa että naisten kehot ja vauvat ovat erilaisia, ja jokainen raskaus ja synnytys erilainen?

Vierailija
29/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot:na, entinen hyvä ystäväni piilotteli toista raskauttaan minulta ihmeellisellä tavalla. Oli rv.16 kun huomasin asian selkeästi ja suoraan kysyin siitä. Kielsi asian silloin. Sen jälkeen vältteli tapaamisia vaikka välillä aina soittelikin, ja vasta rv. 26 kertoi raskaudestaan. Samassa yhteydessä kertoi kyllä paljastaneensa asian monille muille jo paljon aikaisemmin. En edelleenkään ymmärrä mitä hän ajoi takaa valehtelulla, ja sen jälkeen alleviivaamalla että olen viimeinen kelle kertoi asiasta. Koin tämän loukkaavaksi ja ilkeäksi. Tämän jälkeen koin vaikeaksi enää itse avautua omista asioistani, ja ystävyys viileni. Tästä on jo muutama vuosi mutta edelleen asia harmittaa..

Vierailija
30/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus näkyi 12 ja 25 tunnin jälkeen hedelmöittymisestä? Ja osoittelet vielä sormella niitä jotka plussa testistä allaen alkaa hehkuttaa asiaa muille. Itsehän näyt aloittaneen vieläkin aikaisemmin.

Vierailija
31/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot:na, entinen hyvä ystäväni piilotteli toista raskauttaan minulta ihmeellisellä tavalla. Oli rv.16 kun huomasin asian selkeästi ja suoraan kysyin siitä. Kielsi asian silloin. Sen jälkeen vältteli tapaamisia vaikka välillä aina soittelikin, ja vasta rv. 26 kertoi raskaudestaan. Samassa yhteydessä kertoi kyllä paljastaneensa asian monille muille jo paljon aikaisemmin. En edelleenkään ymmärrä mitä hän ajoi takaa valehtelulla, ja sen jälkeen alleviivaamalla että olen viimeinen kelle kertoi asiasta. Koin tämän loukkaavaksi ja ilkeäksi. Tämän jälkeen koin vaikeaksi enää itse avautua omista asioistani, ja ystävyys viileni. Tästä on jo muutama vuosi mutta edelleen asia harmittaa..

Etkö voi kysyä asiasta suoraan? Siis että miksi valehteli? Kuulostaa kyllä ikävältä käytökseltä, ehkä halusi näpäyttää jostain syystä?

Vierailija
32/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi kysyä asiasta suoraan? Siis että miksi valehteli? Kuulostaa kyllä ikävältä käytökseltä, ehkä halusi näpäyttää jostain syystä?

Aikaa on kulunut jo niin paljon, ja ystävyys viilentynyt, että taitaa olla myöhäistä alkaa asiaa puida. Sitäpaitsi ei oma mieleni pahoittaminen sillon piiloon jäänyt, vaikka en mitään suoraa sanonutkaan. Se tuntui silloin hyvin tarkoituksenmukaiselta, ehkäpä se sitten oli jonkun sortin näpäytys. Syy miksi tarvii näpäytellä jos on jokin ongelma, on itselleni tuntematon. Vaikea ymmärtää ihmisten näpäyttelyn halua...

Vierailija
33/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaus näkyi 12 ja 25 tunnin jälkeen hedelmöittymisestä? Ja osoittelet vielä sormella niitä jotka plussa testistä allaen alkaa hehkuttaa asiaa muille. Itsehän näyt aloittaneen vieläkin aikaisemmin.

En ole tuo jota lainasit, mutta ajattelinpa nyt kuitenkin kertoa jotain teille, jotka tuota h-lyhennettä ihmettelette. Se on ihan virallinen tapa ilmaista raskausviikot lääketieteen termein. Tulee latinan kielistä sanasta hebdomas joka tarkoittaa siis viikkoa. Lukaiskaapa mammat joskus vaikkapa synnytyskertomuksenne läpi ihan silmä kädessä, sieltäkin tuo lyhenne takuulla löytyy.

Vierailija
34/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

H tarkoittaa raskausviikkoa. Esim. neuvolassa merkitään noin. Kylläpä on typerää porukkaa jollette aaveellä tätä tienneet 😱

Vierailija
35/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jota lainasit, mutta ajattelinpa nyt kuitenkin kertoa jotain teille, jotka tuota h-lyhennettä ihmettelette. Se on ihan virallinen tapa ilmaista raskausviikot lääketieteen termein. Tulee latinan kielistä sanasta hebdomas joka tarkoittaa siis viikkoa. Lukaiskaapa mammat joskus vaikkapa synnytyskertomuksenne läpi ihan silmä kädessä, sieltäkin tuo lyhenne takuulla löytyy.

Mahtaa nyt besserwissereitä harmittaa :D

Vierailija
36/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mutta osoittaa melkoista tilannetajuttomuutta ja brassailunhalua (kommentoija itse syyttää vieläpä toisia sitten huomionkipeydestä!) ympätä virallisia lääketieteen latinankielisiä termejä arkipäiväiseen keskusteluun. Pätee kaikessa ammattikielessä. Muutenkin ko. kommentti oli ihan nollasisältöinen.

Vierailija
37/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mutta osoittaa melkoista tilannetajuttomuutta ja brassailunhalua (kommentoija itse syyttää vieläpä toisia sitten huomionkipeydestä!) ympätä virallisia lääketieteen latinankielisiä termejä arkipäiväiseen keskusteluun. Pätee kaikessa ammattikielessä. Muutenkin ko. kommentti oli ihan nollasisältöinen.

H on kyllä aivan yhtä yleinen kuin rv. Ehkä yleisempikin, paitsi täällä palstalla. Mutta aina joskus näköjään palstamammojen nollasisältöinen pää yllättää.

Vierailija
38/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi pahoinvointi ennen plussaa, tosin piikitin itseeni hoitojen takia ylimääräistä hcg:tä mikä ehkä nosti arvoja, en tiedä. Oksentaminenkin alkoi aika pian ja jatkui rv 16 saakka. Edellisessä raskaudessa oli pientä etomista minkä peittely ei tuottanut mitään ongelmia, tässä seuraavassa kiersi vatsassa niin että päässä vain pyöri pahimpina hetkinä tuntikausia. Onneksi töissä oma huone, ovi lukkoon ja lepoa. Ilmeisesti tätä ei oltu huomattu, koska jos oli tosi huono olo en tullut ulos huoneesta tai olin pitkään vessassa kun oksennus oli juuri tulossa. Tätä juuri tulossa saattoi jatkua tunninkin. Työni on varsin liikkuvaa, joten sinänsä ei herättänyt ihmetystä jossen jatkuvasti istu pöytäni takana.

SIlti, kun ilmoitin jääväni äitiyslomalle ns julkisesti eräässä kokouksessa, äitiysloman alkuun oli n. 5vk eivätkä läheskään kaikki miehet edelleenkään olleet huomanneet mitään. Kyselivät jäänkö vuorotteluvapaalle vai mille lomalle.

Vierailija
39/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että osa tajuaakin. Pahoinvointi kuitenkin on pahimmillaan aamuisin klo 7-11. Mutta onneksi kukaan ei ole kysynyt vielä, että olenko raskaana. Ehkä tämä pahoinvointikin helpottaa tulevina viikkoina tai haen apteekista pahoinvointilääkkeitä.

-AP

Ei reseptilläkään saa sellaisia pahoinvointilääkkeitä, joita olisi turvallista käyttää raskauden aikana. Mutta kokeile matkapahoinvointiranneketta, niitäkin saa apteekista.

Vierailija
40/50 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että osa tajuaakin. Pahoinvointi kuitenkin on pahimmillaan aamuisin klo 7-11. Mutta onneksi kukaan ei ole kysynyt vielä, että olenko raskaana. Ehkä tämä pahoinvointikin helpottaa tulevina viikkoina tai haen apteekista pahoinvointilääkkeitä.

-AP

Ei reseptilläkään saa sellaisia pahoinvointilääkkeitä, joita olisi turvallista käyttää raskauden aikana. Mutta kokeile matkapahoinvointiranneketta, niitäkin saa apteekista.

Ääritapauksissa (siis nyt puhutaan sen luokan pahoinvoinnista, joka vaikuttaa merkittävästi toimintakykyyn) on mahdollista saada jotain matkapahoinvointiin tarkoitettua lääkettä reseptillä, nimeä en nyt muista. Joskus harvoin kai jopa Zofrania joka on ihan oikea pahoinvointilääke. Mutta ei näitä pieniin etomisiin anneta, eikä kukaan voi taata etteivätkö vaikuttaisi sikiön kehitykseen mitenkään.