Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka tunnette että teitä painostetaan tekemään sitä ja tätä, miten se konkreettisesti tapahtuu?

Vierailija
25.03.2018 |

Täällä puhutaan aina että on paine tehdä jotain tai olla tekemättä. Minä en muista että minua olisi koskaan kukaan painostanut tekemään mitään, ei yhteiskunta tai kukaan muukaan. Toki opettajat koulussa käskivät tehdä kaikenlaista, mutta ei nekään oikeasti voineet pakottaa mihinkään.
En usko että minä olisin jotenkin erikoisen vahva persoona niin että sen takia minuun ei kohdistuisi paineita, luulen että suurimmaksi osaksi se johtuu siitä että en "lue rivien välistä" mitä muka muut minun haluaisivat tekevän. Jos joku kysyy minulta vaikka että, miksi et laihduta tai sanoo että sinä kyllä voisit laihduttaa ihan vaan oman terveytes takia, niin en ota sitä mitenkään painostuksena, vaan normaalina keskusteluna, läheiseni ovat huolissaan terveydestäni, ja toki olen itsekin. Jos en pysty laihduttamaan niin en pysty, sille ei kukaan muu mitään voi.
Vai onko tämä taas yksi sana jolle nykyään on ladattu erilainen merkitys mitä se oikeasti on? Esim. nykyään sanotaan että se ja se vihaa sitä ja tätä, vaikka oikeasti se henkilö ei vaan tykkäää jostain asiasta, hyvin harva oikeasti vihaa mitään.
Sanotaan että yhteiskunta painostaa minua tekemään lapsia vaikka en halua, niin totuus on se, että monessa asiassa yhteiskunta olettaa että luultavasti teet lapsia koska lasten tekeminen on aina ollut tosi yleistä, mutta mitään painostusta eli pakottamista ei ole olemassakaan.
Jotkut sanoo että jos ei juo alkoholia niin "kaikki muut painostaa koko ajan juomaan", miksi ihmeessä? En keksi mitään syytä miksi joku oikeasti painostaisi toista juomaan alkoholia, kaikki eivät juo alkoholia ja sillä selvä, kaikki eivät polta myöskään tupakkaa, eikä siitäkään kukaan painosta. Minä en juo kahviakaan, eikä kukaan minua ole koskaan painostanut juomaan kahvia vaikka kaikki muutkin juovat, ystävättären mies aina vahingossa laittaa mullekin kahvia kuppiin vaikka ollaan tunnettu 30 vuotta, hän ei vaan millään muista että minä en juo kahvia, en koe sitä painostamisena.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tunne ja ajattele sinun laillasi.

Vierailija
2/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niin. Sitäpä varten tässä asiasta kyselenkin.

Kun sinua joku painostaa: "Jos et tee niinkuin minä sanon niin...." Pui nyrkkiä naamasi edessä?  Ja sitten sinun on vaan pakko tehdä jotain mitä et haluaisi, sitten huomaat että sulla on kolme lasta, juot kahvia ja viinaa, poltat tupakkaa, laihdutat, asut omakotitalossa, omistat kultaisen noutajan, farmariauton, tylsän puolison, teet tylsää työtä huonolla palkalla... ja tulet tänne valittamaan että et halunnut tälläistä elämää mutta kun kaikki painostivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostus on niin monimutkainen asia. Toiset varmaan on alttiimpia sille kuin toiset. Eri yhteisöissä painostuksen määrä myös vaihtelee ja eri suvuissa...

Vierailija
4/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, hyvin kirjoitettu!!

Vierailija
5/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painostus on niin monimutkainen asia. Toiset varmaan on alttiimpia sille kuin toiset. Eri yhteisöissä painostuksen määrä myös vaihtelee ja eri suvuissa...

No kysytään näin. Jos sinä olet se joka painostaa jotain toista tekemään jotain, niin miten toimit? Yritätkö painostaa yleensä vaan kaikkia läheisiäsi johonkin, vai vaan jotain tiettyä heikkoa yksilöä joka kenties on altis painostukselle? Painostatko ns. sen toisen parhaaksi koska tiedät paremmin mitä hänen pitäisi tehdä tai olla tekemättä, vai painostatko vaan huvin ja urheilun kannalta?

Vierailija
6/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi olla jonkin asian suhteen epävarma, heilua kahdenvaihtoehdon välillä . Päätyä toiseen vaihtoehtoon ,ollen vieläkin hiukan epävarma. Ympäristön kommentit tai reaktiot voi kokea painostukseksi tässä tilanteessa. Ainakin joutuu taas puntaroimaan oliko valinta oikea.  

Vierailija
7/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen mieheni painostavan monessa asiassa, esim laihtumaan. On haukkunut lihavaksi ja kehottanut laihduttamaan. On jatkuvasti ehdottanut, mitä kuntoilua pitäisi tehdä minäkin päivänä. On kysellyt, millä lailla olen kiroillut. On vahtinut ruokiani. On ehdottanut kosmeettista operaatiota, jotta tulisin oikean muotoiseksi. Ehdottaa tiettyjä jumppaliikkeitä, jotta tulisin oikean muotoiseksi. Jne. Jatkuvasti, vuosien ajan. Olen 168 cm ja 60 kg, käyn kuntosalilla 3-4 krt viikossa ja otan pt-tunteja (omalla rahallani tietty kaikki, mies on todella köyhä). Kutsuisin tätä osu odotukseksi. Varsinkin kun välillä kommentoi painon kehitystä ja vaatteita jne ja puhuu muutenkin koko ajan vain ulkonäöstä.

Vierailija
8/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat hanakoita tuputtamaan omassa elämässään hyväksi kokemiaan valintoja. Silti ihmettelen, miksi joku niistä niin loukkaantuu tai tuntee painostuksena. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Kun vaimolle ehdottaa jotain, josta hän ei pidä, on vastastaus: "Sinä voit niin tehdä, minä en halua." Yksi sukulainen sanoo aina "Jep jep" aikomattakaan toimia neuvojen mukaan.

Vierailija
9/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten se konkreettisesti tapahtuu, mutta minusta vain tuntuu siltä, että jotenkin minua painostetaan pitämään ulkona vaatteet päällä.

Jos tulee liian kuuma ja huvittaisi vaan olla nakuna, niin koen etten voi muiden ihmisten toiveiden takia tehdä niin. Jotenkin mystisesti he vain ovat epäsuorasti onnistuneet viestittämään minulle tuon painostuksen.

Vierailija
10/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kirjoitti:

Ihmiset ovat hanakoita tuputtamaan omassa elämässään hyväksi kokemiaan valintoja. Silti ihmettelen, miksi joku niistä niin loukkaantuu tai tuntee painostuksena. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Kun vaimolle ehdottaa jotain, josta hän ei pidä, on vastastaus: "Sinä voit niin tehdä, minä en halua." Yksi sukulainen sanoo aina "Jep jep" aikomattakaan toimia neuvojen mukaan.

Jos sanoisit vaimolle, että olet järkuäyttävä löski ja ellet laihduta, en halua kanssasi seksiä tai otan eron, ja sitten jatkuvasti puhuisit laihduttamisesta vuosien ajan melkein päivittäin, niin se olisi kyllä pari painostusta.

Vierailija
11/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen mieheni painostavan monessa asiassa, esim laihtumaan. On haukkunut lihavaksi ja kehottanut laihduttamaan. On jatkuvasti ehdottanut, mitä kuntoilua pitäisi tehdä minäkin päivänä. On kysellyt, millä lailla olen kiroillut. On vahtinut ruokiani. On ehdottanut kosmeettista operaatiota, jotta tulisin oikean muotoiseksi. Ehdottaa tiettyjä jumppaliikkeitä, jotta tulisin oikean muotoiseksi. Jne. Jatkuvasti, vuosien ajan. Olen 168 cm ja 60 kg, käyn kuntosalilla 3-4 krt viikossa ja otan pt-tunteja (omalla rahallani tietty kaikki, mies on todella köyhä). Kutsuisin tätä osu odotukseksi. Varsinkin kun välillä kommentoi painon kehitystä ja vaatteita jne ja puhuu muutenkin koko ajan vain ulkonäöstä.

Ja ihan pakko on vuodesta toiseen olla tuommoisen kanssa yhdessä?

Vierailija
12/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, tuota tosiaan voisi jopa kutsua painostukseksi. Ja nyt kysyn, ihan meidän kaikkien puolesta, että miksi helvetissä sinä olet tuollaisen miehen kanssa? Mikä oikeus hänellä on arvostella sinua, saatika painostaa muuttamaan ulkonäköäsi? Onko hän kenties itse täydellinen ja siksi haluaa sinunkin olevan?

Vierailija
13/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oli Akun elokuvissa vapaaehtoisesti mutta koin itseni häirityksi, miksette te hyväksikäyttäjät ja ahdistelijat ja painostajat usko tätä. Olen pyöristynyt.

Vierailija
14/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sinua joku painostaa: "Jos et tee niinkuin minä sanon niin...." Pui nyrkkiä naamasi edessä?  Ja sitten sinun on vaan pakko tehdä jotain mitä et haluaisi, sitten huomaat että sulla on kolme lasta, juot kahvia ja viinaa, poltat tupakkaa, laihdutat, asut omakotitalossa, omistat kultaisen noutajan, farmariauton, tylsän puolison, teet tylsää työtä huonolla palkalla... ja tulet tänne valittamaan että et halunnut tälläistä elämää mutta kun kaikki painostivat.

No mua on painostettu ihan puhumalla. Esim henkilö, jolla on valta päättää jatko-opinnoistani, rahoituksestani ja tulevasta urastani koko Suomen laajuisssti sanoo, ”sun pitää ymmärrä, että tässä päätökseessä on nyt kyse siitä, haluatko jatkaa alalla”. Ymmärsin, että on parasta päättää tehdä niin kuin hän haluaa. En tosin tullut siitä palstalle valittamaan, mutta elin vuoden verran p*skaa ja herätin suurta ihmetystä kun en suostunut hakeutumaan siihen enää viideksi seuraavaksi vuodeksi.

Samanlaisia tilanteita on ollut elämänvarrella erilaisia. Kaveripiiri pienellä paikkakunnalla, jossa mitään muuta ei ollut tarjolla, päätti jotain ja totesi, ettei me olla sun kanssa jollet säkin tee näin. Jossain vaiheessa joku kertoi tulevansa hyvin onnettomaksi, jollen tee noin. Kolmannessa vaiheessa joku antoi ymmärtää, että tietynlaisen käytäksen sietäminen oli edellytys työpaikan säilymiselle. Jne. Ei aina kovin isoja juttuja, enkä aina suostunut, mutta kyllä painostusta tapahtuu.

Vierailija
15/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi olla jonkin asian suhteen epävarma, heilua kahdenvaihtoehdon välillä . Päätyä toiseen vaihtoehtoon ,ollen vieläkin hiukan epävarma. Ympäristön kommentit tai reaktiot voi kokea painostukseksi tässä tilanteessa. Ainakin joutuu taas puntaroimaan oliko valinta oikea.  

Kommentit ja reaktiot voi kokea painostukseksi.... mutta jos ne ei ole tarkoitettu painostukseksi, vaan kenties neuvoksi, jos kerran toinen on epävarma ja miettii omaa kantaansa asiaan? Miksi ne pitää aina kokea painostukseksi? Eikö voi kokea normaaliksi keskusteluksi jossa vaihdetaan erilaisia mielipiteitä?

Vierailija
16/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupesin miettimään, kumpi teistä on sairaampi. Tulin tulokseen, että sinä. Aivan hullua elää tuollaisen kumppanin kanssa.

Vierailija
17/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, hyvin kirjoitettu!!

No ei todellakaan ole. Vähätellään todellista ongelmaa ja syytetään uhreja kun "kokevat painostusta" jonka ap:n mielestä voi kuitata olemalla tajuamatta mitä tapahtuu.

Ap:lla on alikehittyneet sosiaaliset vaistot.

Vierailija
18/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten se konkreettisesti tapahtuu, mutta minusta vain tuntuu siltä, että jotenkin minua painostetaan pitämään ulkona vaatteet päällä.

Jos tulee liian kuuma ja huvittaisi vaan olla nakuna, niin koen etten voi muiden ihmisten toiveiden takia tehdä niin. Jotenkin mystisesti he vain ovat epäsuorasti onnistuneet viestittämään minulle tuon painostuksen.

Omalla pihalla ja kotonasi saat olla alasti, julkisilla paikoilla pitää olla jonkinlaiset vaatteet päällä, se on sitä vanhoillista kristillistä perua olevaa lainsäädäntöä, ja ehkä jopa modernia hygienian ylläpitoa... Lait on sääntöjä ja rangaistukset painostusta, mutta se on ihan eri asia kuin se, että joku henkilökohtaisesti painostaa jotain tiettyä ihmistä tekemään tai olemaan tekemättä jotain mikä ei liity lakiin millään lailla.

Vierailija
19/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kirjoitti:

Jos sanoisit vaimolle, että olet järkuäyttävä löski ja ellet laihduta, en halua kanssasi seksiä tai otan eron, ja sitten jatkuvasti puhuisit laihduttamisesta vuosien ajan melkein päivittäin, niin se olisi kyllä pari painostusta.

Tietenkin olisi. Painostuksessa on aste-eroja ja ihmiset kokevat ne eri tavalla. Jos joku jatkuvasti jankuttaisi minulle jostain, poistaisin sellaisen ihmisen elämästäni.

Vierailija
20/55 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mua on painostettu ihan puhumalla. Esim henkilö, jolla on valta päättää jatko-opinnoistani, rahoituksestani ja tulevasta urastani koko Suomen laajuisssti sanoo, ”sun pitää ymmärrä, että tässä päätökseessä on nyt kyse siitä, haluatko jatkaa alalla”. Ymmärsin, että on parasta päättää tehdä niin kuin hän haluaa. En tosin tullut siitä palstalle valittamaan, mutta elin vuoden verran p*skaa ja herätin suurta ihmetystä kun en suostunut hakeutumaan siihen enää viideksi seuraavaksi vuodeksi.

Samanlaisia tilanteita on ollut elämänvarrella erilaisia. Kaveripiiri pienellä paikkakunnalla, jossa mitään muuta ei ollut tarjolla, päätti jotain ja totesi, ettei me olla sun kanssa jollet säkin tee näin. Jossain vaiheessa joku kertoi tulevansa hyvin onnettomaksi, jollen tee noin. Kolmannessa vaiheessa joku antoi ymmärtää, että tietynlaisen käytäksen sietäminen oli edellytys työpaikan säilymiselle. Jne. Ei aina kovin isoja juttuja, enkä aina suostunut, mutta kyllä painostusta tapahtuu.

Tapahtuiko sinulle jotain kauheaa kun et taipunut painostukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi