Selkäkipu ja ylipaino
Millaisia kokemuksia selkäkipuisilla on? Tuleeko lääkärissä kohdelluksi asiallisesti vai saako vain laihdutussaarnan, jos selkä on kipeä ja on ylipainoa?
Minulla on selässä vikaa, ollut vuosia. On vaivannut ihan painosta riippumatta. Liikunnan määrä vaikuttaa kipuihin, mutta liikunnallakaan sitä ei saa täysin pois.
Juuri nyt en ole hoikimmillani, ja alan kypsyä selkään. Tekisi mieli tutkituttaa se. Mutta epäilen hukkareissuksi, vaikka vikakohdan voikin tuntea sormin helposti. En viitsisi käydä vain saamassa laihdutusneuvoja.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia selkäkipuisilla on? Tuleeko lääkärissä kohdelluksi asiallisesti vai saako vain laihdutussaarnan, jos selkä on kipeä ja on ylipainoa?
Minulla on selässä vikaa, ollut vuosia. On vaivannut ihan painosta riippumatta. Liikunnan määrä vaikuttaa kipuihin, mutta liikunnallakaan sitä ei saa täysin pois.
Juuri nyt en ole hoikimmillani, ja alan kypsyä selkään. Tekisi mieli tutkituttaa se. Mutta epäilen hukkareissuksi, vaikka vikakohdan voikin tuntea sormin helposti. En viitsisi käydä vain saamassa laihdutusneuvoja.
Tutkituta selkäsi. Siellä voi olla vaikkapa kulumia. Joka tapauksessa selkäkipuisen kannattaa vahvistaa syviä vatsalihaksia.
Selkäkipu on kyllä kamala vaiva kun välillä tuntuu saaneensa vähintään puukon selkäänsä kun liikahtaa nopeasti.
Itselleni ei yksikään selkäkipuani tutkinut lääkäri saarnannut painosta eikä nyt ei puhuta muutamista kiloista. Tosin sanoin aina itse reilusti että tiedän olevani ylipainoinen ja että kevyempana jumpat jne olisi helpompia, mutta akuutissa kipu tilanteessa se painonpudotus ei ole ratkaisu ja tämä on asia jonka hyvä terveydenhuollon ammattilainen ymmärtää. Kukaan ei ole linkittäny selkäkipuani ja ylipainoa toisiinsa, eikö minua ole koskaan "syytelty" asiasta. Mainitkaa asia itse reilusti, niin lääkärinkin tulis ymmärtää että tiedostat oman kuntosi ja ettei se ole nyt se ensimmäiseksi hoidettava asia.
Selkä nyt menettelee vielä, mutta satutapa jalkasi ja mene lääkäriin. Onnettomuuden syyhän on niissä kiloissa.