Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selkäkipu ja ylipaino

Vierailija
24.03.2018 |

Millaisia kokemuksia selkäkipuisilla on? Tuleeko lääkärissä kohdelluksi asiallisesti vai saako vain laihdutussaarnan, jos selkä on kipeä ja on ylipainoa?

Minulla on selässä vikaa, ollut vuosia. On vaivannut ihan painosta riippumatta. Liikunnan määrä vaikuttaa kipuihin, mutta liikunnallakaan sitä ei saa täysin pois.

Juuri nyt en ole hoikimmillani, ja alan kypsyä selkään. Tekisi mieli tutkituttaa se. Mutta epäilen hukkareissuksi, vaikka vikakohdan voikin tuntea sormin helposti. En viitsisi käydä vain saamassa laihdutusneuvoja.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei selkäkipu estä laihduttamista.

Vierailija
2/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei estä, mutta en kysynyt sitä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäkipuja ei mielellään tutkita. Jos pystyt maksamaan magneettikuvauksen yksityisellä omasta pussista niin se on nopeinta eikä saarnoja tule. Laihduta nyt kumminkin, ettei selkäsi romahda.

Vierailija
4/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti vuosikausia vaivannut alaselkäkipu kun laihdutin itseni normaalipainoon. Suosittelen!

Vierailija
5/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä jos vaikka laihduttaisit, niin pääsisit kivuista eroon?

Vierailija
6/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans selässä jotain vikaa. Fysioterapeutti on tutkinut ja todennut että on yliliikkuvat nivelet. Toisaalta kahden kiireellisen sektion jäljiltä on runsaasti kiinnikkeitä, mikä voi heijastua selkäkipuna. Mutta koska olen 36vuotias niin asian annetaan olla. Välillä en pystyyn meinaa päästä ja kävely on tuskaa. Normaalipainoinen olen.

Kaiketi sitten joskus kun olen pyörätuolissa niin todetaan että olisi pitänyt hoitaa jo 20vuotta sitten.

Vierailija
7/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei estä, mutta en kysynyt sitä.

Ap

Et kysynyt, mutta laihtuminen auttaa siihen selkäkipuun.

Vierailija
8/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt ihan niinkään mene. Selässä voi olla luhistumia, kulumia, erilaisia vaurioita ja pullistumia. Tuollaiset eivät parane laihduttamalla.

Vierailija
9/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoni on aikuisiällä vaihdellut jopa 30 kg, ei vaikutusta. Puolitoista vuotta sitten olin hoikassa kunnossa - ja turkasen kipeä. Nyt olen lihonut, mutta koska liikun enemmän, selkä on vähemmän kipeä. Mutta ei tosiaan täysin kivuton, kuten ei ole ollut viimeiseen 15 vuoteen.

Kiinnostaisi tietää, mikä selässä tuntuva, sinne ilmeisen kuulumaton juttu on.

Vierailija
10/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 9 siis ap. Ja lisään maininnan, ettei vika ole rangassa.

Vierailija
11/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainon ja selkäkivun yhteydestä on olemassa vain heikkoa näyttöä. Silti lääkärit tähän takertuvat ja varmasti ohjaavat sinua laihduttamaan. Itselläni selkä täysin romu ja olen normaalipainoinen. Viimeksi kun selkään ei sattut olin ylipainoinen Monesti lääkärit oikein kiittelee, että onneksi ei ole ylipainoa. Fysiatrit ei tätä tosin sano koskaan.

Vierailija
12/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kyllä toisella korvalla kuunnella laihdutusohjeitakin, jos vain lääkäriä kiinnostaisi myös se selkä!

Kai tässä on pudotettava kymppi, ennen kuin menee kokeilemaan onneaan. Tai sitten tosiaan se yksityinen kokeiluun.

Ap

Vierailija
13/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, koska minun selkäni tutkittiin jo aikaa ennen, kuin lihoin. Olen aika varma, että ensimmäiseksi käskettäisiin laihduttaa, jos tulee uuden selkävaivan kanssa, ennenkuin tutkittaisiin mitään. Minulla on jo merkintä papereissa, mistä minun kipuni johtuvat, mutta minullekin varmasti sanottaisiin, että pitää laihduttaa ja jota itse asiassa teenkin.

Vierailija
14/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainon ja selkäkivun yhteydestä on olemassa vain heikkoa näyttöä. Silti lääkärit tähän takertuvat ja varmasti ohjaavat sinua laihduttamaan. Itselläni selkä täysin romu ja olen normaalipainoinen. Viimeksi kun selkään ei sattut olin ylipainoinen Monesti lääkärit oikein kiittelee, että onneksi ei ole ylipainoa. Fysiatrit ei tätä tosin sano koskaan.

Riippuu varmaan vaivasta. Auttaneeko läski siihen, etteivät levyt ja kulumat pääse hankautumaan niin pahaksi :D

Mutta toisaalta mitä vähemmän kuormitusta tulee selälle niin sen paremmassa kunnossa se pysyy.

Vierailija
15/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, koska minun selkäni tutkittiin jo aikaa ennen, kuin lihoin. Olen aika varma, että ensimmäiseksi käskettäisiin laihduttaa, jos tulee uuden selkävaivan kanssa, ennenkuin tutkittaisiin mitään. Minulla on jo merkintä papereissa, mistä minun kipuni johtuvat, mutta minullekin varmasti sanottaisiin, että pitää laihduttaa ja jota itse asiassa teenkin.

Toisaalta jos menet heti nykyisellä painolla julkiselle ja julkisella toimivat "normaalisti" niin käskevät seurata 3kk. Silloin ehdit siinä 3 kk pudottaa muutaman kilon ennen seuraavaa käyntiä. Ensimmäisellä kerralla tuskin pääset vielä jatkotutkimuksiin ja 3 kk kuluttua olet jo osoittanut, että painosi lähtee alas :) Silloin sinuun suhtaudutaan positiivisemmin.

Vierailija
16/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos menet heti nykyisellä painolla julkiselle ja julkisella toimivat "normaalisti" niin käskevät seurata 3kk. Silloin ehdit siinä 3 kk pudottaa muutaman kilon ennen seuraavaa käyntiä. Ensimmäisellä kerralla tuskin pääset vielä jatkotutkimuksiin ja 3 kk kuluttua olet jo osoittanut, että painosi lähtee alas :) Silloin sinuun suhtaudutaan positiivisemmin.

Käytännöllinen näkökulma kyllä. :)

Ap

Vierailija
17/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni:

Yksi lääkäri sanoi tosiaan, että laihduta (BMI oli/on huimat 26 ja selkäkipuja ollut BMI:llä 18-26, että ei johdu painosta).

Yksi lääkäri määräsi syömään viikon särkylääkkeitä. Joo ei ihan auttanut.

Kun pikkukylästä muutin lopulta kaupunkiin, niin siellä lääkäri otti minut ihan tosissaan. Olin käynyt edellisten lääkärikäyntien jälkeen yksityisellä fyssarilla, joka kertoi että kivut johtuvat yliliikkuvasta selästä. Tämä kolmas lääkäri vahvisti asian ja oli ihmeissään, että selkääni ei ollut ikinä kuvattu. Antoi hyviä ohjeita selän hoitoon ja pisti eteenpäin kaupungin fyssareille. Ja kyseinen lääkäri sanoi minua hoikaksi, vaikka painoindeksi oli sama kuin sillä lääkärikäynnillä, kun selkäkivut johtuivat muka ylipainostani...

Niitä magneettikuvia ei yllätys kyllä ole vieläkään otettu, tuskin tullaan ottamaankaan jollen niistä käy itse maksamaan. Opiskelijana ei ihan lähipäivinä varaa.

Vierailija
18/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Ei ole mikään itsestäänselvyys. Laihtumisesta ei tietenkään ole mitään haittaa noin muuten, mutta ei se selkäkipua useinkaan paranna, jos se ei ole sitä aiheuttanutkaan.

Mulla on vanhan urheilutaustani takia ollut selkä kipeä 18-vuotiaasta saakka ja se on pahentunut vanhemmiten. Tää on ihan tutkittu ja magneettikuvattu aikanaan, selkäkipujen vuoksi jouiduin lopettamaan lajini. Viimeisen vuoden aikana selkäkipu on ensin pahentunut aika sietämättömäksi ja se, toisin kuin ap:lla, kipeytyy entisestään liikunnasta. Kun liikuntaa on ollut vähän, olen lihonut. 

Minunkin pitäisi mennä lääkäriin, mutta vähän samasta syystä kuin ap, en ole mennyt.

Selkäkipu pitäisi ottaa vakavammin! Mun työkaveri kuoli syöpään muutama vuosi sitten. Selkä oli kipeä. Ensin sitä ei edes tutkittu vaan annettiin jumppaohjeita ja kun ei parantunut pääsi fysioterapiaan jne. Joskus vuoden päästä alettiin tutkia ja lääkitä, sitten tutkia tarkemmin kun tuli muitakin oireita. Viimein kunnon magneettikuvat ja sitten selvisikin, että oli pitkälle edennyt syöpä sisäelimissä, muistaakseni munuaisissa. Kuoli diagnoosista parin kuukauden päästä. Ihan vaan tälle lainatulle, että painoi loppuvaiheessa varmaan 40 kg, mutta ei vaan selkäkipu loppunut.

Vierailija
19/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun selkäni on nykyisin liki oireeton, kun olen paksu. Nuorena se oli törkeän kipeä, kun olin normaalipainoinen. Silloin olin useammalla pitkällä sairaslomalla. Nykyisinkin teen fyysistä työtä. Hetken saattaa olla vaikea liikkua äkkiä, jos olen erehtynyt notkumaan väärässä asennossa. Mutta kun hetken virittelen itseäni, taas mennään.

Alaselän rappeuma.

Vierailija
20/23 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan vaivasta. Auttaneeko läski siihen, etteivät levyt ja kulumat pääse hankautumaan niin pahaksi :D

Mutta toisaalta mitä vähemmän kuormitusta tulee selälle niin sen paremmassa kunnossa se pysyy.

Sitähän nimenomaan on yritetty tutkia, mutta edes kohtalaista näyttöä ei ole saatu. Liikkumattomuus ja tupakointi sen sijaan on tutkitusti riskitekijöitä.