Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pidä myöhästelijöistä

Vierailija
24.03.2018 |

Olen törmännyt viime aikoina uuteen myöhästelijätyyppiin. Sellaisiin ihmisiin, jotka laittavat viestiä myöhästymisestään vasta juuri sillä hetkellä, kun on sovittu että pitäisi nähdä jossain.

Viestin sisältö on se, että ovat myöhässä ja menee hetki. Lisätietoja kysyessä saattaa selvitä se, että ihminen ei välttämättä ole edes lähtenyt kotoa. Tai on keksinyt itselleen jotain sellaista puuhaa, jonka kestoa ei osaa arvioida, esimerkiksi on lähtenyt vaatekauppaan pyörimään.

Mikä tällaisia ihmisiä oikein vaivaa? Eivätkö he tajua antavansa toiselle totaalisen evvk-viestin toiminnallaan. Haluavatko tällaiset tyypit ihan tietoisesti antaa sen kuvan muille, että heitä ei toisten tai sinun seurasi kiinnosta vähääkään? Vai onko heillä jotenkin poikkeava ajatuksenjuoksu?

En koe tarvetta pitää tällaisen jälkeen yhteyttä. Sovituista aikatauluista pitäisi normaalijärkisen ihmisen pääosin kyetä pitämään kiinni eikä keksiä tapaamisen ajaksi itselleen yllättäen uutta puuhaa.

Harmillisesta ja yllättävästä myöhästymisestään monet osaavat yleensä ilmoittaa jo siinä vaiheessa, kun tietävät etteivät aikataulussa ole. Silloin he kertovat toiselle jonkun uuden aika-arvion tapaamiselle, eivätkä vain jätä toista turhaan itsekseen odottelemaan.

Kaikki eivät silti näköjään tällaista vaivaudu tekemään tai edes pahoittelemaan heistä johtuvia muutoksia yhdessä sovittuihin aikatauluihin. Typerien ihmisten typerä käytös harmittaa!

Kommentit (206)

Vierailija
1/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitat viestin vasta silloin, kun olet jo myöhässä tapaamisesta etkä osaa tarkemmin edes arvioida miten paljon myöhästyt, niin viestisi on täysin turha. Toinen ihminen kyllä huomaa itsekin sen, ettei sinua paikalla sovittuna aikana näy.

Ap

Vierailija
2/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen monesti myöhässä, mutta tarkoitus on aina olla ajoissa. Vika on ilmeisesti ajantajussa, koska en halua myöhästyä enkä suhtaudu välinpitämättömästi siihen, että muut joutuvat odottamaan.

En ymmärrä miksi joku tekee tarkoituksella jotain muuta kuin on jo myöhässä. Minä valmistaudun ihan paniikissa sydän hakaten, että taas myöhässä, vaikka tälläkin kertaa PITI olla ajoissa. Ei tunnu auttavan, vaikka aloittaisi valmistelut tuntia tai kahta aiemmin, koska käytän sen ajan aina väärin. Se on auttanut, että päätän olla perillä reilusti etuajassa, mutta onnistun taas huijaamaan itseäni, että osaan jo seuraavalla kerralla olla täsmällinen ilman että pitää lähteä liian aikaisin, mutta enpä sitten osaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen monesti myöhässä, mutta tarkoitus on aina olla ajoissa. Vika on ilmeisesti ajantajussa, koska en halua myöhästyä enkä suhtaudu välinpitämättömästi siihen, että muut joutuvat odottamaan.

En ymmärrä miksi joku tekee tarkoituksella jotain muuta kuin on jo myöhässä. Minä valmistaudun ihan paniikissa sydän hakaten, että taas myöhässä, vaikka tälläkin kertaa PITI olla ajoissa. Ei tunnu auttavan, vaikka aloittaisi valmistelut tuntia tai kahta aiemmin, koska käytän sen ajan aina väärin. Se on auttanut, että päätän olla perillä reilusti etuajassa, mutta onnistun taas huijaamaan itseäni, että osaan jo seuraavalla kerralla olla täsmällinen ilman että pitää lähteä liian aikaisin, mutta enpä sitten osaakaan.

Sinä oikeasti yrität! Tuo on tosi hienoa. Tällaiseen myöhästelijään yleensä suhtaudutaan myötätuntoinen kuin tähän esimerkkini tapaukseen.

Ap

Vierailija
4/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ja yhteiskunta muuttuu mielenkiintoisemmaksi ja moniulotteisemmaksi. On niin 1900 lukua pyrkiä pitämään kellonajoista kiinni kun osaajat elävät koko maailman aikojen mukaan. Itse elän sivutyöni takia pitkälti Amerikan aikojen mukaan.

Myöhästymiset on noloja mutta käytännössä kaikista tapaamisista tulisi pyrkiä eroon nykyaikana. Kohdataan jos kohdataan, ehkä moikatsan. Työt ja rahaliikenne sovitaan sähköpostilla.

Vierailija
5/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ratkaissut asian siten, että en sovit tuollaisten henkilöiden kanssa juuri mitään tekemistä.

Töissä on muutama juuri tälläinen aina myöhästelijä. Heidän kansaa teen aina tiukan aikataulun yhteiselle työlle, varaan ajan, ja varaan itselle seuraavan palaverin heti perään. Pikku hiljaa ovat oppineet, että minun kanssa on aloitettava ajoissa muuten jää työt kesken.

Vierailija
6/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ja yhteiskunta muuttuu mielenkiintoisemmaksi ja moniulotteisemmaksi. On niin 1900 lukua pyrkiä pitämään kellonajoista kiinni kun osaajat elävät koko maailman aikojen mukaan. Itse elän sivutyöni takia pitkälti Amerikan aikojen mukaan.

Myöhästymiset on noloja mutta käytännössä kaikista tapaamisista tulisi pyrkiä eroon nykyaikana. Kohdataan jos kohdataan, ehkä moikatsan. Työt ja rahaliikenne sovitaan sähköpostilla.

Miksi jättää ajatus tälle asteelle? En koe tarvetta edes moikata sinua, jos kohdataan.

Ap

Vierailija
7/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä. Jatkuva myöhästely on joka kerta on minusta ainakin jo noloa.

Tottakai jokainen joskus on pommiin nukkunut tai ajantaju katoaa jne. Se on inhimillistä. Joillekin taas tuntuu olevan rakettitiedettä se että toinen oikeesti odottaa ja on noloa laittaa toinen odottamaan. Varsinkin jos syy on luokkaa ettei ruvennut valmistautumaan ajoissa tai keksi jotain aivan muuta tekemistä. Jotkut on toki piirteiltään sellaisia viime tingassa joka paikassa. Itse olen tällainen. Olen vain oppinut että valmistautuminen aloitetaan oikeasti ajoissa. Niin ajoissa että kerkiää tekemään niitä ei-tärkeitä juttujakin ja silti on ajoissa valmis. Toimii minulla. Pidemmällä välillä olen sitten vain pyrkinyt itseni kanssa ns. kilpailemaan että yritän alittaa tavoiteajan. Näin siitä itse pääsin eroon. Lisäksi kannustimena toimii se häpeä mikä tulee.

Kaikkein ärsyttävintä on se että toisen myöhästelyn takia myöhästytään yhdessä joka paikasta. Omassa perheessäni on tämä tapana kaikilla. Ei ehditä ikinä mihinkään ajoissa ja lähdöt aina viivästyy. Todella noloa ja silloin ei ole edes minun vikani. Kun pitäisi olla valmiina autossa, on puolet perheestä vielä sisällä pakkaamassa tai siivoamassa tai meikkaamassa. Aina sama juttu.

Vierailija
8/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myöhästelijänä lopetin munakellokaverien tapaamiset, en tahdo vapaa-ajalla tiukkaa aikataulua, enkä enää pettymyksiä muille, ymmärrän hyvin ja arvostan ihimisiä jotka ovat aina ajoissa. Itse en tähän pysty. Jos mennään jonnekin ulos, en sovi tarkkaa aikaa vaan tulen kun ehdin.

Vierailija
9/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaissut asian siten, että en sovit tuollaisten henkilöiden kanssa juuri mitään tekemistä.

Töissä on muutama juuri tälläinen aina myöhästelijä. Heidän kansaa teen aina tiukan aikataulun yhteiselle työlle, varaan ajan, ja varaan itselle seuraavan palaverin heti perään. Pikku hiljaa ovat oppineet, että minun kanssa on aloitettava ajoissa muuten jää työt kesken.

Hyvä idea töihin! Vapaa-ajalla olen itse ratkaissut tämän asian siten, etten ole itse yhteyksissä tuollaisen käytöksen jälkeen. Ja poistan ihmisen jossain vaiheessa myös somesta yhteystiedoistani ellei toiminta muutu mukavammaksi.

Elämä on liian lyhyt siihen, että ikäviin ihmisiin kannattaisi uhrata aikaansa.

Ap

Vierailija
10/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myöhästelijänä lopetin munakellokaverien tapaamiset, en tahdo vapaa-ajalla tiukkaa aikataulua, enkä enää pettymyksiä muille, ymmärrän hyvin ja arvostan ihimisiä jotka ovat aina ajoissa. Itse en tähän pysty. Jos mennään jonnekin ulos, en sovi tarkkaa aikaa vaan tulen kun ehdin.

Varmasti hyvä näin, jos et kerran toimintatapaasi ole valmis kehittämään. Tosin yksinäiseksi voi elämäsi mennä, koska moni arvostaa sitä, että ystävään voi luottaa ja hänen kanssaan asioista sopia.

Ap

Vierailija
11/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä. Jatkuva myöhästely on joka kerta on minusta ainakin jo noloa.

Tottakai jokainen joskus on pommiin nukkunut tai ajantaju katoaa jne. Se on inhimillistä. Joillekin taas tuntuu olevan rakettitiedettä se että toinen oikeesti odottaa ja on noloa laittaa toinen odottamaan. Varsinkin jos syy on luokkaa ettei ruvennut valmistautumaan ajoissa tai keksi jotain aivan muuta tekemistä. Jotkut on toki piirteiltään sellaisia viime tingassa joka paikassa. Itse olen tällainen. Olen vain oppinut että valmistautuminen aloitetaan oikeasti ajoissa. Niin ajoissa että kerkiää tekemään niitä ei-tärkeitä juttujakin ja silti on ajoissa valmis. Toimii minulla. Pidemmällä välillä olen sitten vain pyrkinyt itseni kanssa ns. kilpailemaan että yritän alittaa tavoiteajan. Näin siitä itse pääsin eroon. Lisäksi kannustimena toimii se häpeä mikä tulee.

Kaikkein ärsyttävintä on se että toisen myöhästelyn takia myöhästytään yhdessä joka paikasta. Omassa perheessäni on tämä tapana kaikilla. Ei ehditä ikinä mihinkään ajoissa ja lähdöt aina viivästyy. Todella noloa ja silloin ei ole edes minun vikani. Kun pitäisi olla valmiina autossa, on puolet perheestä vielä sisällä pakkaamassa tai siivoamassa tai meikkaamassa. Aina sama juttu.

Mikäkin olen nuorempana ollut tällainen viime tingassa paikalla -tyyppi. Silloin sitä aina ajatteli ehtivänsä tekemään jotain pientä ennen lähtöä. Usein juoksinkin moneen paikkaan ehtiäkseni ajoissa.

Nyt vanhempani olen huomannut sen, että lähdöistä tulee paljon helpompia silloin, kun lähtövalmisteluihin vain varaa riittävästi aikaa. Eikä ala puuhailla niitä pieniä juttuja enää ennen lähtöä vaikka ehkä ehtisikin, vaan painuu vain ovesta ulos.

On kivempi olla paikalla vähän etuajassa kuin kauhean kiireen kanssa hikisenä viime tingassa. Stressitaso on tämän oivalluksen myötä laskenut hurjasti. Nyt vähän pelivaraakin siihen, jos jotain yllättävää lähdön hetkellä sattuu.

Ap

Vierailija
12/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti hyvä näin, jos et kerran toimintatapaasi ole valmis kehittämään. Tosin yksinäiseksi voi elämäsi mennä, koska moni arvostaa sitä, että ystävään voi luottaa ja hänen kanssaan asioista sopia.

Ap

Kyllä kyllä, hyvinkin luotettava olen kaikissa muissa asioissa, kaikessa ei vaan voi olla ihan täydellinen. Rakkaimmat ihmiset tietävät tämä "ikävän" ominaisuuden minussa ja silti haluvavat olla tekemisissä. Joustavuus on hieno piirre näissä ystävissä, he näkevät että ihminen ei ole läpimätä vaikka on usein myöhässä. Kiitos siitä rakkaat ystävät.

Vierailija
13/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä kyllä, hyvinkin luotettava olen kaikissa muissa asioissa, kaikessa ei vaan voi olla ihan täydellinen. Rakkaimmat ihmiset tietävät tämä "ikävän" ominaisuuden minussa ja silti haluvavat olla tekemisissä. Joustavuus on hieno piirre näissä ystävissä, he näkevät että ihminen ei ole läpimätä vaikka on usein myöhässä. Kiitos siitä rakkaat ystävät.

Hienoa, olet onnistunut keräämään ympärillesi tahdottomien myötäilijöiden hovin, joka joustaa täysin sinun tahtosi mukaan näissä aikatauluasioissa. Sinä sanelet miten hommat pyörivät ja muut tottelevat. Varmasti on oikein voimallinen olo.

Vierailija
14/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on vaikeaa ehtiä eri paikkoihin ajoissa, vaikka olisi kuinka tärkeä asia kyseessä. Aikomukseni on hyvä, enkä viesti myöhästymiselläni ainakaan tarkoituksellisesti mitään ikävää. Uskoisin, että itselläni on ehkä jotain toiminnanohjauksen häiriötä.

Toivottavasti et ole tuttavani, sillä en haluaisi pahoittaa kenenkään mieltä noin pahoin. Yritän parhaani, mutta se ei aina riitä. Jokaisella on heikkoutensa. Itse olen muuten luotettava, uskollinen, lojaali, yritteliäs ja aikaansaava, mutta minuutintarkka täsmällisyys on heikkouteni (teen asiat hyvin ja huolellisesti, mutta en ole aina ihan minuutilleen eri paikoissa, useimmiten kyllä). Anteeksi, maailma.

Vierailija
15/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää siitä myöhästelijätyypistä. Toivottavasti se en ole minä. :( Missä päin Suomea asut?

Vierailija
16/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hienoa, olet onnistunut keräämään ympärillesi tahdottomien myötäilijöiden hovin, joka joustaa täysin sinun tahtosi mukaan näissä aikatauluasioissa. Sinä sanelet miten hommat pyörivät ja muut tottelevat. Varmasti on oikein voimallinen olo.

Kaikki eivät ole niin tarkkoja tuosta asiasta. Itse olen taipuvainen myöhästelemään ja ei minua itseäni ihan oikeasti haittaa, jos joku on hieman myöhässä. En minä myötäile, vaan en koe, että se minuutintarkka aloittaminen on niin olennaista, kunhan kokonaisuus toimii ja hommat hoituvat.

Vierailija
17/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt viime aikoina uuteen myöhästelijätyyppiin. Sellaisiin ihmisiin, jotka laittavat viestiä myöhästymisestään vasta juuri sillä hetkellä, kun on sovittu että pitäisi nähdä jossain.

Viestin sisältö on se, että ovat myöhässä ja menee hetki. Lisätietoja kysyessä saattaa selvitä se, että ihminen ei välttämättä ole edes lähtenyt kotoa. Tai on keksinyt itselleen jotain sellaista puuhaa, jonka kestoa ei osaa arvioida, esimerkiksi on lähtenyt vaatekauppaan pyörimään.

Mikä tällaisia ihmisiä oikein vaivaa? Eivätkö he tajua antavansa toiselle totaalisen evvk-viestin toiminnallaan. Haluavatko tällaiset tyypit ihan tietoisesti antaa sen kuvan muille, että heitä ei toisten tai sinun seurasi kiinnosta vähääkään? Vai onko heillä jotenkin poikkeava ajatuksenjuoksu?

En koe tarvetta pitää tällaisen jälkeen yhteyttä. Sovituista aikatauluista pitäisi normaalijärkisen ihmisen pääosin kyetä pitämään kiinni eikä keksiä tapaamisen ajaksi itselleen yllättäen uutta puuhaa.

Harmillisesta ja yllättävästä myöhästymisestään monet osaavat yleensä ilmoittaa jo siinä vaiheessa, kun tietävät etteivät aikataulussa ole. Silloin he kertovat toiselle jonkun uuden aika-arvion tapaamiselle, eivätkä vain jätä toista turhaan itsekseen odottelemaan.

Kaikki eivät silti näköjään tällaista vaivaudu tekemään tai edes pahoittelemaan heistä johtuvia muutoksia yhdessä sovittuihin aikatauluihin. Typerien ihmisten typerä käytös harmittaa!

Itselläni on joskus niin kiire, etten ehdi edes ilmoittamaan kuin aivan viime hetkillä, jos olen myöhässä. Siis jos esimerkiksi juoksen jossain kadulla kohti määränpäätäni, niin myöhästymisestä ilmoittaminen hidastaisi matkantekoa ja vaatisi pysähtymään ja kaivamaan kännykän laukusta jne. Mutta vain jatkamalla juoksua voisikin olla määränpäässä vaikkapa viisi minuuttia aiemmin (vaikkakin vähän myöhässä).

Vierailija
18/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan adhd?

Vierailija
19/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina paikallajuuri sovittuna hetkenä. Usein minuutilleen. Olen itsestäni siinä suhteessa ylpeä. Minun mielestäni myöhästelevät ihmiset eivät arvosta tapaamansa ihmisen aikaa, "ihan sama odotatko sinä siellä kun minä en osaa suunnitella lähtöäni".

Mieheni on tietenkin yksi megaluokan myöhästelijä. Alussa vedin juurikin hirveet stressit yhteisistä menoista kun ei ikinä voida olla ajoissa, kerroin myös millaisena aliarvostamisena pidän sitä että vasta lähdön hetkellä aletaan valmistautumaan. Hänen sukulaisensa ovat myös samanlaisia. Olen jo vähän tottunut mutten silti vielä kokonaan sulattanut asiaa ja joka kerta kun ollaan jostain myöhässä niin huudan autossa jne. Harmi että toinen ei välitä millaisen stressin mulle aiheuttaa...

Vierailija
20/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikki eivät ole niin tarkkoja tuosta asiasta. Itse olen taipuvainen myöhästelemään ja ei minua itseäni ihan oikeasti haittaa, jos joku on hieman myöhässä. En minä myötäile, vaan en koe, että se minuutintarkka aloittaminen on niin olennaista, kunhan kokonaisuus toimii ja hommat hoituvat.

Juuri näin. En todellakaan mitään hovia halua eikä sellaista ole ei tule!!! Kaikille  ei vaan ole niin tarkkaa muutamat minuutit, tässäkin asiassa me ihmiset ollaan erilaisia. Itsekin joustan, eikä maailma kaadu jos joku myöhästyy. Työkuviossa olen itsekin tiukka aika-taulujen kanssa, mutta vapaalla en.