Onko väärin pitää lasta päiväkodissa, vaikka itse olen talvilomalla?
Lapsi on 2v ja mä oikeasti hajoan jos en saa levätä. Meillä ei ole tukiverkkoja asuinpaikkakunnalla ja molemmat käymme töissä. Syntymästä lähtien ollut kohtuu rankkaa arkea.
Mulla on kaksi viikkoa kertyneitä vapaita ja lomia tulossa ja mietin oikeasti, että pitäisin lapsen hoidossa ainakin toisen viikon. Mies käy normaalisti töissä. Tarvitsen lomaa arjestani. Ja unta.
Haluaisin ekan kerran kahteen vuoteen herätä ihan rauhassa levänneenä yksin tyhjästä kämpästä, juoda kahvit ja polttaa ehkä aamusavukkeen. Lukea ja soittaa pianoa ilman, että joku koko ajan vaatii jotain ja keskeyttää. Lähteä yksin kaupungille katselemaan, poiketa kahvilla tai museossa. Ihan just sellaisessa paikassa kuin haluan ja ilman suunnittelua tai vaippalaukkua mukana. Ylipäänsä tehdä asioita, jotka kiinnostavat MINUA, ilman että joku protestoi huomion kääntämisestä muualle tai tylsyydestä.
Lapseni syntymän jälkeen mulla oli pari kk olo, että mitä oon mennyt tekemään. Sitten se meni ohi, mutta nyt se on tullut takaisin. Joskus vain kaipaan takaisin lapsettomaan elämääni niin paljon että itkettää. Kaipaan jopa vanhaa yksiötäni, joka oli kivemmalla paikalla kuin tämä nykyinen kämppä.
Kommentit (66)
Voit pitää, vaikka molemmat viikot lapsen hoidossa, jos se helpottaa oloasi. Mies varmaan voi kuljettaa lapsen hoitoon? Pienet asiat auttaa jaksamaan. Pääsisitkö esim. Ihan lomalle yksin, hotelliin naapuri paikkakuntaan? Tms.
On ihan ok, jos myös lapsi saa lomaa vähintään sen viikon ja vaikka toisella viikolla vähän lyhyemmät hoitopäivät. On myös tärkeää pitää itsestä huolta, sillä muuten et jaksa myöskään huolehtia lapsesta :). Tsemppiä, lapset kasvavat ja elämä helpottuu vuosi vuodelta!
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok, jos myös lapsi saa lomaa vähintään sen viikon ja vaikka toisella viikolla vähän lyhyemmät hoitopäivät. On myös tärkeää pitää itsestä huolta, sillä muuten et jaksa myöskään huolehtia lapsesta :). Tsemppiä, lapset kasvavat ja elämä helpottuu vuosi vuodelta!
Ei helpotu, vaan vaikeutuu.
Myös lapset tarvitsevat lomaa. Kahdeksan tunnin päivä noin pienenä on todella raskas! Vaikutat uupuneelta ja masentuneelta. Oletko? Tunnetko syyllisyyden tunteita?
Päiväkodissa kyllä ihmetellään, että mitäköhän ihmettä:
– Näitä on tullut vastaan. Lapsen omista puheista on sitten paljastunut, että vanhemmat ovat lomalla. Tilanteita on sitten pyritty selvittämään, mistä hoitotarve johtuu, vaikka ei vanhemmille tietysti suoraan voi sanoa, että ei saa tuoda lasta hoitoon.
– Härskeimmät tapaukset ovat olleet sellaisia, että vanhemmat ovat kertoneet, että he haluavat myös lomaa. Tai on kerrottu, että lapsi on pidetty päiväkodissa, koska hänen kaverinsakin on siellä.
Ihminen tarvitsee joskus ihan omaa aikaa, olla möllöttää vaan.
Lapsi hoitoon ja nauti sinä lomastasi!
Kuule, älä tuhlaa niitä lomia, vaan hae sairauslomaa työterveydestä, kun olet loppuunpalanut. Sitten kun olet saikulla, niin kukaan ei ihmettele että lapsi on hoidossa.
Yleisiä masennuksen oireita
Unihäiriöt, nukahtamisvaikeudet, öiset heräilyt, liika nukkuminen
Tarmottomuus, vaikeus ryhtyä tekemään asioita, yleinen väsymys
Liikkeiden ja mielen hidastuminen tai vastaavasti kiihtyneisyys
Mielihyvän ja ilon kokemisen puute: koti, harrastukset, opiskelu, työ
Voimakkaat syyllisyyden tunteet, arvottomuuden tunne ja itsetunnon lasku
Vetäytyminen ihmissuhteista ja negatiivisten ajatukset muista ihmisistä
Kipuoireet, kuten selkä-, lihas- , nivel- ja vatsakivut sekä päänsäryt
Painon ja ruokahalun huomattavat muutokset
Muutokset seksuaalisessa käyttäytymisessä
Toivottomuus ja kuolemaan liittyvät ajatukset (ajatus kärsimyksen loppumisesta)
Mieti siltä kannalta,että jotkut TUNKEVAT lapsen isovanhemmille hoitoon harva se päivä, viikko tai vähintään kuukausi, niin on sinunkin aika saada yksi lomaviikko KAHDEN VUODEN tiiviin hoitorupeaman jälkeen. ÄITIYS VIE VERONSA JA SITÄ EIVÄT TAHDO YMMÄRTÄÄ SELLLAISET, JOILLA ON TUKIVERKKO!
Mukavaa lomaa! Kerää voimia siihen, kun sinulla on pieni koululainen ja lomaviikkosi eivät riitä vs hänen lomaviikot.
Joo anna olla toinen viikko päiväkodissa. Älä usko, tai ainakaan välitä, näistä puheista, että päiväkodissa ihmetellään. Olen ollut päiväkodissa monta vuotta töissä, ja usko pois, ne fiksut työntekijät siellä ei ihmettele. Voi olla, että jotkut epäammattimaiset juoruilijat ihmettelee, mutta heidän mielipiteistä sun ei kannata muutenkaan perustaa. Ja edelleen on subjektiivinen päivähoito-oikeus, eli jos joku päikyn työntekijä sun tekemisistäsi utelee, niin voit suoraan sanoa, että ei kuulu heille pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Myös lapset tarvitsevat lomaa. Kahdeksan tunnin päivä noin pienenä on todella raskas! Vaikutat uupuneelta ja masentuneelta. Oletko? Tunnetko syyllisyyden tunteita?
– Näitä on tullut vastaan. Lapsen omista puheista on sitten paljastunut, että vanhemmat ovat lomalla. Tilanteita on sitten pyritty selvittämään, mistä hoitotarve johtuu, vaikka ei vanhemmille tietysti suoraan voi sanoa, että ei saa tuoda lasta hoitoon.
– Härskeimmät tapaukset ovat olleet sellaisia, että vanhemmat ovat kertoneet, että he haluavat myös lomaa. Tai on kerrottu, että lapsi on pidetty päiväkodissa, koska hänen kaverinsakin on siellä.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä, että raskasta kokopäivätyötä tekevien pitäisi pitää lasta hoidossa tasan sen verran, mitä työpäivä vaatii. Vanhempien lomia ja kauppareissuja kytätään ja paheksutaan. Samaan aikaan esimerkiksi työttömät voivat vapaasti pitää lastaan hoidossa, vaikka ovat itse koko päivän kotona. Mikähän logiikka tässä on? Ap kertoo, ettei heillä ole tukiverkkoja. Ei siis ole isovanhempia tai ystäviä, jotka helpottaisivat arkea. Onko todella kerta kaikkiaan kohtuutonta, että ap toivoo muutamaa päivää, jolloin saa nukkua ja kerätä voimia? Minusta kuulostaa siltä, että ap on avun tarpeessa eikä syyllistäminen auta mitään.
Ei ole väärin. Lähde lomalle viikoksi, ja isä voi viedä lasta hoitoon yms. Sit takaisin tullessa pidä hauska viikko lapsesi kanssa :) vanhemmatkin tarvitsee omaa aikaa eikä siinä ole mitään väärää. Muista kumminkin vaalia näitä ensimmäisiä vuosia sillä ne menee silmänräpäyksessä ohi, vaikka ovatkin ne ns. Raskaimmat. Kaikkea hyvää sinulle ja iso halaus. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä, että raskasta kokopäivätyötä tekevien pitäisi pitää lasta hoidossa tasan sen verran, mitä työpäivä vaatii. Vanhempien lomia ja kauppareissuja kytätään ja paheksutaan. Samaan aikaan esimerkiksi työttömät voivat vapaasti pitää lastaan hoidossa, vaikka ovat itse koko päivän kotona. Mikähän logiikka tässä on? Ap kertoo, ettei heillä ole tukiverkkoja. Ei siis ole isovanhempia tai ystäviä, jotka helpottaisivat arkea. Onko todella kerta kaikkiaan kohtuutonta, että ap toivoo muutamaa päivää, jolloin saa nukkua ja kerätä voimia? Minusta kuulostaa siltä, että ap on avun tarpeessa eikä syyllistäminen auta mitään.[/
Samaa mieltä, mutta pakko sanoa että itse en pari vuotta sitten saanut 3 vuotiaalle lapselle tarhapaikkaa, koska olin työtön. En olisi halunnut kokopäiväistä vaan pari tuntia, että näkisi muita lapsia. Ei saanut myöskään kerhopaikkaa. Oli vaikea löytää töitä, kun oli yksinhuoltaja eikä löytänyt lapsenvahtia työhaastatteluiden ajaksi. No aikansa kutakin.
Kertokaa nyt mulle, missä oppaassa kerrotaan, että pienen lapsen kanssa olisi helppoa? Ja että sitä lomaa siitä saisi joskus? Kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää siinä vaiheessa, kun perhettä alkaa suunnittelemaan, että lapseen sitoutuu koko loppu elämäksi. Ei niistä lomaa koskaan saa. Niin se elämä vain menee, opi elämään sen kanssa.
Raskasta se hoidossa käynti on lapsellekkin. Kumma kun päiväkodin väen pitää sanoa aikuisille ihmisille, että se lapsikin tarvitsee lomaa.
Pidä lapsi hoidossa, mutta älä lähde vielä lomalle yksin ainakaan kahta yötä kauemmaksi aikaa. Pieni lapsi voi traumatisoitua liian pitkästä erosta ensisijaisesta kiintymyksen kohteestaan, usein äidistä. Yleinen ohje on noin yksi yö poissa per lapsen ikävuosi, mutta huomioi juuri sinun lapsesi tarpeet.Myöhemmin on sitten helpompaa, kun et järkytä lapsesi perusturvallisuutta.
Minä olin erossa 2 v lapsestani vain kun synnytin seuraava ja ensimmäisen kerran muuten vasta, kun nuorin lapsi oli 4 v.
Suosittelen kyllä, että pidät lapsesi viikon hoidossa ja keräät voimiasi!
Kertokaa nyt mulle, missä oppaassa kerrotaan, että pienen lapsen kanssa olisi helppoa? Ja että sitä lomaa siitä saisi joskus? Kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää siinä vaiheessa, kun perhettä alkaa suunnittelemaan, että lapseen sitoutuu koko loppu elämäksi. Ei niistä lomaa koskaan saa. Niin se elämä vain menee, opi elämään sen kanssa.
Raskasta se hoidossa käynti on lapsellekkin. Kumma kun päiväkodin väen pitää sanoa aikuisille ihmisille, että se lapsikin tarvitsee lomaa.
Mistä ihmeen oppaista sä horiset? Saahan siitä lapsesta lomaa, toisilla on hyvät tukiverkostot ja toiset voi tehdä juuri noin kun ap. Päiväkodin väen ei kuulu eikä ole asiallista/ammattimaista neuvoa yhdenkään perheen toimintatapoja. Tässä tapauksessa vielä lapsi on viikon lomalla ja äiti toisen viikon ilman lasta.
Vie sinne päiväkotiin vain. Aina sanotaan, että päivähoito on lapselle raskasta ja lapsi kärsii siellä ollessaan, mutta itse olen poikkeuksetta hakenut päiväkodista virkeän, iloisen ja onnellisen lapsen, joka jaksaa kotonakin puuhata eikä vain kiukutella. Nyt on jo reipas, koulussa hyvin menestyvä kolmasluokkalainen.
Niiden perheiden, joilla on tukiverkostoa on helppo kritisoida niitä perheitä, joiden ainoa tukiverkosto on valitettavasti yhteiskunnan palvelut. Sitä pidetään vaan elämyksenä lapselle, että pääsee joka toinen viikonloppu mummulaan yökylään jotta vanhemmat saavat levätä ja viettää "lapsivapaata", mutta jos jonkun perheen lapsi on päiväkodissa jotta äiti saa nukkua väsymystään pois ja elää hetken itselleen, on se sitten jo kauhea loukkaus lasta kohtaan.
Yksi tuttavani kritisoi aikoinaan sitä, että opiskeluaikana pidin lasta hoidossa 9-16 joka päivä ja usein kävin jumpilla tuohon aikaan. Ei kuulemma ole päiväkoti sitä varten. Tämä tuttava vei lapsensa päiväkotipäivän jälkeen kuntosalin kämäiseen lapsiparkkiin, että juu.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Ei ole ollut tukiverkkoja koskaan meilläkään. Kolmen lapsen kanssa on ollut pakko jaksaa.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka aivan kuin mahdollisimman vähällä lapsen hoidolla yrittäisivät päästä. Kaikki lomat ja vapaat lapsi viettää hoidossa. Eikö vanhemmat halua tehdä niitä kivoja lomajuttuja lapsen kanssa, kerätä muistoja lapsen kanssa? Itse olin todella väsynyt ja keskivaikeaa masennusta podin toisen lapsen jälkeen, mutta aina kun näki lasten ilon ja onnen ihan vaikka jätskikioskilla, niin päivä tuntui taas hiukan paremmalta.
Aloittajallakin on mies. Ota vaikka iltaisin lapsivapaata enemmän. Käy kävelyllä, kirjastossa yms. yksin. Kyllähän se mies lapsen kanssa kahdestaan pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Ei ole ollut tukiverkkoja koskaan meilläkään. Kolmen lapsen kanssa on ollut pakko jaksaa.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka aivan kuin mahdollisimman vähällä lapsen hoidolla yrittäisivät päästä. Kaikki lomat ja vapaat lapsi viettää hoidossa. Eikö vanhemmat halua tehdä niitä kivoja lomajuttuja lapsen kanssa, kerätä muistoja lapsen kanssa? Itse olin todella väsynyt ja keskivaikeaa masennusta podin toisen lapsen jälkeen, mutta aina kun näki lasten ilon ja onnen ihan vaikka jätskikioskilla, niin päivä tuntui taas hiukan paremmalta.
Aloittajallakin on mies. Ota vaikka iltaisin lapsivapaata enemmän. Käy kävelyllä, kirjastossa yms. yksin. Kyllähän se mies lapsen kanssa kahdestaan pärjää.
Ooh, palkintosi odottaa, tule noutamaan. Kiillotan samalla kruunusi.
Voi miksi niitä lapsia tehdään hetken päähänpistosta ja sitten "erehdyksen tajutessaan" laitetaan laitoskasvatukseen heti kun mahdollista?
Siellä sitten isossa ryhmässä ap:n lapsi itkee ikävää ja syliä, mutta ison ryhmäkoon takia hoitajilla ei ole aikaa edes pitää sylissä. Mutta tärkeintähän hei että ap saa vapaata.
Eikö adoptio olisi aika pätevä ratkaisu tilanteessa, jossa lapsi koetaan erehdykseksi heti syntymästä lähtien. Suomessa on paljon lapsettomuudesta kärsiviä pariskuntia, jotka olisuvat valmiita rakastamaan adoptiolasta kuin omaansa.
Ei ole.