Luetellaan lapsuudessamme kiertäneitä urbaanilegendoja
Aloitan tällä jonka kaikki ovat kuulleet. Eli joku poika pyöräili pakkasessa ilman pipoa, aivot jäätyivät ja poika kuoli.
Tätä leviteltiin ahkerasti kun olin ekaluokalla ja kyllä pysyi pakkasella tiukasti pipo päässä :D
Kommentit (845)
80-luvulla tiedettiin, että jos pesee tukkansa Vidal Sassoonin Wash & Go -shampoolla, tukka lähtee ja valuu veden mukana viemäriin.
Meillä päin puhuttiin joskus ala-asteella, että meidän kaupungin mielisairaalassa oli mies, joka oli luullut olevansa appelsiini ja oli kuorinut kuorimaveitsellä kaiken ihonsa pois.
Jos piirtää ihoon, saa verenmyrkytyksen
Jos tekee sellasen possuilmeen, että länttää kädellä nenän lyttyyn niin se voi jäädä silleen ikuisiks ajoiks :D
Tämä ei ehkä ole urbaanilegenda, mutta samaan sarjaan: jos kylässä tai kaupunginosassa on isohko vanha rakennus, tyypillisesti kirkko, se on vahingossa rakennettu vanhan mittajärjestelmän mukaisilla mitoilla, vaikka oli suunniteltu metrisen järjestelmän mukaan.
Tämähän on inspiroivaa. Juttuja alkaa tulla mieleen.
Me asuttiin sairaalan lähellä. Sairaalan vieressä oli ulkorakennus, jonka toisessa päässä oli liiteri, toista käytettiin mm. ruumishuoneena, kun joku oli sairaalassa kuollut. Isot tytöt ja pojat kertoivat, että ruumishuoneella kävi joku mies, joka imaisi suuhunsa kuolleiden aivot nenän kautta. Ja kerran oli yksi nuori hoitaja mennyt ruumishuoneelle ja kuullut, miten arkusta kuuluu käheä ääni: "Antakaa vettä, antakaa vettä..."
Varmaan yleismaailmallisia juttuja, mutta kivasti sijoitettu paikkaan, jonka ohi piti kulkea joka aamu ja ilta.
Vierailija kirjoitti:
Jos nielee omenansiemeniä tai purkkaa, ne menevät umpisuoleen, joka sitten puhkeaa.
No itseasiassa on totta että sinne voi mennä siemeniä, ulostemassaa yms jotka tulehduttaa umpilisäkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella moni uskoi myös, että lyijykynän lyijystä voi saada tappavan lyijymyrkytyksen. Viihdytin itseäni toisten reaktioilla kun tökin itseäni lyijärillä käteen.
Eikös periaatteessa ole mahdollista saada verenmyrkytys? Muistan itse pelänneeni tosi paljon jos tökkäsin lyijytäytekynällä käteen. :D
Ehkä entisinä aikoina, rautaisten irtoterien ja juoksevan musteen kaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi näitä kaikkii käydä läpi, mutta eikö kukaan siis ollenkaan laittanut bloody marysta tai jack lughinnista, jeff the killeristä? Itse en nähnyt.
Ei siitä bloody marysta kukaan tiedä tuolla nimellä. Kansanperinnearkistosta löytyy kotimaisia versioita runsain mitoin, kutsutaan pirua jne. Niihin uskottiin 70-89-luvuillakin.
No haloo, siis hän on tunnetuin! Siis kaikkii näihin uskotaan nykyäänkin. Et halooo! Pelaako järkikulta vielä?
Ei niihin emäö Suomessa uskota.
Tunnetuin??? Siitä on saanut lukea nettiaikana englanniksi. 70-80- luvun lapset EIVÄT TEHNEET NIIN. Vtun idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krematoriossa poltettavat ruumiit nousevat kuulema jossain polton vaiheessa istualleen.
Mites ne sen suljetuissa arkuissa tekee?
Sen jälkeen tietty kun arkku on jo palanut puhki.
Mites ruumis..? Juttu on ehkä Amerikan tuliainen. Siellä on avoimen arkun hautajaisia ja ruumiit palsamoidaan, minkä sanotaan aiheuttavan liikettä.
Jos puhalsi saunassa sydämen kohdalle, niin sydän pysähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä ennemmin agraarilegenda kuin urbaanilegenda, mutta kerrotaan silti. Mies ajoi maantietä hevoskärryillä, kun yht'äkkiä kärryn toinen pyörä irtosi. Mies manasi itsekseen ääneen: "nyt ei auta pirukaan tässä asiassa". Mutta piru ilmestyikin oitis paikalle, nosti kärryä ja sanoi miehelle: "laita pyörä äkkiä paikalleen, minulla on kiire Huittisten markkinoille tappeluttamaan mustalaisia."
Kyllä, tuttu tarina. Aikoinaan suositut haamuliftarijutut on yhtä vanhoja, niissä on vain hevoskärryt muuttuneet autoiksi.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla tiedettiin, että jos pesee tukkansa Vidal Sassoonin Wash & Go -shampoolla, tukka lähtee ja valuu veden mukana viemäriin.
Jos jättää hampaan yöksi cola-lasilliseen, hammas liukenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi näitä kaikkii käydä läpi, mutta eikö kukaan siis ollenkaan laittanut bloody marysta tai jack lughinnista, jeff the killeristä? Itse en nähnyt.
Ei siitä bloody marysta kukaan tiedä tuolla nimellä. Kansanperinnearkistosta löytyy kotimaisia versioita runsain mitoin, kutsutaan pirua jne. Niihin uskottiin 70-89-luvuillakin.
No haloo, siis hän on tunnetuin! Siis kaikkii näihin uskotaan nykyäänkin. Et halooo! Pelaako järkikulta vielä?
Tunnetuin??? Siitä on saanut lukea nettiaikana englanniksi. 70-80- luvun lapset EIVÄT TEHNEET NIIN. Vtun idiootti.
Väärin, itse olet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin puhuttiin joskus ala-asteella, että meidän kaupungin mielisairaalassa oli mies, joka oli luullut olevansa appelsiini ja oli kuorinut kuorimaveitsellä kaiken ihonsa pois.
Eräs huumevalistaja, entinen hippiajan ongelmanuori levitti tuota tarinaa. Hän väitti sen tapahtuneen ystävälleen 1960-luvun lsd- vuosina.
Yllättävää kyllä, en ole törmännyt tarinaan ulkomaisissa yhteyksissä. Onko se todellakin täkäläinen kertomus?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tämän ketjun tarinoista löytyy Varastettu isoäiti -kirjasta.
Ja kaikki tarinat ovat kymmeniä vuosia vanhempia kuin tuo mainittu kirja. Lue sinä ne sieltä, me muut katellaan täältä, ookoo?
80-luku ja Dingo. Tämä lienee fakta, että Neumannilla oli joskus tapana ottaa Autiotaloa laulaessa joku tyttö yleisöstä reppuselkään. Biisissähän lauletaan: "mä reppuselässä sinua vien.." Jossain tv-lähetyksessä tämä tapahtui myös (on totta koska muistan sen), mutta aiheutti mukamas niin suuren kateuden fanien keskuudessa, että yleisöstä otettu tyttö mukiloitiin teholle. Kun tyttö pääsi teholta, tämä mukiloitiin vielä uudelleen, minkä seurauksena hän kuoli. Tällaista aikoinaan kerrottiin, mutta olen miettinyt onkohan totta.
Muistan myös Christiane F. -elokuvasta kerrottua, sehän on todellisuuteen perustuva huumetarina. Eli hän sortui elokuvan tuoman menestyksen seurauksena niin suureen huumekierteeseen, että kuoli, näin kertoi kaverini. No tämä ei ole totta, luin juuri Christianen toisen elämänkertannan, ja hän on hieman yli 50-vuotias, joskin hyvin huonossa kunnossa.
Myös tuo ihmeellinen pierujuttu on tuttu. Äitini kertoi sen minulle kun olin tyyliin 5-vuotias. Hauska tietää että se on oikein maailmanlaajuinen juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetuin??? Siitä on saanut lukea nettiaikana englanniksi. 70-80- luvun lapset EIVÄT TEHNEET NIIN. Vtun idiootti.Väärin, itse olet.
Justiinsa. Hankkikaa ihmiset perspektiiviä ja tapoja, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Tässä on puhe tarinoista, jotka suurimmaksi osaksi ovat levinneet vuosikymmenten ajan suusta toiseen. Vaikka ulkomaiset elokuvat ovat antaneet vaikutteita, joku netti on näissä asioissa tullut kuvioihin vasta äskettäin.
Tuo "bloody Mary" on kiertänyt enkkuversiona ihan eri nimillä, kuten Candyman. Luin Mary-versiosta ensi kertaa viime vuonna, vaikka vanha juttu onkin. Netti ei ole koko maailma eikä siellä liikkuva materiaali ole "kaikkien tuntemaa."
Jossain kehitysmaassa niihin uskotaan, mutta Suomessa nuoret on kasvatettu ulos tuollaisista höpinöistä. Jos ne jossain päiväkodissa kiertäisikin, niistä valistetaan lapsia pelkojen ehkäisemiseksi. Ainakin meidän ympäristössä on tehty niin.
"This is not America, shala lala la..." ( D. Bowie.).
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuulin n. 6-8-vuotiaana ja ne jäi kyllä mieleen:
Jos nielee vesimelonin siemeniä, alkaa mahassa kasvamaan vesimeloni :D
Jos katsoo kieroon, niin silmät jää jumiin ja joutuu aina katsomaan kieroon
Jos kiikkuu tosi lujaa, voi keinu pyörähtää koko telineen ympäri. Kokeiltiin aina tätä vaikka kukaan ei onnistunut :D
Kesällä kuin uitiin järvessä, kaverit varoitteli et jos menee liian syvälle, siellä ui isoja haukia. Hauet saattoi ottaa varpaasta kiinni ja napsia varpaita. Sit kuitenkin yllytettiin toisia uskaltamaan syvemmälle 😂
Rantakaislikossa ne kyllä saattaa vaania ja purra pahoja jälkiä, jos nyt ei ihan varpaita irti.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/799887/Lehdet+Hauki+puri+viisivuotiasta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005301960.html
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080321993516_uu.shtml
Jos laittaa silmät kieroon ja tuulen suunta vaihtuu samaan aikaan , silmät jäävät kieroon.