Onko täällä ketään, jolla ei ole metoo-kokemuksia?
Tuntuu, et kaikkia ahdistellaan koko ajan. Mut siis oikeasti kaikkia?
Kommentit (57)
Ei yhtäkään ahdistelutilannetta. Muavarmaan suojasi se, että teininä näytin ihan 10 vuotiaalta ja aikuisiällä olen ollut epäviehättävä ja lisäksi hyvin topakka. Baareissa liikuin poikaystävän seurassa. Työelämässä minulla on ollut onni olla fiksussa seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole metoo-kokemuksia. Mutta olen veljessarjassa kasvanut likka, ja sana ja nyrkkikin on aina ollut hallinnassa.
Sitä ei tunnu kaikki huomaavan. Jos olet sanaa tai nyrkkiä joutunut käyttämään, niin eikö silloin ole ahdistelua? Itse olen myös sanan ja nyrkin mestari. Nyt 50 v koin ahdistelua jota ei ymmärrettävistä syistä ole tapahtunut vähään aikaan. Menin aivan noloksi ja nyrkki ja sananmiekka unohtui. Yllätys momentti voitti.
Siis tarkoittaako tämä nyt ei-toivottuja lähentely-yrityksiä vai pomon harrastamaa seksillä kiristämistä? Olen saanut olla työpaikoilla täysin rauhassa, enkä ole traumatisoitunut lähentelyistäkään.
Ei oikeasti. On minulta kinuttu seksiä, käpälöity ja ehdoteltu, jopa puhuttu rivoja. Joskus ahdistuin, joskus en. Mutta ei mitään noista voi laskea metoo kampanjaan kun ne teki aviomieheni ja sellaista parisuhteessa olo on.
Mua kyllä kehutaan kauniiksi, mutta ei ole yhtään ahdistelukokemusta. Tai siis jos onkin niin ne ovat luokkaa aamuyöllä kesällä kävellessäni kadulla mies kysyy autonikkunasta hintaa ja sanoin, etten ole myytävänä! Yms. Ei mua se loukannut, minusta oli vain säälittävää, että se mies oli vailla seksiä, itseäni seksi ei kiinnostanut siihen aikaan. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis just tuota (5) mä ajattelin, et saattaako tuo kamppis aiheuttaa jopa alemmuudentunteita joissain tyypeissä. Ja sit taas toisissa halua korostaa sitä, et ”mua ahdistellaan vähän joka paikassa, kun oon näin hot”.
Niin tärkeä kuin aihe onkin ja hyvä, että siitä puhutaan.
Ap
Se ahdistelu ei johdu siitä että uhri olisi niin hot vaan se on tapa saada alistettua ja mitätöityä toinen ihminen. Se että esim. elokuvaohjaaja ahdistelee näyttelijöitä ja muita alaisiaan on vallanväärinkäyttöä eikä mitään kiinnostuksen osoittamista. Ne jotka ei tätä tajua ei varmasti ole joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi.
Öööh, ei :D
Ei kukaan ahdistele tarkoituksella alistaa ja mitätöidä. Se on hyvin urpo tapa kehua toista ja saada huomiota. Lääppiminen sitten, niin urpot ei vaan pysty pitää näpit kurissa.
Olen mies, ja olen joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi 4 kertaa.
Ei varmaan tietoisesti ajattelekaan alistavansa tai mitätöivänsä. Mutta sitähän se on, toinen ihminen nähdään objektina, jolle voi tehdä ja sanoa mitä vaan. Jokainen voisi vaikka miettiä, että voiko niin tehdä jollekin, jota kunnioittaa tai "katsoo ylöspäin". Yleensä ei, kohde on aina itseä heikompi.
En pysty muistamaan omakohtaista ahdistelua. Olen aika itsevarman tuntuinen, johtuisko siitä?
Ahdistelinpa ei ole tekemistä seksin kanssa. Minua on ahdisteltu nuorena, mutta myös nyt lähes viisikymppisenäkin. Mm pomo, joka on selvästi muutenkinpersoonallisuushäiriöinen, on kosketellut tavalla, joka on minusta ahdistelua. Todella vaikea selittää sitä tyyliä ja siihen on vaikea puuttua, kun se vaikuttaa näennäisesti ystävälliseltä. Mutta tavalla, joka saa sivusta katselijat luultavasti puhumaan selän takana, että onko minulla jotain meneillään pomon kanssa (ei todellakaan) ja tavalla, joka tuntuu melkein aggressiolta siinä mielessä, että en ole hyväksynyt koskettamista ja se tapahtuu ilman suostumusta ja tuntuu epämukavalta vallankäytöltä. Tästä ei voi valittaa mihinkään, sillä hän omistaa yrittksen ja on sielläitsevaltainen johtaja, eikä ole helppoa saada uutta vastaavaa työtä, minulla ontakana työttömyysjaksoja ja olen viisikymppinen yh. Yritän vain vältellä ja olla mahdollidimman näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis just tuota (5) mä ajattelin, et saattaako tuo kamppis aiheuttaa jopa alemmuudentunteita joissain tyypeissä. Ja sit taas toisissa halua korostaa sitä, et ”mua ahdistellaan vähän joka paikassa, kun oon näin hot”.
Ap
Se ahdistelu ei johdu siitä että uhri olisi niin hot vaan se on tapa saada alistettua ja mitätöityä toinen ihminen. Se että esim. elokuvaohjaaja ahdistelee näyttelijöitä ja muita alaisiaan on vallanväärinkäyttöä eikä mitään kiinnostuksen osoittamista. Ne jotka ei tätä tajua ei varmasti ole joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi.
Juuri niin. Ahdistelu, mistä metoo:ssä on kyse, on vallankäyttöä ja alistamista.
Epäonninen iskeminen ei ole ahdistelua. Ikävää, että asia on joillekin yhä epäselvä.
Siitä ei voi erehtyä, kummasta on kyse, jos sen kohteeksi joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juuri niin. Ahdistelu, mistä metoo:ssä on kyse, on vallankäyttöä ja alistamista.
Epäonninen iskeminen ei ole ahdistelua. Ikävää, että asia on joillekin yhä epäselvä.
Siitä ei voi erehtyä, kummasta on kyse, jos sen kohteeksi joutuu.
Jep. Aika pelottavaa, miten ihmiset eivät tunnu ymmärtävän tätä. Onneksi nyt alkanut tulla ilmi näitä alistamistapauksia, jospa se edes vaikuttaisi pahimpien käytökseen, ilmitulo ja häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelusta ovat puhuneet eniten hyvännäköiset julkkikset. Mietin, et entä jos ei ole niin hehkeä, niin saattaisiko joku tuntea jopa harmitusta siitä, että hänestä ei olla oltu koskaan kiinnostuneita edes tökeröllä tavalla.
Eipä ole vaatimaton ulkonäkö suojannut. :-(
Ei niin. Ehkä se että näyttää kiltiltä altistaa vaatimattomallakin ulkonäöllä. Nimimerkillä kokemusta on.
Tai sitten olette törmänneet hyypiöihin, jotka ahdistelee ihan jokaista näkemäänsä naista? Kyllä mun nähdäkseni ainakin hiljaiset ja vaatimattoman näköiset naiset jää syrjään kun on kielimiehillä jotain parempaa kiikarissa.
Kyllä hyypiöt ahdistelevat enemmän meitä kiltin ja vaatimattoman näköisiä ja jättävät itsevarmat hottisbeibet rauhaan. Tuntuu, että ne jotenkin sen "haistaa" epävarmuuden ja pelon tms.
Nimim. kokemusta on liikaa
Ei mua ole ahdisteltu. Baarissa on tultu iskemään ja hipelöity mutta nuo nyt olleet lähinnä epäonnisia seksinvonkausiskuyrityksiä. Olen siis viitannut niille kintaalla ja lähinnä naureskellut, vasta näitä metoo juttuja lukiessa olen tajunnut että olisi pitänyt loukkaantua.
Kyllä minuakin on ahdisteltu, mutta ei sentään koko ajan. Olen joutunut kuuntelemaan itseäni vanhemman mieskollegan seksivitsejä ja runkkailupuheita. Kerran yhdellä keikalla takanani seissyt mies otti kiinni rinnoista kun nostin kädet ylös, ja sama tapahtui vielä pari kertaa uudelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, et kaikkia ahdistellaan koko ajan. Mut siis oikeasti kaikkia?
Kas kun kukaan ei ole maininnut elimen heiluttajia (kiertoilmaus setsuurin takia).
Mä näin ensimmäisen vemputtajan noin 8-vuotiaana lapsena. Ukko seisoi aidan takana vilkutellen mulle ja kun menin lähemmäs, se avasi housunsa. Kysyin äidiltä kummissani ja nolona että mitä tuo setä tekee? Äiti sähisi mulle, että älä katso, se tykkää siitä vain enemmän. En ymmärtänyt muuta kuin että syy oli minun, äiti oli vihainen ja mua hävetti ja pelotti.
Tällainen oli ensimmäinen kokemukseni miehen tavasta ilmentää seksuaalisuuttaan. Myöhemmin näitä heiluttajia on ollut niitä jotka onnistuvat kilisyttämään vehkeitään jahdaten polkupyörällä, kun pakenin hädissäni kaverini kanssa. Mulla oli jalka kipsattuna, mutta juostava oli. Olimme teinejä.
Ja myöhemmin lisää. Tyypillistä on että paikka on kaunis ja rauhallinen. Paikalle ilmaantuu mies, joka haahuilee edestakaisin. Silloin on jo syytä häipyä, koska kohta se avaa housunsa ja alkaa vatkaamisen.
Lisäksi nämä hävyttömyyksien huutelijat ja hinnan kysyjät. Pojat, jotka kähmi tyttöjä yläasteella. Yhdestä raiskausyrityksestä pelastuin osaksi neuvokkuuteni osaksi tuntemattoman sivullisen ansiosta, jolta pyysin apua. Ahdistelija häipyi.
Kerran joku läski akka tuijotti ja hymyili baarissa, ahdisti pahasti.
Joopajoo,nyt menee miituut hiukan överiksi.
Naisten kampanja joka on osoitettu miehille on muuttunut;ME TOO-------->SEE YOU!!.
Eipä ole kokemusta. Tai lapset toki joskus puristelee tisseistä tai läpsii perseelle, mutta ne nyt on vain lapsia ja pitää vain opastaa oikeaan käytökseen.
T: Lastenhoitaja.
Jeps. Mä kerran teininä odotin kaupungilla äitiäni, kun joku juoppo tuli siihen juttelemaan. Vaikutti ihan harmittomalta perus pultsarilta, niin vastailin välillä lyhytsanaisesti hänelle. Sitten yhtäkkiä alkoi kehua ulkonäköä ja laukaisi, että haluaisi haroa sormilla pimppikarvojani. Wtf, olin ehkä 14.