Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, minä, kaupunkilainen, perin pikkuruisen maatilan!

Vierailija
22.03.2018 |

Kaukainen sukulainen oli testamentannut minulle kiinteistön Varsinais-Suomesta. Talo, piharakennus, noin hehtaarin pelto (ja toinen vielä pienempi viljelystilkku) ja hiukkasen metsää, yhteensä kolmisen hehtaaria. Mutta mitä tuollaisella tekisi? Saisihan siitä ehkä kesämökin... Mutta se pelto. Tekeekö hehtaarin pellolla mitään? Ostaako kukaan tuollaista (on ainakin Googlen satelliittikuvan mukaan viljelyskäytössä, varmaan naapurilla vuokralla tms)? Auttakaa!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! :) 

Vierailija
2/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellon voit vuokrata. Varmasti joku naapuri vuokraa sen ilomielin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhotu. Meet tiluksille katsomaan, miltä siellä näyttää. Voihan pitää taloa mökkinä ja vuokrata edelleen peltoa naapurille, tai voihan naapuri jopa ostaa pellon.

Vierailija
4/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala maajussiksi. Täytät kaiket päivät erilaisia kaavakkeita ja EU lähettää sinulle sitten tukiaisia.

Vierailija
5/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala maajussiksi. Täytät kaiket päivät erilaisia kaavakkeita ja EU lähettää sinulle sitten tukiaisia.

Ei pikkutilat mitään tukiaisia saa.

Vierailija
6/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö sä maksaan perintöverot?

Vierailija
7/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaavakkeita täytetä. Lomake on se, mikä täytetään ja kaavake on sen täytettävän lomakkeen malli.

Vierailija
8/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että et saanut kaikkia tarvittavia asiakirjoja samantien, esim. pellonvuokrasopimusta tms.

Tosin meillä naapuri myi tilansa ja siinä samalla ohimennen myös meidän perintömaat. Oli ihan pokkana piirtänyt kartalle peltokuvion, jonka sisällä on meidän pellot ja sitten kauppasi sitä. Ostaja oli luottavainen eikä tarkistanut rekisterinumeroita ja heräsi ongelmiin vasta sitten, kun ei saanutkaan lainhuutoa koko tilalle. Silloin vasta selvisi, että naapuri oli "hyvässä uskossa" kaupitellut vähän muutakin kuin omaansa.

Vierailija
9/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sain vasta kutsun perunkirjoitukseen, ja kopion testamentista jossa tuo jätetään minulle. Rekisteritunnuksen avulla selvitin missänja millainen kiinteistö ja sen perusteella katsoin satelliittikuvat.

Vähän jännittää. Enhän minä tiedä tuollaisista asioista mitään. Mutta kai se selviää vähitellen. Varmaan se pellon vuokrannut naapurikin sitten selviää ja voi kertoa, että onko halua ostaa tai jatkaa vuokraamista. Tuntuu vain tosi hassulta että yhtäkkiä minulla on pieni puutalo ja vähän maata. Saa nähdä tuleeko siitä rasite vai oma pikku piiloparatiisi.

Ja saa tietty nähdä millainen vero tuollaisesta mätkähtää sitten. Argh. Kiitos vastauksista ja lisääkin saa neuvoa jos jollakulla on hienoja ideoita!

-ap

Vierailija
10/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä neuvoja. Älä nyt ensimmäisenä vuokraa peltoa, kun myydessä se on arvokkaampi pellon kanssa.

Itse laittaisin perunat ja porkkanat kasvamaan. Siihen itse kalastettua kuhaa, kanttarellit itse kerättynä metsästä. Tässähän alkaisi jo ruokaympyrä täyttyä.

Sinkkumies

Vierailija
11/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä koskaan käynyt tilalla? Älä tee mitään hätiköityjä päätöksiä, vaan tutustu paikkaan rauhassa. Me perittiin 4ha paratiisi ja nyt tuli kova kaipuu sinne.

Vierailija
12/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös perintövero juuri laskenut. Eiköhän tuosta lasketa palstan arvo ja sen mukaan perintöveron mukaan, jota voit tutkia verottajan sivulta. Useampi tonnihan tuosta varmaan lätkähtää.

(ainakin itselläni lätkähti viimeksi perintöä saadessa)

Sinkkumies

Vierailija
13/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmiä neuvoja. Älä nyt ensimmäisenä vuokraa peltoa, kun myydessä se on arvokkaampi pellon kanssa.

Itse laittaisin perunat ja porkkanat kasvamaan. Siihen itse kalastettua kuhaa, kanttarellit itse kerättynä metsästä. Tässähän alkaisi jo ruokaympyrä täyttyä.

Sinkkumies

Jos pellosta on tehty vaikkapa viime vuonna 10 vuoden vuokrasopimus, se pätee omistajan vaihtuessakin. Sikäli neuvollasi ei ollut mitään arvoa =)

Vierailija
14/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Ei niitä peltoja loppuiäksi tarvi vuokrata. Viisasta vuokrata ne jos aikoo pitää tilaa vaan mökkinä. Eiköhän siihen pihapiiriin saa juurekasmaan tehtyä. Enkä mä kasvimaahan kuhaa laittais, en edes itse onkimaani.

Vierailija
15/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa!  Nyt voit rakentaa oman variksenpelättimen!

Vierailija
16/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon, sait kiinteistöstä riesan mistä et pääse koskaan eroon. Pelloista ja metsästä kyllä.

Vierailija
17/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Jos pellosta on tehty vaikkapa viime vuonna 10 vuoden vuokrasopimus, se pätee omistajan vaihtuessakin. Sikäli neuvollasi ei ollut mitään arvoa =)

Neuvottelukysymyksiä yleensä järkevien ihmisten kanssa ja kyse onkin siitä, että jos se loppuu vaikka 2 vuoden päästä ja meinaa tilansa joskus myydä, niin itse en sitä uusisi. 

Toisaalta minulla olisi sille itsekin käyttöä, kuten sanoin. Turhaan tilaan mitä en tarvitsisi istuttaisin sitten puita ja ottaisin siitä tukiaiset.

Sinkkumies

Vierailija
18/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon, sait kiinteistöstä riesan mistä et pääse koskaan eroon. Pelloista ja metsästä kyllä.

Mitä tarkoitat, pellot ja metsä ovat se kiinteistö.

Vierailija
19/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä pääsee jos hinta on kohdallaan. Sitten jos yrittää myydä purkukuntoista taloa 20 000 hinnalla (10 vuotta) ja naapuri myy samankokoista tonttia 2000 eurolla eikä tarvitse purkaa mitään, niin kumma juttu, että ostavat sen tontin naapurilta.

Sinkkumies

Vierailija
20/47 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Neuvottelukysymyksiä yleensä järkevien ihmisten kanssa ja kyse onkin siitä, että jos se loppuu vaikka 2 vuoden päästä ja meinaa tilansa joskus myydä, niin itse en sitä uusisi. 

Toisaalta minulla olisi sille itsekin käyttöä, kuten sanoin. Turhaan tilaan mitä en tarvitsisi istuttaisin sitten puita ja ottaisin siitä tukiaiset.

Sinkkumies

Pellonmetsityksestä ei enää makseta euroakaan, joten ei kannata. Poikkeuksena erittäin hankalasti viljeltävät maat ja sellaisia saa Varsinais-Suomesta tosissaan etsiä.

Vuokrapelto on yleensä osa jotain isompaa kokonaisuutta, joten jos viljelystä jää pois vaikka vain 1 ha, niin se saattaa vaikuttaa vaikka ympäristötukiin hyvin paljon.